Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier pusser opp i oppsigelsestiden


Anaio

Anbefalte innlegg

Håper du gruser han i retten og han ender opp med store kostnader i saksomkostninger. Høres virkelig ut som at han fortjener en lærepenge.

 

Om du er med i leieboerforeningen kan du ikke få fri rettshjelp av dem om de mener du har en god sak?

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper du gruser han i retten og han ender opp med store kostnader i saksomkostninger. Høres virkelig ut som at han fortjener en lærepenge.

 

Om du er med i leieboerforeningen kan du ikke få fri rettshjelp av dem om de mener du har en god sak?

De tilbyr gratis rådgivning (fra jusstudenter), men advokattjenestene er betalingstjenester. De er heller ikke særlig rimelige, antakeligvis fordi de helt garantert er gode på det de driver med ;)

Lenke til kommentar

Hjemmelen for å slutte å betale leie er husleieloven § 5-7 første ledd (utleier oppfyller ikke sine plikter etter husleieloven § 5-1) jfr. § 2-11 annet ledd (avslag i leie forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig) eller § 2-12 (rett til å heve leieavtalen ved vesentlig kontraktsbrudd).

 

Jeg ville ikke brukt § 10-2 her - den bestemmelsen regulerer når leietakers plikt til å levere tilbake husrommet inntrer ("den dagen leieforholdet opphører") og når plikten regnes som oppfylt ("når utleier har fått nøkler og ellers uhindret adgang til husrommet hvis ikke annet er avtalt"). Bestemmelsen sier ingenting om konsekvensene av førtidig tilbakelevering eller førtidig disposisjon. 

 

Det kan argumenteres for at du burde krevd tilbakebetalt leie for halve oktober også. 

 

(At han driver gjennom et AS er ikke et argument i favør av at han er seriøs, og en revisor vil ikke nødvendigvis ha merknader til at depositum står på en av aksjeselskapets konti.)

 

Jeg valgte å betale halv leie for november, med bakgrunn i at han har benyttet husrommet 100% halve oktober - og at vi slik sett skal ha en halv måneds avslag i husleie. Dette var han uenig i, og skulle komme tilbake med svar når han er tilbake fra ferie. Han la til at det var dårlig vasket på listene i taket, og at han krever erstatning for dette, ukjent beløp. Han hadde visstnok tatt bilder av det. Påpekte at bildebevisene hans bare beviser at han har disponert husrommet, og at han dermed bekrefter vår sak mer enn sin egen; jeg så derfor ikke hvilken relevans bildene har, da han fremdeles kunne bedt oss vaske mer nøyaktig i og med at vi tross alt p.d fremdeles hadde disposisjonsrett. Nå har han uansett malt over, og det er naturligvis derfor umulig for oss å vaske det bedre. Jeg trakk frem at hybelen har hatt vesentlige mangler (fraværende vanntrykk) og at han har gjort seg skyldig i kontraktsbrudd (ved å fjerne vaskemaskinen, han nektet å gjeninnsette den selv etter leieboerforeningen sa han ikke hadde noe valg), og at det dermed ikke var noen god ide å ta denne saken videre for hans del. Men det ser det altså ut som han har tenkt til, og med (etter skattelistene å bedømme) 24mill i formue har han garantert råd til bedre advokat enn oss.

 

Han er som sagt helt gærn, og jeg vil gjerne være forberedt til han kommer hjem fra ferie. Hva kan han potensielt motsette seg her?

Endret av Anaio
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Bare tull og betale mer som du har gjort nå. Tipper du kan kysse depositum adjø også siden det ikke er en depositumskonto. Lærdom neste leieforhold: Skikkelig depositumskonto.

Lenke til kommentar

Bare tull og betale mer som du har gjort nå. Tipper du kan kysse depositum adjø også siden det ikke er en depositumskonto. Lærdom neste leieforhold: Skikkelig depositumskonto.

Det som står som særskilt dep.konto i kontrakten, er visst hans brukskonto. Hvordan går jeg frem videre?
Lenke til kommentar

om du tar det for retten kan du like godt kreve tilbakebetalt halve leia du betalte for november også.

Leieboerforeningen sa at det beste jeg kunne slippe unna med var halv husleie for november, så vet ikke om jeg ville vunnet frem. Dette visstnok fordi han p.d returnerte husrommet da han fjernet tingene sine (etter vi krevde avslag).

Lenke til kommentar

I en sak for forliksrådet eller husleietvistutvalget kan du vel ha flere punkter du krever erstatning for.

Det ene er jo at du skal ha utbetalt "depositumet" inkl. rente (forsinkelsesrente?) siden det ikke er gjort på riktig måte.. Irregulært depositum kalles det vel når det ikke står på en depositumskonto i ditt navn.

 

Deretter kan jo neste krav være tilbakebetaling av innbetalt husleie for en periode du ikke har disponert boligen grunnet huseiers bruk av den.

 

Det er ihvertfall hva jeg ville forsøkt meg på, men jeg er ingen jurist.

Husleietvistutvalget bør vel være første instans man prøver seg i dersom det er i et fylke med slik ordning.

 

Litt info:

http://e24.no/privat/rettigheter/du-kan-i-verste-fall-tape-depositumet/22774778

Lenke til kommentar

Dette er sånn tyranner utnytter de som kanskje ikke er typen person til å sette hardt mot hardt. Som han sa, "likte ingen av de 10 på visning", sannsynligvis fordi det var mennesker han frykter ikke vil finne seg i hans utnytting. Slike som han er vant til å lete etter de rette "offerne" på leiemarkedet han kan utnytte. Håper det kommer en dag hvor han blir gjort veldig oppmerksom på leieboerens onkel som er hells angels medlem og banker dritten ut av han eller noe sånt.... en skjebne slike møter sannsynligvis før eller siden. 

Lenke til kommentar

 

Det som står som særskilt dep.konto i kontrakten, er visst hans brukskonto.

 

Kontraktsbrudd?

 

Nei, bare atten år gamle meg uten innsikt i møte med åpenbart en av Drammens store mongohuer. Men vil i alle fall tro at det at han både sa og underskrev på at det var en egen depositumskonto (for det spurte jeg om - men visste ikke at den skulle stå i mitt navn), og deretter oppgav sitt private kontonummer (ikke eiendomsfirmaet sitt - dit hvor husleien gikk), i en eventuell tvistesak vil falle mer i min favør enn i hans. 

Lenke til kommentar

Det er vel kontraktsbrudd noe han signerer på at depositum skal på særskilt konto (må i en leieavtale forstås som faktisk depositumskonto etter bankens definisjon), for deretter å fylle inn nr til sin brukskonto. Han startet altså med å bryte kontrakten allerede samme dagen dere signerte - fin fyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...