Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elskole oppgave - Koblingsskjema for hovedfordeling


Anbefalte innlegg

Hei. Har nylig begynt på mitt andre år som elektro lærling, og har med dette begynt med teoridelen. 


Har en oppgave her, og ettersom jeg ikke husker så mye fra VG2, og så og si aldri har vært bort i TN-C-S nett, vil jeg gjerne poste et bilde av et skjema fra en av oppgavene, som jeg vil dere skal se på og fortelle meg hva som er feil og hva som skal gjøres annerledes. Vil gjerne ha utfyllendes forklaringer på hvorfor også. 


Oppgaven går ut på at en bedrift skal splittes i 4 avdelinger med hver sin kWh måler. Legger ved hovedfordelings koblingskjemaet.


Har ingen peiling på hvordan jeg skal føre en PEN leder i et sikringsskap.


Også, om noen kan forklare meg om jeg gjør feil i å "krysse" ut de viklingene (tror jeg det er), og forklare hvorfor ikke, gjør gjerne det.


Takker på forhånd!


post-274228-0-00405300-1441370514_thumb.gif

post-274228-0-50600300-1441384628_thumb.gif

Endret av matjam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men denne tegningen må da inneholde flere store feil? Har du laget tegningen selv, eller er det slik at du har fått utlevert en tegning med beskjed om at den er feil og at du så skal korrigere og rette den opp? (Noe av dette må vel se litt "snodig" ut.)

 

"Har ingen peiling på hvordan jeg skal føre en PEN leder i et sikringsskap."

 

Kan man føre en PEN leder i et sikringsskap?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

- Hvorfor i all verden har du faseledere UT IGJEN av et overspenningsvern... ?

- Det er til dels store strømmer i dette anlegget (gitt av 400A-bryteren), og dette skal du føre gjennom en kW-måler? 

- Angående forrige spørsmål, ser du strømtrafoene? Hvilken oppgave tror du de har?

- Du har satt kryss over en særdeles viktig boks. (Det er ikke viklinger, jeg kan forklare funksjonen dens når du har gitt meg en tilbakemelding på hvilke tanker du har til kommentarene mine)

- I kW-måleren har du laget blå lasker mellom strømsensing og spenningssensing. Det hadde smelt godt om du koblet på strømmen

- Du har også laget en trefase boltet kortslutning i toppen av skapet. Stjernesmell numero dos.

- Det er ikke nødvendig å jorde DIN-skinnene som utstyret er montert på

 

Kan du vise oss den opprinnelige, blanke tegningen?

Lenke til kommentar

- Hvorfor i all verden har du faseledere UT IGJEN av et overspenningsvern... ?

- Det er til dels store strømmer i dette anlegget (gitt av 400A-bryteren), og dette skal du føre gjennom en kW-måler? 

- Angående forrige spørsmål, ser du strømtrafoene? Hvilken oppgave tror du de har?

- Du har satt kryss over en særdeles viktig boks. (Det er ikke viklinger, jeg kan forklare funksjonen dens når du har gitt meg en tilbakemelding på hvilke tanker du har til kommentarene mine)

- I kW-måleren har du laget blå lasker mellom strømsensing og spenningssensing. Det hadde smelt godt om du koblet på strømmen

- Du har også laget en trefase boltet kortslutning i toppen av skapet. Stjernesmell numero dos.

- Det er ikke nødvendig å jorde DIN-skinnene som utstyret er montert på

 

Kan du vise oss den opprinnelige, blanke tegningen?

 

Vil oppklare i at jeg rett og slett kopierte dette ut av læreboken min, minus det med overspenningsvernet, jordingen etc etc. Hence hvorfor jeg vil ha en forklaring på hva jeg gjorde feil, for å LÆRE av dem. Ikke få drittsnakk.

 

Slik som jeg forstod det, var det meningen å gjøre koblingen i de "viklingene", hva nå enn det er. Men i læreboken viste det bare kWh-måleren og hvordan lederene går mellom dem, og videre ut. 

 

La til det blanke skjemaet i spørsmålet.

Lenke til kommentar

Men denne tegningen må da inneholde flere store feil? Har du laget tegningen selv, eller er det slik at du har fått utlevert en tegning med beskjed om at den er feil og at du så skal korrigere og rette den opp? (Noe av dette må vel se litt "snodig" ut.)

 

"Har ingen peiling på hvordan jeg skal føre en PEN leder i et sikringsskap."

 

Kan man føre en PEN leder i et sikringsskap?

 

Vil tro den har flere feil, derfor jeg spør. Har som nevnt tidligere null og niks peiling på dette. Har drevet med sikringsskap én gang på skolen, og da var kWh måleren allerede ferdigkoblet. Var heller ikke på TN-C-S nett.

 

Vil legge til at jeg er lærling på skip og har stort sett ingenting med dette å gjøre. Har så og si kastet vekk alt jeg lærte på VG2.

Lenke til kommentar

 

- Hvorfor i all verden har du faseledere UT IGJEN av et overspenningsvern... ?

- Det er til dels store strømmer i dette anlegget (gitt av 400A-bryteren), og dette skal du føre gjennom en kW-måler? 

- Angående forrige spørsmål, ser du strømtrafoene? Hvilken oppgave tror du de har?

- Du har satt kryss over en særdeles viktig boks. (Det er ikke viklinger, jeg kan forklare funksjonen dens når du har gitt meg en tilbakemelding på hvilke tanker du har til kommentarene mine)

- I kW-måleren har du laget blå lasker mellom strømsensing og spenningssensing. Det hadde smelt godt om du koblet på strømmen

- Du har også laget en trefase boltet kortslutning i toppen av skapet. Stjernesmell numero dos.

- Det er ikke nødvendig å jorde DIN-skinnene som utstyret er montert på

 

Kan du vise oss den opprinnelige, blanke tegningen?

 

Vil oppklare i at jeg rett og slett kopierte dette ut av læreboken min, minus det med overspenningsvernet, jordingen etc etc. Hence hvorfor jeg vil ha en forklaring på hva jeg gjorde feil, for å LÆRE av dem. Ikke få drittsnakk.

 

Slik som jeg forstod det, var det meningen å gjøre koblingen i de "viklingene", hva nå enn det er. Men i læreboken viste det bare kWh-måleren og hvordan lederene går mellom dem, og videre ut. 

 

La til det blanke skjemaet i spørsmålet.

 

 

 

Drittsnakk for pokker?

Jeg kan lære deg ALT du trenger å vite - men jeg forventer at du RESONNERER over både dine egne valg og mine spørsmål før jeg begynner å gjøre lærer av meg på fritiden min.

 

Dessuten er det mye enklere å spisse læringen opp mot *din* forståelse når jeg vet hvordan du tenker og hvorfor du har gjort det du har gjort til nå.

Lenke til kommentar

Vet ikke om du klarer å se det selv på måten du skriver, det er i alle fall ikke konstruktivt. Du kan f.eks sammenligne med postene over.

 

Skjønner at det er jeg som står deg i gjeld her for at du så masse som gidder å svare på spørsmålet mitt, men vil heller ha svar og forklaringer på hvorfor dette ikke fungerer enn en liste hvor hvert punkt er "hvorfor i alle dager gjør du det og det?!".

Lenke til kommentar

Tips: Hvilken funksjon tjener et overspenningsvern?

 

Hva kan være grunnen til at man bruker måletrafoer?

Overspenningvernet skal verne mot... overspenning..? Det skal beskytte kretsen mot f.eks. et lynnedslag

 

Måletrafoene er der for å måle kW timene som blir brukt.

I denne oppgaven er det spesifikt at en bedrift deles opp i 4 avdelinger, og hver avdeling skal ha hver sin måler, samt en hovedmåler for hele sulamitten.

 

De fire symbolene i midten, de er målerene ja? Samt hoved måleren til siden.

Lenke til kommentar

 

Tips: Hvilken funksjon tjener et overspenningsvern?

 

Hva kan være grunnen til at man bruker måletrafoer?

Overspenningvernet skal verne mot... overspenning..? Det skal beskytte kretsen mot f.eks. et lynnedslag

 

Måletrafoene er der for å måle kW timene som blir brukt.

I denne oppgaven er det spesifikt at en bedrift deles opp i 4 avdelinger, og hver avdeling skal ha hver sin måler, samt en hovedmåler for hele sulamitten.

 

De fire symbolene i midten, de er målerene ja? Samt hoved måleren til siden.

 

 

 

1) Overspenning skal verne mot overspenning. Korrekt. 

Du har dog koblet det feil - for dette vernet leder ikke i normal tilstand. Det som er inne i vernet er som regel spenningsavhengige motstander som ikke starter å lede før spenning blir høy nok - og da ønsker man å lede overspenningen til jord - ikke videre ut i installasjonen. Følgelig skal du kun ha faseledere inn på toppen av vernet, men kortslutte de tre polene på bunn og koble denne til jord (kortest og rettest ledning)

 

2) Måletrafoene måler ikke kWh. For å måle kWh trenger du minst tre ting: strøm, spennig, tid. Tid er en klokke i måleren, men for å måle kW må den ha både strøm og spenning. 

Siden inngangen på måleren ikke er særlig høyt dimensjonert så brukes strømtrafoer. Deres oppgave er å "forminske" strømmen slik at den istedenfor 400A er 5 A. Måleren vet dette forholdstallet og passer på å kompensere for dette.

 

3) De fire symbolene på midten er sikringer. Ikke målere - det er bare én måler på bildet du har lastet opp hit.  Du har en stor inntaksbryter  på 400A og fire mindre avganger til andre fordelinger på 125 A.

Lenke til kommentar

 

 

 

Tips: Hvilken funksjon tjener et overspenningsvern?

 

Hva kan være grunnen til at man bruker måletrafoer?

Overspenningvernet skal verne mot... overspenning..? Det skal beskytte kretsen mot f.eks. et lynnedslag

 

Måletrafoene er der for å måle kW timene som blir brukt.

I denne oppgaven er det spesifikt at en bedrift deles opp i 4 avdelinger, og hver avdeling skal ha hver sin måler, samt en hovedmåler for hele sulamitten.

 

De fire symbolene i midten, de er målerene ja? Samt hoved måleren til siden.

 

1) Overspenning skal verne mot overspenning. Korrekt.

Du har dog koblet det feil - for dette vernet leder ikke i normal tilstand. Det som er inne i vernet er som regel spenningsavhengige motstander som ikke starter å lede før spenning blir høy nok - og da ønsker man å lede overspenningen til jord - ikke videre ut i installasjonen. Følgelig skal du kun ha faseledere inn på toppen av vernet, men kortslutte de tre polene på bunn og koble denne til jord (kortest og rettest ledning)

 

2) Måletrafoene måler ikke kWh. For å måle kWh trenger du minst tre ting: strøm, spennig, tid. Tid er en klokke i måleren, men for å måle kW må den ha både strøm og spenning.

Siden inngangen på måleren ikke er særlig høyt dimensjonert så brukes strømtrafoer. Deres oppgave er å "forminske" strømmen slik at den istedenfor 400A er 5 A. Måleren vet dette forholdstallet og passer på å kompensere for dette.

 

3) De fire symbolene på midten er sikringer. Ikke målere - det er bare én måler på bildet du har lastet opp hit. Du har en stor inntaksbryter på 400A og fire mindre avganger til andre fordelinger på 125 A.

Dette har jeg ingen kjennskap til, begynner å innse at jeg skulle ha fulgt med mer i timene.

 

Takker for svar, skal sette meg ned med bøkene og prøve igjen når jeg er hjemme senere ikveld.

 

Kan laste opp skjemaet da.

Lenke til kommentar

Den første opprinnelige tegningen inneholder veldig store koblingsfeil og her er nok hverken lærebok eller regelverk fulgt. Tankegangen bak det første løsningsforslaget er i all enkelthet ganske gjennomført helt feil. Det kan således være en god ide å ta i mot Twinflowers anbefaling om å få "tanker og ideer" inn på det riktige sporet.

 

Jeg må tilstå at når det gjelder så store installasjoner som dette så er det en hel del som jeg ikke vet, og jeg synes derfor at dette er en interessant tråd, som forhåpentligvis får noen gode forklaringer etter hvert. Det er jo ikke min tråd, men et par spørsmål som jeg lurer på, og som kanskje kan "vinkle" diskusjonen i den riktige retning:

 

Når det gjelder tilkobling av strømmåler via strømtrafo, så er det vel som beskrevet her (eller?) og da er det vel bare noen veldig små strømmer som skal gå opp til måleren, noen milliampere eller noe slikt (??). (eller mer ??)

 

http://www.ren.no/dokument/f023196d-74e5-4da8-ab92-2f083b5f4468?filename=4002.pdf(Side 10?)

 

Hvis man legger "den hele og fulle belastning" på flere hundre ampere på en inngang som er dimensjonert for milliampere, da må det bel bli "full nedsmelting"?

 

Når det gjelder overpenningsvernet, så skal vel dette kobles "på normal måte" som også for mindre anlegg, mellom de tre fasene og hovedjord ??

 

Et par ting jeg stusser på ved den første og originale tegningen (Til høyre, øverst):

 

Sikringenene er tegnet som om de er automatsikringer men med betegnelser som om de er smeltesikringer. Hva slags sikringer (el effektbrytere?) kan det reelt sett dreie seg om?

 

Den første hovedsikringen er firedobbelt, "normalt og greit nok".

 

Så kommer de 4 kurssikringene. Disse er bare 3 doble. Hvordan kan dette ha seg? Kan det dreie seg om effektuttak for store motorer eller noe slikt som bare skal ha 400V (og ikke 230V)?

 

Ellers så ser det ut til å være lagt opp til at det skal legges kabler fram til de 4 kursfordelingene. Ville det ikke være en bedre og mer vanlig løsning å sette kurssikringene "på rekke og rad" og så bruke strømskinner ?? 

 

Dette var da ellers en kjempeinteressant problemstilling, for det dreier seg jo om litt mer enn for eksempel en elektrisk installasjon i en garasje.

 

Trådstarteren oppfordres til å poste litt flere ideer til løsningsforslag, slik at vi kan få en god og interessant diskusjon.

 

Edit:

her har vi en slik strømtrafo som leverer strømsignal i mA området til strømmåleren. Kan dette stemme?

http://www.wago.no/nyheter/pressemeldinger/press-releases-details-1-7616.jsp

Rettelse: "Målesignal" ser ut til å være 0-1000 mA. Kan det stemme?

 

Edit 2:

 

Hovedsikring og overspenningsvern på den første og øverste tegningen kan vel med fordel bytte posisjoner, slik at man får en mest mulig hensiktsmessig kabling? (Med "nedsiden" av overspenningsvernet koblet direkte mot hovedjord.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hvordan går det med spørsmålsstilleren? På tide å komme med et forslag?

 

Se på side 31 for oppkobling av overspenningsvernet.

http://www.tavleforeningen.no/fileadmin/Dokumenter/6_-_AArsmoete/AArsmoete_2013/9_-_Overspenningsvern_tavleforeningen_april_2013.pdf

 

.. Og her har vi vel litt om oppkobling av strømmåleren, skulle man tro. (side 31):
http://www.tavleforeningen.no/fileadmin/Dokumenter/3-Kurs/2011-okt/3c-Maaleretningslinjer.pdf

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Her er forsøk nr 2.

 

Har tatt meg litt tid til å lese gjennom gamle notater og kommentarene deres.

 

Vil tro dette gir litt mer mening en det første forsøket, men er ikke sikker på at det er helt rett.

 

Husker virkelig ingenting fra skolen. :-P

 

Kan også poste tegningen fra læringboken om dere vil se det jeg kopierte rett fra.

post-274228-0-50547000-1441495834_thumb.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er forsøk nr 2.

 

Har tatt meg litt tid til å lese gjennom gamle notater og kommentarene deres.

 

Vil tro dette gir litt mer mening en det første forsøket, men er ikke sikker på at det er helt rett.

 

Husker virkelig ingenting fra skolen. :-P

 

Kan også poste tegningen fra læringboken om dere vil se det jeg kopierte rett fra.

 

Det å kopiere og bli tildelt svar hjelper deg ikke i å forstå faget. Ikke at man skal kunne alt alltid, men det er viktig å kunne reflektere over oppgaven man blir tildelt, og være i stand til å bruke de ressursene en har til å finne ut av hvordan ting skal være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...