Gå til innhold

2. bataljon 2016


TweedyBee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var i 2. bataljon kontigent 13/14. Svarer gjerne på spørsmål.

 

Da jeg var der, var det kun Ingeniørbataljonen som hadde januar-innrykk. En fordel med å rykke inn i januar er at du får dratt på øvelse hvor det er bar mark. 

Endret av Misolini
Lenke til kommentar

Veit det at de fleste har inrykk I August, men kjenner ingen som har hatt innrykk eller har I januar måned. Finner heller ingenting på nettet...

Veit du om de har akkurat det samme tilbud når det kommer til hvilke kompanier du kan komme inn, ettersom det er på vinteren? ☺

Lenke til kommentar

Veit det at de fleste har inrykk I August, men kjenner ingen som har hatt innrykk eller har I januar måned. Finner heller ingenting på nettet...

Veit du om de har akkurat det samme tilbud når det kommer til hvilke kompanier du kan komme inn, ettersom det er på vinteren? ☺

 

Samme tilbud ja. Har alltid vært januar innrykk i 2bn, helt fram til august 2012 da det ble ny ordning. 

Husker at det ikke var noen vernepliktige soldater i 2bn fra januar - august i 2012. Særdels rart for det befalet som var der  :wee:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har innrykk i 2bn. i januarkontigenten 2016. Ser fram til dette, da jeg har flere kompiser som hadde innrykk nå i august, og det jeg er hørt er positivt. Jeg er ute etter en utfordrende førstegangstjeneste, og da tror jeg 2bn er midt i blinken. Er svært interessert i KESK, men kpB eller kpC er også helt kurant. Noen flere som har innrykk i januar? :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen her som er eller har vært i kavesk som kan fortelle litt om hvordan tjenesten er? :)

Limer inn et svar fra 2013:

 

I KavEsk 2. BN er det to tropper og en MUAS-gruppe. Oppklaringstroppen og skarpskyttertroppen.

 

Jeg vet mest om skarpskyttertroppen. De driver i hovedsak med overvåkningsoppdrag med mulighet til å ta ut "high value targets" hos fienden.

 

I en patrulje (lag) var det i 2012/2013 6 soldater. PF (patruljefører), NKP (nestkomanderende patruljefører), speider, sambandsmann, 40-mann og to finskyttere. PF er sesjant eller fenrik av grad og er lederen for patruljen,

 

NKP er en vernepliktig plukket ut for å ha vist gode lederegenskaper før besiktelsen som vise-korporal.

Speider er lagets "spesialist" på kart, kompass og navigering. Han går alltid først i masjrekka og bestemmer hvilken rute vi følger fra A til B og all planlegging mtp. ruta som skal følges.

Sambandsmann er patruljens "spesialist" på samband og komunikasjons-utstyret de har med seg. Han vet hvordan radioene fungerer, hvordan lendet påvirker signaler og hvordan han skal utbedre sambandsdekkningen.

Finskytterne er de som har hovedansvar for HK417 og er skyttere på disse. Det er de i patruljen med best resultat fra skarpskytterkurset. I tillegg til HK417 bruker finskytterne MP7 da 417 fort blir litt stor og tung.

 

Oppklaringstroppen har de samme rollene i patruljen med unntak av finskytterne. Oppklaringstroppen er oppsatt på BV mens sierra er oppsatt på hver sin snøscooter   :w00t:

Lenke til kommentar

 

Noen her som er eller har vært i kavesk som kan fortelle litt om hvordan tjenesten er? :)

Limer inn et svar fra 2013:

 

I KavEsk 2. BN er det to tropper og en MUAS-gruppe. Oppklaringstroppen og skarpskyttertroppen.

 

Jeg vet mest om skarpskyttertroppen. De driver i hovedsak med overvåkningsoppdrag med mulighet til å ta ut "high value targets" hos fienden.

 

I en patrulje (lag) var det i 2012/2013 6 soldater. PF (patruljefører), NKP (nestkomanderende patruljefører), speider, sambandsmann, 40-mann og to finskyttere. PF er sesjant eller fenrik av grad og er lederen for patruljen,

 

NKP er en vernepliktig plukket ut for å ha vist gode lederegenskaper før besiktelsen som vise-korporal.

Speider er lagets "spesialist" på kart, kompass og navigering. Han går alltid først i masjrekka og bestemmer hvilken rute vi følger fra A til B og all planlegging mtp. ruta som skal følges.

Sambandsmann er patruljens "spesialist" på samband og komunikasjons-utstyret de har med seg. Han vet hvordan radioene fungerer, hvordan lendet påvirker signaler og hvordan han skal utbedre sambandsdekkningen.

Finskytterne er de som har hovedansvar for HK417 og er skyttere på disse. Det er de i patruljen med best resultat fra skarpskytterkurset. I tillegg til HK417 bruker finskytterne MP7 da 417 fort blir litt stor og tung.

 

Oppklaringstroppen har de samme rollene i patruljen med unntak av finskytterne. Oppklaringstroppen er oppsatt på BV mens sierra er oppsatt på hver sin snøscooter   :w00t:

 

Konge! takk for info :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Tjenestegjorde i 2. bataljon et par år. Innrykk i januar kom et halvt år etter jeg var ferdig, så er ikke helt sikker på hvordan det fungerer. I Bravo og Charlie er det tre tropper. Tror nok det er slik at innrykket er fordelt 2 + 1. Altså at ett kompani har innrykk i august hvor de fyller opp to tropper, mens januar innrykket fyller opp en tropp. Omvendt for Charlie. Dette var bare et eksempel, men jeg tror det er slik det fungerer. Da vil bataljonen vært bedret styrket om alarmen en dag skulle gå. 

 

All tjeneste i bataljonen er krevende, men kan tenke meg at jegertjenesten i KavEsk og PB-troppen til StøKP er den som kan være hardest. Er i hvertfall her pakningene fort blir tyngst. 

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har innrykk i 2bn i januar 2017, gleder meg litt for mye... Lest lengre opp i tråden at alle kompaniene er åpne ved innrykk i jan, men har også hørt rykter om at det kun er støttekomp og kpB som har januar innrykk. Noen som kan oppklare dette?

Heisann! Du har mye å glede deg til! Det er sant at det er kun KPB og støtkp som har innrykk i Januar. 

 

Bare å fyre løs om du har noen spørsmål :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...