Gå til innhold

Hvorfor lærer ikke Putin seg engelsk?


Anbefalte innlegg

Artikkel om samme tema

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/13/511926.html

 

Må si meg litt overrasket av Poll resultatet; hele 84% mener engelsk-beherskelse er en nødvendighet for å ha statsrådjobb

 

UjZ3mBM.png

 

Er selvsagt et gode eller bonus om man vil, at statsråder behersker flytende engelsk, men kan det ikke fort bli et "demokratisk problem" hvis ellers oppegående mennesker holdes utenfor statlige maktposisjoner på grunn av fremmed-språk?  :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk som krever at andre skal snakke flytende engelsk er selv gjerne ikke like gode i engelsk som de tror ...

 

Og skal vi kreve britisk engelsk eller amerikansk engelsk? (Evt. kanadisk, australsk, eller new zealandsk?)

 

Og hvorfor burde det ikke være like viktig at statsrådene som kollegium (evt.inkl. statssekretærene) behersker flere språk enn norsk og engelsk? Både tysk, fransk, spansk og italiensk er viktige europeiske språk, og det ville heller ikke være dumt at noen i regjeringen snakker russisk eller kinesisk.

 

edit: Jeg jobber selv i en bedrift der engelsk er 'hovedspråket' i det meste av skriftlig kommunikasjon, og det blir produsert mang en rar setning som ingen engelskmann eller amerikaner ville ha funnet på å skrive. Det kan vel enklest kalles 'å skrive norsk med engelsk ord'.

Endret av nebrewfoz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Putin snakker helt sikkert engelsk.  Mitt hovedønske er at Stoltenberg tar et kurs i uttale, siden han faktisk mer eller mindre snakke engelsk, noe som gir meg frysninger langt inn i ryggmargen hver gang jeg hører det.  Han er jo nesten like ubehendig som Jagland, som vi nå heldigvis slipper å høre knote i tide og utide.  Ellers kunne Erna hatt svært godt av et kjapt kurs også.

Lenke til kommentar

Nå som han har rekordstor oppslutning blandt vestlige mennesker..jeg mener, stadig flere begynner å heie på Putin. Mannen som riktignok er en oligark og en luring, men han står for litt andre verdier enn PK-eliten i vesten. Han liker kjernefamilien, han liker ikke massiv innvandring, han liker ikke sosialisme..Og om man tar tempen på endel høyrevridde forumer som zerohedge osv, og du har 5-600 kommentarer til en artikkel om Putin så er alle alltid positive til Putin. Merker det samme i det virkelige liv også..folk synes ikke lenger Putin er gal. Han sier ting som de er. Han sier at USA har gitt våpen og trent leiesoldater og terrorister i Syria for å kjempe mot Assad. 

 

Men hvorfor snakker han ikke engelsk? Er han ikke redd for at vestlig media oversetter ham feil? Nå som han har momentum og øker i popularitet i vesten burde han vel sørge for å i det minste å snakke engelsk?

Putin kan da snakke engelsk, mener han kan snakke 5 språk eller noe, men han foretrekker å snakke sitt morsmål. Dette er forøvrig vanlig blant statsledere. Se for eks Angela Merkel, selv i internasjonale fora snakker hun tysk, men jeg er rimlig overbevist om at hun i høyeste grad kan engelsk også

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt kan hun det.  Og fransk.  Man ser henne ofte i konversasjon med Cameron og Hollande uten tolk tilstede.  Cameron snakker litt skolefransk og that's it, mens Hollande snakker greit engelsk, men ingen av dem snakker den andres språk godt nok til ikke å bruke tolk når de snakker bissniss.  Merkel snakker også russisk, men holder seg til tysk når hun snakker med Putin, siden Putins tysk er flytende og mye bedre enn hennes russisk.

 

Putin er utvilsomt den av dem som snakker flest språk.  Man har ikke en fortid i KGBs FCD (First Chief Directorate, ansvarlige for utenriksoperasjoner og etterretning) uten å beherske en rekke språk flyende.

Endret av Belfaborac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil anta at de fleste europeiske statsoverhoder/minstere kan engelsk, men mange av dem har vett nok til å innse at de ikke kan det helt godt nok til at de bør bruke det i taler til et internasjonalt publikum og heller la profesjonelle oversettere gjøre jobben sin.  Det hadde vært fint om våre egne kunne komme til den samme konklusjonen i stedet for å knote i vei og krydre teksten hemningsløst med "ehhh" og "øhhh".  Denslags er greit når du skal kjøpe øl i Spania eller prute i basaren i Antalya, men det gjør seg jævlig dårlig på TV.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot Putin.

Enkelte land trenger en sterk hånd, konsekvensene at de får "fri vilje" er for store.

Irak og Syria er bare to av mange land som hadde det bedre under en diktator en de har det etter.

 

Jeg bare håper det fortsetter med en sterk person i Russland, på samme måte håper jeg også at kommunistpartiet forsatt styrer Kina med jernhånd. Den dagen de to landene får la folk gjøre som de vil så blir det verdenskrig.

Så du mener at mennesker hadde det bedre med å få elektrosjokk i testiklene? Wow... sikkert veldig lett for deg å si. Du har vel aldri blitt torturert eller henrettet?

 

Så lett det er for deg som lever i et fritt land der du kan si akkurat hva du vil. Og du bruker friheten til å ytre at du er glad at millioner av andre mennesker ikke nyter samme frihet.

 

Er du amerikaneren som fråtser i frityrfett og er glad andre sulter?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som han har rekordstor oppslutning blandt vestlige mennesker..jeg mener, stadig flere begynner å heie på Putin. Mannen som riktignok er en oligark og en luring, men han står for litt andre verdier enn PK-eliten i vesten. Han liker kjernefamilien, han liker ikke massiv innvandring, han liker ikke sosialisme..Og om man tar tempen på endel høyrevridde forumer som zerohedge osv, og du har 5-600 kommentarer til en artikkel om Putin så er alle alltid positive til Putin. Merker det samme i det virkelige liv også..folk synes ikke lenger Putin er gal. Han sier ting som de er. Han sier at USA har gitt våpen og trent leiesoldater og terrorister i Syria for å kjempe mot Assad. 

 

Men hvorfor snakker han ikke engelsk? Er han ikke redd for at vestlig media oversetter ham feil? Nå som han har momentum og øker i popularitet i vesten burde han vel sørge for å i det minste å snakke engelsk?

Putin er som Jens Stoltenberg. Han har et utmerket ordforråd på engelsk, men en håpløs uttale.

 

Hvorfor spør du ikke om hvorfor Obama ikke lærer seg russisk?.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Putin er som Jens Stoltenberg. Han har et utmerket ordforråd på engelsk, men en håpløs uttale.

 

Kan sldri tenke meg at han er i nærheten av å knote så ille som Jens.  Ikke med hans fortid.

 

 

Hvorfor spør du ikke om hvorfor Obama ikke lærer seg russisk?.

 

Obama snakker jo Amerikansk; hva mer skulle han trenge?  Det vil jo si at han nesten kan snakke engelsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er psykologi. Ved å snakke sitt eget språk sier han at Russland og han selv er så viktige at vi andre får ta oss bryet med å lære oss russisk. Og i forhandlinger og internasjonale møter er det et tegn på likeverdighet. Hvorfor skal han snakke engelsk og ikke Obama snakke russisk...?

 

Han snakker engelsk når han tjener på det, dog med en tydelig russisk aksent:

 

Geir :)

 

 

Ja, "selvfølgelig" kan han engelsk. Han snakker også tysk, og det er langt mer flytende, siden han var KGB-agent der.

Endret av pifler
Lenke til kommentar

 

Det er psykologi. Ved å snakke sitt eget språk sier han at Russland og han selv er så viktige at vi andre får ta oss bryet med å lære oss russisk. Og i forhandlinger og internasjonale møter er det et tegn på likeverdighet. Hvorfor skal han snakke engelsk og ikke Obama snakke russisk...?

 

Han snakker engelsk når han tjener på det, dog med en tydelig russisk aksent:

 

Geir :)

 

 

Ja, "selvfølgelig" kan han engelsk. Han snakker også tysk, og det er langt mer flytende, siden han var KGB-agent der.

 

 

Hmm, nå er vel engelsk regnet som et internasjonalt språk.  Det er vel ikke USA og/eller Storbritannia som "eier" det engelske språk ?

 

Engelsk har røtter i Storbritannia, riktignok, men det er vel lenge siden de hadde "eierskap" til det.

India, Australia og EU (?) etc "eier" vel engelsken like mye nå :-)   Det er vel ikke bare maktpolitiske grunnet til at engelsk har vunnet fram - selv om dette kan forklare mye (de siste 70 år).

 

"Broken English" ( https://en.wikipedia.org/wiki/Broken_English) er nå det offisielle språket i verden :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...