Gå til innhold

RYKTE: Dette tror vi Apple lanserer onsdag kveld


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ikke Apple kvitte seg med Samsung som samarbeidspartner?

De skulle prøve, men det er umulig for Apple å ikke ha Samsung som leverandør. Samsung er inne på nesten alle felt når det kommer til mobil, og med store markedsandeler i mange. Apple vil jo heller ikke ta risiko med leveringsproblemer og minskede marginer for å la være å kjøpe fra Samsung. De er et ganske profesjonelt selskap.

Lenke til kommentar

 

Skulle ikke Apple kvitte seg med Samsung som samarbeidspartner?

De skulle prøve, men det er umulig for Apple å ikke ha Samsung som leverandør. Samsung er inne på nesten alle felt når det kommer til mobil, og med store markedsandeler i mange. Apple vil jo heller ikke ta risiko med leveringsproblemer og minskede marginer for å la være å kjøpe fra Samsung. De er et ganske profesjonelt selskap.

 

 

Egentlig blir det mer og mer vanlig at bedrifter er både konkurrenter og samarbeidspartnere.

Lenke til kommentar

I følge Apple selv skal alle modeller fra og med iPhone 4s og iPad 2 kunne oppgradere til iOS 9.

 

Det er dette som er så nydelig med Apple, man er sikret oppdatering i årevis :)  Regner med det blir streaming muligheter over Apple TV i år også ?

Endret av Mala
Lenke til kommentar

 

I følge Apple selv skal alle modeller fra og med iPhone 4s og iPad 2 kunne oppgradere til iOS 9.

 

Det er dette som er så nydelig med Apple, man er sikret oppdatering i årevis :)  Regner med det blir streaming muligheter over Apple TV i år også ?

 

 

Har ikke hatt android. Men er det ikke slik at enkelte versjoner blir forlatt uten mulighet til å oppdatere til nye versjoner? 

 

Fant noe stoff her:

http://www.computerworld.com/article/2692104/android-upgrades.html

 

Er vel et stort pluss med Iphone dette. Du kan stole på at telefonen du har kjøpt får oppdateringer årevis etter du har kjøpt den. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

Syns bestandig jeg ser iphone ganske langt oppe i kamera tester og sånt jeg. Er rart med det også, hvor mye mer bilder jeg tar når jeg har en iphone kontra en og annen Android telefon.

 

Så helt ille er det i hvertfal ikke.

Kameraet i iPhone er VELDIG bra helt klart, selv om det ikke har vært det beste på ganske mange år:

http://www.dxomark.com/Mobiles

 

Vel, nå ble faktisk iPhone 6/6 Plus kåret som beste kameratlf i 2014 i nettopp den linken du la da de ble testet i oktober det året.

Nå ble Note 4 som kom litt etter iPhone 6 ikke testet før i april 2015, og de fikk ett poeng mer på totalen, så den konklusjonen din om best på mange år er vel en smule drøy.

Lenke til kommentar

 Vel, nå ble faktisk iPhone 6/6 Plus kåret som beste kameratlf i 2014 i nettopp den linken du la da de ble testet i oktober det året.

Nå ble Note 4 som kom litt etter iPhone 6 ikke testet før i april 2015, og de fikk ett poeng mer på totalen, så den konklusjonen din om best på mange år er vel en smule drøy.

 

For de aller fleste av oss er det sånn, Oddmi. Det er såpass lite som skiller kamera i de ulike toppmodellene, at det er ganske uinteressant hvilket av dem som får ett poeng mer eller mindre enn de andre.

 

Det er helt andre kvaliteter som skiller bilder fra hverandre enn hvilken mobiltelefon det er tatt med...:-)

 

 

Når det er sagt, det skal bli artig å se hva Apple kommer med i kveld.

Lenke til kommentar

Tek.no hadde en ganske så stor blindtest tidligere i år [link], der LG G3 og LG G Flex 2 gikk av med seieren med ganske god margin. Det jeg liker med iPhone sitt kamera (eventuelt prosesseringen av bildene), er at den sjeldent gir dårlige bilder. Der noen modeller gir bedre bilder under noen forhold, så gjør iPhone det jevnt over godt (om ikke alltid helt best).

Lenke til kommentar

"Kameraet i iPhone er VELDIG bra helt klart, selv om det ikke har vært det beste på ganske mange år:

http://www.dxomark.com/Mobiles"

 

Vel, nå ble faktisk iPhone 6/6 Plus kåret som beste kameratlf i 2014 i nettopp den linken du la da de ble testet i oktober det året.

Nå ble Note 4 som kom litt etter iPhone 6 ikke testet før i april 2015, og de fikk ett poeng mer på totalen, så den konklusjonen din om best på mange år er vel en smule drøy.

Både iPhone 6 og Note ble lansert samme måned. Det at de ikke testet før i 2015 endrer ikke faktum at den var bedre i 2014 også. Nettsiden har vel heller f. eks ikke testet LG sin G4 som blir sagt å ha svært godt kamera.

 

Ellers til både Oddmi og Rogkas. Jeg tror dere misset poenget med at jeg skrev "VELDIG bra kamera". Du kan se av hele setningen og hvordan jeg skriver det på som at jeg ikke mener forskjellene i toppen er store. Så gratulerer med å skrive det jeg skrev om igjen, rogkas.

 

Ellers med tanke på det blured skriver, så finnes det en lignende test for Note 4, iPhone 6+ og et DSLR kamera for hvilke bilder folk synes ser best ut( Dxomark tester jo bare bildekvalitet):

http://www.phonearena.com/news/Galaxy-Note-4-dominates-our-blind-camera-comparison-beats-a-Canon-DSLR-and-the-iPhone-6-Plus_id66093

Her er jo forskjellene langt større i favør av Note 4.

 

 

Har ikke hatt android. Men er det ikke slik at enkelte versjoner blir forlatt uten mulighet til å oppdatere til nye versjoner? 

 

Fant noe stoff her:

http://www.computerworld.com/article/2692104/android-upgrades.html

 

Er vel et stort pluss med Iphone dette. Du kan stole på at telefonen du har kjøpt får oppdateringer årevis etter du har kjøpt den. 

 

Spørs hvilken modell du velger. Alle iPhone modeller har stor markedsandel. Samme gjelder jo f. eks Samsung sine Galaxy telefoner. Kjøper du altså en toppmodell av Sony, Samsung, LG osv vil du få oppdateringer i lang tid fremover. Så har du jo og selvfølgelig nexus telefonene. Tror produsenter som Motorola, Huawei osv gjør det samme. Støtte for android varer vel en 3-4 år med oppdateringer, mens med Apple kan du få lengre enn dette, så det er vel her forskjellen ligger. For de som altså planlegger å ha telefonen i 5 år f.eks. Og det er en grunn til at det ikke støttes så lenge for de andre, fordi det er ganske få som gjør det. Nyeste iOS versjoner på gamle iPhone modeller er jo og alltid veldig begrenset i funksjonalitet og blir veldig ofte tregere, da det er lagd for helt annen HW.

 

Med tanke på den linken så står det jo og det jeg sier om at de aller fleste produsentene leverer oppdateringer i lang tid for sine produkter (ikke vent for lang støtte for billig-produkter, eller produkter som ikke selger så mye, som Galaxy Note Egde). Oppdateringen til Lollipop gikk og langt raskere enn kitkat for alle produsenter. En ting er verdt å merke seg derimot. Du vil få stadige oppdateringer fra f. eks Samsung. Så det er ikke sånn at du får iOS oppdateringer med en gang, men med Android må du vente. For det første er jo ny funksjonalitet i iOS siden iOS 7 bare fra Android uansett. Oppdateringer fra Samsung kan og fint være større enn en iOS oppdatering er. Google sin oppgradering til Lolipop er ganske lite merkbar. Den største forskjellen er Material Design, og her må jo også app-utviklere gjøre en del. Så oppdateringer for Android er i høyeste grad en myte innenfor samme prissegment som iOS enheter. iOS har derimot lengre støtte, så hvis du vil være sikker på 4-5 års støtte for telefonen din er det jo noe å tenke på, selv om det er irrelevant for de aller fleste.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Det er vel ingen grunn til å late som at programvarestøtten til Android, selv på toppmodeller er i nærheten av hva du får med iOS. Hvor viktig dette er må jo hver enkelt vurdere for seg selv. Med iOS så er det ikke bare det du har støtte i evigheter (selv iPhone 4S fra 2011 vil få alle iOS 9.X oppdateringer som vil si til og med sommeren 2016) men det faktum at du får oppdateringen til samtlige modeller på dagen den slippes. Det er ikke noe venting i 1-4/5 måneder får du endelig mottar oppdateringen til din telefon osv...

 

En annen ting med Android er jo at du på ingen måte er garantert at Android v5.x til din Galaxy S5 er lik Android v5.x som slippes til en S6 osv.. Samsung spesielt har jo en tendens til å GUI-elementer og diverse som skiller siste modell fra forrige modell. Ser du på Android 5.X som du nå har til S4, S5 og S6 så ser du at den visuelle stilen og utgaven av TouchWiz til S4 og S5 er forskjellig fra den som er på S6, nå er det ytterligere forskjell til den som leveres med S6 Edge+. Unødvendig differensiering av software er en uting spør du meg. Men samtidig så kan du jo beskylde Apple for noe av det samme, ikke rent visuelt men iform av at de ofte ikke inkluderer forskjellig funksjonalitet til eldre modeller på grunn av manglende støtte i maskinvare og andre grunner.

 

 

 

Og når det gjelder hvor lenge du ser programvarestøtte så finnes det vel ingen Androidtelefon som har vært i nærheten av Apple? Samsung ser jo ut til å allerede ha droppet støtte for Galaxy S3 og den er jo fra 2012 og nyere enn iPhone 4S. Og listen over hvilke telefoner som vil få Android M så står verken S4 eller S5 listet. Samsung har jo også hatt den største fiaskoen av en Nexusmodell iform av Samsung Galaxy Nexus som knapt fikk oppdateringer til tross for at det var en Nexus modell. Situasjonen rundt nettbrettene er jo enda dårligere og Samsung er heller ikke spesielt flink til å supporter telefoner utover S og Note-serien.

 

 

Her er jo dog ikke Samsung noe unntak ifra regelen, denne regla gjelder jo egentlig alt av Androidprodusenter med unntak av Nexusmodellene (- Galaxy Nexus) som igjen poengterer og understreker dette med hvor mye bedre Apple er med programvarestøtten med iOS. Men det er jo naturlig når de sitter på maskinvaren og programvaren, men et positivt aspekt med produktene blir det jo uansett.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ramguy, du leste åpenbar ikke det jeg skrev i forrige innlegg om dette såkalt "iOS får oppdateringer med en gang, det gjør ikke Android telefoner!!"

Det blir som å si at TouchWiz er irrelevant på en Samsung mobil, og ikke merkbar i det hele tatt. Det blir bare latterlig.

 

Jeg skrev allerede at iOS støttet enheter i 4-5 år, mens Android var 3 år. Se ikke hva du oppnår ved å skrive det enda en gang?

 

Galaxy nexus brukte SoC fra TI. TI la ned alt, og kuttet all støtte. Dermed kunne de ikke fortsette å oppdatere. Kanskje du kunne kommet med noe relevant istedenfor å bare ta eksempler helt ut av kontekst for å prøve å svartmale Samsung?

 

Du vet også åpenbart bedre enn Samsung om Galaxy S4 og S5 får Android M eller ikke! Samsung har ikke sag NOE som helst. Så du kan bare kutte ut å spre usann informasjon for å prøve å svartmale.

 

Apple er ikke flink til å supporte modeller utover iPhone serien sin. Konstruktivt at du sammenligner forskjellige produktkategorier!

 

Håper du skriver et innlegg som ikke inneholder usanne påstander, eksempler ut av kontekst, repetisjon av det du svarer på, og å ignorering av det jeg skriver for å bare skrive positivt om iOS. Takk.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Vel, Samsung lanserte en forbedret versjon av DDR4 RAM i dag. Tar en del mindre plass, samt påstått både mer effektivt og raskere:
http://www.techspot.com/news/62047-smartphones-6-gb-ram-now-possible-thanks-samsung.html

Det står og at det skal masseproduseres, så er dette tilfeldig, eller lanserer de fordi de kommer i iPhones som blir lansert i dag?

 

Apple liker jo å spare inn mye penger der de kan og ofrer lett ytelse, effektivitet osv for pris, men jeg tror prisforskjell i forhold til nytte for DDR4 kontra DDR3 er stor nok til at Apple vil gå over. Får hvertfall håpe det....

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...