Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ta studielån for å kjøpe Dodge Charger?


Anbefalte innlegg

Hei. Eg er 15år og begynner på vg1 no om eit par dager. Eg har hørt at folk bruker studielånet på bil og diverse. Eg leiter selv etter bil. Min første bil vil eg skal vere veteran muskelbil. Dodge charger 1970 model. Bilen ligger sån rundt 200 til 350 tusen kroner. Veit egentlig ikkje kva som er lurt eller kva. Noen tips hadde vert greit no. Takk for dere har/ikke svart på mitt spørsmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får man 200-350k i studielån da?

Har du nok penger, uten lån, til betale for forsikring, ett høyt benisnforbruk og dyre deler når noe ryker?

Vil du egentlig at alle pengene under studietiden skal gå med på å ha bilen, noe som koster en god del det også. Det er ikke bare kjøp som koster men forsikring, bensin og vedlikehold.

 

Joda, du har en kul bil i studietiden, men det er antagelig alt også...

 

Forresten, veteran muskelbil som førstebil er ikke veldig lurt, du kommer til å kjøre fort og du har for lite erfaring til å kontrollere det...

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Joda, skjønner jo den, men er ikke like kult å måtte si nei til absolutt alt av andre aktiviteter fordi du knapt har råd til bilen.

Enda kjipere når en dyr del ryker og du må spare alt du får i 2-3 måneder for å kunne kjøpe ny del, mens du må ta buss til skolen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt forslag til deg er å akseptere at du har en drømmebil og se det på lengre sikt. Å legge flere hundre tusen i bil før man er 20, nedbetalt med lån er ikke en god idé. Det kommer til føre til mange år med trange økonomiske tider om du ikke har et utdanningsløp utenom det vanlige, eller tjener deg rik på en annen måte. Det er mange andre biler du kan kjøpe deg som ingen andre har til mye mindre penger. En så rå bil kan du heller drømme om og slå til når den økonomiske situasjonen tillater det. Som andre sier her er det å kjøpe bilen en ting, du må også regne med en betydelig pengesum i driftskostnader på en slik bil.

 

Jeg går selv å drømmer om en sein 60-talls Camarro, men det får bli en del år til jeg sitter med den, om det noen gang blir noe :)

Lenke til kommentar

Dessuten får du ikke studielån når du er under 18 år. Jeg skulle søke fullt studielån for dette skoleåret, men fikk ikke siden jeg ikke er fyllt 18 enda. Og uansett... amerikansk muskelbil med tørst V8 som førstebil? Høres ikke særlig lurt ut. Iallefall ikke 1970 dodge charger. Det er en såpass sjelden og ettertraktet bil her i Norge at du vil slite med å finne en du har råd til i brukbar stand. Det Har selv tenkt tanken å kjøpe amerikansk V8, men de er alt for tørst og dyr å forsikre for en 18 åring som går på skole. Finnes mye annet tøft som er langt billigere, og vil ikke anbefale veteran som hverdagsbil. Jeg syns du heller burde kjøpe en nyere, sikrere og billigere bil som du kan bygge erfaring og bonus med og heller oppfylle muskelbildrømmen senere når du er ferdig med skole og har råd til å eie det.

Lenke til kommentar

Dessuten får du ikke studielån når du er under 18 år. Jeg skulle søke fullt studielån for dette skoleåret, men fikk ikke siden jeg ikke er fyllt 18 enda. Og uansett... amerikansk muskelbil med tørst V8 som førstebil? Høres ikke særlig lurt ut. Iallefall ikke 1970 dodge charger. Det er en såpass sjelden og ettertraktet bil her i Norge at du vil slite med å finne en du har råd til i brukbar stand. Det Har selv tenkt tanken å kjøpe amerikansk V8, men de er alt for tørst og dyr å forsikre for en 18 åring som går på skole. Finnes mye annet tøft som er langt billigere, og vil ikke anbefale veteran som hverdagsbil. Jeg syns du heller burde kjøpe en nyere, sikrere og billigere bil som du kan bygge erfaring og bonus med og heller oppfylle muskelbildrømmen senere når du er ferdig med skole og har råd til å eie det.

Jo, du kan få studelån på VGS når du er under 18, mne det må være en grunn til det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Og ikke minst kjøreerfaring til å kunne kjøre en slik bil trygt. Jeg hadde selv en kraftig (i forhold til hva som er gjennomsnittet av biler på veien) og når jeg ser og tenker tilbake på hvordan jeg kjørte må jeg jo si at jeg var en forholdsvis dum sjåfør. 

Lenke til kommentar

Om du er lurere kontra å ta billån? Helt klart. Om det er lurt? Nei!

 

Eller om du er flink med bil og kjøper det som en investering er det en kjempe ide, sålenge du ikke taper alt for mye så vil jeg si det er en god ide. Mye bedre enn å drikke opp pengene slik som de fleste andre gjør. Det aller beste er jo å spare eller investere de i noe en har god kjangs for å tjene penger på. Studielån er det "beste" lånet en kan ha og de aller fleste av oss må ha lån Ila livet, derfor er det bra og ha mest mulig i studielån(gitt at man ikke bruker det på "tull") slik at en kan ha mindre boliglån eller enda verre billån i fremtiden.

 

Selv skal jeg investere all studielån jeg får de neste 3+ årene i armbåndsur for så å selge de etter endt utdanning med god profitt(forhåpentligvis, man vet jo aldri) og betale ned huslån evt billån.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...