Gå til innhold

Forever Living, pyramidespill?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Folk liker ikke telefonselgere. Å ha venner som pusher produkter er ikke så populert blant mange det heller.

- MLM har et velfortjent dårlig rykte . Alle sier det finnes dårlige epler men deres firma "is the real deal" . Statestikken derimot sier noe annet.

 

Kan en tjene penger på det? Ja. Men på hvem sin bekostning? En kan bli rik av å selge kokain og, men det gjør det ikke riktig. Å lure noen til å kjøpe produkter fordi de tror de selv skal bli rik på det er umoralsk etter min mening. Med vilje eller ikke, dårlig innsats eller ikke, matten er ikke positiv til MLM.

Selvsagt finnes det mange grader av MLM tilnærming og jeg tror de fleste i bransjen ikke mener noe vondt. Jeg ser heller ikke på dem som dumme for å falle for det, Men jeg vil så absolutt ikke anbefale det som et smart karrierevalg.

Gründerbransjer og provisjonssalg bransjen er ikke akkuratt nådig den heller, men det er nå iallefall et legit valg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk liker ikke telefonselgere. Å ha venner som pusher produkter er ikke så populert blant mange det heller.

- MLM har et velfortjent dårlig rykte . Alle sier det finnes dårlige epler men deres firma "is the real deal" . Statestikken derimot sier noe annet.

 

Kan en tjene penger på det? Ja. Men på hvem sin bekostning? En kan bli rik av å selge kokain og, men det gjør det ikke riktig. Å lure noen til å kjøpe produkter fordi de tror de selv skal bli rik på det er umoralsk etter min mening. Med vilje eller ikke, dårlig innsats eller ikke, matten er ikke positiv til MLM.

Selvsagt finnes det mange grader av MLM tilnærming og jeg tror de fleste i bransjen ikke mener noe vondt. Jeg ser heller ikke på dem som dumme for å falle for det, Men jeg vil så absolutt ikke anbefale det som et smart karrierevalg.

Gründerbransjer og provisjonssalg bransjen er ikke akkuratt nådig den heller, men det er nå iallefall et legit valg.

Akkurat dette med å pushe produkter på folk er greit nok i min mening. Det finner en i mange bransjer. Det som dog ikke er så bra at dey viser seg at produktene er dirkete helsefarlige og medlemmene blir oppfordret til å lyve om det. Men det er nå så, cola er ikke bra det heller.

 

Men det værste er denne konstante lovnaden om at om en starter med mlm så skal en bli så rik og ha så mye fritid. Som er dirkete motsatt av sannheten, majoriteten taper penger og tid på det. Og når dette er hovedinntketen til selskapet og da de som tjener penger i selskapet, ja da er det direkte svindel i mine øyne.

Lenke til kommentar

- MLM har et velfortjent dårlig rykte .

 

Nei, det er absolutt ikke slik. MLM har et ekstremt mye bedre rykte enn hva det hadde fortjent. Hadde ryktet stått i stil med hvor destruktiv og manipulerende denne industrien faktisk er ville det selvsagt ikke vært 50.000 nordmenn hvert år som lot seg lokke med gull og grønne skoger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så fint da. I Forever living er svaret på det "nei". :)

Så da er det ikke pyramide.

Diskusjon over.

 

De fleste MLM-selskaper har auto-ship direkte fra selskapet, man kjøper ikke produkter direkte fra upline. Det er for øvrig korrekt at det ikke er noen kjøpeplikt i FLP, men dette blir høyst teoretisk fordi om man ikke genererer tilstrekkelig med kjøp er man heller ikke kvalifisert for provisjon. Og hva verre er: Forever Living oppfordrer i sine markedsplaner selgerne til å "shoppe" høyere titler ved å gjøre store personlige innkjøp. Dette er et av de mest fremtredende kjennetegn ved pyramidespill.

Lenke til kommentar

Kjenner flere som har blitt sittende igjen med store varelagre, etter at realiteten har sunket inn.

 

Forever Living har en regel som tilsynelatende er ment å forhindre dette, men som fungerer stikk mot sin hensikt. De krever nemlig at man skal ha solgt eller konsumert minst 75 % av det man har kjøpt før man får kjøpe flere produkter. I praksis betyr det at man ved enhver ny bestilling bekrefter at man har brukt opp 75 % av varene man har kjøpt. I praksis fungerer dette selvsagt ikke, distributørene fortsetter å kjøpe produkter for å fortsatt være kvalifiserte. Den virkelige effekten av denne ordningen inntreffer når man innser at dette er et tapssluk og vil benytte seg av selskapets rause "buy-back-policy" som sier at selskapet er pålagt å kjøpe tilbake alle produkter man har kjøpt det siste året, men ikke har fått solgt videre eller konsumert selv. Da er det slik at selskapet uavhengig av hvor mye man har igjen vil si at man får refusjon for maks 25 %. Videre må distributøren selv betale for returfrakten av produktene, og dersom de personlige kjøpene har gjort distributøren berettiget høyere provisjonsutbetalinger for salg i sin downline, vil disse bli rekalkulert og trukket fra på refusjonen. I praksis betyr dette at man i de fleste tilfeller vil få lite eller ingenting igjen av det man har puttet inn av penger. Dette er nok et eksempel på hvordan disse selskapene lager utspekulerte regler som tilsynelatende kommer distributøren til gode, men som i praksis sikrer selskapet mot å kunne stilles til ansvar overfor den store majoritet av distributører som taper penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I slike ekstremt polariserte debatter finnes ofte sannheten et sted midt i mellom polene: Som vil si at det faktisk er mulig tjene penger på MLM hvis selskapet er seriøst og det finnes en god betalingsplan.

 

Problemet med MLM ofte, er at det krever ingen eller liten investering for å starte, til forskjell fra annen forretningsdrift, der det vanligvis er i 100'000-klassen for å starte. I sistnevnte tilfelle vil man nødvendigvis også ha forberedt seg godt og ha en plan for hvordan man skal drive.

Når det ikke koster noe å starte, kommer det inn masser som ikke vet noe som helst om noe som helst og ryker fort ut igjen etter å ha tapt noen kroner. Disse blir ofte "lokket" inn av de andre som heller ikke vet noe som helst om noe som helst.  Slik får MLM et dårlig rykte.

 

Det er mulig å tjene penger på MLM uten å drive heksejakt på venner og familie, uten å bruke masse penger på å kjøpe produkter for å holde nivå. Hvis man setter seg inn i hvordan man kan gjøre dette og behandler det som en seriøs business. 

 

Det er vel ingen her som virkelig tror at disse selskapene hadde bestått i tiår på tiår uten at det faktisk er noen som fikser jobben?

Lenke til kommentar

 

Det er vel ingen her som virkelig tror at disse selskapene hadde bestått i tiår på tiår uten at det faktisk er noen som fikser jobben?

 

Så klart, inntjeningen kommer av investeringene til de som ikke tjener penger. Derfor kan selskapet bestå. Problemet kommer den dagen nye medlemmer stagnerer, da taper selskapet store penger og kassen vill gå tom. Det er jo så klart siden det i hovedsak er medlemmene som selv handler produktene i håp om å selge videre og beholde nivå. 

Lenke til kommentar

 

 

Det er vel ingen her som virkelig tror at disse selskapene hadde bestått i tiår på tiår uten at det faktisk er noen som fikser jobben?

 

Så klart, inntjeningen kommer av investeringene til de som ikke tjener penger. Derfor kan selskapet bestå. Problemet kommer den dagen nye medlemmer stagnerer, da taper selskapet store penger og kassen vill gå tom. Det er jo så klart siden det i hovedsak er medlemmene som selv handler produktene i håp om å selge videre og beholde nivå. 

 

 

Tja, mange av de seriøse har eksistert i flere tiår uten å stagnere, snarere økt omsetning. Noe sier meg at det er er litt mindre svart hvitt enn det du fremstiller det.

Endret av c0ndor
Lenke til kommentar

 

Klart jeg sitter ikke på fasiten, men det er min oppfatning av hvordan disse selskapene ruller å går. 

 

Men jeg sitter altså på fasiten. Den forteller med all tydelighet at det som holder disse selskapene i gang er kontinuerlig etterfylling av nye personer etter hvert som de faller fra. Herbalife har holdt på slik i flere tiår, men forliket med FTC etterlater ingen tvil om at selskapet har operert som et pyramidespill der verving av deltakere til en grovt oppskrytt forretningsmulighet var det essensielle, varesalg var uvesentlig. Forretningsplanen til Forever Living skiller seg ikke vesentlig fra Herbalie sin.

 

Forever Living opplever nå en kraftig tilbakegang i det skandinaviske markedet, på ett år er vervingen av nye deltakere halvert. Dette har nok litt å gjøre med de mange negative medieoppslagene som har vært, men denne kollapsen hadde inntruffet uansett ettersom markedet er svært mettet. Det har mao. aldri vært et dårligere tidspunkt å starte opp som FLP-selger enn nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Klart jeg sitter ikke på fasiten, men det er min oppfatning av hvordan disse selskapene ruller å går.

Men jeg sitter altså på fasiten. Den forteller med all tydelighet at det som holder disse selskapene i gang er kontinuerlig etterfylling av nye personer etter hvert som de faller fra. Herbalife har holdt på slik i flere tiår, men forliket med FTC etterlater ingen tvil om at selskapet har operert som et pyramidespill der verving av deltakere til en grovt oppskrytt forretningsmulighet var det essensielle, varesalg var uvesentlig. Forretningsplanen til Forever Living skiller seg ikke vesentlig fra Herbalie sin.

 

Forever Living opplever nå en kraftig tilbakegang i det skandinaviske markedet, på ett år er vervingen av nye deltakere halvert. Dette har nok litt å gjøre med de mange negative medieoppslagene som har vært, men denne kollapsen hadde inntruffet uansett ettersom markedet er svært mettet. Det har mao. aldri vært et dårligere tidspunkt å starte opp som FLP-selger enn nå.

Hvor i all verden er det du henter informasjon fra? Vi hadde rekordår i fjor og i år ligger vi neste øverst i verden.

Og nei, du sitter ikke på fasiten. 99 % av det du sier er direkte feil.

Lenke til kommentar

Hvor i all verden er det du henter informasjon fra? Vi hadde rekordår i fjor og i år ligger vi neste øverst i verden.

Og nei, du sitter ikke på fasiten. 99 % av det du sier er direkte feil.

 

 

Informasjonen jeg omtaler som fasiten er direkte fra Forever Living. Da blir det litt søkt av deg å påstå at jeg tar feil selv om de selvsagt ikke deler denne informasjonen med sine selgere.

 

Det er helt riktig at selskapet hadde et rekordår i Skandinavia i 2015, men siden i vår har det altså vært bratt utforbakke, og tempoet på verving av nye selgere er nå omtrent halvert i forhold til samme tidspunkt i fjor. Når man sammenligner omsetning og antall vervede selgere pr. år følger disse kurvene hverandres bevegelser nesten helt slavisk, men det er likevel en klar tendens til at når vervetempoet er på sitt høyeste er omsetningen pr. selger på sitt laveste. Dette skyldes både at markedet er mettet og at den gjennomsnittlige "overlevelsestiden" synker straks det begynner å gå nedover. Selskapet er altså i det skandinaviske markedet nå inne i en negativ spiral som ikke vil stoppe med det første, men selv om det skandinaviske markedet i forhold til innbyggertallet har vært et av de hotteste for FLP merkes det nok lite på totaltallene internasjonalt, for disse svingningene kan ha helt forskjellig takt fra land til land.

Lenke til kommentar

 

Hvor i all verden er det du henter informasjon fra? Vi hadde rekordår i fjor og i år ligger vi neste øverst i verden.

Og nei, du sitter ikke på fasiten. 99 % av det du sier er direkte feil.

 

 

Informasjonen jeg omtaler som fasiten er direkte fra Forever Living. Da blir det litt søkt av deg å påstå at jeg tar feil selv om de selvsagt ikke deler denne informasjonen med sine selgere.

 

Det er helt riktig at selskapet hadde et rekordår i Skandinavia i 2015, men siden i vår har det altså vært bratt utforbakke, og tempoet på verving av nye selgere er nå omtrent halvert i forhold til samme tidspunkt i fjor. Når man sammenligner omsetning og antall vervede selgere pr. år følger disse kurvene hverandres bevegelser nesten helt slavisk, men det er likevel en klar tendens til at når vervetempoet er på sitt høyeste er omsetningen pr. selger på sitt laveste. Dette skyldes både at markedet er mettet og at den gjennomsnittlige "overlevelsestiden" synker straks det begynner å gå nedover. Selskapet er altså i det skandinaviske markedet nå inne i en negativ spiral som ikke vil stoppe med det første, men selv om det skandinaviske markedet i forhold til innbyggertallet har vært et av de hotteste for FLP merkes det nok lite på totaltallene internasjonalt, for disse svingningene kan ha helt forskjellig takt fra land til land.

 

 

Er nesten ikke vits å bruke tid på å svare henne, hun røper jo selv at hun egentlig ikke har peiling siden hun har blitt bedt om å fremvise for sin påstand. 

 

Jeg tipper egentlig at selskap som dette holder statistikk veldig tett til brystet da det lett kan gjennomskues. 

Lenke til kommentar

Jeg tipper egentlig at selskap som dette holder statistikk veldig tett til brystet da det lett kan gjennomskues. 

 

Det fleste av de store amerikanske MLM-selskapene offentliggjør det som kalles "income disclosure", men FLP er altså ikke blant disse. Man må da forholde seg til det om gis av informasjon i presentasjoner, selv om dette ofte er godt sminket ift. realitetene.

 

Jeg kom imidlertid over et interessant blogginnlegg fra en som hevder seg å være toppdistributør hos FLP med over 1000 personer under seg i hierarkiet:

http://fit2workdaily.blogspot.no/p/earning-pathways-in-forever-living.html

 

 

RETAILING

 
When a distributor chooses to concentrate solely on retailing products, and to work on a very part-time basis of around 6 or 7 hours per week, then it is clear that earnings will grow to a point which is self-limiting: there is insufficient time for further sales to be made. If it is assumed that the distributor is at Assistant Supervisor level in the marketing plan and averages 4 CCs per month, then:
X% = 5%, R = 8571, Y% = 0, R* = 0
and the total profit per annum given by the formula yields an income of $3,000 per annum.
This level of additional disposable income approaches a practical maximum of about $5,000 per annum, yet may be extremely useful for an individual - making it possible for them to take a family holiday, for example, or to buy a second car. It is difficult to achieve the next level of Supervisor or beyond by retailing alone (though, of course, there are exceptions to this rule).

 

 

Her innrømmes det altså at den potensielle gevinsten av å kun selge produkter er ganske liten, og ikke veldig mye mer enn hva det koster å være registrert som forhandler. Det er også vanskelig å komme seg forbi nivået Supervisor kun ved å selge produkter. 

 

Slik man skal tolke denne bloggeren er det umulig å oppnå nevneverdig suksess i FLP bare ved å selge produkter, skal man ha dette som en fulltids inntekt er det ingen vei utenom å verve en større organisasjon av selgere under seg. I praksis er dette en innrømmelse av at det dreier seg om pyramidespill. Han hevder også at FLPs produkter kan kurere astma, leddgikt og de fleste andre kroniske sykdommer, og har hatt videoer med disse påstandene liggende på YouTube i 3-4 år uten at FLP har tatt seg bryet med å reagere.

Endret av B.F.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er forhandeler for forever living  og det er jeg av 2 grunner jeg liker produktene og jeg syns det er en fin måte å komme seg ut på og møte nye mennesker. Jeg ser på dette som en hobby og ikke jobb da den eneste måten å tjene penger på er ved rekutering.  jeg syns det er dumt at alt fokuset ligger på det å rekutere nye mennesker. Jeg syns fokuset burde ligge på salg for vis ingen selger produktene er det ingen som tjener penge og når ingen selger må man hele tiden lete etter nye folk. Burde heller ha få folk som selger bra enn mange folk som selger dårlig. Det er alt fokuset på rekutering som gir det et dårlig rykte

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er forhandeler for forever living  og det er jeg av 2 grunner jeg liker produktene og jeg syns det er en fin måte å komme seg ut på og møte nye mennesker. Jeg ser på dette som en hobby og ikke jobb da den eneste måten å tjene penger på er ved rekutering.  jeg syns det er dumt at alt fokuset ligger på det å rekutere nye mennesker. Jeg syns fokuset burde ligge på salg for vis ingen selger produktene er det ingen som tjener penge og når ingen selger må man hele tiden lete etter nye folk. Burde heller ha få folk som selger bra enn mange folk som selger dårlig. Det er alt fokuset på rekutering som gir det et dårlig rykte

 

Det er helt sant, det som dog er trist er at de har funnet ut at dette er en bedre måte å tjene penger på. Det er enklere å rekruttere nye personer med diverse lovnader om enkle penger enn selge produktene som får advarsler fra leger.. 

Lenke til kommentar

 

Jeg er forhandeler for forever living  og det er jeg av 2 grunner jeg liker produktene og jeg syns det er en fin måte å komme seg ut på og møte nye mennesker. Jeg ser på dette som en hobby og ikke jobb da den eneste måten å tjene penger på er ved rekutering.  jeg syns det er dumt at alt fokuset ligger på det å rekutere nye mennesker. Jeg syns fokuset burde ligge på salg for vis ingen selger produktene er det ingen som tjener penge og når ingen selger må man hele tiden lete etter nye folk. Burde heller ha få folk som selger bra enn mange folk som selger dårlig. Det er alt fokuset på rekutering som gir det et dårlig rykte

 

Det er helt sant, det som dog er trist er at de har funnet ut at dette er en bedre måte å tjene penger på. Det er enklere å rekruttere nye personer med diverse lovnader om enkle penger enn selge produktene som får advarsler fra leger.. 

 

 

Hva mener du at produktene har fått advarseler fra legen? Det eneste produktet som er litt så som så er de nye slanke dietene og detvhar mer med dietene å gjøre en selve produktet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...