Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg rett på erstatning?


gamingss

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurer på noen spørsmål her, håper du kunne hjelpe meg. Saken gjelder

om det er mulig å få erstatningsskade?

 

For 6 år siden ble jeg opererte på kinna pga en farlig fettkule som måtte

fjernes, og som vanlig kinna er en farlig plass å operere, masse nerver og

ledninger som kobler hjernen osv... De på sjukehuset hadde tenkt at det er

mulig å få skader pga operasjonen så de måtte sende papirer til

foreldrene mine om forklaringen og de måtte godkjenne/skrive under fordi jeg

var under 18.

 

Etter operasjonen følte jeg smerte og svimmelhet og andre symptomer, og

legen sa at disse symptomene forsvinner etter hvert men tar god tid, jeg ble

fornøyd da og hadde masse timer på sjukehusetom sjekk osv. Det gikk en god

tid senere og jeg begynte å bli verre, så var jeg hos de på sjukehuset

masse ganger og de kunne ikke gjøre noe. Jeg følte jeg ikke fikk hjelp av

legen... Til og med de sendte meg til større sjukehus for å ha time hos en

annen legen som har mer erfaring og hjalp meg ikke heller. Problemet mitt er

at jeg har mye smerte nå, og føle svimmel og trøtt hele tida, vanskelig å

sove i natt. Smerten er på hode, kinna, kjeven og øren. Plus en ekstrem sus

lyd å høyre øre og lit tab av hørsel også på høyre øre. For noen

måneder siden begynte å bli verre. Jeg kunne ikke gå på skolen nesten,

hadde mye fravær og strøyk i 2 først fagene. Fra etter operasjonen ble

livet mitt så dårlig, jeg kunne ikke jobbe bra, hadde 2 jobber som jeg

mistet pga sykdom og fravær, og dårlige referanser, til og med skolen fikk

jeg dårlige karakter og nå er det verre... Legen fant andre psykisk skader

pga denne skaden og han er med meg for å få erstatning.

 

Så hva syns du om saken? Ville jeg få erstatning? Hvor mye tror du? Når

det gjelder fristen nå har jeg rett å sende søknad fordi jeg ble lurt av

legen, og skaden ble oppdaget seint. Hva må jeg legge inn med søknaden? Jeg

er helt hårløs og føle meg så deprimert pga jeg ikke klarer meg sånt i

livet. Jeg klarer ikke å jobbe ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo alt dette var pga operasjonen, ikke glem at det er masse nerver i den plassen. Mulig han har truffet nerver osv. Fast legen min er også enig.

Men siden det er risiko på sånne operasjoner, jeg er usikker om jeg får erstatning... Fordi jeg hørte hvis man får erstatning må det skje en uforventet skade. Og min skade var ikke helt uforventet.

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som om du har en eller annen form for somatiseringslidelse, og hvis du oppsøker hjelp for disse plagene, kan livskvaliteten din bli mye høyere. Du vil i alle fall få det mye bedre enn om du fortsetter å se tilbake i tid, og/eller tro at en eventuell erstatning vil utgjøre noen forskjell på symptomtrykket ditt.

 

Fjerning av lipomer er ganske harmløst, de er fint avgrenset og kinnet ditt består hovedsaklig av fett/muskel-vev som tilheler fint. Du har nok ikke noe grunnlag for erstatning her (i det hele tatt - ikke ta deg tiden med å søke).

 

Edit: Helt vanlig å kreve samtykke av foreldre hos barn under 18.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

For meg høres det ut som om du har en eller annen form for somatiseringslidelse, og hvis du oppsøker hjelp for disse plagene, kan livskvaliteten din bli mye høyere. Du vil i alle fall få det mye bedre enn om du fortsetter å se tilbake i tid, og/eller tro at en eventuell erstatning vil utgjøre noen forskjell på symptomtrykket ditt.

 

Fjerning av lipomer er ganske harmløst, de er fint avgrenset og kinnet ditt består hovedsaklig av fett/muskel-vev som tilheler fint. Du har nok ikke noe grunnlag for erstatning her (i det hele tatt - ikke ta deg tiden med å søke).

 

Edit: Helt vanlig å kreve samtykke av foreldre hos barn under 18.

Jeg er usikker på om du kan kalle dette for "lipomer" . Min situasjon er litt annerledes, det var vanskelig å fjerne den. Legen måtte lage en veldig stor åpning under/ på siden av kjeven, den hadde 4 ledninger koblet til, og han måtte fjerne de fordi den vokser igjen. Han brukte ca 6 timer på operasjonen. Dette er noe stort, ikke bare å fjerne en fettkule. Endret av gamingss
Lenke til kommentar

Hva mener du med "ledninger"?

Og dersom det du kaller kinn er samme resten av oss kaller kinn, så er ikke lidelsene dine derfra. Folk lager store hull i kinna(piercing) og stikker sverd gjennom(religiøse ritualer) uten varige men - symptomene du beskriver stammer ikke fra kinnet, det går ikke " masse ledninger til hjernen" i kinnet, slikt går i nakke/rygg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

For å få erstattning må de ha gjort noe (åpenbart) feil i forbindelse med operasjonen. Alle operasjoner medfører risiko og man får (normalt) ikke erstattning om man bare er uheldig. Uansett, de eneste som kan hjelpe deg er andre leger som kan vurdere og uttale seg om ditt tilfelle, ikke et forum.

Lenke til kommentar

Kravet til ansvarsgrunnlag for pasientskadeerstatning følger av pasientskadeloven § 2, som lyder som følger:

 

Pasienten og andre som har lidt tap på grunn av pasientskade, har krav på erstatning når skaden skyldes

1) svikt ved ytelsen av helsehjelp, selv om ingen kan lastes,

(I tillegg har du 3 andre alternativer som ikke er aktuelle her)

 

Om dette uttales i forarbeidene (Innst.O.nr.68 (2000-2001) s. 10)

 

 

terskelen for hvilke handlinger som skal utløse ansvar, skal være lavere enn i den alminnelige erstatningsrett [...] det er skaden og skaderesultatet som skal være avgjørende for om pasienten får erstatning, ikke om det kan påvises at enkeltpersoner har gjort feil eller utvist uaktsomhet, og mener det er behov for å presisere dette i lovteksten
Endret av krikkert
Fjernet sitering av slettet innlegg og kommentarer som nå ikke lenger har noen sammenheng
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor dere har lært anatomi, men det er nerver i kinnet, ellers hadde dere ikke kjent noe når dere tok borti. Det er også muskler, ellers hadde ansiktet deres sett ut som en maske.

 

Det gule dere ser er nerver. De grå "kabelbuntene" er muskler.

 

31-16_static.jpg

 

ans7_facial_nerve.jpg

 

Det betyr likevel ikke at TS sine problemer er en skade fra operasjonen.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor dere har lært anatomi, men det er nerver i kinnet, ellers hadde dere ikke kjent noe når dere tok borti. Det er også muskler, ellers hadde ansiktet deres sett ut som en maske.

 

Det gule dere ser er nerver. De grå "kabelbuntene" er muskler.

 

31-16_static.jpg

 

ans7_facial_nerve.jpg

 

Det betyr likevel ikke at TS sine problemer er en skade fra operasjonen.

Ingen har hevdet at kinnet ikke har nerver - det vi(hvertfall jeg) har hevdet er at evt skade på disse nervene du viser ikke vil føre til

 

 

 

mye smerte nå, og føle svimmel og trøtt hele tida, vanskelig å

sove i natt. Smerten er på hode, kinna, kjeven og øren. Plus en ekstrem sus

lyd å høyre øre og lit tab av hørsel også på høyre øre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okey, jeg skal opdatere denne tråden.

 

Jeg mener at alt var fra operasjonen. Hvorfor? Fordi jeg har vært hos en spesialist og han sa at det er stor sjanse at jeg har en nerve skade, og jeg spurte han om denne skaden var forventet, han sa nei ikke forventet. Selvom det ikke er masse nerver på kinna er det fortsatt noen. Og jeg føler mest smerte på kjeven og inne også. Jeg har også en følelse som om jeg får elektrisk sjokk hele tida, det skjer mest når err bevege meg .... Jeg føler som kjeve beina er håvent hele tida . Legen ga meg bedøvelse på plassen og den hjalp ikke mye og han sa det er ikke mye han kan gjøre...

 

Men er det ikke bra at han sa at skaden var uforventet? Det må jo være uforventet skade for å få erstatning.

 

Og en nerveskade eller smerte kan påføre mye symptomer for eksempel, at jeg er trøtt har med søvn å gjøre, jeg får ikke bra sove pga den høye susen jeg har på øre, derfor er jeg mye trøtt, i en slik operasjon som er på side av øren er det også en sjanse å få hvertfall skade på øre som jeg føler nå.

 

Beklager for feil norsk skriving.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...