Gå til innhold

Z-Wave - brytere - hva/hvor/hvordan?


Anbefalte innlegg

 

Kan problemet være at jeg har fått en Popp Wall-C og en z-wave.me ramme? Det er rammen jeg sliter med. Alt virker når jeg ikke har modulen i noen ramme (selv om jeg holder den på veggen). Rammen henger seg opp, eller knappen trykkes ikke ned. Det er nok derfor jeg ikke har gjort annet enn å bytte batteri -- knappene forblir nedtrykt.

 

Prøv å klipp av de fire tennene bakpå knappene. Etter jeg gjorde dette så passet de perfekt i både z-wave.me og Elko Plus rammene.

 

attachicon.gifZME-DW7.jpg

 

Tusen takk for tips! Skal prøve.

 

 

Kan problemet være at jeg har fått en Popp Wall-C og en z-wave.me ramme? Det er rammen jeg sliter med. Alt virker når jeg ikke har modulen i noen ramme (selv om jeg holder den på veggen). Rammen henger seg opp, eller knappen trykkes ikke ned. Det er nok derfor jeg ikke har gjort annet enn å bytte batteri -- knappene forblir nedtrykt.

POPP 9303 og WALLC-2 har helt identiske (fysiske mål) enheter.

 

Antok vel det, men måtte sjekke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, har gått ut fra det, men jeg så at den på Popps hjemmesider spesifiseres med en annen ramme. «The FOREVER frame and rocker switch». (Makan til teit navn.)

 

Dere andre som har den og bruker HS3: Jeg har konstant Battery low warning. Jeg antar at dette bare er noe med implementeringen i HS3. Dere andre?

Lenke til kommentar

Tror jeg har drept min nye Fibaro Double Relay Switch. Jeg koblet den opp til den gamle doble bryteren, og det virket å både slå av og på manuelt og fra Indigo (programmet jeg tester med). Men så skulle jeg få Veggkontroller - WALLC-2 - Design : 2-knapps til å snakke med Fibaro, og jeg tror jeg klarte å få en trigger til å gjøre noe, men så sa det KLIKK! og nå virker Fibaroen død :-( sikringen gikk ikke.

 

Jeg mener jo at jeg har fulgt koblingsskjemaet, sort ledning til Live, Blå på Neutral.

 

Er den død for alltid? Hva kan ha skjedd?

Lenke til kommentar

Øh... har du prøvd å koble WallC2 til Fibaro'en?

Nei, selvfølgelig ikke :-) Wall-c er batteridrevet bryter for fjernstyring. 

 

Jeg beholdt den gamle bryteren som den var, har lest at man egentlig skal gjøre den om til "Puls"-bryter med en fjær. Har det noe å si? Jeg så denne videoen og der ser det ut til å virke fint. 

Den har bare en knapp, men prinsippet er vel det samme. Selv om koblingen på Double Relay er noe annerledes. 

Endret av jr_ewing
Lenke til kommentar

Jeg modifiserte ikke den mekaniske bryteren. Jeg tok den sorte fra eksisterende bryter som live. Så tok jeg de to som gikk ut fra eksisterende bryter på Q1 og Q2. S1 og S2 koblet til mekanisk bryter, og koblet den mekaniske til sort live. Så koblet jeg Fibaroen til blå som nøytral. Det fungerte som sagt i utgangspunktet. 

 
Den ene bryteren slår på to Lysstoffrør og den andre en LED-lampe. Så det skulle ikke være mye last.
Lenke til kommentar

Du KAN IKKE bruke 2-wire dimmer tilkobling (refer. video) for å koble en AV/PÅ bryter mikromodul (som ALLTID krever en 3-wire tilkobling).

Her er video for 2x bryter installasjon:

Takk for at du fant den videoen! Såvidt jeg kan se koblet jeg AKKURAT på samme måte. Det virket som sagt en stund, men mens jeg prøvde å konfigurere Wall-c til å snakke med Fibaroen i Software (Indigo) sa det KLIKK og nå er den helt død.

Lenke til kommentar

Var det lysrør på Fibaroen?

 

Jeg har brent opp 5 Fibaroer (både 1,5kW og 3kW) på lysrør her i huset.

(Pluss en par Nexa'er)

 

Tennstrømmen lager en lysbue som brenner releekontaktene. Vanligvis i PÅ posisjon.

 

Har byttet alle lysrør til LED lysrør fra http://greenlightsystems.no/ og det går noe bedre.

Særlig der jeg har bygget om armaturene og tatt ut kondensator og spole.

Lenke til kommentar

Prøv å gi Fibaroen et par bestemte rapp med håndtaket på en skrutrekker e.l., så kan det hende releet ombestemmer seg (min gjorde det). :)

Virker 100% død. Ikke mulig å legge den til i nettverket. Men skal gi den en ny sjanse i kveld. Tror også jeg prøver en annen switch et annet sted i huset uten lysrør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...