Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skjønner ikke bmw sitt modellsystem :(


Smartidart

Anbefalte innlegg

Hei, klarer ikke å finne et system i bmws modellbetegnelser :/

 

Har fått med meg at en 7 serie er mye større og mer luksus enn både 3 og 5 serie, seff :) Men fant her en dag ut at to 3.serier, rundt 2011 modell begge to, hadde ulike mål, og begge var sedan. Den ene het vel noe sånt som 320 og den andre 325, eller  noe i den dur. Har også fått med meg at i er for injection og d for diesel, men kan noen forklare meg forskjellen på disse tallene?

 

Hilsen en som er ganske grønn på bmw ;/

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en 318iA, som er en 3-serie, med med 2 liter motor, i for bensin og A for Automatgir.

Det som er greit å vite, er at størrelsen på motoren har mye å si for prisen.

 

Når jeg skulle velge mellom 316 og 318/320, så kunne jeg få en finere og nyere bil til lavere pris dersom jeg gikk for 316. Jeg valgte komfort og kjøreglede fremfor en litt nyere bil. Angrer ikke på det, selv om jeg har lyst på enda større motor.

 

3-serien er mer enn stor nok til det meste, så lenge man er 1-2 personer i bilen.

Skal du kjøre med 5 stykk i bilen, så begynner det å bli noe trangt i baksetene. Spesielt om de to fremme har "Normale" beinlengder og trekker setene et stykke bak.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

 

lett..

 

F.ex 528i, første nr. altså 5 representerer at det er en 5-Serie, de neste to sifferene, 28 = 2,8L motorstørrelse.

Så har det dessverre blitt slik at BMW ikke lenger følger helt denne skalaen. En 335i er nå en 3,0 liters motor enn 3,5 slik merket på baksiden indikerer.

Men det trenger du ikke henge deg opp i, man skal være BMW fan eller temmelig interessert i bil for å gidde å huske alle de forskjellige.

Viktigste er at man forstår sånn ca motorstørrelsen og de ert uansett ikke langt ifra så f.ex min 540i er en 4,4 liter :)

 

Så hva med bokstavene a, d, x, i, t, c, osv? 330d, det er diesel, 330xd, der indikerer x-en at det er firehjulstrekk.

Som sagt i videoen over ikke på alle BMWer er x'en lenger i merket bakpå bilen men på siden med merket "X-Drive".

En 330iat, er en 3-Serie med 3,0 liters motor med automatisk girkasse og i Touring utgave.

 

Enkelt og greit:

 

a - automatisk girkasse

c - coupe (2-dørs)

d - diesel

i - injection (altså innsprøytningsmotor)

L - limousine (en lengre utgave med større bakdører)

t - touring

x - X drive altså firehjulstrekk.

 

Mulig det finnes noen flere bokstaver som står for noe men det er ihvertfall basic'en.

Tatt kopi fra wikipedia siden BMW og deres "nomenclature"

 

 

 

Så er det helt riktig som du sier at det er forskjellige serier:

 

1-Serie

2-Serie

3-Serie

4-Serie (ganske ny)

5-Serie

6-Serie

7-Serie

8-Serie

 

Og det er vel de mest vanlige.

 

I tillegg til:

 

X1

X2

X3

X4

X5

X6

 

Der hvor Xen står først indikeres det at det er SUV, men det skjønner du før du ser merket at bilen er en stor big fat ass BMW :p

 

Så i tillegg til Sportsutgavene eller "King of the Hill" utgavene som jeg liker å kalle det ///M utgavene.

 

1M

M2

M3

M4

M5

M6

 

Ta en titt på finn.no's oversikt over de forskjellige og huk av den Serien du er nysgjerrig på, så ser du fort hva som skiller de forskjellige :)

 

http://www.finn.no/finn/car/used/result?&carmodelmake=0/749

 

Så nå burde du være en mester i å tolke BMW's bokstav-og-numeriske system i tillegg til å forstå begreper, ca eller eksakt motorstørrelser og hva som skiller de forskjellige seriene fra hverandre :thumbs:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne bilen forvirret meg litt, det står 318i, 2.0

Men bakpå bilen står det M3

Dette betyr altså at det er en 318i med M3 motor?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=65209053&searchclickthrough=true

Det er en 318i med et M3-klistremerke bak. :p

 

http://www.ebay.com/itm/38-BMW-Chrome-M3-Badge-Emblem-318i-325i-335i-E36-E46-E90-E91-/301546106382?hash=item46358c6e0e&vxp=mtr

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...