Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Gjennomføring av nye rør på kjøkken - dimmensjon?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Totalrenoverer ett kjøkken, og tenkte å ta jobben med å lage gjennomføringer til rør før rørlegger kommer, for å spare noen kroner. Det er vaskekjeller rett under kjøkkenet, med vann og avløp, så det er ikke ett problem.

 

Det jeg lurer på er hvilken hulldiameter jeg skal bruke på varmtvann, kaldtvann og avløp. Det blir separat gjennomføring av vann og avløp til både kjøkkenvask og oppvaskmaskin.

 

Bonusspørsmål: Er det ett krav med "automatisk vannstopper" (ventil som stenges om en sensor får vann på seg)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker på avløpsrør til vasken så er dette normalt 50mm, og pex-rørene til rør-i-rør systemet er normalt 15mm med 20mm ytterrør eller 18mm med 25mm ytterrør (varerør)

 

Har ikke ytterrøret litt større diameter enn 20mm da? Et kjapt søk på nettet viser ihvertfall at 15mm PEX leveres med både 25mm og 28mm ytterrør. Ville for egen del satset på at det er nødvendig med plass for minimum 25mm.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Supert, dette høres riktig ut. Når jeg tenker meg om har jeg noen nye rør-i-rør trukket opp til badet, som jeg kan måle diameteren på. Så da kan jeg gå utfra det, og borre opp 50mm til avløpet :--)

 

Avløpsrør til oppvaskmaskin har samme diameter som avløpsrør til vasken, regner jeg med?

Lenke til kommentar

Supert, dette høres riktig ut. Når jeg tenker meg om har jeg noen nye rør-i-rør trukket opp til badet, som jeg kan måle diameteren på. Så da kan jeg gå utfra det, og borre opp 50mm til avløpet :--)

 

Avløpsrør til oppvaskmaskin har samme diameter som avløpsrør til vasken, regner jeg med?

 

Ikke nødvendigvis. Du kan selvsagt bruke akkurat hva du vil og bare bruke overgang der det skal inni annet rør, men til vaskemaskin blir det ofte brukt 32mm med ett slikt på toppen; https://megaflis.no/vaskemaskintrakt-32mm-hvit-plast.html

Lenke til kommentar

 

Supert, dette høres riktig ut. Når jeg tenker meg om har jeg noen nye rør-i-rør trukket opp til badet, som jeg kan måle diameteren på. Så da kan jeg gå utfra det, og borre opp 50mm til avløpet :--)

 

Avløpsrør til oppvaskmaskin har samme diameter som avløpsrør til vasken, regner jeg med?

 

Ikke nødvendigvis. Du kan selvsagt bruke akkurat hva du vil og bare bruke overgang der det skal inni annet rør, men til vaskemaskin blir det ofte brukt 32mm med ett slikt på toppen; https://megaflis.no/vaskemaskintrakt-32mm-hvit-plast.html

 

Nå er det ikke vaskemaskin det er snakk om, men oppvaskmaskin. Den har vel tett løp ned i avløpet, og ikke en sånn trakt?

Lenke til kommentar

Fikk prata med en rørlegger i bedriften som jeg skal ha til å legge opp rør, og fikk da diameter på de forskjellige rørene.

 

Avløp fra oppvaskkum: 75mm diameter

Avløp fra oppvaskmaskin: 50mm diameter

Rør-i-rør: 25mm diameter, men de ønsker her 28mm diameter for å gjøre det enklere.

 

Automatisk vannstopper var kun krav under oppvaskmaskin.

 

-------

 

Setter tråden som løst, ettersom jeg har fått svar på det jeg lurte på, og det kan jo komme til nytte for andre senere :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...