Gå til innhold

I dag kan flere norske Tesla-eiere slippe rattet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ett skritt nærmere førerløse biler. Regner med at dette er målet til Tesla, og at det er en av årsakene til at de ikke ønsker å selge bilene sine via tredjeparter. På den måten får de full kontroll når de begynner å tilby en Uberliknende tjeneste for bilene sine.

 

Den nye Teslaen (Model X) utforsker også en rekke funksjoner som vil være greit på en førerløs bil/taxi:

 

1. Dører som åpner seg av seg selv, og som lukker seg når du går inn, fordi det er kult? Nei, dette er behovene til en førerløs bil som kommer og henter deg, og som åpner dørene når du nærmer deg med smartklokken/mobilen du bestilte turen med.

 

2. Det samme gjelder "Falcon Doors". På en førerløs bil så vil en kunne ha to store på hver side, og når de åpner seg så vil det være uten risiko for at de er i veien for tilfeldige forbipasserende. Perfekt i f.eks en trang bysituasjon, når en hentes opp på gaten.

 

3. Elektroniske seter som beveger seg frem og tilbake, for å gjøre livet lettere for foreldre? En liten oppdatering, så vil de kunne bevege seg frem og tilbake basert på hvor mange du har bestilt turen til.

 

4. Mer lagring under setene, fordi en trenger mer plass, og fordi det faktisk er plass i en elektrisk bil? Ja. Men det vil også være utrolig praktisk når en bruker det som taxi, da en da gjerne ønsker å ha så mye bagasje som mulig lett tilgjengelig, pga en skal raskt inn og raskt ut. Med en førerløs bil så er det heller ikke naturlig at den stopper "for en rast" (på lengre turer), og da er det praktisk å kunne lagre ting under setet, slik som på et fly.

 

5. En slangeliknende arm som lader bilen din uten at du trenger å gjøre noe. Er dette bare fordi det er kult, og at vi mennesker er så late at vi setter pris på dette? Ja, delvis. Men om bilen skal kjøre på egenhånd, så må den på også kunne kjøre inn i en garasje, og sette seg selv til lading.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig tenker jeg at det viktigste å få på plass før bilene kjører selv er en bil som tar grep om du er i ferd med å sovne bak rattet.

Nå er jo dette noe som kommer samtidig. I forrige versjon kom autobrems hvis du holdt på å kjøre rett i noe og varsel hvis du holdt på å skli over i motsatt felt med noe i dødsonen. Nå er sistnevnte forbedret med "Side collision warning". Har du autopilot aktivert så vil bilen gi deg varsel om at du må holde i rattet eller ta over kjøringen ved behov. Ignoreres varselet vil bilen stoppe pent opp for deg.

Lenke til kommentar

Ett skritt nærmere førerløse biler. Regner med at dette er målet til Tesla, og at det er en av årsakene til at de ikke ønsker å selge bilene sine via tredjeparter. På den måten får de full kontroll når de begynner å tilby en Uberliknende tjeneste for bilene sine.

 

Den nye Teslaen (Model X) utforsker også en rekke funksjoner som vil være greit på en førerløs bil/taxi:

 

1. Dører som åpner seg av seg selv, og som lukker seg når du går inn, fordi det er kult? Nei, dette er behovene til en førerløs bil som kommer og henter deg, og som åpner dørene når du nærmer deg med smartklokken/mobilen du bestilte turen med.

 

2. Det samme gjelder "Falcon Doors". På en førerløs bil så vil en kunne ha to store på hver side, og når de åpner seg så vil det være uten risiko for at de er i veien for tilfeldige forbipasserende. Perfekt i f.eks en trang bysituasjon, når en hentes opp på gaten.

 

3. Elektroniske seter som beveger seg frem og tilbake, for å gjøre livet lettere for foreldre? En liten oppdatering, så vil de kunne bevege seg frem og tilbake basert på hvor mange du har bestilt turen til.

 

4. Mer lagring under setene, fordi en trenger mer plass, og fordi det faktisk er plass i en elektrisk bil? Ja. Men det vil også være utrolig praktisk når en bruker det som taxi, da en da gjerne ønsker å ha så mye bagasje som mulig lett tilgjengelig, pga en skal raskt inn og raskt ut. Med en førerløs bil så er det heller ikke naturlig at den stopper "for en rast" (på lengre turer), og da er det praktisk å kunne lagre ting under setet, slik som på et fly.

 

5. En slangeliknende arm som lader bilen din uten at du trenger å gjøre noe. Er dette bare fordi det er kult, og at vi mennesker er så late at vi setter pris på dette? Ja, delvis. Men om bilen skal kjøre på egenhånd, så må den på også kunne kjøre inn i en garasje, og sette seg selv til lading.

 

Jeg ser du har klart å kopiere Gavin Sheridans noe tøysete teori: 

https://medium.com/@gavinsblog/elon-musk-s-sleight-of-hand-ea2b078ed8e6

 

Hvorvidt Tesla har ambisjoner om å komme med førerløse taxier en gang i tiden vet vi lite om, men det er nok langt viktigere grunner til at de har valgt å selge bilene direkte og jobbe med de forskjellige funksjonene du nevner over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tittel på artikkelen:

I dag kan flere norske Tesla-eiere slippe rattet

 

Få linjer ned i artikkelen:

Dette betyr imidlertid ikke at du bare kan ta hendene bort fra rattet, og drive med helt andre ting eller kanskje ta deg en blund.

Nå er det forskjell på å ta hendene bort fra rattet, og likevel følge med og være en ansvarlig sjåfør og det å ta hendene bort fra rattet og drive med helt andre ting...

 

Om man først skal kritisere tittelen så er det at den påstår at dette kom til norske sjåfører i går. I går kom dette i USA og Canada. I Europa og Asia snakkes det om neste uke eller kanskje seinere.

Lenke til kommentar

Autopilot-oppdateringen blir rullet ut i løpet av de neste dagene.

 

I dag kan flere norske Tesla-eiere slippe rattet

 

Hva er det som er så spesielt sammenlignet med andre biler som allerede har slike systemer?

 

Selv Hyundai tilbyr dette.  Jeg testet det i en Hyundai Tucson og det fungerte helt glimrende - og når det gjelder det å holde avstand til forankjørende kunne du få det i en Volvo allerede i 2011 og i dag har riktig mange biler en slik funksjon. 

 

Rart hvorfor det presenteres det som en eller annen fantastisk nyvinding når Tesla "introduserer" en for resten av bil-industrien kjent funksjon. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...