Gå til innhold

[Løst] Tråden for opptak til Politihøgskolen 2016


Helflat

Anbefalte innlegg

Er det lavere interesse for phs opptak denne gang?

Ifjor var det skrevet mye mer inlegg på denne tiden

Ikke sikkert det er lavere interesse. Kan være en virkning av at disse trådene har eksistert siden 2011 (tror jeg?), så de fleste som ikke henger på diskusjon.no finner nok svar på det meste ved å google/lese trådene fra tidligere år.

 

Blir nok å ta seg opp over nyttår når selve søknadsprosessen begynner :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

stemmer det at det blir gjort endringer i opptak neste år til phs? 

folk sier du kan bruke linser i kommende opptak

 

Mulige endringer i opptaket 2016

Det vil kunne komme endringer i nåværende synskrav. Endringen vil trolig bli at søkere oppfyller synskravet dersom de oppfyller helsekrav til førerkort klasse D. Det vil være mulig å bruke linser for å oppfylle kravet. Det vil fortsatt være påkrevd at søkerne har normalt samsyn og synsfelt. De medisinske kravene vil bli oppdatert om endringen trer i kraft.

Kilde: http://www.phs.no/studies/Bachelor/opptakskrav/

 

så strabisme er diskvalifiserende? 

tror jeg oppfyller heleskravet til klasse d, selv om jeg har det

Lenke til kommentar

Sitter for øyeblikket og leser "Politiblikket" av Liv Finstad, noe jeg anbefaler til flere som skal søke. Spennende og interessant bok angående politiyrket. Får ikke mindre lyst til å bli politi med slik lesning! 

 

Har ett spørsmål som jeg håper en av dere som går B1 kan svare på: fikk et forenklet forelegg i 2013 og dette kommer vel opp når det blir kjørt en uttømmende politiattest. Jeg tror nok ikke dette kommer til å gå utover min egnethet, men jeg lurer på om noen av dere hadde en anmerkning når dere søkte? 

Lenke til kommentar
Gjest bruker-379087

 

 

stemmer det at det blir gjort endringer i opptak neste år til phs? 

folk sier du kan bruke linser i kommende opptak

 

Mulige endringer i opptaket 2016

Det vil kunne komme endringer i nåværende synskrav. Endringen vil trolig bli at søkere oppfyller synskravet dersom de oppfyller helsekrav til førerkort klasse D. Det vil være mulig å bruke linser for å oppfylle kravet. Det vil fortsatt være påkrevd at søkerne har normalt samsyn og synsfelt. De medisinske kravene vil bli oppdatert om endringen trer i kraft.

Kilde: http://www.phs.no/studies/Bachelor/opptakskrav/

 

så strabisme er diskvalifiserende? 

tror jeg oppfyller heleskravet til klasse d, selv om jeg har det

 

Som jeg har sagt til deg før; forhør deg med opptakskontoret til PHS. I tillegg kan du forhøre deg med en lege når det gjelder din grad av muskelsykdom og strabisme. Vi kjenner ikke deg, og kan ikke svare på hvilken grad av dine diagnoser/sykdommer kan hindre deg i å utføre tjenesten. Alt vi kan gjøre er å synse, noe som ikke vil gagne deg eller oss.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-379087

Sitter for øyeblikket og leser "Politiblikket" av Liv Finstad, noe jeg anbefaler til flere som skal søke. Spennende og interessant bok angående politiyrket. Får ikke mindre lyst til å bli politi med slik lesning! 

 

Har ett spørsmål som jeg håper en av dere som går B1 kan svare på: fikk et forenklet forelegg i 2013 og dette kommer vel opp når det blir kjørt en uttømmende politiattest. Jeg tror nok ikke dette kommer til å gå utover min egnethet, men jeg lurer på om noen av dere hadde en anmerkning når dere søkte? 

Om det vil være et hinder for deg, baserer seg på din holdning og refleksjon til saken.

Det er folk som har kommet inn med slike typer anmerkninger på rullebladet. 

Lenke til kommentar

 

Sitter for øyeblikket og leser "Politiblikket" av Liv Finstad, noe jeg anbefaler til flere som skal søke. Spennende og interessant bok angående politiyrket. Får ikke mindre lyst til å bli politi med slik lesning! 

 

Har ett spørsmål som jeg håper en av dere som går B1 kan svare på: fikk et forenklet forelegg i 2013 og dette kommer vel opp når det blir kjørt en uttømmende politiattest. Jeg tror nok ikke dette kommer til å gå utover min egnethet, men jeg lurer på om noen av dere hadde en anmerkning når dere søkte? 

Om det vil være et hinder for deg, baserer seg på din holdning og refleksjon til saken.

Det er folk som har kommet inn med slike typer anmerkninger på rullebladet. 

 

 

PHS har skrevet noe om akkurat dette under vandel.

 

 

Søker har ikke plettfri vandel dersom han/hun har begått lovbrudd som har ført til formelle straffereaksjoner (for eksempel bøter eller domfellelse).

I enkelte tilfeller kan søkeren bli kalt inn til opptaksprøver til tross for at han/hun har begått straffbart / straffbare forhold. Dispensasjon fra vandelskravet kan forekomme dersom forholdet vurderes som bagatellmessig og det ligger langt tilbake i tid. Som eksempel på slike forhold kan nevnes:

  • Forelegg for å ha kjørt for fort, uten tap av førerett
  • Forenklede forelegg
  • Enkelte andre forhold. Forholdene vurderes individuelt for hver enkelt søker

Kilde: http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/ofte-stilte-sporsmal-om-vandel/

 

Så det er rett som Mashmash skriver at dine holdninger og refleksjoner rundt det har noe å si, og at det er folk med lignende forhold som tidligere har kommet inn. Men opptaksnemnda vurderer hvert enkelt tilfelle individuelt. 

 

Med unntak av at vi vet at folk tidligere har kommet inn med lignende forhold, og det PHS skriver på sin hjemmeside, så blir det mest bare synsing og gjetting fra vår side. Blir vanskelig for oss å sette rammer for hva opptaksnemnda mener er bagatellmessig, og hvor lang tid "langt tilbake i tid" egentlig er. 

 

Vil anbefale deg å ta en telefon til opptakskontoret og spørre dem, da de har et mye bedre grunnlag for å kunne svare på slike ting. 

Lenke til kommentar

 

 

Sitter for øyeblikket og leser "Politiblikket" av Liv Finstad, noe jeg anbefaler til flere som skal søke. Spennende og interessant bok angående politiyrket. Får ikke mindre lyst til å bli politi med slik lesning! 

 

Har ett spørsmål som jeg håper en av dere som går B1 kan svare på: fikk et forenklet forelegg i 2013 og dette kommer vel opp når det blir kjørt en uttømmende politiattest. Jeg tror nok ikke dette kommer til å gå utover min egnethet, men jeg lurer på om noen av dere hadde en anmerkning når dere søkte? 

Om det vil være et hinder for deg, baserer seg på din holdning og refleksjon til saken.

Det er folk som har kommet inn med slike typer anmerkninger på rullebladet. 

 

 

PHS har skrevet noe om akkurat dette under vandel.

 

 

Søker har ikke plettfri vandel dersom han/hun har begått lovbrudd som har ført til formelle straffereaksjoner (for eksempel bøter eller domfellelse).

I enkelte tilfeller kan søkeren bli kalt inn til opptaksprøver til tross for at han/hun har begått straffbart / straffbare forhold. Dispensasjon fra vandelskravet kan forekomme dersom forholdet vurderes som bagatellmessig og det ligger langt tilbake i tid. Som eksempel på slike forhold kan nevnes:

  • Forelegg for å ha kjørt for fort, uten tap av førerett
  • Forenklede forelegg
  • Enkelte andre forhold. Forholdene vurderes individuelt for hver enkelt søker

Kilde: http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/ofte-stilte-sporsmal-om-vandel/

 

Så det er rett som Mashmash skriver at dine holdninger og refleksjoner rundt det har noe å si, og at det er folk med lignende forhold som tidligere har kommet inn. Men opptaksnemnda vurderer hvert enkelt tilfelle individuelt. 

 

Med unntak av at vi vet at folk tidligere har kommet inn med lignende forhold, og det PHS skriver på sin hjemmeside, så blir det mest bare synsing og gjetting fra vår side. Blir vanskelig for oss å sette rammer for hva opptaksnemnda mener er bagatellmessig, og hvor lang tid "langt tilbake i tid" egentlig er. 

 

Vil anbefale deg å ta en telefon til opptakskontoret og spørre dem, da de har et mye bedre grunnlag for å kunne svare på slike ting. 

 

Takk for konstruktive svar! 

Lenke til kommentar

Hva er planen for dere å bli innefor Politiet? Er selv 15 år gammel og skal utdanne meg som en innsatsleder de neste 10 årene. Spennende det her! Det blir 3 år med Service og Samferdsel på VGS, Militæret i noen år og Politihøgskolen :)

Så fint mål ? Tiden går fort! Stå på. Jeg går første året og er superfornøyd! Har ikke tenkt så mye utover det å bli ferdig med 3 år. Men mye å velge i, så finner nok ut av det etterhvert! ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er planen for dere å bli innefor Politiet? Er selv 15 år gammel og skal utdanne meg som en innsatsleder de neste 10 årene. Spennende det her! Det blir 3 år med Service og Samferdsel på VGS, Militæret i noen år og Politihøgskolen :)

Med en bachelor i Politiutdanning blir du utdannet som en generalist som kan gjøre alt mulig innen politiyrket. Ut i fra de jeg kjenner som er innsatsledere så vil jeg si at gjennomsnittsalderen på en innsatsleder ligger på rundt 50 år. Du må ha en god del erfaring før du får deg jobb som "fast" innsatsleder. Jeg vil tro mellom 15-20 års erfaring innen orden- og beredskapstjenesten er et lite minimum før du kan ta etter- og videreutdanning som innsatsleder. Ikke for å ødelegge drømmene dine, jeg syns det er bra at du har en drøm om å bli innsatsleder, men foreslår at du justerer forventningene littegranne. Anbefaler deg å fokusere fullt på videregående skolen først, så får du se etterpå. Kanskje har du til og med fått deg nye drømmer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg blander litt, men de som er ute i gatene og patruljer... Er ikke de innsatsledere? Så en episode på Nattpatruljen der det var en som hadde jobbet 6 måneder i Politiet og som patruljerte sammen med en annen person med noen års erfaring.

Her kan du lese mer om innsatsledelse: http://www.phs.no/studietilbud/etter--og-videreutdanning/utdanninger/ledelsesutdanninger/funksjonsrettet-ledelse-for-innsatsledere-/

 

Den "vanlige" politibetjent er ikke innsatsleder, men kan bli nødt til å ta ledelsen ved et ulykkessted skulle han/hun være den med mest erfaring (eller eldst, om alle politibetjentene har jobbet like lenge i etaten). Da er man i praksis innsatsleder ved det aktuelle åstedet.

Om det er noen spesielle planlagte hendelser som krever ekstra ressurser (f.eks. en konsert) så kan man ha en egen innsatsleder for den aktuelle hendelsen.

 

 

Daså! Mulig jeg tenkte på "vanlige betjenter" Har noen en peiling på hva årslønnen er ca? Og hvor mye utdanning vil det kreve av meg å ta hvis jeg skal jobbe i hundepatruljen? Som MartinD sa kommer jeg til å fokusere på VGS først, men jeg bare lurer^^ Utrolig spennende! :D

I dette intervjuet finner du både mer informasjon om hundetjenesten, samt årslønn for politiet: http://utdanning.no/tema/yrkesintervju/politi_med_patruljehund

 

Hva er snitt alderen på de som kommer inn? Og hvor mange ganger har folk søkt når de kommer inn?

Nå finner jeg dessverre ikke kilden min, men jeg mener å huske at snittalderen ved opptak til PHS er ca. 22,6 år. Dette er interessant, ettersom i Sverige og Danmark er snittalderen rundt 26 og 27 år.

Det er heller ikke uvanlig at man må søke mer enn 1 gang før man kommer inn. Noen har kanskje godt av ett år ekstra til å modne, andre må kanskje bare jobbe med fysikken sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...