Gå til innhold

Bernie Sanders, Amerikas neste president? (Bernie 2020)


Thoto79

Anbefalte innlegg

 

 

..

Ingen "andre land" tror på individualisme som USA. https://geert-hofstede.com/united-states.html

Dette gjør det vanskeligere å implementere solidaritet Sanders preker enn "andre land".

Er det ikke slik at mange av de som har emigrert i USA, har vært tiltrukket av de individuelle mulighetene - og forøvrig søkte seg vekk fra korrupt kollektivisme?

En del ja, men langtfra alle. Det vi vet helt sikkert er at de ikke kommer fordi de får gratise velferdsgoder. Bestefaren min kom fordi han trodde han kunne få en bedre jobb.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

Er det ikke slik at mange av de som har emigrert i USA, har vært tiltrukket av de individuelle mulighetene - og forøvrig søkte seg vekk fra korrupt kollektivisme?

En del ja, men langtfra alle. Det vi vet helt sikkert er at de ikke kommer fordi de får gratise velferdsgoder. Bestefaren min kom fordi han trodde han kunne få en bedre jobb.

 

 

Men det er kanskje en myte at de fattigste drog til Amerika? En kan tenke seg at dersom en hadde noe å komme tilbake til, så var det lettere å ta sjansen på å prøve seg der. Ofte enklest å være modig når en har en plan b liggende på lur :-)  En annen sak er om en uansett ikke hadde noe å tape, så kan en jo prøve hva som helst.

Forøvrig, det er vel slik "arbeidslinja" til AP er tenkt praktisert :-) Kjøre folk i senk med NAV-slaveri, fattigdom og usikkerhet før de blir plassert på en upassende og meningsløs jobb :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Men det er kanskje en myte at de fattigste drog til Amerika? En kan tenke seg at dersom en hadde noe å komme tilbake til, så var det lettere å ta sjansen på å prøve seg der. Ofte enklest å være modig når en har en plan b liggende på lur :-) En annen sak er om en uansett ikke hadde noe å tape, så kan en jo prøve hva som helst.

Forøvrig, det er vel slik "arbeidslinja" til AP er tenkt praktisert :-) Kjøre folk i senk med NAV-slaveri, fattigdom og usikkerhet før de blir plassert på en upassende og meningsløs jobb :-)

Det er og var flere grunner til at folk innvandrer til landet mitt. Noen er rike, andre er fattige, flere noe i mellom. Det er ikke en myte at fattige kommer til Amerika, det er en myte at alle er fattige. Uansett risikerer en del hver dag deres liv til å krysse grensen, slik har det alltid vært. Det er ikke en myte at den typiske innvandrer mener de har det bedre enn landet de kom fra, selv de som kom fra Norge. Ellers ville de fleste dro tilbake, noe som også skjer.

 

USAs individualisme bidrar til lettere integrering av ulike folkeslag, men gjør det vanskeligere å etablere solidaritet når de fleste mener de og deres naboer er ansvarlige for deres situasjon, ikke staten og/eller naboene.

 

Denne tankegangen eksisterer til mye mindre grad i Europa. Utfordringen til Sanders er å endre kulturen og denne tankegangen, noe som ikke skjer lettvint eller plutselig. Det kan godt skje, men det er urealistisk å tro at det skjer med engang, det er mer sannsynlig at det skjer etter et par generasjoner

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

 

Men det er kanskje en myte at de fattigste drog til Amerika? En kan tenke seg at dersom en hadde noe å komme tilbake til, så var det lettere å ta sjansen på å prøve seg der. Ofte enklest å være modig når en har en plan b liggende på lur :-)  En annen sak er om en uansett ikke hadde noe å tape, så kan en jo prøve hva som helst.

Forøvrig, det er vel slik "arbeidslinja" til AP er tenkt praktisert :-) Kjøre folk i senk med NAV-slaveri, fattigdom og usikkerhet før de blir plassert på en upassende og meningsløs jobb :-)

Det er og var flere grunner til at folk innvandrer til landet mitt. Noen er rike, andre er fattige, flere noe i mellom. Det er ikke en myte at fattige kommer til Amerika, det er en myte at alle er fattige. Uansett risikerer en del hver dag deres liv til å krysse grensen, slik har det alltid vært. Det er ikke en myte at den typiske innvandrer har det bedre enn landet de kom fra, selv de som kom fra Norge.

 

 

Your land? This is Trump country now! ;)

 

Det siste der er vel en no-brainer, hvorfor dra over sjø og land om alt er helt topp liksom. I den forstand har emigreringen ifra Norge naturlig nok roet seg ganske kraftig etter 1910.... :p

Lenke til kommentar

Om lada1 er på venstresiden av politikken, så har det skjedd noe alvorlig med den tradisjonelle politiske aksen siste tiden ;)

 

Jeg prøver bare å holde alsheimern i slakk med å kverrulere på diskusjon.no :-)

 

Utviklinen av de teknologiske mulighetene - der (biledlig sagt) "ånden kan fri seg fra materien" (eller "ånden råder over materien") gjør at politikk og samfunn sentrert rundt "lønnet arabeid" ikke blir så relevant lenger.  Denne utviklingen kan sees i sammenheng med det generelle prinsippet om homeostase (ref: system-teori - ikke økonomi eller "kremmer-teori" - men skikkelig teori).

 

Bare noen få av oss vil være virkelige produktive i tradisjonell forstand. Slik har det egentlig allerede blitt i vesentlig grad. Disse produktive kan sammenlignes med "krigere" i gamle steinalder-samfunn. Så er spørsmålet hvordan resten av oss skal leve. Jeg foreslår at vi prøver å få frem "nerden" i oss - dvs prøver å bli flinke på noe ihvertfall. Det bidrar til meningsfulle liv. Vi kan krampaktig prøve å holde på det gamle systemet der de "eiendomsløse" (altså "ikke-kapitalister" og andre fjernt fra pengestrømmene) skal holdes i sjakk med "liksom-jobber" og - enkelte steder i verden (jeg tenker ikke bare Norge) henvises til kriminalitet og klanvirksomhet.

 

AP nekter så langt å ta inn over seg at vi snart har en ny situasjon der "arbeidslinjen" er uheldig. Det inkluderer en materialisme til å spy av. MDG prøver å tenke. Venstre prøvde å tenke - og i AP var det faktisk noen som også prøvde å tenke nytt angående å fjerne NAV. Jeg tror FrP er forvirret over hva en skal gjøre når svært mange jobber ganske snart forsvinner. Og økonomer flest tør ikke si annet enn å fortelle historier om gamle spinnemaskiner og vindmøller for å forklare at "arbeidslinjen" er bra på sikt. Ganske latterlig - for ikke å si unødvendig. Kanskje er "arbeidslinjen" mulig - med NAV, pisk og meningsløshet - men etter min mening ikke ønskelig.

 

Det blir forøvrig interessant å se hva en gjør i land som USA når robotene for alvor begynner å overta jobbene. Kanskje får de mange lavtlønnede som passer på dører, at folk ikke stjeler i butikker etc.  De er jo ganske så gammeldagse på mange måter. Forstår godt at Trump har et stort marked :-) Jeg ville satse på krisemaksimering.

Noen liberale sier at "Trump er ikke løsningen". Da ville jeg tenkt: akurat! Da stemmer jeg på Trump.

 

Noe tilsvarende norske "NAV-2017" i USA tror jeg er uaktuelt, uansett. Mange ville vel der også se på det som et potensielt sted for seksuelle overgrep mot klienter.  En "himmel" for mulige overgripere :-) 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

 

Om lada1 er på venstresiden av politikken, så har det skjedd noe alvorlig med den tradisjonelle politiske aksen siste tiden ;)

 

Jeg prøver bare å holde alsheimern i slakk med å kverrulere på diskusjon.no :-)

 

 

:lol:

 

 

---

 

Bare noen få av oss vil være virkelige produktive i tradisjonell forstand. Slik har det egentlig allerede blitt i vesentlig grad. Disse produktive kan sammenlignes med "krigere" i gamle steinalder-samfunn. Så er spørsmålet hvordan resten av oss skal leve. Jeg foreslår at vi prøver å få frem "nerden" i oss - dvs prøver å bli flinke på noe ihvertfall. Det bidrar til meningsfulle liv. Vi kan krampaktig prøve å holde på det gamle systemet der de "eiendomsløse" (altså "ikke-kapitalister" og andre fjernt fra pengestrømmene) skal holdes i sjakk med "liksom-jobber" og - enkelte steder i verden (jeg tenker ikke bare Norge) henvises til kriminalitet og klanvirksomhet.

 

AP nekter så langt å ta inn over seg at vi snart har en ny situasjon der "arbeidslinjen" er uheldig. Det inkluderer en materialisme til å spy av. MDG prøver å tenke. Venstre prøvde å tenke - og i AP var det faktisk noen som også prøvde å tenke nytt angående å fjerne NAV. Jeg tror FrP er forvirret over hva en skal gjøre når svært mange jobber ganske snart forsvinner. Og økonomer flest tør ikke si annet enn å fortelle historier om gamle spinnemaskiner og vindmøller for å forklare at "arbeidslinjen" er bra på sikt. Ganske latterlig - for ikke å si unødvendig. Kanskje er "arbeidslinjen" mulig - med NAV, pisk og meningsløshet - men etter min mening ikke ønskelig.

 

Det blir forøvrig interessant å se hva en gjør i land som USA når robotene for alvor begynner å overta jobbene. Kanskje får de mange lavtlønnede som passer på dører, at folk ikke stjeler i butikker etc.  De er jo ganske så gammeldagse på mange måter. Forstår godt at Trump har et stort marked :-) Jeg ville satse på krisemaksimering.

Noen liberale sier at "Trump er ikke løsningen". Da ville jeg tenkt: akurat! Da stemmer jeg på Trump.

 

Noe tilsvarende norske "NAV-2017" i USA tror jeg er uaktuelt, uansett. Mange ville vel der også se på det som et potensielt sted for seksuelle overgrep mot klienter.  En "himmel" for mulige overgripere :-) 

 

 

Kan si meg enig i mye her, utover denne anti-kollektivismen som jeg føler er en grobunn for mye av problemene/splittelsen vi jo ser over there idag. Det sier seg vel litt selv at denne "rugged individualism" vanskeliggjør det å samle folket og det å klare og dra folk og samfunn i en mer solidarisk retning.

 

Tilbake til Norge så syntes jeg det blir cherry picking å hale akkurat AP ut i gapestokken for materialismen deres, hvorfor ikke heller rette skytset mot de tradisjonelle materialister og klimafornekter som vi finner på høyresiden av politikken istedenfor når vi vet at både venstresiden og sentrum til motsetning faktisk har ansvarlige miljøpartier som fronter en bærekraftig politikk allerede.

Lenke til kommentar

Er "makt" synonymt med "innflytelse"?

Videre er det vel tvilsomt at han har noen "innflytelse" engang per idag, unntatt innad i Demokratiske partiet, og de er som kjent i mindretall.

 

 

Innflytelse nok til å kunne avkle inkompetente cabinet picks og makt til å kunne belyse dumskap for åpen mikrofon på høyeste politiske nivå, skal ikke undervurderes. Apropos..

 

https://www.youtube.com/watch?v=rfXLQnBEAbc

 

https://www.youtube.com/watch?v=MOIvVu6_AIc

 

 

Rent praktisk så har man jo selvfølgelig også politiskmakt som senator, Bernie er jo i tillegg en av bare to senatorer som står uavhengig og kan støtte dit hen han vil og som sunn fornuft tilsier uten noen partitilknytning.

Lenke til kommentar

 

 

 

CNN Bernie vs Cruz debate, 07.02.2017

2 ideologues with no chance of implementing their ideas.

 

Hvorfor skulle ikke USA kunne ha samme system som man har i mange andre land allerede?

 

Befolkningen i USA blir dessuten bare mer og mer liberal. Majoriteten er stort sett helt enig i Sanders' standpunkter.

 

Ingen "andre land" tror på individualisme som USA. https://geert-hofstede.com/united-states.html

Dette gjør det vanskeligere å implementere solidaritet Sanders preker enn "andre land".

 

Når majoriteten er enig med Sanders så blir det nok ikke så fryktelig vanskelig likevel.

 

Forøvrig er Norges "Individualism"-score på den siden der 69. Danmark er 74. Storbritannia er 89. Nederland og Canada er på 80.

 

Og alle disse klarer et offentlig helsesystem, merkelig nok.

Lenke til kommentar

Pussig at du er s[vidt kraftig imot NAV, jeg trodde du var ute på venstresiden i norsk politikk, der NAV vel blir sett som hovedargumentet for statens eksistens, ie hjelpe de som trenger det.

Her kommer SF igjen med sine spammende sabotasjeaksjoner...

 

SF skjønner naturligvis at det ikke er NAV i seg selv som er hovedargumentet for statens eksistens? Han skjønner vel at NAV bare er en måte å organisere deler av dette på? At man kunne hatt noe som het noe annet og gjorde ting på en litt annen måte?

 

Eller er han helt blåst?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

CNN Bernie vs Cruz debate, 07.02.2017

2 ideologues with no chance of implementing their ideas.
Hvorfor skulle ikke USA kunne ha samme system som man har i mange andre land allerede?

 

Befolkningen i USA blir dessuten bare mer og mer liberal. Majoriteten er stort sett helt enig i Sanders' standpunkter.

Ingen "andre land" tror på individualisme som USA. https://geert-hofstede.com/united-states.html

Dette gjør det vanskeligere å implementere solidaritet Sanders preker enn "andre land".

Når majoriteten er enig med Sanders så blir det nok ikke så fryktelig vanskelig likevel.

 

Forøvrig er Norges "Individualism"-score på den siden der 69. Danmark er 74. Storbritannia er 89. Nederland og Canada er på 80.

 

Og alle disse klarer et offentlig helsesystem, merkelig nok.

De er ikke enig med Sanders og ingen av disse land var like flerkulturelt som USA når de adopterte deres offentlige helsesystem.

Individualismen i Skandinavia er mer horisontalt, individualismen står i konflikt med janteloven hvis det fører til høyere status. Skolen må ikke ha spesielle utdanning for begavede elever...de må ikke tror de er bedre...

 

I USA loven sier at begavede elever MÅ få spesielle utdannelse OG disse elevene hylles for deres kunnskap og intelligens slik at alle vet de er bedre...

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

 

 

 

Tilbake til Norge så syntes jeg det blir cherry picking å hale akkurat AP ut i gapestokken for materialismen deres, hvorfor ikke heller rette skytset mot de tradisjonelle materialister og klimafornekter som vi finner på høyresiden av politikken istedenfor når vi vet at både venstresiden og sentrum til motsetning faktisk har ansvarlige miljøpartier som fronter en bærekraftig politikk allerede.

 

 

Det kan hende at jeg forventer mer fra AP. Altså *spesielt* skuffet. De har tradisjonelt vært med på bygge/reformere et samfunn og fremme samhørighet etc. Men ikke nå lenger. AP er blitt tilbakeskuende. Når legger de opp til å piske/true oss tilbake i tid med sin "arbeidslinje" som selvsagt bare blir en slags seigpining over noe som er på vei ut uansett. En slags "red herring" i politikken.

 

I stedet for sin usosiale "arbeidsgaranti" (= slavegaranti - gjerne inkludert seksualisert maktutøvelse/avhengighet for enkelte) så kunne en prøve seg fram med deregulering av arbeidsoppgaver i bl.a. kommuner der flere kunne prøve seg frivillig. Dette kunne også inkludere arbeid i skolen etc. En kunne ha treffsteder/"markeder" (både virtuelt og fysisk) der man formidlet noe anbuds-lignende og gjerne inkludert opplæring/sertifisering. Dette ville kunne bli individ-styrt og uavhengig av maktmennesker i NAV o.l.  En kunne inkludere noe "Uber-lignende" i dette slik at en kunne hoppe rett inn i prosjekter uten å måtte knulle med sjefer og NAV-ansatte først :-)

 

Legg også merke til at AP sin "arbeidsgaranti" gjerne vil bety at "lokale klaner" får tak i statlige (eller vara det kommunale?) penger uten mye resultatkrav. Hva blir dette etter en tid da man har lært seg triksene og de rette "vennene" finner hverandre?

 

Klaging på store AP blir som mange sin holdning til Trump. Folk klager over hans innreiseforbud etc - som mye i prakis er "standard" i store deler av verden.  Man kan i prinsippet flykte til hvor som helst i verden - men i den offentlige debatten virker det som at USA er spesielt viktig å kunne reise til av *humanitære grunner*.  At business-folk og turister kunne  bli hindret er jo ikke noe spesielt å klage på for oss i Norge :-)  Man er liksom vant til å forvente mer fra USA enn "America first".  Dette må være hovedgrunnen til klagingen på Trump i Europa? Man forventer å ha en snill onkel til å passe på oss?

 

Ellers: selvsagt er jeg blåst :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...