Gå til innhold

Skal kjøpe AMD FX-9590 4,7GHz


Anzure

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor?

Det er en dårlig CPU. 

Behold den du har eller kjøp Intel. 

Den du har gjør sikkert jobben i mange år enda.

Evt overklokk den selv.

Om jeg skal oppgradere til Intel prosessor istedet må jeg ha nytt hovedkort og eventuelt nye minnebrikker, noe som koster unødvendig mye når AMD fungerer helt fint. Den prosessoren jeg har begynner å bli gammel og treg, dessuten AMD FX-9590 er jo bedre enn den jeg har nå. Skjønner ikke hvorfor du sier den er dårlig, den har jo tross alt klokkehastighet på 4,7GHz.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor?

Det er en dårlig CPU. 

Behold den du har eller kjøp Intel. 

Den du har gjør sikkert jobben i mange år enda.

Evt overklokk den selv.

Om jeg skal oppgradere til Intel prosessor istedet må jeg ha nytt hovedkort og eventuelt nye minnebrikker, noe som koster unødvendig mye når AMD fungerer helt fint. Den prosessoren jeg har begynner å bli gammel og treg, dessuten AMD FX-9590 er jo bedre enn den jeg har nå. Skjønner ikke hvorfor du sier den er dårlig, den har jo tross alt klokkehastighet på 4,7GHz.

 

 

Klokkefrekvens er ikke noe fasit på hastighet. Min Intel i7 3770 prosessor på 3.4 ghz yter f.eks mye bedre enn denne.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Jeg har samme cpu som deg , med mindre du har et bra nok hovedkort så kan du ikke få overklokket disse noe spesielt og husk på at om du investerer i en FX 9590 så må du faktisk ha et hovedkort som tåler 220-250Watt direkte til Cpu...

 

Har du Asus Sabertooth Rev 2 eller Asus Crosshair Formula V (mener det var dette) så skal det gå greit.

 

Uansett så hadde jeg også testet en god overklokking av FX'en først.

Lenke til kommentar

Som andre seier, så er ikkje den prosessoren ein god investering med tanke på straum og ytelse. Den er teknologisk sett allereie 4 år også. Så lenge det er DDR3 så kan du også bruke rammen din på Intel hovudkort. Du trenger heller ikkje å bruke mykje pengar på eit intel hovudkort, eg kjøpte Haswell i5 4670 for eit år sidan med eit hovedkort for 300kr. Ja du kan ikkje overklokke, men eg synes det ikkje er verdt å bruke 500-1000kr ekstra på eit hovedkort for bare litt meir ytelse heller.

Lenke til kommentar

En ting bør jeg faktisk påpeke, og det er at ytelsen i spill ikke er så ille med mitt oppsett ( 280 + FX 8350 på 4.3 ) , selvsagt det kunne vært bedre , men med Windows 10 ser jeg generelt en forbedring i henhold til W8.1 og spesietl 7.

 

Sånn sett så om man kun skal spille og "IKKE" er nødt til å ha maks fps men en grei gjennomsnittelig opplevelse er det ikke noe stort behov for å skifte ut den cpu'en. Den ser også ut til å fungere ganske så greit i MP spill der de ekstra kjernene hjelper til å holde ytelsen oppe og ikke går så drastisk ned.

 

Uansett, det er ikke tvil om at en oppgradering kan være lurt , eksempelvis en kraftig Intel cpu , med 2x8GB DDR4 minne på en kurrant hastighet og en kjapp SSD vil gjøre underverker...

Lenke til kommentar

Jeg har samme cpu som deg , med mindre du har et bra nok hovedkort så kan du ikke få overklokket disse noe spesielt og husk på at om du investerer i en FX 9590 så må du faktisk ha et hovedkort som tåler 220-250Watt direkte til Cpu...

 

Har du Asus Sabertooth Rev 2 eller Asus Crosshair Formula V (mener det var dette) så skal det gå greit.

 

Uansett så hadde jeg også testet en god overklokking av FX'en først.

Det står hovedkortet er kompatibelt med maksimalt 220W prosessor, AMD FX-9590 er 220W. Det bør jo akkurat fungere fint da? Greia er at den prosessoren jeg har er gammel, kunne jo like godt kjøpt en ny AMD FX-8350. Dessuten har jeg god kjøler, så varmen tror jeg ikke er problemet.

 

EDIT:

Vurderer jo å kjøpe ASUS Z170-P D3, Socket-1151 sammen med Intel Core i7-6700K Skylake, men da må jeg nedgradere hovedkort til et dårligere. Verdt å ofre hovedkortet i tillegg til å betale mer for bedre CPU?

Endret av waremanu
Lenke til kommentar

Min personlige mening er at oppsettet ditt greier seg fint i 1 - 2 år til så vent til da med å oppgradere...

Joda, bedre cpu vil gi litt mer fps i noen spill , men om du føler at dagens spill ikke ødelegger spillopplevelsen for deg så bør du ikke tenke så mye på det og heller vente...

 

Edit : Mange som har problemer med den kombinasjonen av FX og hovedkort , så ikke oppgrader vil jeg si...

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2545633/big-problem-running-amd-9590-asus-m5a99fx-pro.html

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg har cirka gjennomsnittlig 120-130 FPS i CS:GO, noe som ikke er bra nok ettersom jeg ikke får utnyttet skjermen min ordentlig (har 144Hz G-Sync monitor). Prosessen csgo.exe bruker 20-50% av prosessoren, og den totale prosessorbruken går veldig sjeldent over 80%. Jeg bruker GTX 980 og lavest video innstillinger på nesten alt.

Lenke til kommentar

Da må du nok oppgradere både hovedkort , cpu og minne.

Ønsker du å utnytte skjermkortet helt må du faktisk som sagt ha en langt bedre IPC per kjerne , her henger faktisk AMD svært langt bak , du har opp mot 50% å hente på å bytte til den nyeste Intel Cpu'en som kjører på relativt høy hastighet.

Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke hvorfor du sier den er dårlig, den har jo tross alt klokkehastighet på 4,7GHz.

 

Jøss, dette var jo store greier.

Da må den jo være kjappere enn min cpu da, som har en standard hastighet på 3.0 ghz?

 

 

Du må huske kremt at ikke alle forstår hvordan ytelsen til en Cpu fungerer , man burde kanskje si at det er som å kjøre en bil veldig fort i førstegiret , den snurrer veldig fort rundt men selve farten er ikke noe å være begeistret over. Har man en bil med flere gir og som kan gi deg en langt høyere hastighet så vil det jo ha sine fordeler selv om man ikke snurrer like fort rundt.

 

Finnes sikkert en bedre forklaring :p

Lenke til kommentar

Jeg har cirka gjennomsnittlig 120-130 FPS i CS:GO, noe som ikke er bra nok ettersom jeg ikke får utnyttet skjermen min ordentlig (har 144Hz G-Sync monitor). Prosessen csgo.exe bruker 20-50% av prosessoren, og den totale prosessorbruken går veldig sjeldent over 80%. Jeg bruker GTX 980 og lavest video innstillinger på nesten alt.

Ved å bytte til FX 9590 vil du gå fra 120-130 fps opp til omkring 140-150 fps.

Ved å bytte til en i5-6600k vil du gå fra 120-130 fps opp til omkring 180-200 fps.

 

Ja, det koster mer å bytte over til Intel, men du kaster penger ut av vinduet på å gå fra en FX-8350 på 4.0 GHz til en FX-9590 på 4.7GHz når det er nøyaktig samme prosessor med forskjellig klokkefrekvens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...