Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp - Vektøkning


Magnus1996

Anbefalte innlegg

Hei, mitt navn er Magnus og jeg veier rundt 45 kg med en høyde på ca. 178cm. Jeg er 18 og svært lite aktiv og spiser kun 3-4 brødskiver om dagen ellers. Jeg er så lei av meg selv nå at jeg må gjøre noe.

 

Jeg har vært undervektig så lenge jeg kan huske og lurer på om noen kan sette opp en plan for meg med måltider og mat som skal spises utover hele dagen for å kunne få en VEKTØKNING.

 

Jeg har liten peiling på dette så setter pris på litt hjelp. Er fult klar over at vektøkning kan ta tid men bare lag en plan til meg for en dag og jeg vil klare resten :)

Endret av Magnus1996
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av min snaue kunnskap vil jeg anbefale deg å spise en god frokost, banan eller annen frukt ved mellommåltid, lunsj, mellommåltid og middag, eventuelt en lett kveldsrett. Det bør gjerne ikke gå mer enn 4-5 timer mellom hvert måltid. Du kan også i det rolige begynne å trene styrke for å utvikle muskulaturen din, og da er det ihvertfall viktig at du får i deg nok næring. For ordens skjyld mener jeg ikke du skal bli en bodybuilder, men å øke muskelmassen i en liten grad som igjen øker kroppsmassen. Hvis du i tillegg ikke er spesielt aktiv, vil trening gi en god helsegevinst. Jeg tror det er viktigere at du spiser oftere (f.eks. 5 måltider), enn hva du har gjort til nå, enn å ha en spesifikk kostholdsplan. Bruk internett og kokebøker for å finne idéer for oppskrifter. Unngå å spise store mengder usunn mat som inneholder mye sukker for å gå raskt opp i vekt, dette er ingen god løsning.

Lenke til kommentar

Jeg har selv slitt med å gå opp i vekt, og det er faktisk like jævlig som det å ikke gå ned i vekt. Jeg råder deg til å sette opp en plan selv på når du skal spise, og hvis du bor hjemme kan du også få hjelp av foreldrene dine.

 

Du kan spise absolutt alt for å gå opp i vekt, men jeg begynte å fokusere på frokosten. Det er den viktigste maten du spiser iløpet av en dag! Spis typ 2 skiver, vent noen minutter hvis du ikke klarer mer og peis på med 2 til. Så fortsetter du utover dagen med litt McDonalds mat, mikromat, kjøp digg potetgull, drikk cola... Kun for en liten periode slik at kroppen din "venner seg til" at kroppen din skal ha mat - for nå er den innstilt på at du kun skal ha 3-4 skiver om dagen.

 

Etterhvert kan du begynne å trene styrke, kjøpe gainer, lese på diverse treningsforum og etterhvert mekke den bulkematen selv. Før du vet ordet av det har du gått fra å være 45kg til 70kg!!! 

 

Og JA - det er mulig! Bare se på denne YouTube-videoen (anbefales!!!!): 

Lenke til kommentar

Har du tatt en legesjekk - eventuelt for å stadfeste at det medisinsk ikke er noe galt med deg? Blodprosenten fks.?

 

Kun 3-4 brødskiver og ikke middagsmat? Det var lite, det er vel normalt at du er undervektig da.

 

Prøv å normalisere livet ditt og få kroppen igang med fysisk aktivitet. Ta det gradvis, gjør noe som er litt lystbetont* og bruk helst hele kroppen. Løsningen er ikke å stappe seg med junkfood. Start gjerne med en frokostblanding, jeg synes Coops "Änglamark müsli fruit & nuts" er bra. Ha ro rundt måtidet og tygg maten godt. Spis ellers en variert blanding inkl. kjøtt og fisk, grovt brød, både rå og kokte grønnsaker. Sats på 5 måltider om dagen, heller oftere og mindre enn skippertaksmåltider.

 

Det kan ligge psykiske faktorer bak dette også så før du fks. går til en psykolog prøv å vær din egen, Gå i deg selv og finn ut om det er faktorer som sliter på deg. Som nevnt kan en helsesjekk være lurt å ta. 

 

Vet ikke om du er fornøyd med dette, men det finnes inget trylleformular for dette. Lykke til.

 

*Altså mindre viktig akkurat hva du gjør bare du får fart på muskler og ledd - og blodsirkulasjonen.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er så mye vits i å lage noen plan utover "spis mer". Du skjønner jo selv at fire brødskiver om dagen er lite.

To brødskiver til frokost, to til lunsj, så spiser du en ordentlig middag og kaffemåltid/kveldsmat utover dagen. Plutselig har du doblet inntaket. Men det er like viktig for deg å komme deg i aktivitet. Normalvekt for deg er rundt 70 kilo, og legger du på deg 25 uten å komme i bedre form blir det ikke kjekt å være deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier du spiser såpass lite. Hvorfor skal en plan herfra gjøre at du begynner å spise mer om du ikke har gjort det til nå? Er det bare det at du ikke vet hva du burde spise? For med den vekta du har så kan du spise hva som helst i store kvanta og du vil legge på deg...

 

Jeg har allerede begynnt å spise mer, og jeg er lei av meg selv og er klar for en forandring. Og vet ikke hva jeg burde få i meg heller, og om det er nok :) men igjen veier såpass lite så kanskje samme f. hva jeg spiser :)

Lenke til kommentar

Setter pris på alt dere sier :) Så jeg burde satse på en god frokost ihvertfall. Har begynnt å spise noe mer, men er tider hvor jeg føler meg ganske uvell / dårlig når jeg spiser, men kanskje kroppen må bli vant til å gå fra 3-4 brødskiver om dagen (2-3 små måltider) til 5-6 måltider med mye mer mat :)

 

Og ettervært når jeg får litt fett på kroppen, begynne å være litt fysisk aktiv som dere sier.

 

Og hvordan er det med kcal ? Sjekket litt rundt og det og blir jo umulig å få i meg 2000-2500 kcal. Bruker en +30min på og få ned havregrynen liksom.

 

Men når vil jeg se forandringer. Varier jo fra person til person men det å kunne se at jeg blir større f.eks rundt håndleddet som ser helt jævlig ut og i ansiktet hvor beina popper ut nå :)

Endret av Magnus1996
Lenke til kommentar

Øk inntaket gradvis, samtidig som aktivitetsnivået økes. Styrketrening er å anbefale, da du trenger volum. Spis sunt og variert. Korn, meieri, kjøtt, fisk, fugl, frukt og grønt.

 

Man kan legge på seg fort, men det tar tid å bygge en sunn og sterk kropp. Lykke til!

Endret av sungun
Lenke til kommentar

Øk inntaket gradvis, samtidig som aktivitetsnivået økes. Styrketrening er å anbefale, da du trenger volum. Spis sunt og variert. Korn, meieri, kjøtt, fisk, fugl, frukt og grønt.

 

Man kan legge på seg fort, men det tar tid å bygge en sunn og sterk kropp. Lykke til!

 

Forstår :) For øyeblikket tenker jeg ikke på sterk kropp, men bare det å få lagt på seg fordi jeg er syltynn og spinkel. Når jeg klarer det, så skal jeg begynne å tenke på fysisk aktivitet, og takk. Nå er jeg så lei av meg selv at dette må jeg klare.

Lenke til kommentar

Noen enkle tips :

 

Legg til et glass melk til hva du spiser , spiser du 4 brødskiver fordelt på 4 måltider bør du dermed få i deg 4 glass melk også.

Litt frukt som du kan spise er heller ikke dumt , litt druer og kanskje en banan i løpet av en dag gir også sine fordeler.

Drikk også juice når du har muligheten til det , Appelsin / Epple eller en god Frokost juice er absolutt lurt da det vil gi deg litt vitaminer som du kanskje har en mangel på.

 

Mosjon er selvsagt viktig , start med å gå noen friske turer tidlig om morgenen (husk å få i en liten frokost og ha med deg drikke ) og øv på å puste godt ut og inn mens du går ( mange som nesten holder pusten og det er ikke bra når man mosjonerer ) .

 

Ikke ta det som en selvfølge at du får lyst på mat , sørg heller for at du gir deg selv mat med jevne mellomrom selv om du føler deg litt full , tenk også positivt og på en måte gi deg selv ros når du spiser.

Lenke til kommentar

Forstår :) For øyeblikket tenker jeg ikke på sterk kropp, men bare det å få lagt på seg fordi jeg er syltynn og spinkel. Når jeg klarer det, så skal jeg begynne å tenke på fysisk aktivitet, og takk. Nå er jeg så lei av meg selv at dette må jeg klare.

Klokt tenkt. Ikke legg ambisjonsnivået så høyt at du bare risikerer å miste motet. Bli bare litt mere fysisk aktiv for å få fart på "systemet" rett og slett og da kan det være lurt å finne på noe lystbetont - ikke akkurat sånn og sånn for det er aller best. Om ikke annet så ta en liten joggetur, alt er bedre enn å bare sitte helt i ro (Man skal helst ikke sitte i ro mer enn en time om gangen faktisk).

 

NB: Men klarer du å bygge opp din psyke - din mentale kraft - kan mye av det andre falle på plass av seg selv. Men du må ha viljen til å mobilisere deg selv - og det er du klok nok til å innse, ser jeg.

 

Synd med den mobbingen, men dette tror jeg du klarer!

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

 

Forstår :) For øyeblikket tenker jeg ikke på sterk kropp, men bare det å få lagt på seg fordi jeg er syltynn og spinkel. Når jeg klarer det, så skal jeg begynne å tenke på fysisk aktivitet, og takk. Nå er jeg så lei av meg selv at dette må jeg klare.

Klokt tenkt. Ikke legg ambisjonsnivået så høyt at du bare risikerer å miste motet. Bli bare litt mere fysisk aktiv for å få fart på "systemet" rett og slett og da kan det være lurt å finne på noe lystbetont - ikke akkurat sånn og sånn for det er aller best. Om ikke annet så ta en liten joggetur, alt er bedre enn å bare sitte helt i ro (Man skal helst ikke sitte i ro mer enn en time om gangen faktisk).

 

NB: Men klarer du å bygge opp din psyke - din mentale kraft - kan mye av det andre falle på plass av seg selv. Men du må ha viljen til å mobilisere deg selv - og det er du klok nok til å innse, ser jeg.

 

Synd med den mobbingen, men dette tror jeg du klarer!

 

Jeg sliter med mye rart, og vektene et stort hinder som setter grenser for utrolig mye oppe i hodet mitt. Det å få økt vekten vil hjelpe utrolig mye.

 

Hva mener du med at jeg må være litt fysisk for å få fart på systemet? Ikke trene men en liten joggetur kan ha noe å si på vektøkning altså? Nå er jeg syltynn og fysisk aktivitet burde jeg ligge langt unna egentlig :)

Lenke til kommentar

 

Nei fysisk aktivitet er noe du burde drive med! Helst styrketrening.

 

Så du sier jeg burde drive med fysisk aktivitet selvom jeg veier 45 kg (krafit undervektig)? Da må jeg få i meg enda mer mat en planlagt for å kunne bygge muskler i det hele tatt og med forbrenningsgreiene...

 

 

Det er egentlig ikke det han sier , han påpeker kun at du bør drive med fysisk aktivitet da det faktisk hjelper til å bygge muskler og lagre fett. Men det krever da selvsagt at du spiser og øker matinntaket ditt i løpet av en dag.

 

Du har ikke svart på det jeg postet , har du problemer med å få i deg juice eller annen drikke?

Lenke til kommentar

 

 

Nei fysisk aktivitet er noe du burde drive med! Helst styrketrening.

 

Så du sier jeg burde drive med fysisk aktivitet selvom jeg veier 45 kg (krafit undervektig)? Da må jeg få i meg enda mer mat en planlagt for å kunne bygge muskler i det hele tatt og med forbrenningsgreiene...

 

 

Det er egentlig ikke det han sier , han påpeker kun at du bør drive med fysisk aktivitet da det faktisk hjelper til å bygge muskler og lagre fett. Men det krever da selvsagt at du spiser og øker matinntaket ditt i løpet av en dag.

 

Du har ikke svart på det jeg postet , har du problemer med å få i deg juice eller annen drikke?

 

 

Jeg begynnte i dag med å drikke et glass melk til de fleste måltidene jeg får i meg.

 

1 måltid består som vanlig av 3-4 knekkebrød (100% wholegrain) med smør, skinke og ost. Oppå der igjen litt agurk. Dette prøver jeg å tvinge i meg sammen med et glass melk og skal spise et slikt måltid 3 ganger om dagen. Prøver også havregryn til frokost når jeg klarer det, og pasta til middag som blir totalt 5 måltider. pluss minus andre småting jeg klarer å gomle i meg til tider.

 

Dette er en plan jeg håper jeg klarer å holde, og som vil vises på vekta mitt til slutt håper jeg!. Jeg veier som sagt veldig lite og spiser ellers 2-3 brødskiver på en HEL dag,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...