Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pendelhopp fra bro, lovlig?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To litt forskjellige ting som har så mye til felles at det er liten grunn til å tro en regel som gjelder for det ene, ikke gjelder for det andre.

Vel hvis folk synes det ligner så får det vel det (Er vel mye vanskeligere å beregne fart, høyde, om man kan treffe oppi broen etc. pluss at man trenger annet utstyr), men har noen linker til ett eller annet lovverk eller noe?

 

Anonymous poster hash: 98b2e...815

Lenke til kommentar

Jaja, det får vel si det de vil. Til daglig driver jeg jo med aktiviteter som er mye mer farlig enn dette så (Klatring, fallskjermhopping, frikjøring på ski, med mer). Får vel bare bruke hettegenser neste gang eller gjøre det på natten. Skal i alle fall sies at det var helt sykt, og om jeg får en bot var det garantert verdt det!



Anonymous poster hash: 98b2e...815
Lenke til kommentar

men har noen linker til ett eller annet lovverk eller noe?

 

Anonymous poster hash: 98b2e...815

I all hovedsak er det vell eigendomsretten som er den viktigaste lova her. Det er ikkje aktivteten i seg sjølv som er problemet, problemet er at du har tatt deg til rette på annen manns eigendom utan å ha innhenta tillatelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare vent med å tilstå noe før du vet om politiet har bevis, du ;)

Uansett blir det nok bare en liten bot og en stor dose med kjeft.

 

Hei hoppet pendel hopp (rope swing) fra en 25 meter høy bro. Og hoppet ned i vannet. Måtte jo få med video på face. I dag ringte politiet, men jeg tok ikke telefonen. Er det ulovlig har jeg noe å bekymre meg for?

 

Anonymous poster hash: 98b2e...815

Lenke til kommentar

vell så lenge grunneier ikke annmeller deg for noe og du ikke har brutt deg inn noen plasser så er ikke aktiviteten i seg selv ulovelig , ivertfall sånn eg har fått det forklart av de jeg kjenner som driver med basehopping , klart politiet er ikke happy for det men mener de skal lete godt for og kunne gi deg en bot 

Lenke til kommentar

klart politiet er ikke happy for det men mener de skal lete godt for og kunne gi deg en bot 

Ja, men på den andre siden er Norge på mange måter en politistat. Politiet har veldig stor makt, og erter du dem først på deg, risikerer du trakassering og forfølgelse. Førerkort kan du bare glemme å få, for å ta én ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vell så lenge grunneier ikke annmeller deg for noe og du ikke har brutt deg inn noen plasser så er ikke aktiviteten i seg selv ulovelig , ivertfall sånn eg har fått det forklart av de jeg kjenner som driver med basehopping , klart politiet er ikke happy for det men mener de skal lete godt for og kunne gi deg en bot 

Dette er ikke helt det samme som basehopping. Strikk- og pendelhopp foregår gjerne fra veibroer, og oppholder man seg der kommer veitrafikkloven inn i bildet. Å forberede utstyret tar sin tid, og i mellomtiden står man i fare for å hindre trafikken. Selve aktiviteten er ganske spektakulær og dramatisk, og vi kan anta at en bilfører som ser noen hoppe fra en bro blir forstyrret i kjøringen sin. Kanskje har han ikke sett tauet heller, og tilkaller nødetatene før misforståelsen er oppklart. Da kan vi vel fort snakke om en ordensforstyrrelse. Jeg kunne fortsatt.

Lenke til kommentar

 

Jeg forstår meg ikke på hvorfor folk som driver med slike livsfarlige ting i det heletatt bryr seg om det juridiske. Blir litt som å være på et synkende cruiseskip og å være redd for at du ikke får refundert billetten man betalte så mye som..

 

Anonymous poster hash: 9e619...2a6

 

 

Og jeg forstår meg ikke på det som sier det er farlig. Hva er risikoen her da, at en bil krasjer inn i rekkverket fordi vi står og fester fast et tau? Har du noengang drevet med klatring (Hvis ikke så skjønner jeg godt at du tror det er farlig) eller fallskjermhopping?

Takker for den linken! Mye kult, om ikke annet et lite stykke å kjøre :)

 

Anonymous poster hash: 98b2e...815

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...