Gå til innhold

Forever Living, pyramidespill?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Hvis du ser hva jeg har uthevet og det er gjennomsnittet vil jo det si at INGEN har distributører under seg og alle står på en fin rekke ved siden av hverandre og ikke under.

 

Du også skjønner vel at en slik uttalelse viser at man ikke kan noe som helst... og det fra en som har saumfart ca 500 MLM selskap aktiv i Norge. LOL

 

 

Det stemmer godt med hva jeg har lest også, altså at omtrent alle som kommer inn ender opp med å ikke få til noe og derfor står omtrent alle ved siden av hverandre. De eneste som blir igjen er det som har klart å få noen under seg og de må hele tiden skaffe nye inn for å opprettholde inntekten sin, som i all hovedsak er de som går inn og ut og ikke får ting til. Han er ikke alene om å ha den oppfatningen for å si det slik. 

 

 

Det stemmer ikke med min erfaring, de som satser får ofte 3-5 stk distributører under seg ganske raskt men stopp ofte opp når man møter litt motgang.

 

Uansett er en gjennomsnittlig, det vil si ALLE, ikke bare de på bunn for regner men kun de nederste så sier det jo seg selv. Så igjen, kommentaren og påstanden lyser så mye av kunnskapsløshet at jeg ikke gidder svare mer på hans poster. Lyger så det griner gjør han også... fikk mistanke allerede ved post 390.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Synes nå B.R faktisk virker som han har endel peiling på dette. Ettersom han også har skrevet et par ganske omfattende artikler som finnes ute på nett.

Det gjør han ikke til en løgner bare fordi han ser dette fra en litt annen vinkel enn deg.

 

Men ja skal alle få 3-5 stk under seg er det ikke rart det stopper opp. Spesielt om en også har fått endel avslag . Det tar ikke lang tid før alle har blitt kontaktet av en eller flere som prøver å rekrutere. Dette er noe jeg iallefall får inntrykket av når temaet har dukker opp. Mange har sett seg lei og det er en drøss av dårlige erfaringer med det. Personlig har jeg blitt spurt ca 10 ganger

 

Ettersom MLM har et såpass dårlig rykte på seg, det sprer seg så utrolig raskt og det er så mange som failer i den bransjen, virker det jo ikke akkuratt så lovende som mange i uplinen skal ha det til.

 

Victim blaming kan jo også sies når "offeret selv" tror det er sin egen skyld. Når skylden egentligt er på systemet eller personen som gjor det.

Lenke til kommentar

 

Den grunnleggende driven i gambling er håpet om en eller flere gigantiske premier. Hvordan overfører man den mekanismen til MLM til en "mislykked" distributør som trolig har full kontroll på alle sine distributører og hva de kjøper? Skal du komme med usannsynlige påstander så vis i hvert fall litt dokumentasjon.

 

Ett konsept som er rigget for at noen skal tjene på andres tap? Akkurat her stopper nøytraliteten din og jeg klarer bare ikke å ta deg seriøst? "Victim blaming"???? Vi snakker ikke her om distributører som får skylden for noe men om forklaringer som de selv bruker fordi de ikke lykkes. Er med i selskap der jeg ikke har gjort suksess og det er hele og alene min egen feil.

 

Du får gi meg de tallene du da på forholdet mellom omsetning og distributører?

 

Tror du svarer på noe du ikke vet helt hva vi egentlig diskuterte. At ett selskap får nye distributører er en ting men at det er mislykkede distributører som står for hovedinntekten av salget er noe som jeg ikke ser logikk i. Det er heller ikke noe jeg har erfart selv... de som gir opp, gir opp og tar nesten ikke telefonen en gang når vi ringer til dem.

 

500 selskaper ja? Ikke lite det nei... litt for mye til at jeg faktisk tror på deg i det hele tatt men det er vel en annen diskusjon.

 

Av de 15-20 selskapene jeg gikk gjennom var det langt i fra alle som bestod når det er sagt, noen hadde en bonusstruktur som viste de betalte ut mer enn de fikk inn. Det betyr like vel ikke at det finnes seriøse selskap med gode produkter til en ok pris i forhold til kvalitet.

 

 

En gjennomsnittlig MLM-distributør har ingen distributører under seg. Det er selvsagt ikke dem med downline som gir opp først. De fleste holder det gående med tap noen måneder og stoler på deres uplines forsikringer om at alt vil snu snart bare man følger opplegget og ikke gir opp.

 

Victim blaming er det begrepet man bruker når man f.eks. gir en jente skylden for at hun ble voldtatt fordi hun gikk veldig lettkledd og flørtet åpenlyst med voldtektsmannen. At man kan redusere risiko gjennom valgene man tar er opplagt, men det er fortsatt voldtektsmannens ansvar helt og alene. På samme måte er det ikke ofrenes feil at de står ribbet tilbake når OneCoin kollapser om ikke så lenge, og selv om de har tatt dårlige valg hviler straffeansvaret selvsagt bakmennene (og sågar kvinnen) som med fullt overlegg har rigget til en gigantisk pyramidesvindel. Det er selvsagt tåpelig å la seg lure av illusjonene i Nu Skins forførende markedsføring, men det er fortsatt selskapets ansvar at nesten alle taper penger. De har drevet slik i flere tiår og har ingen intensjoner om å endre på dette.

 

Regn litt på det selv, da. Dersom de ca. 7.000 Nu Skin-distributørene som forventes å starte opp i 2016 kjøper startpakken til 8.000 kr og i gjennomsnitt holder på i 8 måneder ved å kjøpe produkter til 750 kr i måneden, hvor mye vil det utgjøre av Nu Skin sin totale årsomsetning i Norge? Og hva om vi legger til de tusenvis av personer som ved inngangen til 2016 allerede var distributører og som vil fortsette å kjøpe produkter hver måned? Nå påstår jeg ikke at alle kjøper startpakke eller at alle blir værende på autoship i 6 måneder, men regnestykker gir en pekepinn på at utskiftingen av distributørkorpset er en meget betydelig del av inntektene til selskapet.

 

I juni 2015 oppga Nu Skin å ha nesten 8.000 distributører: http://www.direktesalgsforbundet.no/innovasjon-viser-veien-videre/

 

Over halvparten av disse har allerede gitt seg, de aller fleste uten å tjene en eneste krone, til tross for at Aina Rønning hevder at "Det beste med å selge for Nu Skin er at det er så enkelt. Du trenger ingen startkapital, produktene er verdensledende og støtten vi gir distributørene er god".

 

 

Igjen vil jeg gjerne presisere at når hun sier distributører her så er de fleste faktisk bare kunder med fordeler. De aller, aller fleste blir registrert som distributør selv om de bare vil handle produkter. 80 % av "mine" er bare kunder og vil sannsynligvis aldri bli noe annet enn en fornøyd kunde. 

 

Det er knapt 1000 aktive i Norge per 2015. Altså mennesker som aktivt har gått i kvalifisering for å gjøre business

Endret av c0ndor
Lenke til kommentar

Uansett er en gjennomsnittlig, det vil si ALLE, ikke bare de på bunn for regner men kun de nederste så sier det jo seg selv. Så igjen, kommentaren og påstanden lyser så mye av kunnskapsløshet at jeg ikke gidder svare mer på hans poster. Lyger så det griner gjør han også... fikk mistanke allerede ved post 390.

 

Jeg skal ta skylden for litt begrepsforvirring her. Jeg burde ha skrevet den typiske, ikke den gjennomsnittlige. Altså, den typiske MLM'er har ingen distributører under seg. Det er teoretisk umulig at alle kan ha noen under seg, og siden det stort sett er de uten downline som gir seg vil det store flertall aldri klare å få noen i sin downline. Dette er matematiske lover. Hvis man sier at alle som satser får 3-5 distributører under seg, så tilsier matematikken samtidig at bare et lite mindretall satser.

 

Hvis formålet med personangrepene dine er å skremme meg bort fra debatten er det en dårlig strategi, jeg har mottatt betydelig verre trusler om både vold og millionsøksmål fra gretne MLM'ere og deres advokater som ikke har likt at jeg har kalt deres hjertebarn for svindel og bedrag, se f.eks. her: http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2010/10/Advokat-truer-kritikere-av-WMI-og-CCP

 

Jeg hadde også en sentral rolle i opprullingen av den såkalte "sjokomafiaen" (selv om det ikke var jeg som var bloggeren som ble trakassert):

http://www.f-b.no/nyheter/nyheter/vi-blir-truet-av-sjokomafia/s/2-2.952-1.7418238

 

Kort fortalt har jeg litt peiling på hva man finner når man skraper såvidt borti den gloriøse overflaten som disse selskapene prøver å gjemme seg bak.

 

Og nok en presisering:

Jeg skrev at jeg har kartlagt ca. 500 selskaper, det korrekte er at jeg har registrert opplysninger om ca. 700 nettverkskonsepter hvor nordmenn har vært involvert (da har jeg ikke regnet med ca. 600 traffic exchanges som ofte har en MLM-struktur). At det er så mange som 500 selskaper blir nok likevel ikke riktig, da veldig mange av disse konseptene er såkalte mikro-ponzier som drives av en enkeltperson uten noe registrert selskap. Av det man normalt forbinder med MLM har jeg gått gjennom ca. 275 konsepter som har eller har hatt norske distributører.

Endret av B.F.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

 

Synes dette var spennende å skumlese igjennom. Har brukt de siste 10 årene på å engasjert meg i bedrifter og forretningsmuligheter.

Har ved flere anledninger laget kompliserte og store regneark, for å kunne planlegge en mulig gevinst, før jeg bruker tiden min på et nytt spennende prosjekt. Når familie eller venner snakker om et selskap jeg ikke har hørt om, tar jeg umiddelbart en sjekk av egen interesse og for å kunne komme med et innspill til hvordan de burde gå frem. (For å hjelpe.) For ja, det er det det handler om. Alle må finne det de ønsker å arbeide med og angripe den muligheten de da har valgt på riktig måte. Da har det ingen ting å si om du ønsker å arbeide som bonde, tømrer, selger eller skuespiller. Det samme gjelder jo selvsagt MLM selskap, som dere diskuterer her.  

 

Ting kan stoppe midlertidig opp, men det stopper i realiteten aldri da det erstattes av en ny utførende/tjenesteyter, vare/produkt eller bedrift/selskap. Materialer blir svekket og må byttes, mat spises opp, personen som slutter erstattes osv...

 

Hvis man kjøper et produkt til rabattert pris og selger det videre for anbefalt eller selvvalgt utsalgspris så vet man hva man tjener. Man kan trekke fra skatt og ser hva man sitter igjen med. Det samme gjelder hvis du heller velger å levere en tjeneste. Hvis du er ansatt har noen andre allerede tatt stilling til hva du skal ha og hva det du leverer skal koste. Hvis du driver for deg selv, må du bestemme dette selv i forhold til hva kjøpekraften til de du skal selge tjenesten/varen har. Du må også ta hensyn til konkurranse og kvalitet for at akkurat du skal bli valgt. 

 

Alle som starter sin egen bedrift, har de samme reglene å forholde seg til. Det sier seg selv at du hvis du lurer dine ansatte eller de du velger å samarbeide med, så slutter de sitt samarbeid med deg. Så igjen. Har du lyst å jobbe med produktsalg via et MLM selskap, så kan du enkelt regne ut på forhånd hvor mye du kommer til å tjene. Du har de samme kravene til bokføring, regnskap, lovverk, leverandørens regler, moralske/etiske regler som alle andre innen samme nisje. Selvsagt så finnes det useriøse bedrifter, team og enkeltpersoner. Men disse får jo etter hvert et dårlig rykte, som igjen gjør at de ikke tjener penger. Så igjen, det er ofte den selvstendige som er dårlig. Ikke nødvendigvis produkt eller selskapet som leverer varen til den selvstendige.  

 

Hvis du skulle montert 100 takvinduer og du monterer alle disse feil, slik at det blir vannlekkasje når det regner. Så kan kundene fort finne på å si at takvinduet er dårlig og ønsker ikke å anbefale disse videre. For å redde ditt eget rykte, så bekrefter du dette til kunden. Enten bevist, eller fordi du ikke viste at du har montert de feil. Hvis du hadde gjort godt nok forarbeid, hadde du montert de riktig og du hadde fått mange nye monteringer i årene fremover og etter hvert en god rabatt hos de du kjøper vinduene av. Vinn, vinn og vinn. 

Forstår dere sammenligningen, til det som diskuteres her?   

 

Noen av dere skriver at div. MLM selskaper lurer folk. Min mening er at det nesten alltid er "en person" som eventuelt gjør dette. Selskapene har som oftest unike produkter av høy kvalitet, som de har sikret nødvendige patenter på. Produktene er oftest en forbruks vare, noe som gjøre at de som foretrekker å bruke disse, trenger mere og det vil derfor aldri stoppe opp. Det at det alltid er en ledig rask startet forretningsmulighet, fører selvsagt til at mange kan føle seg lurt. Men i realiteten så har alle like muligheter til å planlegge sin egen vekst i sitt eget tempo, på lik linje med alle andre forretningsideer. Fordelene kan faktisk være større i et typisk MLM selskap, fordi det allerede foreligger en plan på hvordan du kan lykkes. Du kan bygge din egen bedrift/team på din måte, så lenge du følger reglene som leverandøren din har fastsatt.

 

Tjener du 200kr per salg av et produkt, så vet du at du må selge 10 stykker for å tjene 2000kr. Disse har du da tjent helt lovlig og du kan nå skatte av dette. Det du sitter igjen med da, er dine penger. På samme måte fungerer jo alt, helt genialt spør du meg. Hvis du gir kunden god service, kommer han/henne også til å anbefale deg videre. Liker han/henne produktene, fortsetter de å kjøpe og anbefaler også disse videre til gevinst for deg og eventuelt din bedrift/team.

 

Så poenget mitt. Velg det du har lyst å jobbe med og planlegg hvordan du skal tjene penger. Når du har prøvd å feilet en stund, finner du ut om hva som fungerer og ikke. Det som fungerer fortsetter du med og for å øke fortjenesten kan du lære andre å gjøre det samme. Alt dette gjelder jo selvsagt uavhengig av om det er en slik eller slik bedrift. Helt likt!

 

Samarbeid med folk som vet hva det er å drive en bedrift eller lær dem dette underveis. Ikke sats på kortsiktige penger eller løsninger uten at du har planlagt dette på detalj nivå på forhånd. Håper noen forstår mine tanker omkring dette, er i hvert fall bare ment som å være et positivt innspill i diskusjonen. Jeg har mange prosjekter i gang og jobber nok litt for mye. Men vurderer å starte og bygge et team i en MLM bedrift som for eks, Forever Living eller Herbalife etter hvert. Jeg må bare bli ferdig med forberedelser, slik at jeg og de jeg ønsker å samarbeide med vet hva som må til for å lykkes på forhånd. Slik kan man skaffe seg nye venner og forretningspartnere for resten av livet. Større kontakt nettverk er uansett bra, for det er nettopp der jeg leverer min tjenester i dag. Det er gøy og drive egen bedrift! Men man må spise sunt og sove nok for å ha overskudd til å kunne stå på ekstra når det trengs. Det er helt avgjørende for å lykkes og for å kunne legge av nok penger til litt fri innimellom alle øktene. Lykke til med ditt prosjekt, håper du lykkes.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fordelene kan faktisk være større i et typisk MLM selskap, fordi det allerede foreligger en plan på hvordan du kan lykkes. Du kan bygge din egen bedrift/team på din måte, så lenge du følger reglene som leverandøren din har fastsatt.

 

 

Planen i MLM er jo det som er galt med hele greia. En kan vri og vende på det så mye en vil men få folk under seg er ofte det som står sterkest i denne planen for å lykkes. Grunnleggende mattekunskaper tilsier at dette ikke går opp.

De nederste leddene tjener ikke nok penger i forhold til innsatsen de legger inn og pengene de invisterer. Samtidig som konkuransen rundt også vokser da nye blir rekrutert inn hele tiden. Etterhvert faller folk fra og ens egen downline blir svekket som igjen må erstattes av nye håpfulle. I mellomtiden blir folk rundt lei av å hele tiden bli forsøkt rekrutert til "en unik buisness mulighet"

Produktet som selges er ikke produktet i seg selv men drømmen om å bli rik. For å bli rik og forbli rik så må en hele tiden overbevise de under seg at selv om de taper penger nå så vil de bli rik endag om de også får folk under seg som taper penger eller gir ekstremt mye mer innsats enn de får betalt for.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Hva du jobber som: Selvstendig næringsdrivende innenfor Network marketing (Forever Living)

Hvor gammel du er: 21

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Mer for hver måned ^^ Juli: ca 5000 August: ca 8000 September: ca 12000 

Jobber ca 8 timer i uka, hjemmefra og har sønnen min hjemme <3 

 

Off jeg blir trist av å lese både innlegget og sitatet ditt, snakkes om ett år når du har innsett at det ikke er bærekraftig over tid slik som tusenvis av personer før deg :) Husk i det minste å betal skatt og moms, mange som går ut av det der som gjeldsslaver.. 

 

Denne tråden er splittet ut fra "Hva tjener du? Hvor jobber du? Hvor gammel er du?"

 

 

forever living er fantastisk :)

Lenke til kommentar

 

 

Hva du jobber som: Selvstendig næringsdrivende innenfor Network marketing (Forever Living)

Hvor gammel du er: 21

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Mer for hver måned ^^ Juli: ca 5000 August: ca 8000 September: ca 12000

Jobber ca 8 timer i uka, hjemmefra og har sønnen min hjemme <3

Off jeg blir trist av å lese både innlegget og sitatet ditt, snakkes om ett år når du har innsett at det ikke er bærekraftig over tid slik som tusenvis av personer før deg :) Husk i det minste å betal skatt og moms, mange som går ut av det der som gjeldsslaver..

 

Denne tråden er splittet ut fra "Hva tjener du? Hvor jobber du? Hvor gammel er du?"

 

forever living er fantastisk :)

Hvorfor?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mange 'MLM' selskap folk har prøvd å verve meg i, Nu Skin, Forever Living, Herbalife, Zimzino eller zalando eller noe sånt og what not. Lovord om hvor rike folk skal bli og hvor mye tid jeg kan bruke med familien og at det mest sannsynlig vil kunne gjøre meg så rik at jeg vil kunne leve livetsgladedager og hente inn millionbeløp ved å sitte i sofaen. 

 

Jeg kjenner folk og etterhvert mange som har jobbet med forskjellige MLM i over 10 år uten å tjene noe nevneverdig med penger på det. Det er som å høre på en Liverpool supporter, det er alltid 'neste år' 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mange 'MLM' selskap folk har prøvd å verve meg i, Nu Skin, Forever Living, Herbalife, Zimzino eller zalando eller noe sånt og what not. Lovord om hvor rike folk skal bli og hvor mye tid jeg kan bruke med familien og at det mest sannsynlig vil kunne gjøre meg så rik at jeg vil kunne leve livetsgladedager og hente inn millionbeløp ved å sitte i sofaen. 

 

Jeg kjenner folk og etterhvert mange som har jobbet med forskjellige MLM i over 10 år uten å tjene noe nevneverdig med penger på det. Det er som å høre på en Liverpool supporter, det er alltid 'neste år'

 

Ja jeg har aldri sett noen tjene på dette, gjerne for korte perioder men bare nok til at det akkurat går rundt. Hadde de brukt like mye tid på rema hadde de tjent vesentlig mer. De enste som ser ut til å tjene på dette er de store "orakelet" som alle ser opp til og ligger under, i noen tilfeller virker de til å være ansatt av firmaet også, uten at jeg har noen bevis på dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg vet ikke hvor mange 'MLM' selskap folk har prøvd å verve meg i, Nu Skin, Forever Living, Herbalife, Zimzino eller zalando eller noe sånt og what not. Lovord om hvor rike folk skal bli og hvor mye tid jeg kan bruke med familien og at det mest sannsynlig vil kunne gjøre meg så rik at jeg vil kunne leve livetsgladedager og hente inn millionbeløp ved å sitte i sofaen. 

 

Jeg kjenner folk og etterhvert mange som har jobbet med forskjellige MLM i over 10 år uten å tjene noe nevneverdig med penger på det. Det er som å høre på en Liverpool supporter, det er alltid 'neste år' 

 

Zinzino heter de ;)

De har iallefall standard prosedyre:

- Få med en bekjent på et møte. Helst uten å si hva møtet egentlig dreier seg om eller hvilket firma det er (3 stk har forsøkt det på meg)

- Lokke med at alt en trenger å gjøre for å starte karrièren sin er å først få 4 kunder under seg og 4 nye distributører. Når disse igjen får 4 kunder og 4 nye distributører under seg så begynner en å tjene en liten slant før det baller på seg. Selvsagt må en investere litt penger i det først i form av varer til eget bruk og diverse kurs, men det må man jo med det meste?. 

En sier også at en kan alltids bli kun kunde, men hvorfor kun være kunde når en istedet kan bli mangemillionær? ;) hint hint hint

Ikke kommer det gratis, og i starten må en nok regne med å jobbe mye for lite.

 

Alt i alt er det som det meste. Bare et fåtall tjener nok penger på det til å leve av det. De aller fleste taper en god del mer enn de får igjen strevet.

 

 

 

Ikke akkurat MLM men litt i samme gate:

JT Foxx,  som er super populær blant mange i MLM bransen, fikk hele 8 sider i Kapital (hegnar) nå idag :)

Det var ikke akkurat en positiv artikkel :)

Fyren driver med såkalt wealth coaching, men det er langt ifra fritt fra kontrovers. Litt sånt som Trump University.

Mye misfornøyde "studenter" , bortkasta penger og urealistisk selvskryt.

Anbefales å lese dersom en har tilgang til Kapital magasinet

 

post-47543-0-35706300-1466085308_thumb.jpg

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...