Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Firma som arrangerer Facebook konkurranser uten vinnere - lov?


Lami

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Følger med firmaet til tidliger Paradise idiot Thomas Holstad som driver StayClassy.

 

Tingen er at han så og si hver dag arrangerer konkurranser der du kan vinne det ene og det andre. Dager går, uker går, måneder går, uten at en vinner annonseres.

 

Er dette egentlig lov, altså å kjøre konkurranseri hytt og pine uten å trekke en vinner? Det er lett å skaffe oppmerksomhet ved å be alle skrive "Ja jeg vil vinne", og så ikke gjøre noe som helst. Kan umulig være lov! Irriterer meg grønn over dette.

 

Når man spør hvor vinnerne er, så viser han til nylig tatt bilde av èn vinner og sier:

Hei, vinnere publiseres på FB/ våre nettsider www.stayclassy.no Vi jobber med å få til slike annonseringer i stor skala slik at alle får med seg dette også Uttrykksikonet smile

 

Liker at han skriver "jobber med å få til slike annonseringer", akkurat som om det er stor jobb å annonsere en vinner.

 

Jeg har lest Facebook retningslinjer som ikke sier noe om dette, så hva sier loven?

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg visste før jeg gikk inn i tråden hvilket firma eller hvilke konkurranser det var snakk om.

 

Jeg har et par tenåringer på min venneliste på facebook, så de konkurransene fra stayclassy dukker opp hele tiden. Ofte er det både to og tre og fire om dagen og jeg lurer på hvordan de klarer å følge opp deltakere og vinnere. Og med tanke på hvor mange konkurranser de har, må de jo sende ut varer i et voldsomt tempo.

 

...eller resulterer de siste 14 bildene i at det bare blir én vinner? Det skrives vel sjelden noe på disse konklurransene som likes og deles angående hvor lenge de varer eller når vinneren annonseres.

 

Jeg har uansett bestilt en sånn derre classywalk. Det er en stund siden nå og har enda ikke fått den levert. Den kommer vel når den kommer.

Lenke til kommentar

Jeg har stusset over denne nettbutikken i lang tid. Konkurransene er en ting jeg har analysert, og jeg ser ikke bort i fra at han har utelatt mange vinnere. En annen ting som også er vel så viktig å nevne, er produktene han selger. Der kan jeg med hånden på hjertet konstatere at flere produkter blir laget av barn i elendige arbeidsforhold. De blir produsert i STORE kvantum som Thomas kjøper grisebillig, men selger dyrt. Han selger også rene kopier av store merkevarer, noe som ikke er lovlig what so ever.

 

Thomas har en ung målgruppe, en målgruppe som er lett å påvirke. Jeg er sikker på at de som vil, og har tid, kan sende nettbutikken til bunn på 1-2-3, men det får bli en annen sak... :)

Endret av kjekset
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er negativ til slike konkurranser og årsaken er gråsonen i alt dette. Og hvordan kan de som driver med sånne konkurranser tjene på det?

 

Facebook og viral spredning er nøkkelen her. Konkurransen er ofte slik at man skal skrive "JA" i kommentarfeltet. Ved å gjøre det vil vennene til h*n som skriver "JA" få konkurransen opp i feeden sin, og dermed blir h*n eksponert for Stayclassy. Premien er en "Stayclassy" som de har navngitt den, en tohjulskjørende duppeditt som er veldig populært blant unge. 

 

En "stayclassy" er det også flere nettbutikker som selger, bla:

 

http://skywalkernorge.no/

https://fuzeboard.no/

http://www.ludostore.no/landgo-self-balancing-scooter-red.html

 

...og mange fler. Prisforskjellene avhenger av hastighet ++ som jeg ikke har satt meg helt inn i, men de fleste går for den billigste som Thomas selger til kampanjepris 4444,-.

 

En "classywalk", eller et "fuzeboard" en "landgo" (mange navn for samme produkt), får man kjøpt fra Kina til ca 2500 inkl. gratis frakt (eks. moms).

Thomas har solgt utrolig mange av de + alle små dupeditter som gir han god fortjeneste per produkt. 

 

Han har selv sagt at omsetningen de siste 3 månedene er 10 millioner. Det som er litt merkverdig er at selskapet hans ikke er MVA-registrert: http://hotell.difi.no/?dataset=brreg%2Fenhetsregisteret&query=915573797. Skal ikke dra det under en kam, bare nevner det. Hvis det er tilfelle, så må han regne med å skylde staten 2,5 millioner i moms + straffemoms for å ikke ha innbetalt det.

 

Han driver også et enkeltpersonsforetak der han er momsregistrert: http://www.proff.no/selskap/holstad-management/oslo/-/Z0IC9LR0/, men i følge nettsidene er det StayClassy AS som er representativt for nettbutikken, dermed er det oppgitt feil org.nr på nettbutikken hans.

Endret av kjekset
Lenke til kommentar

Trur enkelte her (og det inkluderer Ikke Thomas, for han har fått dette til) burde sette seg litt nærmere inn i hvordan det faktisk er å bedrive butikk. Det er ingen dans på roser. Produkter som man finner på finn.no, alibaba, fasttech, aliexpress osv osv trenger IKKE være av samme kvalitet. Andre ting man må ta hensyn til er toll, frakt, mva, arbeidskraft, husleie/lagerleie, support, osv. I tillegg har Norge et av verdens beste forbrukerkjøpslover. Noe som også selgere må kalkulere med når påslag på produktene settes. Det går MANGE timer i døgnet med for å drive en nettbutikk. Det er svært mye lettere som kunde å forholde seg til en norsk nettbutikk. Kjøpe feil størrelse på klær f.eks. Ja prøv å gjør det fra en kinabutikk. Da har du rett og slett kastet vekk de pengene. Men om du hadde kjøpt det fra en norsk butikk så kunne man benyttet seg av lovpålagt angrefrist og lett fått endret størrelsen. Her kunne jeg ha skrevet svært så mye mer, men TLDR blir da lett gjeldende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flodec, har man norsk nettbutikk er eneste forskjellen når man handler kinavarer at hvis det er noe feil så leverer du inn til nettbutikken og får mest sannsynlig en ny fort fordi mange inne, MEN selger vil ta dette videre med sin kinaleverandør. De ordner ALLTID opp. Så det er ikke noe UNIKT med norsk nettbutikk som selger kinavarer. Som sagt eneste er at du slipper å ta kontakt med leverandør selv. Kineserne jeg har vært borti ordner opp uansett, så sånn er det du.

 

Han har selv sagt at omsetningen de siste 3 månedene er 10 millioner. Det som er litt merkverdig er at selskapet hans ikke er MVA-registrert: http://hotell.difi.no/?dataset=brreg%2Fenhetsregisteret&query=915573797. Skal ikke dra det under en kam, bare nevner det. Hvis det er tilfelle, så må han regne med å skylde staten 2,5 millioner i moms + straffemoms for å ikke ha innbetalt det.

 

Han driver også et enkeltpersonsforetak der han er momsregistrert: http://www.proff.no/selskap/holstad-management/oslo/-/Z0IC9LR0/, men i følge nettsidene er det StayClassy AS som er representativt for nettbutikken, dermed er det oppgitt feil org.nr på nettbutikken hans.

Er det lov å oppgi feil org.nr? Pengene går gjennom Holstad Management da eller?

 

Han synes ikke å være en "Paradise idiot", idioter er det nok heller kundene som er.

Vel, unger under 15 år er vel drøyt å kalle idioter? "Hei drittunge på 13, du kan handle alt dette billigere og styr unna hallo" ...... Endret av Lami
Lenke til kommentar

MEN selger vil ta dette videre med sin kinaleverandør. De ordner ALLTID opp. 

 

Dette er direkte feil. Kinaleverandører har ikke alltid de beste vilkårene. I min bransje så er det snakk om 30 til 90 dager garanti. Reklamasjon eksisterer ikke der. Og som sagt så er den norske forbrukerkjøpsloven blant de beste i verden. Hadde vi hatt de samme vilkårene mot leverandørene og produsentene så hadde det vært fantastisk. Men slik er det altså ikke. Forhandlere står med risikoen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og attpå til sender ofte seriøse leverandører (iallefall de jeg har kontakt med) et helt nytt produkt så lenge jeg kan bevise på en video at et produkt er defekt. Ikke nødvendig å sende i retur til Kina eller hvor enn de oppholder seg. De opererer med garanti, og mange av de opprettholder den en god stund etter at pakken er utlevert.

 

Klær har jeg kjøpt litt av, og der har jeg flere ganger ikke måtte sende plagget som er i feil størrelse i retur. 

 

Kan være at jeg har noen fordeler, har gode kontakter i Kina og et godt rykte der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...