Gå til innhold

Nikon Nikon 24-70mm f/2.8E VR lansert


Anbefalte innlegg

http://www.nikon.no/no_NO/press_room/press_presentation.page?ID=templatedata%5Cno_NO%5Cnews_article%5Cdata%5CBV-PR-WWA0408-AF-S-NIKKOR-24-70mm

 

76986281.jpg

 

Tekniske spesifikasjoner

- Brennvidde 24-70 mm

- Største blenderåpning f/2,8 Minste blenderåpning f/22

- Objektivkonstruksjon 20 elementer i 16 grupper (inkludert to elementer av ED-glass, ett asfærisk ED-glass, tre asfæriske linser og ett HRI-linseelement; linseelementer med nanokrystallbelegg og fluorbelegg)

- Bildevinkel Nikons speilreflekskameraer for film og digitale speilreflekskameraer i FX-format: 84°-34°20'. Nikon digitale speilreflekskameraer i DX-format: 61°-22°50'

- Nærgrense 35–50 mm brennvidde: 0,38 m (fra fokusplanet). 24, 28, 70 mm brennvidder: 0,41 m (fra fokusplanet)

- Største gjengivelsesforhold 0,28 x Antall blenderlameller 9 (avrundet blenderåpning)

- Filterfatning 82 mm Diameter x lengde (lengde fra objektivfatning) ca. 88,0 × 154,5 mm

- Vekt ca. 1070 g

- Tilbehør som følger med 82 mm fremre objektivdeksel med hurtigkobling LC-82, solblender med bajonettfatning HB-74, bakre objektivdeksel LF-4, halvmyk veske CL-M3

 

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva koster egentlig den forrige versjonen på bruktmarkedet idag?

Den forrige versjonen (som fortsatt er i salg);  koster 14.998,-. 

 

Siste som ble registrert solgt på bruktmarkedet (1/12-2013) kostet 7.900,-. Men butikkprisen har steget ganske kraftig fra den gang. 

Lenke til kommentar

hoho for en pris ! Får håpe det er bedre optisk enn forrige generasjon, for til og med mitt 7000 kroners Olympus 12-40mm f.2.8 PRO er bedre på vidvinkel delen enn den 1 kg klumpen her var.

 

 

Skjønner ikke hver hva du mener; optisk er den forrige 24-70mm f/2.8 utgaven ekstremt bra. Den nye Canon er bittelitt bedre, den forrige Canon 24-70 var MYE dårligere. Så å kalle den forrige utgaven for optisk dårlig er svært villedende; spesielt når det ved lansering i 2007 var noe av det beste på optiske egenskaper.

Lenke til kommentar

 

 

hoho for en pris ! Får håpe det er bedre optisk enn forrige generasjon, for til og med mitt 7000 kroners Olympus 12-40mm f.2.8 PRO er bedre på vidvinkel delen enn den 1 kg klumpen her var.

 

 

Skjønner ikke hver hva du mener; optisk er den forrige 24-70mm f/2.8 utgaven ekstremt bra. Den nye Canon er bittelitt bedre, den forrige Canon 24-70 var MYE dårligere. Så å kalle den forrige utgaven for optisk dårlig er svært villedende; spesielt når det ved lansering i 2007 var noe av det beste på optiske egenskaper.
Kan da umulig være bra optisk, er jo designet til DSLR :p
Lenke til kommentar

 

hoho for en pris ! Får håpe det er bedre optisk enn forrige generasjon, for til og med mitt 7000 kroners Olympus 12-40mm f.2.8 PRO er bedre på vidvinkel delen enn den 1 kg klumpen her var.

 

 

Skjønner ikke hver hva du mener; optisk er den forrige 24-70mm f/2.8 utgaven ekstremt bra. Den nye Canon er bittelitt bedre, den forrige Canon 24-70 var MYE dårligere. Så å kalle den forrige utgaven for optisk dårlig er svært villedende; spesielt når det ved lansering i 2007 var noe av det beste på optiske egenskaper.

 

Så det du sier er at de 8 siste årene er det ikke lansert noen andre objektiver ?

 

Jeg har brukt 24-70mm i studio i over 2 år sammen med en bekjent som har forrige gen Canon 24-70mm og ingen av oss ble direkte imponert av noen av objektivene når kjørte mer mot vidvinkel ala helfigur når det kommer til skarphet. Testet mot div fastobjektiver og på normal til tele så herjer de 2 objektivene men ikke på vidvinkel. Mine bilder tatt i helfigur er skarpere med 12-40mm f.2.8 PRO objektivet til Olympus og det ligger også ett par tester på nettet som konkluderer med det samme.

 

Men at de som betaler 14000 eller 25000 ! for ett objektiv ikke vil godta at det finnes andre rimeligere alternativer som er like bra eller bedre har jeg ikke noe problem med å skjønne. Koster jo tross alt en del å lage en 1 kg klump vs ett mindre system som Micro Four Thirds.

Lenke til kommentar

Nikon skulle benyttet anledningen til å bytte plass på zoom og fokusringene.

Ergonomien er noe 'trang' og vond nå. Dette objektivet har store frontelement og er tyngst fremme.

De færreste bruker fokusringen mye, og den er uansett lettere å betjene med ring og lillefingrene, med objektivet godt hvilende i hånden på zoomringen litt lenger fremme der objektivet er tyngst og har størst diameter.

Min mening iallefall  :dontgetit:

 

EDIT: Jeg hadde forrige utgaven, men solgte den da den var altfor uergonomisk og ubalansert for meg.

Jeg kommer ikke til å vurdere den nye. Ikke om den kostet under 10 tusen.

Til 25.000,- hadde jeg heller kjøpt 24/1.8, 28/1.8, 35/1.8, 50/1.8 og 85/1.8 og hatt penger igjen til en sydentur  :)

Endret av ozone
Lenke til kommentar

....og selv til den vanvittige prisen er ikke objektivet bedre beskyttet mot vær og vind enn konkurrentene...  :hmm:

 

Sakset fra nikon.no:

" Objektivet er selvsagt godt værbeskyttet. "

Værbeskyttelsen på forrige generasjon er ekstremt bra; de jeg har hatt har vært med på alt unntatt dykk i vann uten å få noen problem.

Lenke til kommentar

Fikk også beskjed fra Nikon Norge at de har implementert en forbedring på solblenderen med beskyttelse på knappen for å løse av solblenderen (ikke sett selv; men finner ut når jeg får fingrene på et av disse objektivene).

 

Har forøvrig aldri klart å få solblenderen til å falle av med et uhell; det er heller et problem med dagens AF-S 70-200mm f/2.8 VR II (har ikke tall på hvor mange solblendere som har blitt borte de siste årene).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Som vanlig har Ken Rockwell allerede full-testet alle de nye objektivene:

 

http://www.kenrockwell.com/nikon/24-70mm-vr.htm

 

http://www.kenrockwell.com/nikon/24mm-f18.htm

 

http://www.kenrockwell.com/nikon/200-500mm.htm

 

Han later faktisk som om han har hatt objektivene i hendene! Her fra den nye 24-70mm "testen":

 

"Just for fun I tried it on my 1988 Nikon F4. It autofocuses, but there is no VR. It meters and auto-exposes — but it only shoots at f/2.8.

I tried it on my Nikon F6, and everything works fine — except it only shoots at f/2.8.

I tried it on my Nikon FM3a, and it also works great, of course with manual focus, no VR and only at f/2.8."

Lenke til kommentar

Som vanlig har Ken Rockwell allerede full-testet alle de nye objektivene:

 

http://www.kenrockwell.com/nikon/24-70mm-vr.htm

 

http://www.kenrockwell.com/nikon/24mm-f18.htm

 

http://www.kenrockwell.com/nikon/200-500mm.htm

 

Han later faktisk som om han har hatt objektivene i hendene! Her fra den nye 24-70mm "testen":

 

"Just for fun I tried it on my 1988 Nikon F4. It autofocuses, but there is no VR. It meters and auto-exposes — but it only shoots at f/2.8.

I tried it on my Nikon F6, and everything works fine — except it only shoots at f/2.8.

I tried it on my Nikon FM3a, and it also works great, of course with manual focus, no VR and only at f/2.8."

Selv importøren har ikke den endelige utgaven. Så det tviler jeg sterkt på :)

Lenke til kommentar

Hvor sant testingen er skal jeg ikke legge meg ut på men jeg tror Ken har et par flere lesere på sin blogg en forhandleren/selgere har og så lenge han er veldig entusiastisk angående Nikon så tror jeg Nikon ser reklamefordelene ved og la han "låne" produkter tidlig i promoteringsfasen.

Lenke til kommentar

Hvor sant testingen er skal jeg ikke legge meg ut på men jeg tror Ken har et par flere lesere på sin blogg en forhandleren/selgere har og så lenge han er veldig entusiastisk angående Nikon så tror jeg Nikon ser reklamefordelene ved og la han "låne" produkter tidlig i promoteringsfasen.

Problemet er at man ikke har lov til å skrive om erfaringer med preproduksjonseksemplarer ;)

Lenke til kommentar

Hvor sant testingen er skal jeg ikke legge meg ut på men jeg tror Ken har et par flere lesere på sin blogg en forhandleren/selgere har og så lenge han er veldig entusiastisk angående Nikon så tror jeg Nikon ser reklamefordelene ved og la han "låne" produkter tidlig i promoteringsfasen.

Han har aldri lagt ut ett jævla bildet av det han "tester" før faktisk lenge etter at de har kommet på markedet når han etter eget utsagn har kjøpt de.

 

Og hadde han fått utstyret alt fra noen timer til en uke før offisiell lansering som feks Jared Polin aka Fro Knows Photo, Digitalt REV TV folket, The Camerastore eller Steve Huff så er det vel rart at han er eneste som faktisk ikke har ett eneste bildet av selve nyheten ?

 

Useriøst kalles det, og kanskje på tide å få oppdatert den nettside så ser ut som noe som er laget på denne siden av år 2000 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...