Gå til innhold

Problem med vekselstrømfaser i stua


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har funnet ut at PC-kabinettet mitt bærer rundt 140V AC, det hele startet med at hver gang jeg tok på PC-kabinettet så kjente jeg en merkelig "kilende" følelse. Det samme skjer på chassiet til en annen PC jeg har her, så det er mest sannsynlig ikke noe feil med PC-ene. Det har alltid vært slik, helt siden jeg flyttet inn.

 

Ingen av stikkontaktene har jording i stua (kun kjøkken/bad), så jeg målte AC-fasene ved å bruke badet sin jordpinne i støpslet (ved å dra en ledning), og både live og neutral måler 242V AC... Jeg er ingen elektrikker, men såvidt jeg vet så skal ikke neutral bære så høy spenning? Jeg prøvde å dra ut alle stikkontakter på denne kursen (til og med koble ut fasene til lampetter), og det måler akkurat det samme...

Om jeg måler fasene på badet/kjøkkenet så får jeg 242V på live og rundt 0.5V til 2.0V på neutral. Målt på samme måte: én multimeter-probe på jording og én på en av fasene.

 

Jeg målte også PC-kabinettet mitt på denne måten - én probe på metallkabinettet (ved å skrape av litt av malingen) og én på jordingen fra badet. 140V AC... Tviler på at det er jordingen som er problemet, siden fasene på badet/kjøkkenet måler OK.

 

Er dette farlig/uvanlig..? PC-en kjører helt fint, men jeg synes det er skremmende. Merkelig nok får jeg ikke støt om jeg tar på PC-kabinettet, men det gnistrer om jeg kortslutter kabinettet med jordingsledningen jeg dro fra badet. Kanskje ikke de smarteste eksperimentene man kan gjøre, men jeg var nysgjerrig på problemet, og såvidt jeg vet så skal jo kabinettet egentlig være jorda om jeg hadde jording i støpselet.

Endret av 8bitbubsy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sluttet å eksperimentere mer med det, men jeg er fortsatt nysgjerrig på hva som kan være årsaken, eller om det faktisk er normalt. Å ringe er det siste jeg vil gjøre, siden jeg har telefonskrekk, men må man så må man.

 

Huff, dette blir nok fort flaut (for meg). Jeg tok grunnkurs elektro for 25 år siden, men har aldri jobbet med det. Så det er trygt å si at mye har gått i glemmeboken, og mye kan jo også ha forandret seg. Men jeg ble uansett litt nysgjerrig, og har tenkt litt på det du skriver. Jeg er usikker på hva du mener med "live" og "neutral" (Noe med TN eller IT nett?). Slik jeg husker det så er jordingen 0V, så er blå og brun kabel enten fra 0 til +120V, eller 0 til -120V. Altså en spenningsforskjell på 240V. Så, måler du spenning med et multimeter med en probe på jord, og den andre proben på hvilken som helst av lederne så skal du måle 120V (+ eller -).

 

Siden stikkontakten til PC ikke er jordet, så skulle du egentlig ikke målt noe der. Men, PC kan jo være jordet gjennom for eksempel nettverket. Dersom Internett i leiligheten din leveres gjennom coax så skal den ene lederen der være 0V (jord). Dermed får du "jording" gjennom nettverket om det er kablet. Det kan også være du har koplet PC til TV, og at TV'en sender sin jordete forbindelse videre fra kabel-TV gjennom sin HDMI kabel til PC.

 

Du kan altså lett sjekke et par ting før du ringer elektriker. Det vil si, kople fra eventuelt kablet nettverk og TV koplet til kabel-TV og se om du fremdeles måler det samme. Om jeg er inne på noe nå, så skal jeg ikke si om hvorvidt det skal være slik eller ikke. Men det kan være det er like greit å ringe leverandør av Kabel-TV/internett og høre med dem om dette er normalt. Jeg tror kanskje det er det.

Lenke til kommentar

Dette er faktisk normalt. Det sitter et nettfilter i PCens strømforsyning, dette har kondensatorer mellom fase og jord (Y-kondensator).

Når man da ikke kobler til jordet stikkontakt så vil kabinettet få et potensiale. Det kan kjennes, men det er så lite strøm at det ikke er farlig.

Lenke til kommentar

Ah ok, det forklarer noen ting, men jeg trodde at jordingsnettet kun skulle bære strøm om det var en feil et sted? Så om jeg hadde jordet kabinettet mitt (jording i kontakten) så ville det ha bært 140V AC konstant pga. strømforsyningen, med mindre jeg har misforstått helt. Om PC-en var jorda, hadde jeg kjent samme effekt på vasken på kjøkkenet da? :hmm:

Men det forklarer ikke hvorfor begge fasene måler 240v i stua mens de måler 240v og ~1v på badet/kjøkkenet. Som skrevet tidligere så målte jeg fasene i stua ved å bruke jordingen fra badet. Er dette normalt også?

 

Gabri3L: Jeg målte PC-kabinettet ved å bruke én probe på en jording (en skjøtledning jeg koblet til badet som har jording) og én på kabinettet.

Kan hende jeg har misforstått hele konseptet med fasene, mulig man ikke bruker live- / neutral-faser på 240v strømnett i Norge?

Endret av 8bitbubsy
Lenke til kommentar

Har du 230V IT anlegg i boligen? Mest vanlig på hus satt opp for 20 år siden eller mer.

Isåfall er det ikke noe som heter neutral men i stikken har du for eksempel L1 og L2 på hver sin pinne.

Fra hver fase skal du måle 132 Volt mot jord hvis alt er korrekt. (230V / rota av 3)

Lenke til kommentar

Dette er faktisk normalt. Det sitter et nettfilter i PCens strømforsyning, dette har kondensatorer mellom fase og jord (Y-kondensator).

Når man da ikke kobler til jordet stikkontakt så vil kabinettet få et potensiale. Det kan kjennes, men det er så lite strøm at det ikke er farlig.

 

Stemmer. Det er veldig lett å merke på bærbare maskiner om man kobler de i ujordede stikkontakter.

Om man stryker fingeren sin forsiktig over chassis da, vil man merke en svaaak kilende følelse.

 

Dette er naturligvis ikke farlig, men det man kjenner er altså spenningen som ligger over den kondensatoren som er er koblet mellom en av (som regel) fasene og jord :) 

Lenke til kommentar

Forutsatt at jeg husker ting riktig:

 

I Norge har man tradisjonelt hatt IT-nett, da er alle faser live med 230V til hverandre og ~132V til jord. Man har altså to live i stikkontakten, som hver skal måle ca 132V til jord.

Nyinstallerte nett er TN, altså 400V mellom fasene og 230V fase til nøytral; da får man altså en live og en nøytral i stikkontakten, og nøytral/jord skal være rundt 0V.

 

Jeg ser ikke helt hvordan du skal kunne ende opp med ~240V fra fase til jord på begge fasene; det høres ikke helt bra ut. Den eneste måten jeg kan se det skje er om du målte til den tredje live-fasen, men i så fall har noe kortsluttet til jord et sted. Forhåpentligvis leste du feil og det er 140, ikke 240 (men 1 og 2 er ikke like hverandre).

 

edit: Som kremt sa to poster over.

Jeg er for ordens skyld ikke elektriker eller noe som ligner på det.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Ok, jeg målte det på nytt på stua (testejord fra badet via skjøtledning), badet og kjøkkenet, og det er 146V AC mellom jord og faser. Jeg er nesten sikker på at jeg målte 242V AC mellom faser i stua og 242v/0v på bad/kjøkken i går, men jeg må ha gjort noe veldig galt.

 

Nå har alle puslebrikkene havnet på plass, og konklusjonen er at det er ingenting galt. Godt å vite!

Endret av 8bitbubsy
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd noe liknende. Men da var det på ujordet stikk. Og når man jordet det (aut. elektriker), kom det jordfeil til dusjen, slik at man fikk strøm i seg mens man dusjet.

 

Jeg målte da 192 Volt mellom skjermingen på Coax-kabel (som var vanlig til 10 Mbps nettverkskort den gangen) og over på PC-kabinettet. Det kilte hver gang jeg koblet til nettverkskabelen.

 

Men, det var lite Amper på den krypstrømmen, helst bare spenning.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...