Gå til innhold

Z-Wave - brytere - hva/hvor/hvordan?


Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å teste litt med Z-wave og har bestilt meg en raspberry og en razberry som jeg skal bruke som kontroller, samt et par fibaro-moduler jeg skal leke med.

 

Men - når det gjelder veggbrytere sliter jeg litt både med å forstå og å finne produkter jeg tror kan brukes (utrolig mye dårlige produktbeskrivelser rundtomkring)

 

Jeg vil f.eks ha 4 soner med lys på kjøkkenet, som jeg ønsker å kontrollere fra én bryter. - Da innbiller jeg meg at jeg f.eks kunne bruke en bryter med 4 brytere/kanaler - og så programmere av/på på hver sone pr kanal/bryter, samt dimming opp/ned hvis man holde inne to av disse samtidig f.eks.

 

Tenker jeg riktig her? At jeg i prinsippet kan programmere kontrolleren til å gjøre forskjellige (slå av/på mange ting, dimme, etc) ting stort sett som jeg vil utifra hva jeg kan få til av trykk eller kombinasjoner av disse på den fysiske bryteren?

 

Er det isåfall noen som har forslag til brytere? -Ser det finnes "kjipe" hvite brytere ala nexa (utseendemessig mener jeg) og fancy touch.brytere med masse forskjellige design rundt på nettet, men er usikker på hva jeg trenger for å få til det over.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke testet dette selv, men denne:

https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/855-veggkontroller-wallc-2.html ?

(bl. a for dette: "4 buttons can be assigned free (as single buttons or button pairs)").

 

 

eller denne?

https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/848-veggkontroller-cws-3-1.html ?

 

 

Fire soner på én bryter er ikke veldig vanlig, men alt går sikkert an på et vis.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Ok, men tenker jeg da riktig når jeg innbiller meg at jeg kan assigne hver av sonene til ett "hjørne" - og dimming opp/ned ved å trykke inn begge oppe eller nede samtidig? (At dette bare er å programmere inn?)

Ja, det tror jeg. Om du må konfigurere enheten ved å trykke på en haug med taster eller om du kan sette det opp i HomeSeer3 (eller hva du nå bruker) vet jeg imidlertid ikke. Jeg fikk sabla lyst til å prøve en.

 

Det står masse om dette under "Operating the Device" på side 2 i manualen, men er du ikke videre kjent i Z-wave så er det ikke alt som er lett å forstå, jeg ser det. Men du skal kunne styre 4 noder (av/på/dim opp/dim ned) med den på hver sitt hjørne.

Lenke til kommentar

Jeg har disse bryterene:

https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/53-veggkontroller-wallc-s.html#/5-farge-hvit/87-design-2_knapps_paris

 

Her kan man programmere hver enkelt knapp til å styre 4 forskjellige scenario eller programmere bryterene direkte til aktuatorene i 4 soner. (eller en kombinasjon av scenario og direkte på aktuatorene).

 

I stua har jeg en bryter med følgende scenario via Domotics:

100% lys, 50% lys, 20% lys, Alt lys av.

 

På kjøkkenet har jeg programmert en bryter med følgende direkte på aktuatorene:

 

Enkeltklikk venstre side: Taklys av/på/dim. (opp er på, ned er av, hold inne opp er dim opp og hold inne ned er dim ned)

Enkeltklikk høyre side: Lys under overkskap av/på/dim.

 

Dobbeltklikk venstre side: Taklys gang utenfor kjøkken av/på/dim. (dobbeltklikk opp er på, dobbelt klikk ned er av, trykk og hold opp er dim opp og trykk og hold ned er dim ned)

Dobbeltklikk høyre side: Lys i stuen av/på/dim. 

 

Ved utgangsdøren har jeg samme bryter men med enkelt knapp. Denne er programmert til at enkeltklikk er av/på/dim lys i gangen og dobbeltklikk er alt lys av/på. (Med unntak av det lyset rundt i huset som styres via bevegelsessensorer).

 

Bryterene ga meg skikkelig hodebry i starten, men når man har skjønt programmeringen er det virkelig gøy.

Eneste jeg har å utsette er at "paris" dekselet jeg har på min er litt slarkete, det gir ikke ikke like kvalitetsfølelse som f.eks xComfort brytere. 

Jeg ser tronika har kommet med en annen modell så som om jeg forstår det riktig er helt lik, men at du kan bruke f.eks Elko plus knapper og kapper.

 

Hva de forskjellige knappene skal gjøre kan man programmere via knappene eller via Domoticz/openwave.

Man må bare ha bryteren i nærheten av interfacet når man programmerer og ta en ting om gangen. Ellers blir halvparten eller ikke noe lagret :)

Endret av dreuf
Lenke til kommentar

 

Jeg ser tronika har kommet med en annen modell så som om jeg forstår det riktig er helt lik, men at du kan bruke f.eks Elko plus knapper og kapper

Det er denne, sant?

https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/855-veggkontroller-wallc-2.html

 

Viktig! Det er ikke mulig å bruke en annen trykknappen enn den som leveres sammen med rammen (originale ELKO knapper vil ikke passe). Det har også kommet oppdatering fra produsent: "4-corner control function" virker ikke som den skal. Enten selve trykknappen må (ekstra) modifiseres eller blir det mulig å styre bare 2 Grupper (enkel/dobbel klikk). Dagens "problem" ligger vel ikke i selve kontrolleren mens i knappens konstruksjon...

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar

Viktig! Det er ikke mulig å bruke en annen trykknappen enn den som leveres sammen med rammen (originale ELKO knapper vil ikke passe).

Ah, det var da synd. Hadde vært kjekt med Elko Plus over hele huset. Men enkle rammer kan i det minste byttes ut med doble rammer, og dermed montere denne sammen med en eksisterende bryter, selv om den da vil se litt annerledes ut.

 

Riktig?

 

 

Det har også kommet oppdatering fra produsent: "4-corner control function" virker ikke som den skal. Enten selve trykknappen må (ekstra) modifiseres eller blir det mulig å styre bare 2 Grupper (enkel/dobbel klikk).

Det var da som pokker! Det er jo det som er det mest interessante! :(

 

Hva mener du med "trykknappen må modifiseres"? Er det en hardware eller software-sak?

Lenke til kommentar

 

Det har også kommet oppdatering fra produsent: "4-corner control function" virker ikke som den skal. Enten selve trykknappen må (ekstra) modifiseres eller blir det mulig å styre bare 2 Grupper (enkel/dobbel klikk).

Det var da som pokker! Det er jo det som er det mest interessante! :(

 

Hva mener du med "trykknappen må modifiseres"? Er det en hardware eller software-sak?

 

Hva ellers skulle DIY folk å gjøre uten "vanskeligheter"? :-)

Det er selve knappen som må "modifiseres". På baksiden finnes det 2 "forhøyninger" som er ment til å trykke på respektive mikrobryttere (på selve kontrolleren). Egentlig det skulle bli 4 stk. av disse (2 stk. mangler). Det som jeg ville gjøre, bare lime med superlim et par plastikkbitter i passende høyde...

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar

Hva ellers skulle DIY folk å gjøre uten "vanskeligheter"? :-)

Det er selve knappen som må "modifiseres". På baksiden finnes det 2 "forhøyninger" som er ment til å trykke på respektive mikrobryttere (på selve kontrolleren). Egentlig det skulle bli 4 stk. av disse (2 stk. mangler). Det som jeg ville gjøre, bare lime med superlim et par plastikkbitter i passende høyde...

Aha. Lett skal det ikke være! ;)

 

... men det burde jo ikke være en umulig oppgave. Jeg må ha en slik i neste bestilling. :)

Lenke til kommentar

Jeg har 5 slike wallc-2 brytere i hus og merket raskt at noe ikke stemte med bryteren da den ikke registrerer trykk på alle knappene. Som hkmod25 sier så mangler det forhøyninger på venstre side av selve knappen.

 

Min DIY løsning på dette var å bruke Sugru reparasjonmasse for å lage nye forhøyninger på selve knappen. Når dette var gjort så fungerer alle knappene fint.

 

Når du bruker bryteren så får du ikke den helt store kvalitets følelsen da det hele er litt "plastic fantastic". Så det jeg gjorde for å prøve å øke WAF var å kappe 2 Elko impulsfjærer på midten slik at jeg fikk 4 minifjærer som jeg monterte på hver forhøyning. Dette fungerte overraskende bra og kvalitets inntrykket ble mye bedre.

Lenke til kommentar

Når du bruker bryteren så får du ikke den helt store kvalitets følelsen da det hele er litt "plastic fantastic". Så det jeg gjorde for å prøve å øke WAF var å kappe 2 Elko impulsfjærer på midten slik at jeg fikk 4 minifjærer som jeg monterte på hver forhøyning. Dette fungerte overraskende bra og kvalitets inntrykket ble mye bedre.

Hm! Det var et godt tips.

 

Hvilken versjon er det du har? Har du Elko-ramme?

Lenke til kommentar

 

Når du bruker bryteren så får du ikke den helt store kvalitets følelsen da det hele er litt "plastic fantastic". Så det jeg gjorde for å prøve å øke WAF var å kappe 2 Elko impulsfjærer på midten slik at jeg fikk 4 minifjærer som jeg monterte på hver forhøyning. Dette fungerte overraskende bra og kvalitets inntrykket ble mye bedre.

Hm! Det var et godt tips.

 

Hvilken versjon er det du har? Har du Elko-ramme?

 

 

ZME-WALLC-2

 

Den passer både til Schneider Exxact og Elko Plus rammer når det gjelder størrelse. Men selve designet passer bedre til Elko Plus serien da den har de samme harde/rette kantene på bryteren og fargen er polarhvit.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Har kjøpt en slik, og i og for seg fått den til å virke i HS3, får slått lys av og på. Men så var det dette med WAF: Dersomatte HS3 av en eller annen grunn ikke er oppe og går vil jeg gjerne at lyset på badet skal kunne slås på likevel. :) Og da kommer dette med scenes inn, som jeg ikke har brukt før. Noen som kan forklare meg hvordan jeg får lysbryteren til å slå av og på en sånn https://www.tronika.no/no/zwave-apparatstyring/71-bryter-2-pols-507601.htmldirekte?

Lenke til kommentar

...da kommer det vel assosiasjoner inn, trodde jeg? Associations går utenom controller, men ikke scenes...

Men det er mulig jeg er ute og sykler nå...

 

_iblis_, det er mulig det er UZB1, men det går helt problemfritt å sette opp assosiasjoner til med WALL-C med Z-Net.

 

Ble litt forvirret selv, men du har antagelig rett (som vanlig :D). Skal prøve med assosiasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...