Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe El-Sigg under 18


Anoonym

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har bestilt meg en el sigg på nettet med VISA Electron. Jeg er under 18, men jeg fikk til å bestille. Vil posten spørre om legitimasjon angående alder når jeg får utlevert varen, eller går det bra siden jeg allerede har bestilt og betalt?

Siden pakken er betalt og om den er liten nok til å gå i postkassen så legger de den sikkert bare oppi kassen uten noen problem :)

Lenke til kommentar

 

Jeg har bestilt meg en el sigg på nettet med VISA Electron. Jeg er under 18, men jeg fikk til å bestille. Vil posten spørre om legitimasjon angående alder når jeg får utlevert varen, eller går det bra siden jeg allerede har bestilt og betalt?

Siden pakken er betalt og om den er liten nok til å gå i postkassen så legger de den sikkert bare oppi kassen uten noen problem :)

 

Jeg tenkte mer på om jeg må hente den på posthuset, fordi da spør de om leg, men jeg vet ikke om de bare forsikrer om at det blir rett mottaker, eller om de ser etter alder...

Lenke til kommentar

Etter all sannsynlegheit så sjekker ein berre at det er rett mottakar av pakken.

 

Posten kan også sjekke for alder, men det er kun aktuelt dersom dei veit at det pakken inneheld noke som er aldersgrense på. Det er slik dei gjer det f.eks. ved utlevering av alkohol som er bestilt på polet, då må du vise legitimasjon og får kun hente ut pakken innanfor polets åpningstider.

Det er nok liknande reglar for utlevering av tobakk og tobakksliknande varer, men det krever altså at posten veit kva pakken inneheld.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

.... så då antar eg at tobakksakdelova sine bestemmelser om aldersgrense også gjer seg gjeldande ved utlevering av tobakk frå postkontoret?

Hvordan vet posten hva som er i pakka ?
Lenke til kommentar

 

.... så då antar eg at tobakksakdelova sine bestemmelser om aldersgrense også gjer seg gjeldande ved utlevering av tobakk frå postkontoret?

Hvordan vet posten hva som er i pakka ?

 

 

Korleis veit dei at pakken inneheld spritflasker og ikkje brus?

 

Nokon må vell opplyse om pakkens innhold når den har innhold som er aldersregulert?

Som sagt så veit eg ikkje korleis det gjer det med tobakksvarer, men i forhold til polvarer så følger i alle fall posten alders- og utleveringsreglane i alkohollova, men det er sjølvsagt mulig at dette er eit samfunnsansvar som posten har tatt på seg utan at det er krav til det?

Lenke til kommentar

Avsender skal spesifisert oppgi hva pakker inneholder, og dette blir kontrollert som et ledd i fortollingen (altså når Posten har mottatt varen og foretar tollkontroll).

 

Det er forbudt å innføre "nye tobakksprodukter" (herunder e-sigaretter), jfr. forskrift om forbud mot nye tobakks- og nikotinprodukter (forskrift 13. oktober 1989 nr. 1044) § 2. Det spiller altså ingen rolle om du er over eller under 18. Du innfører forbudte varer.

 

Det gjelder et unntak, og det er dersom e-sigarettene innføres som et røykeavvenningsprodukt. Dette krever dokumentasjon fra lege.

 

Les mer på Helsedirektoratets nettsider.

Lenke til kommentar

Avsender skal spesifisert oppgi hva pakker inneholder, og dette blir kontrollert som et ledd i fortollingen (altså når Posten har mottatt varen og foretar tollkontroll).

 

Det er forbudt å innføre "nye tobakksprodukter" (herunder e-sigaretter), jfr. forskrift om forbud mot nye tobakks- og nikotinprodukter (forskrift 13. oktober 1989 nr. 1044) § 2. Det spiller altså ingen rolle om du er over eller under 18. Du innfører forbudte varer.

 

Det gjelder et unntak, og det er dersom e-sigarettene innføres som et røykeavvenningsprodukt. Dette krever dokumentasjon fra lege.

 

Les mer på Helsedirektoratets nettsider.

El sig er jo lovlig det? bare ikke til salgs i Norge..

Lenke til kommentar

Hvis du først lykkes i å bryte loven ved at du får dem inn i landet vil det ikke være enda et lovbrudd at de blir utlevert deg selv om du er under 18 år.

 

Men, siden varene ikke er lovlig innført, vil du ikke ha krav på å få dem utlevert heller. Ikke fordi du er mindreårig, men fordi varene ikke er lovlig innført.

Lenke til kommentar

Hvis du først lykkes i å bryte loven ved at du får dem inn i landet vil det ikke være enda et lovbrudd at de blir utlevert deg selv om du er under 18 år.

 

Men, siden varene ikke er lovlig innført, vil du ikke ha krav på å få dem utlevert heller. Ikke fordi du er mindreårig, men fordi varene ikke er lovlig innført.

Det er ikke ulovlig å innføre dampeutstyr til Norge. Både batterier, tanker og utstyr til disse er lovlige å importere til Norge. Det som derimot ikke er lov, er å omsette nikotinholdig ejuice.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...