Gå til innhold

Scenario: Terror i norge


Anbefalte innlegg

Jeg er ganske likegyldig til om tar imot eller ikke tar imot flyktninger til norge for jeg får ikke gjort noe med det uansett.

 

En ting er jo at både media og andre som har vitnet til innvandring sier at det er veldig få kvinner og barn, få familer generelt og at det er mye menn i 20-35 års alderen som kommer til norge.

 

 

Scenario er som følger: 

 

Hva skjer om norge blir angrepet på lik skala som det som skjedde i paris ? Eller værre ?

 

Det er ikke spesielt vanskelig og finne en mengde folk i norge, vi har jo for eks 17 mai eller så er det jo utrolig mange ute i helgene hvor utesteder med hundrevis av folk ligger bare få meter ifra hverandre. 

 

Mange "potensielle" skrekkfulle mål.

 

Hva gjør lille norge da ? Får vi gjort noe ? 

 

Vi har ikke kontroll over hode på flyktningstrømmen, og vi har jo såvidt nok politi "til oss selv".

 

ABB var noe helt annet en for eks IS. Han er/var en idiot som handlet på egenhånd. Det og forholde seg som et mål for en godt organsiert gjeng med idioter som IS blir noe helt annet. 

 

Det jeg selv trur, er at det er ikke veldig vanskelig og få organsiert et slikt angrep i norge. jeg føler ikke at vi har noe særlig kontroll på våpen/eksplosiver som blir fraktet til landet siden dette aldri har vært noe stort problem og da har vi ikke rutiner på og kontrolere det.

 

Jeg som mannen i gata opplever norge som et meget lett mål for terror. 

 

Er egentlig norge et mål ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis alle går rundt og er livredde for å være i forsamlinger og ikke tør å arrangere 17.mai eller konserter lengre, har IS oppnådd nøyaktig det de vil. Skapt terror. Resten av verden går videre, ikke minst for å vise avsky mot slike handlinger. 

 

Vi vil ikke at terroristene skal lykkes i å skremme vesten fra å være oss selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Jeg skulle til å lage en tråd med noenlunde samme tema. Så nå dropper jeg det og blir med her heller.

 

Hva skjer hvis Norge blir rammet av flere terroristangrep eller en rekke angrep som utarter seg til gatekrig i norge, er vi forberedt på det? Hva vil konsekvensene være? Hvem er tjent med situasjonen? Hvordan har situasjonen oppstått?

 

Burde vi endre myndighetene nå og begynne med nødvendige tiltak nå, og hva er isåfall de tiltakene? Vi kan jo ikke bli til en lukket militærstat bare fordi noen idioter truer vår frihet osv. Slik kan en autoritær leder ta makt og skape et fascistisk Norge i verste fall.

 

Hvordan kan vi balansere sikkerhet med frihet, folkemakt, rettigheter, langtids-samfunn, lykke, stabilitet og slike ting, mens vi hjelper andre samfunn å utvikle seg i en positiv retning, uten tvang?

 

OP. Norge er sikkert et mål, og som du sier er nok Norge også et lett mål. Hva konsekvensene av det blir tror jeg ikke noen vil vite, uansett hvilken vei det vil gå.

Lenke til kommentar

Hvis alle går rundt og er livredde for å være i forsamlinger og ikke tør å arrangere 17.mai eller konserter lengre, har IS oppnådd nøyaktig det de vil. Skapt terror. Resten av verden går videre, ikke minst for å vise avsky mot slike handlinger. 

 

Vi vil ikke at terroristene skal lykkes i å skremme vesten fra å være oss selv.

 

 

Stemmer. Men faktisk har terroristene allerede lykkes med flere ting. USA sin reaksjon etter September 2001 har knust USA sin troverdighet, ført til at USA har innskrenket sine friheter, ført til at demokratiet har forfalt og et ensidig fokus på militær og voldsaktiviteter. USA er ikke lenger et håpets land, men et land som tapte kampen mot terror, fordi de lot seg selv endre som resultat.

 

Frankrike snakker om å bombe i Syria, noe som ikke bare er ulovlig og brudd på internasjonal lov, men som sannsynligvis vil gjøre ting verre, skape mer hat, øke antallet mennesker som kan rekrutteres til terror og fortsette en ond sirkel som USA startet i Iraq.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Alle steder er ett lett terrormål. Det ironiske er at mens mann bomber i Syria for å svekke IS så importerer vi dem inn i landene våre i stor stil. Ett grenseløst Europa.

 

Siden IS infiltreres i den muslimske befolkningen generelt er de jo svært vanskelig å luke ut når horder av muslimer trer over europeiske grenser. Det ble sagt for få dager siden at Malmø er det stedet hvor det er tettest med IS sympatisører - det sier jo litt, så kanskje man bør bombe litt i Malmø også om man vil bli kvitt pakket.

 

I tillegg til å bombe i Syria må man også sørge for at de rammes økonomisk, slik at en boikott av feks. Tyrkia er på sin plass forde de leverer våpen og kjøper olje av terrorister.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det blir feil av Hollande å si at Frankrike er i krig, for man kan bare være i krig mot et annet land eller stat. IS er ingen av delene.

 

Men vi kan ikke gå og kikke oss over skuldra eller slutte å gå i forsamlinger fordet. 

Bare vent til det går av en bombe på en fotballkamp eller T-bane igjen - da tenker jeg nok folk begynner å kikke seg litt over skuldra!

Lenke til kommentar

Jeg drar heller på den fotballkampen eller t-banen. Nekter å la meg kue av slikt terror-fjas. Å sitte hjemme med hagla på fanget får noen andre gjøre. Det er umulig å vite hvor eller hva som eventuellt kan skje, da må man isåfall aldri gå ut av huset lengre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Tror man er ganske utsatt for "First Strike" uansett hvor man bor; de ville ikke vært noe mer forberedt på en eksplosjon på Rockafeller Square i juletider, enn vi ville vært om en bombe sprang i Karl Johan på 17.Mai. Men så er det så klart tiltak man gjør før dette som er veldig avgjørende, om man får stoppet våpen og feil folk fra å komme inn i landet, ol. 

 

Tenker  kanskje at lederne våre er mer utsatt i Norge. Stortinget virker feks lettere å angripe her i landet enn andre steder. Vi har dog en utrolig bra spesialstyrke og et sterkt forsvar, så at IS skulle på en eller annen måte klare å "ta over" landet vårt kommer ikke til å skje. I aller, aller verste fall så måtte det være en slags beleiring av Oslo, eller kanskje litt mer realistisk, at terroristene får trave rundt veldig lenge å drepe folk før de blir stoppet. 

 

Vi  vil uansett klare å forsvare oss, men ganske skremmende  hvor mange en galning kan klare å drepe med et gevær om han angriper rett sted til rett tid. 

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Om Norge er et lett mål? Ja, i aller høyeste grad, men et nytt terror anslag tror jeg faktisk vil komme fra høyre ekstremister, ikke noen forvirra muslimer, eller andre religiøse grupper. Et annet spørsmål er jo hvor lett man vil gjøre det selv, å produsere en bombe i Norge i dag har blitt vanskeligere, men ikke umulig. Men ville jeg virkelig gått under radaren, en kastebil med fres i fronten og en stor folkemengde i et innesperret område, lykke til med den id jobben.... 

Det finnes mange potensielle mål i Norge, men spørsmålet er jo hva man er på jakt etter å oppnå. Er det bare for å spre skrekk så går man jo etter sivil befolkningen, er det politisk så går man etter regjering og partier slik Breivik gjorde. Fordi om pst har blitt bedre på etterretning hjelper jo ikke det stort så lenge vi har den politistrukturen vi faktisk har her til lands, hvor man plutselig har to timers kjøring til et hendelse sted med full utrykning. Meningen er at den nye politireformen skal gjøre noe med dette, men som vi alle vet kommer det en dag et krav om kutt for å kaste bort penger på urealistiske prosjekter, og da er det stillingene i distriktet som går, noe som fører til lengre responstid, som igjen gir terroristen(e lengre tid til å gjennomføre og unnslippe åstedet. 

Lenke til kommentar

Ærlig talt tror jeg Norge ligger ganske langt ned på listen for IS, selv om vi nok er et lett mål ja. Ser heller for meg Danmark som et mulig mål om de skulle finne på å angripe i Skandinavia. De har jo allerede trukket til seg islamistenes oppmerksomhet i forbindelse med Muhammed-tegningene.

Lenke til kommentar

 

Hva gjør lille norge da ? Får vi gjort noe ?

 

Vi gjør ingenting... Vi snur det andre kinnet til og sier "stakkars folk de er jo traumatisert" og dermed så tar vi inn enda fler 20-30-40 år gamle menn som er de mest sannsynlige potensielle terroristene (antar jeg).

 

 

Og hva tror du skjer om vi sender de tilbake? hvilke av de to situasjonene tror du de lettest kommer inn i ett slikt miljø og "konverterer"? 

 

IS har vunnet, de har skapt ett ekstremt hat mot muslimer i Europa og det er akkurat det de vill oppnå. Ikke rart muslimene blir radikale når de blir møtt på den måten. 

 

Jeg tror at fokuset må over på å ta IS, ikke muslimer. Endrer vi ikke på dette har vi tapt og IS vill bli enormt store og vill ta over land etter land. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva gjør lille norge da ? Får vi gjort noe ?

 

Vi gjør ingenting... Vi snur det andre kinnet til og sier "stakkars folk de er jo traumatisert" og dermed så tar vi inn enda fler 20-30-40 år gamle menn som er de mest sannsynlige potensielle terroristene (antar jeg).

 

 

Og hva tror du skjer om vi sender de tilbake? hvilke av de to situasjonene tror du de lettest kommer inn i ett slikt miljø og "konverterer"? 

 

IS har vunnet, de har skapt ett ekstremt hat mot muslimer i Europa og det er akkurat det de vill oppnå. Ikke rart muslimene blir radikale når de blir møtt på den måten. 

 

Jeg tror at fokuset må over på å ta IS, ikke muslimer. Endrer vi ikke på dette har vi tapt og IS vill bli enormt store og vill ta over land etter land. 

 

 

 

Jeg tror at IS har mye med islam å gjøre og det at mislimer generelt ikke setter felles sammfunns-verdier over islam - noe som gjør dem til potensielle fiender.  Mine litt teite muslim-brødre/-søstre har ikke forstått dette enda :-)  De må vise veien ut av denne islam-bobla.  Gjør de det, så har de gitt et bidrag mot terror.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Hvis vi sender dem tilbake så blir det tydelig hvem IS-flyktningsoldatene er. Vi må sette hardt mot hardt nå, det er på tide å slutte å diskutere og være diplomatiske. Hvis vi sender alle hjem så vil det selvfølgelig være mange sivile, men vi må akseptere sivile tap som i alle kriger. Det eneste som fungerer er å gi dem landet sitt tilbake. Verden må samles og gå til angrep sammen, ingen tjener på å la dette fortsette på den måten det gjør. Mange snakker om hvilken leder vi må "velge" hvis vi går til krig, men saken er at vi ikke trenger å velge noen. Det eneste som fungerer i etterkant av krigen er å sette inn et militærstyre med langsiktige planer om å gjennoppbygge infrastruktur, femårsplanene i Sør-Korea var veldig effektive og stort sett eneste grunnen til at de har det så bra i dag. Vi trenger gode soldater for å opprettholde freden frem til den er sikret i form av et trygt land der folk vil leve uten bråk. Vi har opplevd denne situasjonen før og har oppskriften på hvordan vi skal gå frem for å fikse det.

 

Det er en grunn til at tidligere radikale grupper i vestlige land har forblitt små og ubetydelige.

Lenke til kommentar

Vi har dog en utrolig bra spesialstyrke og et sterkt forsvar, så at IS skulle på en eller annen måte klare å "ta over" landet vårt kommer ikke til å skje. I aller, aller verste fall så måtte det være en slags beleiring av Oslo, eller kanskje litt mer realistisk, at terroristene får trave rundt veldig lenge å drepe folk før de blir stoppet. 

 

 

Helt uenig! Vi hadde ikkje stått i mot i det hele tatt om noen bestemte seg for å "ta" oss.

 

Vi har rett over latterlige 20 000 aktive i tjeneste.

Selvfølgelig har vi mer om det blir tid til mobilisering, men ett godt planlagt angrep mot oss har vi ikkje sjangs til å gjøre noe med.

 

Og hvor er denne spesialstyrken du snakker om?

Lenke til kommentar

Vi har dog en utrolig bra spesialstyrke og et sterkt forsvar, så at IS skulle på en eller annen måte klare å "ta over" landet vårt kommer ikke til å skje. I aller, aller verste fall så måtte det være en slags beleiring av Oslo, eller kanskje litt mer realistisk, at terroristene får trave rundt veldig lenge å drepe folk før de blir stoppet. 

 

 

Helt uenig! Vi hadde ikkje stått i mot i det hele tatt om noen bestemte seg for å "ta" oss.

 

Vi har rett over latterlige 20 000 aktive i tjeneste.

Selvfølgelig har vi mer om det blir tid til mobilisering, men ett godt planlagt angrep mot oss har vi ikkje sjangs til å gjøre noe med.

 

Og hvor er denne spesialstyrken du snakker om?

Lenke til kommentar

Flyktningane som kjem for å søke asyl er jo det minste problemet, det er jo personar som vi har kontroll på gjennom asylmottak og registrering.

Den største trusselen kjem frå radikale personar som har vokse opp i Norge, dette uavhengig av hudfarge. 

For å kunne utføre ein terroraksjon så må ein være i stand til å blande seg inn i folkemengden til ein har kommet så langt at ein kan starte terroraksjonen. Ein nordmann kan svært enkelt komme seg inn fleire plassar rett og slett ved å snakke seg inn på norsk, ein flyktning eller likannde som ikkje ein gong kan språket vil stikke seg ut og lett kunne bli stoppa før terroraksjonen i det heile tatt får starta.

 

 

I utgangspunktet har vi i Norge tre reelle håndteringsmåtar:

1) Innskrenking av privat friheit og innføring av kontrolltiltak ved dei fleste plassar der folkemassar samlar seg, f.eks ved å innføre sikkerheitskontroll som på flyplassar på kollektivtransporten, ved kjøpesenter, konsertsalar, sportsarrangement, handlegater, osv.

2) Kontroll og oversikt på innførsel og omsettning av våpen og eksplosivar (eller ting som kan brukast til dette) slik at sjølv om nokon vil utføre terror i Norge så vil dei få problemer med å skaffe seg dei nødvendige våpena for å drive terror i stor skala.

3) Etterettningsarbeid der ein held auge med personar som kan utgjere ein slik trussel. Dette er nok den måten som har stoppa flest terroraksjonar sidan dei fleste terroristar som planlegg noke stort vil gjere ein feil ein eller anna plass i den komplekse planleggingsfasen slik at dei blir avslørt.

 

Så er det spørsmålet om vi skal droppe vår vante levemåte for å oppnå stor grad av sikkerheit, eller om vi skal akseptere ein terrorrisiko for å kunne fortsette å leve med stor personleg friheit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Vi har dog en utrolig bra spesialstyrke og et sterkt forsvar, så at IS skulle på en eller annen måte klare å "ta over" landet vårt kommer ikke til å skje. I aller, aller verste fall så måtte det være en slags beleiring av Oslo, eller kanskje litt mer realistisk, at terroristene får trave rundt veldig lenge å drepe folk før de blir stoppet. 

 

Helt uenig! Vi hadde ikkje stått i mot i det hele tatt om noen bestemte seg for å "ta" oss.

 

Vi har rett over latterlige 20 000 aktive i tjeneste.

Selvfølgelig har vi mer om det blir tid til mobilisering, men ett godt planlagt angrep mot oss har vi ikkje sjangs til å gjøre noe med.

 

Og hvor er denne spesialstyrken du snakker om?

 

vi har ikke engang 20 000, majoriteten av disse er kontorister... FSK/MJK gjenger er faktisk ganske så anerkjente i sitt internasjonale miljø, Det samme er forsåvidt forsvarets E avdeling. Men begge forsvars avdelingene er ubrukelige i et terror anslag i Norge da først og fremst ikke har LOV til å operere på norsk jord uten særskilt tillatelse fra regjeringen, og som vi så 22/7 så tar dette tid! En annen ting er responstid, forsvaret står ikke klart til å rykke ut på minutts varsel slik som politiet og andre sivile nødtjenester gjør. Og tid er en viktig faktor under et terror anslag, hvordan tror du ellers Breivik greide å drepe så mange? Jo fordi politiet sto fast byråkratisk om hvem som skulle gjøre hva. Greit det å sende to enslige politimenn til Utøya uten dekning er stor risiko, men da hadde de hvertfall prøvd, og kunne hindret at de siste 30-40 ungdommene som døde faktisk hadde gjort det!  

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...