Gå til innhold

Skal kjøpe AMD FX-9590 4,7GHz


Anzure

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg tenkte å kjøpe AMD FX-9590 4,7GHz. Jeg tror hovedkortet mitt skal passe, men jeg lurte på om noen her kan bekrefte det?

 

Hovedkortet mitt:

3Jm48SP.png

Prosessoren:jw2SynK.png

 

Oppdaterte BIOS-et mitt for cirka et par måneder siden, hovedkortet mitt står i signaturen min.

Gå heller for en 8370 hvis du ønsker å "oppgradere" 

Skal sies at jeg var uhyre plaget med fps i CS:GO den gang jeg hadde AMD FX

Etter jeg oppgraderte til Intel i fjor høst så forsvant de problemene kjapt

Endret av Skarfar90
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor?

Det er en dårlig CPU. 

Behold den du har eller kjøp Intel. 

Den du har gjør sikkert jobben i mange år enda.

Evt overklokk den selv.

Om jeg skal oppgradere til Intel prosessor istedet må jeg ha nytt hovedkort og eventuelt nye minnebrikker, noe som koster unødvendig mye når AMD fungerer helt fint. Den prosessoren jeg har begynner å bli gammel og treg, dessuten AMD FX-9590 er jo bedre enn den jeg har nå. Skjønner ikke hvorfor du sier den er dårlig, den har jo tross alt klokkehastighet på 4,7GHz.

 

 

Klokkefrekvens er ikke noe fasit på hastighet. Min Intel i7 3770 prosessor på 3.4 ghz yter f.eks mye bedre enn denne.

 

Det gjør den ikke i multithreaded oppgaver, så fail.

Lenke til kommentar

 

Det gjør den ikke i multithreaded oppgaver, så fail.

 

Tydelig at du vet lite om CPUer, kan ganske enkelt konstantere at det er du som tar feil, intel i7 3770 er nok bedre på multithreading enn FX-9590. Hvorfor? Fordi intel i7 har 8 tråder (2 per kjerne) noe som gir intel i7 lik funksjonalitet som en AMD 8-kjerners prosessor. I tillegg har intel ett mye større L2.cache lager og en høyere data transfer rate per kjerne. FX 8-kjerner slår nok i5 i multitreading, men ikke intel i7 da disse prosessorene har like mange tråder men får overført større data mengde per syklus enn det AMD FX klarer.

Lenke til kommentar

Prøvde å overklokke den til 4,5GHz, det ga meg absolutt ingenting mer FPS. Ligger fortsatt på 120-130 FPS i CS:GO, merkelig?

Det stemmer nok, en FX-9590 vil tvilsomt by på noe merkbar øking i fps sammenlignet med din nåverende CPU. FX-9590 og FX-8350 er identiske CPUer, eneste forskjellen er at FX-9590 er fabrikkoverklokket høyere enn FX-8350. Overklokking gir oftest marginale forskjeller i gaming, største forskjellen vil nok dessverre kun være synlig i syntetiske tester ;)

Lenke til kommentar

 

Prøvde å overklokke den til 4,5GHz, det ga meg absolutt ingenting mer FPS. Ligger fortsatt på 120-130 FPS i CS:GO, merkelig?

Det stemmer nok, en FX-9590 vil tvilsomt by på noe merkbar øking i fps sammenlignet med din nåverende CPU. FX-9590 og FX-8350 er identiske CPUer, eneste forskjellen er at FX-9590 er fabrikkoverklokket høyere enn FX-8350. Overklokking gir oftest marginale forskjeller i gaming, største forskjellen vil nok dessverre kun være synlig i syntetiske tester ;)

 

 

Nja...

Personlig har jeg faktisk erfart at noen spill yter bedre med en FX 8350 og overklokket en liten smule (4.3 - 4.5 ) enn det man i praksis har fått i før i Windows 7 / 8 ( Har nå 10) , et eksempel på dette er i BF4 der ytelsen faktisk holder seg ganske så jevn uten enorme drops i multiplayer , noe faktisk et Par Intel Cpu'er ikke greide selv om ytelsen i fps var trolig langt bedre.

 

Men generelt vil jeg være enig med deg at FX cpu'ene for det meste ligger langt etter på spilling og det meste av syntetiske tester i forhold til Intel, det er kun i noen konkrete situasjoner der man kan utnytte arkitekturen langt bedre at man ser noen få "wins" i forhold til Amd.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Prøvde å overklokke den til 4,5GHz, det ga meg absolutt ingenting mer FPS. Ligger fortsatt på 120-130 FPS i CS:GO, merkelig?

Det stemmer nok, en FX-9590 vil tvilsomt by på noe merkbar øking i fps sammenlignet med din nåverende CPU. FX-9590 og FX-8350 er identiske CPUer, eneste forskjellen er at FX-9590 er fabrikkoverklokket høyere enn FX-8350. Overklokking gir oftest marginale forskjeller i gaming, største forskjellen vil nok dessverre kun være synlig i syntetiske tester ;)

Nja...

Personlig har jeg faktisk erfart at noen spill yter bedre med en FX 8350 og overklokket en liten smule (4.3 - 4.5 ) enn det man i praksis har fått i før i Windows 7 / 8 ( Har nå 10) , et eksempel på dette er i BF4 der ytelsen faktisk holder seg ganske så jevn uten enorme drops i multiplayer , noe faktisk et Par Intel Cpu'er ikke greide selv om ytelsen i fps var trolig langt bedre.

 

Men generelt vil jeg være enig med deg at FX cpu'ene for det meste ligger langt etter på spilling og det meste av syntetiske tester i forhold til Intel, det er kun i noen konkrete situasjoner der man kan utnytte arkitekturen langt bedre at man ser noen få "wins" i forhold til Amd.

Godt poeng, enig at multiplayer kan gi prosesseren mere tyn, hvor en overclock muligens gjør seg mer merkbar. Fikk noen få fps mer i GTA V (ikke at det var for mye å skryte av) når jeg klokket prosessoren fra 3.3 til 4.3Ghz, så skal ikke legge skjul på at man har noe mer å hente i prosessortunge spill ved å overklokke. Men alt i alt så er vel poenget mitt mer at forskjellen fra 8350 til 9590 ikke er verdt prisen; da det kun er snakk om en overclock 0.7Ghz og noen få fps ;)

Lenke til kommentar

 

Prøvde å overklokke den til 4,5GHz, det ga meg absolutt ingenting mer FPS. Ligger fortsatt på 120-130 FPS i CS:GO, merkelig?

Slo du av "cool'n quiet" funskjonen? Hvis ikke så justerer den bare ned igjen hastigheten på egenhånd for og beholde temperaturene lave..

 

Det gjorde jeg.

Lenke til kommentar

 

 

Prøvde å overklokke den til 4,5GHz, det ga meg absolutt ingenting mer FPS. Ligger fortsatt på 120-130 FPS i CS:GO, merkelig?

Slo du av "cool'n quiet" funskjonen? Hvis ikke så justerer den bare ned igjen hastigheten på egenhånd for og beholde temperaturene lave..

 

Det gjorde jeg.

 

Har du prøvd "core park fix"?

Lenke til kommentar

Nei, det har jeg ikke prøvd. Hvorfor skal jeg prøve det? Jeg prøvde å overklokke til 4,5GHz, det fungerte, men det økte ikke FPS-en ingame.

 

EDIT:
Prøvde å nedgradere til NVIDIA driveren jeg brukte før (353.62), nå fikk jeg tilbake den tidligere FPS-en jeg hadde.

Endret av waremanu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...