Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppbevaring av dekk


xibriz

Anbefalte innlegg

Jeg må flytte på dekkoppbevaringen min, og tenkte samtidig og gjøre om på hvordan jeg lagrer dekkene.

 

I dag ser det slik ut (den sorte streken er en hylle):

 

post-69923-0-75616100-1440667567_thumb.jpg

 

Men jeg tenker at det er mer hensiktsmessig og lage noe slik:

 

post-69923-0-31508000-1440667568_thumb.jpg

 

Men så leser jeg dette:

 

post-69923-0-80098200-1440667568.jpg

 

Hva tror dere? Ignorere anbefalingene til dekkprodusentene eller fortsette på gammelmåten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er vel mest ift langtidslagring, så spørs hvor lenge du skal lagre dekkene.  En sommer-/vintersesong er ikke lang tid i sammenhengen.

 

Frykten for å få "urunde" dekk tror jeg ellers er svært overdrevet... litt kjøring så er dekkene tilbake til sin vante form.  

 

Ellers har jeg personlig valgt varianten i midten av øverste linje, kroker på garasjeveggen - rett og slett fordi det tar minst plass.

Men har man flere biler etc, så ser jeg fordelen med reolsystem.

Lenke til kommentar

Ja, det er sommer-/vinterlagring det er snakk om.

 

Som du ser av første bilde, så har jeg 3 sett dekk. Det blir litt voldsomt på garasjeveggen. Da er det bedre å henge de i taket :p

 

EDIT: Jeg har ganske store dekk også, så når jeg stabler de to største settene oppå hverandre blir det over 2m høyt.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Lurer også litt på om anbefalingane kanskje stammer frå den tida då det var meir vanlig med stålfelgar i staden for aluminium? I dag har vell dei fleste aluminium på begge hjulsetta?

 

Så å oppbevare dekk på alumniumsfelg i ståande stilling er vell ikkje så ille samanlikna med å oppbevare dekk med stålfelgar ståande?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Ps. Sorry for å dra opp en gammel tråd, men dette er en aktuell problemstilling for meg nå :p

 

Dekk kan jo "lagres" lenge på en bil som veier flere tonn med relativt lite kontaktpunkt mot bakken uten at det er noen krise.

 

La oss si at bilen veier to tonn, da "veier" hver felg 500 kg. Dersom det går fint i fjorten dager uten at dekkene tar skade, så må da dekkene klare seg fint et halvt år med kun egenvekt eller tenker jeg helt feil nå?

Endret av WiiBoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ps. Sorry for å dra opp en gammel tråd, men dette er en aktuell problemstilling for meg nå :p

 

Dekk kan jo "lagres" lenge på en bil som veier flere tonn med relativt lite kontaktpunkt mot bakken uten at det er noen krise.

 

La oss si at bilen veier to tonn, da "veier" hver felg 500 kg. Dersom det går fint i fjorten dager uten at dekkene tar skade, så må da dekkene klare seg fint et halvt år med kun egenvekt eller tenker jeg helt feil nå?

Men går det nå bra i fjorten dager? En del dekk vil få flatspots på denne tiden.

 

Rådene i denne tråden går også på mye annet enn hvor lenge hjulet kan stå uten å fortsatt være rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...