Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dømt for vold mot offentlig tjenestemann


CopKiller

Anbefalte innlegg

Jeg ble nylig dømt for vold mot offentlig tjenestemann i en sak som skjedde for ca 1 år siden. 

Fikk 19 dager ubetinget fengsel og ønsker å anke.

 

I rettsaken ble det sagt at politiet så jeg var utilregnelig og mistenkte jeg var påvirket av GHB, så de tok meg med for å bli framstilt for lege og på veien ble den ene politimannen "slått" i ansiktet når jeg satt bak i celle-bilen. 

 

Jeg ble lagt inn på glattcelle og aldri fremstilt for medisinsk sjekk/rusprøve. 

Jeg har aldri hatt noen fortid med politiet og har aldri hatt voldelige tendenser med inntak av alkohol.

Det er ingen bevis på at jeg har blitt dopet eller at jeg ikke har blitt dopet men når selv politiet mistenkte at jeg var påvirket av GHB som da er et kjent voldtektsdop og at når jeg selv mistenker det...

 

Jeg mistenker at jeg har blitt dopet/at noen har hatt noe i drinken min men ble fortsatt dømt. 

Enhver tvil skal gå den tiltalte til gode?

 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å forberede meg for anken. 

Er jeg uskyldig dømt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klager du på at det ikke ble tatt prøve? Du slo jo de som skulle ta deg dit hehe 

Rettsak og styr, fikk du ikke en advokat da som du fortsatt kan spørre om slikt? 

Alt som faller deg til gode vil jo de tjene penger på ved å hjelpe. 

 

Om det går an å komme seg unna så burde du prøve, se for deg å komme til passkontrollen i usa og de får opp på skjermen "Assault on a government officer" Da er det bare til å kjøpe brus til flyet hjem

Lenke til kommentar

Ble du bistått av forsvarer under tingrettens behandling av saken? I så fall, hvorfor spør du ikke vedkommende om råd til å anke?

 

Problemet med atypisk rus er at det er ganske vanskelig å avklare i etterkant. I tillegg er det andre momenter som må inn - har du f.eks. inntatt så store mengder alkohol at du kunne regne med å miste bevisstheten er du likevel ansvarlig for hva som skjer selv om du ikke hadde noen indikasjoner på at du er voldelig i fylla, jfr. Rt. 1983 s. 202. Atypisk rus er med andre ord i alkoholtilfeller forbeholdt de som ikke har drukket veldig mye, for den som har drukket mye må regne med å miste kontrollen - og voldelig oppførsel er en mulig følge av at man mister kontrollen.

 

I denne vurderingen må man se på hvor mye du hadde drukket den kvelden. Du skriver det ikke direkte, men jeg antar at du var påvirket av alkohol.

 

Bergen tingrett uttalte dette i dommen TBERG-2010-52667:

 

 

 

Retten mener uansett at den atypiske påvirkning og atferdsendring som tiltalte fikk etter å ha drukket 1 shot, under ingen omstendighet var noe tiltalte kunne forutse, verken på grunnlag av mengden alkohol hun hadde inntatt tidligere på kvelden, eller på grunnlag av tidligere erfaringer av samme mengde alkoholinntak.

 

Retten har ved denne vurdering særlig lagt vekt på at tiltalte kort tid etter hun drakk «shoten» helt brått og plutselig endret oppførsel og fremstod veldig beruset, uten at dette synes å ha noen sammenheng med inntaket av 1 shot, verken i seg selv eller sammenholdt med det samlede alkoholinntaket tidligere på kvelden. Retten vil herunder vise til at den eneste alkotest som politiet utførte viste ca 1 - 1,2 i promille, noe som ikke i seg selv skulle tilsi en slik atypisk atferd som tiltalte utviste etter å ha drukket en shot på slutten av kvelden.

Lenke til kommentar

Var interessert i andres synspunkt eller erfaringer med saker lignende som denne.

 

Ja, jeg hadde inntatt en stor mengde alkohol som var selvforskyldt rus, men jeg og politiet hadde mistanke om at det var andre rusmidler inni bildet men det ble aldri tatt medisinsk prøve. Så lenge rusen ikke er selvforskyldt skal jeg ikke kunne bli dømt men i og med at det aldri ble tatt medisinsk prøve så har jeg eller politiet ingen bevis... Men når både jeg og politiet har samme mistanke burde ikke det være en stor nok tvil til at jeg kunne ha blitt dopet?

Lenke til kommentar

Hva var årsaken til at du og politiet trodde at du hadde inntatt GHB?

 

Ble politimannen"slått" eller slått?

De skrev i rapporten at det fråtset rundt munnen min og at jeg snakket utydelig og hallusinerte.

 

Jeg satt bak i celle bilen og spyttet for jeg akkurat hadde kastet opp. Så kom han bak og tok i skulderen min å sa jeg måtte slutte å spytte. Så hadde jeg kommet med et svingslag mot høyre tinning. Ingen synlige merker og politimannen opplevde ikke fysisk smerte, men kjente slaget.

Lenke til kommentar

Jeg synes du har et visst ansvar selv ettersom du har inntatt svært store mengder alkohol frivillig.

Det at du slår til en politimann etter at du frivillig har ruset deg i så stor grad er jo litt dumt.

 

Dersom noen har dopet deg uten at du vet om det så er jo det dumt, men ettersom det ikke finnes bevis for dette er det like sansynlig at du ble voldelig på grunn av at du var overstadig beruset på alkohol.

Personlig tror jeg ikke du kommer noen vei med denne saken.

Lenke til kommentar

Du har drukket deg til utilregnlighet for å deretter gå til angrep på politiet. Saken er krystallklar, det er bare å anke.

Vet ikke helt om det fungerer så lett.

 

Selv om man er utilregnelig når man er full så er man tilregnelig når man frivillig drikker seg full.

 

Viss ikke kunne man jo drukket seg full og begått alle mulige straffbare handlinger uten konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du har drukket deg til utilregnlighet for å deretter gå til angrep på politiet. Saken er krystallklar, det er bare å anke.

Vet ikke helt om det fungerer så lett.

 

Selv om man er utilregnelig når man er full så er man tilregnelig når man frivillig drikker seg full.

 

Viss ikke kunne man jo drukket seg full og begått alle mulige straffbare handlinger uten konsekvenser.

 

Du har misforstått.

Lenke til kommentar

 

 

Hva var årsaken til at du og politiet trodde at du hadde inntatt GHB?

 

Ble politimannen"slått" eller slått?

De skrev i rapporten at det fråtset rundt munnen min og at jeg snakket utydelig og hallusinerte.

 

Jeg satt bak i celle bilen og spyttet for jeg akkurat hadde kastet opp. Så kom han bak og tok i skulderen min å sa jeg måtte slutte å spytte. Så hadde jeg kommet med et svingslag mot høyre tinning. Ingen synlige merker og politimannen opplevde ikke fysisk smerte, men kjente slaget.

Husker du slaget, eller er det blitt gjenfortalt til deg i ettertid?

 

Hva er forresten årsaken til at du har valgt et såpass lite trivelig kallenavn?

Lenke til kommentar

Det skal svært mye til for at rus ikke anses som selvforskyldt. Ut fra de kriteriene som er beskrevet i Rt. 1983 s. 202 og Bergen tingretts dom vil det i praksis være umulig å bli frifunnet for uforskyldt/atypisk rus hvis man har inntatt så store mengder alkohol at man kunne forvente å miste kontrollen over seg selv.

 

Det er altså det å miste kontrollen som må være en upåregnelig følge, ikke voldsbruken.

Lenke til kommentar

Det skal svært mye til for at rus ikke anses som selvforskyldt. Ut fra de kriteriene som er beskrevet i Rt. 1983 s. 202 og Bergen tingretts dom vil det i praksis være umulig å bli frifunnet for uforskyldt/atypisk rus hvis man har inntatt så store mengder alkohol at man kunne forvente å miste kontrollen over seg selv.

 

Det er altså det å miste kontrollen som må være en upåregnelig følge, ikke voldsbruken.

Det jeg sikter etter er "ikke selvforskyldt rus" at jeg har fått noe i drinken eller noe sånt

Lenke til kommentar

 

 

Hva var årsaken til at du og politiet trodde at du hadde inntatt GHB?

 

Ble politimannen"slått" eller slått?

De skrev i rapporten at det fråtset rundt munnen min og at jeg snakket utydelig og hallusinerte.

 

Jeg satt bak i celle bilen og spyttet for jeg akkurat hadde kastet opp. Så kom han bak og tok i skulderen min å sa jeg måtte slutte å spytte. Så hadde jeg kommet med et svingslag mot høyre tinning. Ingen synlige merker og politimannen opplevde ikke fysisk smerte, men kjente slaget.

Husker du slaget, eller er det blitt gjenfortalt til deg i ettertid?

 

Hva er forresten årsaken til at du har valgt et såpass lite trivelig kallenavn?

 

Det er blitt gjenfortalt. Har ikke minner om hendelsen så det er det jeg er blitt fortalt i retten fra politivitner

Lenke til kommentar

Slik jeg leser tråden og saken din, vil jeg tro at selv om det kan være sannsynlig at du faktisk var dopet vil du ikke få medhold fordi både alkoholbruken og det eventuelle dopet ville medføre at du mistet kontrollen over deg selv. 

Kort fortalt, det er ikke mulig å se nøyaktig HVA som medførte at du slo politibetjenten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...