Gå til innhold

Forever Living, pyramidespill?


Anbefalte innlegg

Har noen kompiser som driver med MLM, han ene ligger på rundt 200k i mnd, men han var tidlig til firmaet. Så det er mulig å ha det som inntekt. Han har registrert et AS som han da fører det på, som en ekte bedrift.

 

Ja, det er absolutt mulig, men du kan telle dem på en hånd de norske MLM-selgerene som har en slik inntekt. Da jeg sjekket denne bransjen for noen år siden var det bare 3 nordmenn som var på dette nivået, minst en av dem hadde andre inntektskilder. Stort sett er disse menneskene veldig kreative når de skal skryte av sine lønninger, de velger gjerne ut den måneden de fikk en stor bonus, runder opp til nærmeste 100.000, og "glemmer" å trekke fra utgiftene. En person som hevder han tjener 200.000 i måneden kan i realiteten gjerne ha en skattbar inntekt på 700-800.000 kr i året.

 

Jeg sjekket den personen som sitter desidert øverst i det norske FLP-nettverket, han kom inn helt i begynnelsen i 1998. Han og kona jobber fulltid med dette, og ifølge tilgjengelige regnskapstall for aksjeselskapet de driver dette gjennom har de tatt ut 1,375 millioner i lønn og utbytte i snitt de siste 4 årene. Dette er to personer som kontinuerlig trekkes frem som en suksesshistorie og som skandinaviske toppledere, de har hatt mange tusen selgere under seg i hierarkiet, og reiser land og strand rundt for å berette om sin fortreffelighet, men årslønnen er altså knappe 700.000 kr på hver.

 

Utenfor MLM-bransjen vil man slite med å finne noen selskaper hvor en person med flere tusen personer under seg tjener så dårlig.

 

Men ifølge en av deres selgere ligger en gjennomsnittlig norsk lederlønning på 555.000 kr i året:

http://www.bedre-helse.no/wp-content/uploads/4-steg-som-kan-gj%C3%B8re-deg-%C3%B8konomisk-fri.pptx

 

Det ironiske her er at dette forespeiles man å oppnå ved å verve 5 personer som selv verver 5 personer, altså 30 personer under seg i hierarkiet der alle har 15 kunder hver. Med tanke på at det er ca. 30.000 selgere burde det være rundt 1.000 personer som har 30 personer eller flere under seg, altså burde disse alene tjene en halv milliard tilsammen, hvilket selvfølgelig ikke kan stemme. Altså er det langt vanskeligere å selge produktene til kunder enn det selgerne forespeiles når de verves. Alle slike villedende forespeilinger om konkrete inntekter er brudd på Direktesalgsforbundets etiske regler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

....

Hva har du på Zinzino? Ser de satser stort for tiden. Men igjen her vet jeg de er ganske på at når en blir med som partner skal en først få 4 under seg (og 4 reelle kunder) . En hjelpe disse igjen med å få 4 under seg og 4 kunder. Det blir lovet både diamond tittel, mobilbonus og bilbonus (nok til leasing) når en har fått så og så mange under seg.

Virker derimot som de dysser ned partner delen og satser på produktet i markedsføringen på facebook . Derimot insinuerer de også veldif på billettene til det årlige eventet de skal ha.m for "partnere".

Lenke til kommentar

Herbalife, Nu Skin, Forever Living, Zinzino or andre er vel alle mer mindre den type selskaper som befinner seg i, eller færlig nær, sfæren av pyramidetendenser og/eller har finurlige konsepter i sin modell som skjuler hva som egentlig foregår, noe B.F her i tråden mesterlig nevner en del om ( Veldig bra poster, B.F! :) )

 

Et selskap som har fått litt omtale i pressen her til lands og som prøver ganske hardt å virke "seriøst" er et selskap med hovedkontor i Norge. Dette selskapet heter Eqology og drived med, som mange andre lignende selskaper, med helse og velvære. De har utvidet til hele norden samt ymse land i Europa.

 

Avisen/nettstedet "Natt og Dag" hadde sommeren 2014 faktisk en veldig god artikkel/reportasje hvor de skriver om nettopp dette selskapet og videre om hele MLM-bransjen, med intervjuer av en BI professor, et annet intervju/en samtale med en kar som brant seg skikkelig på "Nu Skin" selskapet samt samtaler med daglig leder av direktesalgsforbundet samt intervju med 2 relativt kjente skikkelser i den amerikanske finansbransjen, som i 2014 faktisk gikk til sak mot en velkjente Herbalife og kalte hele greia for pyramide og regelrett svindel. 

 

Artikkelen heter; "Det lovlige pyramidespillet" med brødteksten; "Under dekke av å selge helsekost, viderefører multi-level marketing-selskapene svindelen fra sine kriminelle forgjengere. Helt lovlig."

 

Link til artikkel her: http://www.nattogdag.no/2014/06/det-lovlige-pyramidespillet-2/

 

Det er noget spesielt at noe av det beste jeg har lest i mediene om denne bransjen kommmer fra ei blekke litt på sidelinjen i norsk presse som egentlig er mest kjent for å snakke om f.eks uteliv, musikk og kultur.

 

Man kan vel alltids diskutere om MLM som levedyktig modell for salg og marketing av et produkt er forsvarlig nok anslått eller ikke, men for at det skal bli ansett noenlunde seriøst så må vel 2-3 punkter være på plass:

 

1: Fokuset skal/må ligge på faktisk salg av produkter, til faktiske kunder/grupper/bedrifter, som ikke befinner seg i samme økosystem som selgerne/distributørene befinner seg i og ikke rekruttering av nye selgere og/eller salg av finurlig definerte "velkomstpakker" fordekt som verving/rekruttering.

 

2: Produktet må være av en viss kvalitet og helst ha noen unike (da menes postive!) egenskaper.

 

3: Produktene som selskapet tilbyr, burde/må helst også fylle et behov i markedet.

 

Så langt jeg kan se, feiler alle MLM-selskaper på de 3 tingene overfor. De forsøker å selge overpriset, middelmådig jøgleri som det allerede finnes plenty alternativer for i det åpne markedet, og alternativene er jevnt over både bedre og billigere samt lett tilgjengelig for de aller fleste av oss. Så for de fleste selskaper innen denne bransjen må man fort satse på videre verving/rekruttering som kan generere "handel" internt i systemet, i tillegg det lille volumet man klarer å selge til reelle, faktiske kunder.

 

Det er vel egentlig bare ett selskap som kan sies å ha æren i behold til en viss grad; TupperWare. Men dette selskapet hadde også allerede fra den spede start en serie med gode produkter som folk faktisk ville ha, og selskapet satset på å faktisk selge produktene. I dag har TupperWare blitt et slags globalt kjent fenomen og har over lang tid klart å bygge en merkevare. Selskapet kunne nok faktisk ha gått bort fra MLM konseptet om de ville det, og heller blitt en vanlig leverandør som solgte til butikker, kjeder og varemagasin og over nett og sånt, fordi de i dag har en viss posisjon og godt kjent merkevare.

 

Så det finnes unntak fra regelen. Men som regel er ikke disse selskapene noe å samle på. Slike selskaper er i hovedsak synonymt med dårlige produkter, tapte penger, brutte løfter og store håp om eventyrlige gevinster som aldri innfris.

Endret av Big Data
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hva har du på Zinzino? Ser de satser stort for tiden. Men igjen her vet jeg de er ganske på at når en blir med som partner skal en først få 4 under seg (og 4 reelle kunder) . En hjelpe disse igjen med å få 4 under seg og 4 kunder. Det blir lovet både diamond tittel, mobilbonus og bilbonus (nok til leasing) når en har fått så og så mange under seg.

Virker derimot som de dysser ned partner delen og satser på produktet i markedsføringen på facebook . Derimot insinuerer de også veldif på billettene til det årlige eventet de skal ha.m for "partnere".

 

 

Zinzino har for øyeblikket ca. 32.000 selgere på verdensbasis, ca. 7.000 av dem er norske, 3.500 danske, 3.900 svenske, 4.700 finske og 2.300 islandske. Satsingen utenfor Norden har altså gitt nokså magre resultater, i Tyskland hvor man skulle satse stort er det bare 400 selgere. I det nordiske markedet sliter man derimot med metning. Man kan jo bare tenke seg hvor lett det er å selge dette på Island når 1 % av den voksne befolkningen er Zinzino-selgere. Det er visse begrensninger som er satt i kompensasjonsplanen for å prøve å stimulere til salg til sluttkunder, men fortsatt er ikke dette nok til å forhindre at de fleste som prøver seg som selgere aldri vil tjene inn igjen sine oppstartskostnader. Salget av kaffemaskiner og kaffepods er nå kommet helt i skyggen av kosttilskudd som markedsføres med høyst tvilsomme påstander.

 

Man må stille to spørsmål her:

1. Er Zinzino et ulovlig pyramidespill?

2. Er Zinzino et seriøst selskap?

 

På begge spørsmålene er svaret nei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Big Data: Lest den før men leste den igjen:)

 

 

Hele denne videoen er ganske spot on btw:

 

MLM er mer irriterende på sosial media enn crossfittere, konspirasjonsteoretikkere, veganere og "dudes" i 20 årene som påstår de er livscoacher ?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Liten avsporing men allikevell veldig aktuell i forhold til MLM

 

Personen Trump har valgt til Secritary of Education har tjent formuen sin gjennom Amway og er nært tilknyttet Amway familen (svigerfaren er grunnlegger) +er kreasjonist.

Ettersom Amway er de som var mye innvolvert (libbyvirksomhet) med den amerikanske pyramideloven(?)

hvordan tror dere det vil ha innvirkning på bransjen?

Lenke til kommentar

Liten avsporing men allikevell veldig aktuell i forhold til MLM

 

Personen Trump har valgt til Secritary of Education har tjent formuen sin gjennom Amway og er nært tilknyttet Amway familen (svigerfaren er grunnlegger) +er kreasjonist.

Ettersom Amway er de som var mye innvolvert (libbyvirksomhet) med den amerikanske pyramideloven(?)

hvordan tror dere det vil ha innvirkning på bransjen?

 

Årsaken til at jeg visste godt hvem Trump var før han lanserte sitt ønske om å bli president er hans direkte og indirekte forhold til MLM-bransjen. Han har bl.a. tette bånd til ACN som har betalt ham hundretusenvis av dollar for å kaste en skygge av legitimitet over deres lureri:

http://www.wsj.com/articles/trump-made-millions-from-multilevel-marketing-firm-1439481128

http://www.dailynewsbin.com/news/donald-trump-gave-six-figure-paid-speech-last-year-to-pyramid-scheme-company/24839/

 

Det var sågar et pyramideselskap som het The Trump Network:

https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2016/03/23/the-trump-network-sought-to-make-people-rich-but-left-behind-disappointment/?utm_term=.7874c5ba2e70

 

Trump benyttes hyppig i markedsføring av nettverksmarkedsføring, og har sammen med guruen av tåkeprat Robert Kiyosaki utgitt boken "Why We Recommend Network Marketing". Sitert fra boken:

"Our concern is that the rich are getting richer, but America is getting poorer. Network marketing provides the vehicle for the average person to make above average income."

 

Som så mye annet Trump har lirt av seg er dette fullstendig virkelighetsfjernt. Det finnes neppe noen annen form for forretningsdrift som så effektivt som MLM gjør de rike rikere på bekostning av at de fattige blir enda fattigere.

 

Prosessene rundt Vemma og Herbalife ga meg troen på at MLM-lobbyistene var i ferd med å tape, men nå når Trump kommer til makten frykter jeg at alt dette reverseres.

 

Det ironiske er at Wayne Allyn Root som var soleklar favoritt til å innstilles som motkandidat til Barack Obama i forrige presidentvalg plutselig forsvant fra nominasjonslistene, og like etterpå forsvant han hodestups ut av partiet. Årsaken var at valgkomiteen fikk nyss i at han satt i styret i selskapet Wealth Masters International som nettopp var blitt felt i Norge for ulovlig pyramidespill, samt at selskapet ble satt under etterforskning for ulovlig investeringsvirksomhet. Jeg husker godt hvordan norsk-amerikanske Lena Bjorna i sin markedsføring brukte dette som brekkstang: "Tror du virkelig en presidentkandidat ville sitte i styret for selskapet dersom dette var svindel? Bare tanken er latterlig". Vel, tanken om at Trump skulle bli president var også latterlig.

Lenke til kommentar

 

[...]

 

Sett deg inn i ting før du uttaler deg! Det du skriver her er så mye bullshit at jeg ikke vet hvor jeg skal starte engang! Du er egentlig ganske patetisk der du sitter bak en skjerm og hakker på andres karriere. Gi meg adressa di, så skal jeg sende deg et postkort fra Hawaii om et år jeg  :cool:

 

[...]

 

Min utheving i sitatet over. Sitatene er fra side 1 i denne tråden.

 

Er det derfor Maria ikke svarer, fordi hun er på ferie på Hawaii?

Har Dr.Tesla fått postkort?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvordan det ser ut nå noen sier de er en selvstendig distrubitør i FL, Zinzino, Herbalife, Mary Kay , Kyoni, Amway eller en annen random mlm/nettverksalg:

 

It's always sunny in Philadelphia

 

Kongen av queens

 

The Office

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

 

 

[...]

 

Sett deg inn i ting før du uttaler deg! Det du skriver her er så mye bullshit at jeg ikke vet hvor jeg skal starte engang! Du er egentlig ganske patetisk der du sitter bak en skjerm og hakker på andres karriere. Gi meg adressa di, så skal jeg sende deg et postkort fra Hawaii om et år jeg  :cool:

 

[...]

 

Min utheving i sitatet over. Sitatene er fra side 1 i denne tråden.

 

Er det derfor Maria ikke svarer, fordi hun er på ferie på Hawaii?

Har Dr.Tesla fått postkort?

 

jeg tviler, ikke noen av bloggene nevner noe hawaii tur som jeg kan se :p 

https://www.facebook.com/forevermariaoyhaugen

http://nouw.com/laptoplifestyle

http://myaloevera.no/laptoplifestyle/nb/start/

 

vi får vell vente til skattelistene for 2016 er ute for og se om hun lever så fett på forever living som det ble forespeilt hun skulle , 2015 viker ivertfall meget magert , men hun begynte jo sent på året. 

Lenke til kommentar

 

jeg glemte helt hva jeg skulle hit for og poste 

 

http://www.dagsavisen.no/roganytt/firma-med-helse-og-velvereprodukter-er-konkurs-1.898501

 

tydeligvis er ikke mva og skatt så viktig og betale når man selger helsekost 

 

Jepp, og det er jo oss normale som betaler dette gildet.. Det er rett og slett tragisk. 

 

 

Denne FLP-selgeren har vært med siden 2004 er en av de best betalte i Norge, hun mottok senest i april en bonussjekk på nesten 30.000 dollar av selskapets grunnlegger Rex Maughan: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154002157981351&set=a.468927711350.261539.545031350&type=3&theater

 

Men skatt og sånn er jo ikke viktig så lenge man er "en snill og omtenksom dame": http://www.myaloevera.no/joda/nb/about

 

Hun er i godt selskap: http://nordjyske.dk/nyheder/aloe-vera-kongen-har-efterladt-milliongaeld/b1861e0b-319a-47ea-b214-ee679ba6d071/112/1513

Lenke til kommentar

 

 

jeg glemte helt hva jeg skulle hit for og poste 

 

http://www.dagsavisen.no/roganytt/firma-med-helse-og-velvereprodukter-er-konkurs-1.898501

 

tydeligvis er ikke mva og skatt så viktig og betale når man selger helsekost 

 

Jepp, og det er jo oss normale som betaler dette gildet.. Det er rett og slett tragisk. 

 

 

Denne FLP-selgeren har vært med siden 2004 er en av de best betalte i Norge, hun mottok senest i april en bonussjekk på nesten 30.000 dollar av selskapets grunnlegger Rex Maughan: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154002157981351&set=a.468927711350.261539.545031350&type=3&theater

 

Men skatt og sånn er jo ikke viktig så lenge man er "en snill og omtenksom dame": http://www.myaloevera.no/joda/nb/about

 

Hun er i godt selskap: http://nordjyske.dk/nyheder/aloe-vera-kongen-har-efterladt-milliongaeld/b1861e0b-319a-47ea-b214-ee679ba6d071/112/1513

 

 

Viser jo at selv de i toppen ikke får det til å gå rundt, det er rett og slett tragisk hele opplegget. 

Lenke til kommentar

I 2013 skrev mannen hennes noe interessant på Facebook:

 

"HELSESEMINAR MED OVERLEGE DR. AUDUN MYSKJA

Søndag 10. November, Haugesund

På foredraget denne dagen vil han blant annet ta opp:
- Trenger vi kosttilskudd?
- Hvordan virker aloe vera?
- Hvordan virker andre kosttilskudd?
- Hvordan velge riktig blant alle tilskuddene?

I tillegg vil det bli holdt et par andre kortere innslag

Audun Myskja er overlege med doktorgrad og har arbeidet med helsespørsmål og forebygging siden 70-tallet. Han har arbeidet med Aloe Vera og Forevers produkter fra 90-tallet og har i den sammenheng også skrevet 2 bøker om emnet.

Audun Myskja er meget oppdatert på det som skjer på helsemarkedet og har alltid noe nytt og spennende å bidra med.

Sted: Høyskolen Stord Haugesund 10. november, Bjørnsons gt 45, Haugesund
Tid: 10. November kl. 13.00 – 16.00
Pris: kr.100 -

Ta kontakt på epost: **************
(Bindende påmelding)
"

 

Da Kapital kikket nærmere på Forever Living tidligere år kunne man lese følgende:

 

"Audun Myskja hevder at han ikke kjenner til businessdelen av nettverksvirksomheten, og sier at han aldri har nevnt Forever i noen konsultasjoner, foredrag eller prosjekter.

- Jeg kan ikke noe om businessen i selskapet, jeg er kun med fordi det er kutyme i det selskapet at hvis man er gift, så trer man inn sammen, sier Myskja."

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sakset fra beskrivelsen til en Facebook-gruppe for personer med IBS:

 

 

Gruppen er IKKE-KOMMERSIELL, dvs. REKLAMEFRI. Alle innlegg som administratorene oppfatter som reklame vil bli fjernet. Forhandlere av Forever Living og lignende produkter som tar kontakt med medlemmer for å selge vil bli slettet og blokkert uten advarsel. Det gjelder også sending av PM. Vi forventer en hyggelig tone og respekt for andre mennesker. Medlemmer som gjentatte ganger bryter med dette vil bli kastet ut fra gruppen.

 

Svært beskrivende for hvor forhatt man kan bli dersom man pusher Forever Living via sosiale medier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

når vi er inne på Facebook , det finnes jo mange som har laget jobbgrupper , for og finne og dele ekte jobber , men disse blir jo raskt gjennomsyret av mlm rekrutering , utrolig plagsomt og mange skjønner ikke problemet , oppgitt.

Det blir som å sparke noen som allerede er nede. Folk som sliter med økonomien og mangler jobb blir lovet gull og grønne skoger i en bransje hvor 99% ikke tjener penger.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvordan får de selgerne til å kjøpe nye produkter, viss de ikke tjener noe?

Avhenger litt fra mlm tilm mlm, men:

 

Et håp om bedre tider. Starten er en invisteringsfase. Det krever endel innkjøp for å bli kjent med produktene, ha til å la folk teste etc etc. Kanskje en får solgt til noen av de nærmeste i starten, men en vil oppdage etterhvert at det blir verre og verre å få flere og faste måntlige salg. I mange MLM firmaer vil en måtte selge /kjøpe for en viss sum hver måned for å beholde provisjonen sin . I enkelte MLM firmaer begynner derfor enkelte å opparbeide seg et ganske stort lager dem ikke får solgt.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...