Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kontoen min har blitt tappet, hvilke rettigheter har jeg?


herzeleid

Anbefalte innlegg

Hei. Lang historie kort: Kortet mitt sluttet å virke da jeg var på butikken i dag, og da jeg kom hjem og sjekket nettbanken så jeg at en masse penger har gått ut til forskjellige nettbutikker jeg aldri har brukt, og at kortet har blitt sperret av banken da de omsider har sett at noe var galt. Innen de sperret det har det gått ut omtrent 40.000. Snakket med banken som sa at resten av pengene er trygge, og at det vil bli opprettet en reklamasjonssak på det som har gått ut. 

 

Jeg har ikke brukt dette kortet på noen nettbank, og utover et minibankuttak i Berlin har det kun blitt brukt i butikker, taxier og utesteder i Oslo. Det jeg lurer på er hvilke rettigheter jeg har ovenfor banken. Risikerer jeg nå å sitte igjen uten disse pengene?

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet vel ikke hvilket land kortet er brukt fra?, men en ekstra sikkerhet er nok å sperre kortet for bruk utenfor Norge når man ikke er utenlands. Det er uansett for sent å tenke på det nå, men er heller tenkt på som et tips til andre som en ekstra sikkerhet. Jeg tror nok uansett at dette vil ordne seg for deg slik at du får dekket tapet.

 

Nei vet dessverre ikke det. Beløpene står som reservert på nettbanken og er brukt på forskjellige engelskspråklige nettbutikker i løpet av et lite antall timer i dag. 

 

Butikkene er av typen:

VaporyShop.com

SouthSoundVapor 

WWW.DIAMOND-VAPOR.COM

SKATEPARK OF TAMPA

 

osv. I det hele tatt mye vapor ute å går. Tampa kan vell kanskje tilsi at det er brukt i USA?

Lenke til kommentar

Regionsperren må aktiveres / deaktiveres, men vanlig prosedyre er at du jevnlig får spørsmål om å oppdatere den når du logger inn på nettbanken. Men hvorfor oppretter du denne tråden? Du trenger ikke tenke på noen rettigheter så lenge banken sier at de har opprettet reklamasjonssak på det som har gått ut og at de vil ordne det. 

Endret av kjekset
Lenke til kommentar

 

Du vet vel ikke hvilket land kortet er brukt fra?, men en ekstra sikkerhet er nok å sperre kortet for bruk utenfor Norge når man ikke er utenlands. Det er uansett for sent å tenke på det nå, men er heller tenkt på som et tips til andre som en ekstra sikkerhet. Jeg tror nok uansett at dette vil ordne seg for deg slik at du får dekket tapet.

 

Nei vet dessverre ikke det. Beløpene står som reservert på nettbanken og er brukt på forskjellige engelskspråklige nettbutikker i løpet av et lite antall timer i dag. 

 

Butikkene er av typen:

VaporyShop.com

SouthSoundVapor 

WWW.DIAMOND-VAPOR.COM

SKATEPARK OF TAMPA

 

osv. I det hele tatt mye vapor ute å går. Tampa kan vell kanskje tilsi at det er brukt i USA?

 

Tampa er i Florida. Du er nok blitt utsatt for god gammeldags scimming, hvor de kopierer kortet ditt og stjeler koden din samtidig når du bruker en minibank.

Lenke til kommentar

 

 

Du vet vel ikke hvilket land kortet er brukt fra?, men en ekstra sikkerhet er nok å sperre kortet for bruk utenfor Norge når man ikke er utenlands. Det er uansett for sent å tenke på det nå, men er heller tenkt på som et tips til andre som en ekstra sikkerhet. Jeg tror nok uansett at dette vil ordne seg for deg slik at du får dekket tapet.

 

Nei vet dessverre ikke det. Beløpene står som reservert på nettbanken og er brukt på forskjellige engelskspråklige nettbutikker i løpet av et lite antall timer i dag. 

 

Butikkene er av typen:

VaporyShop.com

SouthSoundVapor 

WWW.DIAMOND-VAPOR.COM

SKATEPARK OF TAMPA

 

osv. I det hele tatt mye vapor ute å går. Tampa kan vell kanskje tilsi at det er brukt i USA?

 

Tampa er i Florida. Du er nok blitt utsatt for god gammeldags scimming, hvor de kopierer kortet ditt og stjeler koden din samtidig når du bruker en minibank.

 

 

De trenger vel ikke koden for å handle i nettbutikker? 

 

(I teorien kan enhver nær bekjent som har tilgang til kortholder kjapt ta et bilde av et bankkort og handle med det på nettet.)

Lenke til kommentar

 

 

Du vet vel ikke hvilket land kortet er brukt fra?, men en ekstra sikkerhet er nok å sperre kortet for bruk utenfor Norge når man ikke er utenlands. Det er uansett for sent å tenke på det nå, men er heller tenkt på som et tips til andre som en ekstra sikkerhet. Jeg tror nok uansett at dette vil ordne seg for deg slik at du får dekket tapet.

 

Nei vet dessverre ikke det. Beløpene står som reservert på nettbanken og er brukt på forskjellige engelskspråklige nettbutikker i løpet av et lite antall timer i dag. 

 

Butikkene er av typen:

VaporyShop.com

SouthSoundVapor 

WWW.DIAMOND-VAPOR.COM

SKATEPARK OF TAMPA

 

osv. I det hele tatt mye vapor ute å går. Tampa kan vell kanskje tilsi at det er brukt i USA?

 

Tampa er i Florida. Du er nok blitt utsatt for god gammeldags scimming, hvor de kopierer kortet ditt og stjeler koden din samtidig når du bruker en minibank.

 

Man bruker aldri PIN på nett, så en enkel skimmer uten kamera mot tastatur er nok - evt som nevnt er foto av begge sider nok - BankID brukes kun i Norge, så har man kortnummer, utløpsdato og CVC kan man handle over alt i verden på nett.

 

Just for the hell of it ville jeg personlig kontaktet nettbutikkene og forklart saken, så kan de koble betalingen mot leveringsadresse/navn og nekte personen å handle mer, evt anmelde.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regionsperren må aktiveres / deaktiveres, men vanlig prosedyre er at du jevnlig får spørsmål om å oppdatere den når du logger inn på nettbanken. Men hvorfor oppretter du denne tråden? Du trenger ikke tenke på noen rettigheter så lenge banken sier at de har opprettet reklamasjonssak på det som har gått ut og at de vil ordne det. 

Først og fremst fordi han jeg snakket med i banken ikke kunne gi meg noen garantier for at jeg faktisk ser disse pengene igjen, og jeg lurer på om noen har erfaringer eller kjennskap til jussen og vet mer om hvem som pleier å ende med smellen i slike saker. 

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om banken er forpliktet til å erstatte dine tap med penger ut av "sin lomme" på samme måte som kredittkortselskaper er forpliktet til å ettergi tilsvarende beløp som har blitt urettmessig belastet kredittkort. Med tanke på at det sterkt frarådes å bruke debetkort på nett og i utlandet kan det jo tyde på at så ikke er tilfellet.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

 

Regionsperren må aktiveres / deaktiveres, men vanlig prosedyre er at du jevnlig får spørsmål om å oppdatere den når du logger inn på nettbanken. Men hvorfor oppretter du denne tråden? Du trenger ikke tenke på noen rettigheter så lenge banken sier at de har opprettet reklamasjonssak på det som har gått ut og at de vil ordne det. 

Først og fremst fordi han jeg snakket med i banken ikke kunne gi meg noen garantier for at jeg faktisk ser disse pengene igjen, og jeg lurer på om noen har erfaringer eller kjennskap til jussen og vet mer om hvem som pleier å ende med smellen i slike saker. 

 

Det er vel først og fremst for å ikke love deg penger om det viser seg at du har svindlet dem. Litt uikker på jussen her, men jeg vil tro at banken har påført deg et tap og at du dermed har rett på erstatning.

Lenke til kommentar

Hei. Lang historie kort: Kortet mitt sluttet å virke da jeg var på butikken i dag, og da jeg kom hjem og sjekket nettbanken så jeg at en masse penger har gått ut til forskjellige nettbutikker jeg aldri har brukt, og at kortet har blitt sperret av banken da de omsider har sett at noe var galt. Innen de sperret det har det gått ut omtrent 40.000. Snakket med banken som sa at resten av pengene er trygge, og at det vil bli opprettet en reklamasjonssak på det som har gått ut. 

 

Jeg har ikke brukt dette kortet på noen nettbank, og utover et minibankuttak i Berlin har det kun blitt brukt i butikker, taxier og utesteder i Oslo. Det jeg lurer på er hvilke rettigheter jeg har ovenfor banken. Risikerer jeg nå å sitte igjen uten disse pengene?

Hei, husker det samme skjedde meg meg, bare at beløpet var en god del mindre, rundt 200 kr. Visste ikke om det engang, før banken kontaktet meg. Det endte opp med at jeg fikk tilbake pengene. Nå var jo mitt beløp rundt 200 ganger mindre så jeg er litt usikker der, men en annen venn av meg som ble "stjålet" 3000 kr, fikk tilbake pengene også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...