Gå til innhold

Norsk teknologi


bmwm

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt å søke meg inn på ingeniørstudier nå til sommer.

Problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal velge. Det aller viktigste for meg er å velge noe som Norge er ledende i slik at jeg blir attraktiv internasjonalt.

 

Vet noen her om noe innenfor ingeniør/teknologi der Norge gjør det bra?

 

Våpen/ammunisjon er helt utelukket.

 

EDIT: Jeg har ikke lyst til å flytte fra Norge men å ha arbeid i Norge + noen utenlandsprosjekter hadde vært konge!

Endret av bmwm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, det åpenbare er jo olje. Men det er jo blitt litt gammeldags etterhvert.

 

I følge min lærer i kjemi og miljø er Norge ledende på saltkraftverk, om det har noen fremtid er jeg heller usikker på.

Thorium er jo noe Norge kan bli god på,om det viser seg å være bærekraftig(noe det ligger sterk tvil om). 

 

Ikke lett å si, men om jeg var deg ville jeg satset på en retning innenfor elektro og funnet meg en spesialisering etterhvert så du før prøvd litt forskjellige ting og virkelig kjent på om det kan være noe for deg.

Lenke til kommentar

Spennende tråd. Når vi skal analysere noe sånt, må vi gjøre en liten inndeling: Hva slags teknologi Norge sier de er verdensledende på og hva slags teknologi Norge faktisk er verdensledende på.

 

La oss starte med det siste først. Nasjonen Norge er gode på utvinning og exploration av oljefunn fra havbunnen. Dette har de god erfaring med gjennom deres aktivitet i Nordsjøen. Jeg leste et sted at Norge hadde en utvinningsgrad på 55 prosent i gjennomsnitt fra oljefelt i havbunnen. Dette var 10 prosent mer enn resten av verden og er en av hovedgrunnene til at norske selskaper fikk være med på Stokhman-feltets utvinning fremfor mange andre utenlandske selskaper. Her er det slik at oljen ligger i sedimentære bergarter ved havbunnen og man må drille seg gjennom dit ved å lage brønner. I Norge har man da mange drill-selskaper som Siem, Seadrill og så videre. Disse selskapene er internasjonal anerkjente og deres bunnlinjer viser også dette. 

 

Når det kommer til olje-exploration, altså det å finne olje i sjøen er Norge også teknologisk ledende. Her er EMGS et godt eksempel. EMGS er kanskje det største gjennombruddet fra NTNU fordi det har vist seg å ha evnen til å overleve på egen hånd uten hjelp fra eksterne kilder og ulovlige midler. Norge er altså gode på å finne olje og ta den ut fra sjøen.

 

Andre områder Norge er teknologisk ledende er vel noe som Aluminium. Aluminium er en kostbar prosess og krever betraktelig teknologisk kompetanse å få til. Norge er en av verdens største produsenter av Al. I tillegg har Norge store forekomster av Grafitt, som kan få veldig stort potensiale utenom blyant-fabrikasjon. Det kan omdannes til supermaterialet Grafen (som ikke har en pn-junction og fungerer ikke som halvleder, men kan fungere som superleder uten resistans). 

 

Norge er også verdensledende innen produksjon av fisk. Utenfra kan det kanskje se ut som om fisk ikke krever så mye teknologi, men fiskeoppdrett krever mye av det. Her har vi for eksempel et selskap som Marine Harvest som jobber i mange land.

 

Siden Norge er et lite land, stopper det egentlig her. Teknologier som hardware og software innen datateknologi er dominerte av selskaper utenfor Norge (spesielt USA og asiatiske land som Sør-Korea, Kina og Japan). 

 

Så det gjør da at vi har kommet frem til områder Norge påstår de er verdensledende på: Her kan vi plassere mye av NTNU-miljøet. I alle land er reversering av ingeniør-vitenskap veldig viktig. Det betyr da at man for eksempel leser om en teknologisk fremgang i et vitenskapelig tidsskrift og forsøker å gjenskape denne fremgangen i Norge for å gi nasjonalstaten denne kompetansen. Alle nasjoner gjør dette og Norge som er et lite land med et stort oljefond gjør det til en veldig stor grad. Eksempler er for eksempel produksjon av Litium-batterier som gjøres på NTNU. Man innhenter en utenlandsk student (i dette eksempelet Kina), setter en norsk professor til å veilede og etter 2-3 år med hardt arbeid fra denne vitenskapelige studenten har teknologien blitt overført til Norge. 

 

Dette er egentlig bare kopiering og foregår i alle nasjoner. Reversering av ingeniørvitenskap er faktisk veldig viktig for økonomien til alle land fordi det gir at man kan overføre teknologi og skape nasjonale industrier som hjelper den lokale befolkningen. Det eneste problemet er at NTNU-miljøet fremstiller det som om det er de som er verdensledende (I sin propaganda peker de på at de har over 20 høy-vitenskapelige sentre og slikt :D). 

 

Et annet område som også kan pekes på innenfor dette temaet er Kongsberg og deres Penguin-raketter som er en form for missil, som ble videreutviklet fra eksisterende rakett-teknologi som eksisterte og blir beskrevet som verdensledende. Den eneste grunnen til at en nasjon som USA(gjennom Raytheon) ikke bygger noe slikt (de har hellfire-missiler og slikt), er en form for delegering til en av sine allierte.

 

Så du har mange valgmuligheter når du skal finne et område å arbeide inne. Du kan arbeide innen områder hvor Norge er ledende eller arbeide med reversering av eksisterende ingeniørvitenskap.

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Boreteknologi og boreutstyr. Nesten alt som blir levert av offshore boreutstyr har utspring i fra Norge, hovedsaklig Kristiansand hos NOV og MHwirth/Aker. Nå er jo dette segmentet det meste rævkjørte i dagens marked og det finnes vel knapt ansatte igjen i disse bedriftene om et års tid. i forhold til hva det var nå på topp! Har blitt arbeidssøker selv :( Men veldig spennende bransje, det er helt klart. Artig å se hvor mye norsk teknologi som er på rigger rundt i verden, og som blir bygd i Asia osv.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...