Gå til innhold

[Løst] Tråden for opptak til Politihøgskolen 2016


Helflat

Anbefalte innlegg

Gjest bruker-379087

Jeg er helt på grensen til og ha sykdommen som forkortes til CP

Har ikke diagnosen men er helt på grensen.

Den vil ikke komme i veien for fysiske trening eller yrker

Har du cerebral parese eller antydninger til det, er jeg veldig usikker på om du er skikket til tjenesten.

Du skriver du har forutsetninger til å trene deg opp til de fysiske testene o.l., men problemer med å bruke enkelte muskelgrupper som brukes i forbindelse med ballspill. Dette er et veldig fysisk yrke, og når vi trener/bruker A.T bruker du samtlige muskler i kroppen.

 

Jeg anbefaler deg å ringe til opptaksnemda ved Politihøgskolen og spørre de. De har bedre forutsetninger til å svare på spørsmålet ditt, enn det vi på forumet har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Håper noen studenter ved PHS fortsatt er aktive på dette forumet :)

Jeg har bare noen generelle spørsmål rundt opptaket til Politihøgskolen, litt av hvert som jeg ikke har funnet svar på andre steder.

 

Nå er jeg ikke sikker på at noen av dere vet dette, og svaret vil sikkert variere men; har dere noen tanker om hva slags verdier som blir sett etter på opptaket / intervju delen? Nå regner jeg med at de ser etter folk som tar ansvar, initiativ, gjerne litt oppfinnsomme og at man kommer godt overens med andre på den praktiske gruppe-øvelsen som blir gjennomført, men hvordan fremstilte dere dere selv på intervju delen?
Jeg skjønner jo at man skal være seg selv og den delen, er jo ikke noen vits å søke PHS hvis man skal sitte og lyve om hvem man er.
Noen av dere som var litt skjelven i stemmen i starten, eller som kanskje snakket seg litt "bort" på noen spørsmål?

Jeg er veldig motivert til å komme inn på PHS(vært målet nå de siste 2 årene, 19år v.d.d), og tar et årsstudium på UiO. Jeg har lest meg opp mye (og gjør det fortsatt) om politiyrket, og jeg synes omtrent alle aspektene virker spennende eller givende på et punkt. De fysiske kravene har jeg et godt grep om, men skjenner jeg blir litt små nervøs hver gang jeg hører om bekjente som ble meldt "ikke egnet" etter intervjuet. Jeg er rett og slett litt redd for at  jeg kan bli oppfattet feil, og at dette kan være med å ødelegge inntrykket. (Vet det er lenge til opptak, men vil prøve å stille så forberedt som mulig, og vil vite så mye som mulig, slik at jeg kan jobbe med meg selv som person i god tid før en evt. utdannelse starter).

 

Som spørsmål til temaet, synes jeg det virker passende og spørre om noen ting:
- Var dere rolig, ivrig, ydmyk, selvsikker (osv..) på intervjuet? Handler ikke om å være annerledes enn dere vanligvis er, men hvordan opprette dere "formelt" sett under intervjuet?

- Ble det lagt mye vekt på politi som yrke(retninger, innhold osv.) og hva du kan om dette, eller var det du som stod i sentrum, og de ville lære å kjenne deg?

 

Tror jeg kutter det der, ble ganske langt :) 
Vet også at PHS er strenge når det kommer til å gjengi innhold på intervjuene, i.o.m at dette skal være et intervju med deg som person, og skal ikke handle om hvor godt du har forberedt deg. Føler at spørsmålene mine dupper litt i overflaten, bare slik at jeg kan ha en liten idé om hva jeg kan jobbe med de neste månedene :)

 

Takk for svar, og lykke til med eksamen! 

Lenke til kommentar

Heisann! Håper noen studenter ved PHS fortsatt er aktive på dette forumet :)

Jeg har bare noen generelle spørsmål rundt opptaket til Politihøgskolen, litt av hvert som jeg ikke har funnet svar på andre steder.

 

Nå er jeg ikke sikker på at noen av dere vet dette, og svaret vil sikkert variere men; har dere noen tanker om hva slags verdier som blir sett etter på opptaket / intervju delen? Nå regner jeg med at de ser etter folk som tar ansvar, initiativ, gjerne litt oppfinnsomme og at man kommer godt overens med andre på den praktiske gruppe-øvelsen som blir gjennomført, men hvordan fremstilte dere dere selv på intervju delen?

Jeg skjønner jo at man skal være seg selv og den delen, er jo ikke noen vits å søke PHS hvis man skal sitte og lyve om hvem man er.

Noen av dere som var litt skjelven i stemmen i starten, eller som kanskje snakket seg litt "bort" på noen spørsmål?

Jeg er veldig motivert til å komme inn på PHS(vært målet nå de siste 2 årene, 19år v.d.d), og tar et årsstudium på UiO. Jeg har lest meg opp mye (og gjør det fortsatt) om politiyrket, og jeg synes omtrent alle aspektene virker spennende eller givende på et punkt. De fysiske kravene har jeg et godt grep om, men skjenner jeg blir litt små nervøs hver gang jeg hører om bekjente som ble meldt "ikke egnet" etter intervjuet. Jeg er rett og slett litt redd for at  jeg kan bli oppfattet feil, og at dette kan være med å ødelegge inntrykket. (Vet det er lenge til opptak, men vil prøve å stille så forberedt som mulig, og vil vite så mye som mulig, slik at jeg kan jobbe med meg selv som person i god tid før en evt. utdannelse starter).

 

Som spørsmål til temaet, synes jeg det virker passende og spørre om noen ting:

- Var dere rolig, ivrig, ydmyk, selvsikker (osv..) på intervjuet? Handler ikke om å være annerledes enn dere vanligvis er, men hvordan opprette dere "formelt" sett under intervjuet?

- Ble det lagt mye vekt på politi som yrke(retninger, innhold osv.) og hva du kan om dette, eller var det du som stod i sentrum, og de ville lære å kjenne deg?

 

Tror jeg kutter det der, ble ganske langt :) 

Vet også at PHS er strenge når det kommer til å gjengi innhold på intervjuene, i.o.m at dette skal være et intervju med deg som person, og skal ikke handle om hvor godt du har forberedt deg. Føler at spørsmålene mine dupper litt i overflaten, bare slik at jeg kan ha en liten idé om hva jeg kan jobbe med de neste månedene :)

 

Takk for svar, og lykke til med eksamen! 

Heisann!

 

Jeg er B1 student ved Kongsvinger, og kan prøve å svare deg. Som i alle slike settinger er man jo nervøs og spent men det er jo alle som skal på opptak. Det var kanskje mest spenning og stillhet på den fysiske delen av opptaket..alle vil prestere og ønsker å bestå.

 

 

For det første er det nesten ikke mulig å forberede seg noe særlig til intervjuet. Det går helt og alene på deg som person. Du får spørsmål som går på dine verdier, holdninger, refleksjoner og tanker rundt spesifikke tema. 

 

Som du sikkert vet, så kan vi ikke gå inn på hva intervjuet inneholder av spørsmål, men jeg vil anbefale deg å tenke over hvilke tanker du har over det å bli politi, hvilke refleksjoner og syn du har på andre mennesker og hvordan du ønsker å fremstå som person ovenfor opptaksnemda.

 

Det du kan gjøre noe med er de fysiske kravene og karakterer. Husk at det er mange om beinet og karaktersnittet begynner å bli høyt. 

 

Kan i hvertfall anbefale PHS og spesielt Kongsvinger. Her er det et tett studentmiljø, liten og oversiktlig by og alle studentene bor nær hverandre. Så det er et veldig godt studentmiljø, og foreleserne er veldig tilgjengelig her. I tillegg får man et godt innsikt i politiyrket, fordi det foregår mye kursvirksomhet her, og hundepatruljen har hovedsete ved skolen.

 

Lykke til med opptaket!

Lenke til kommentar

Heisann! Håper noen studenter ved PHS fortsatt er aktive på dette forumet :)

Jeg har bare noen generelle spørsmål rundt opptaket til Politihøgskolen, litt av hvert som jeg ikke har funnet svar på andre steder.

 

Nå er jeg ikke sikker på at noen av dere vet dette, og svaret vil sikkert variere men; har dere noen tanker om hva slags verdier som blir sett etter på opptaket / intervju delen? Nå regner jeg med at de ser etter folk som tar ansvar, initiativ, gjerne litt oppfinnsomme og at man kommer godt overens med andre på den praktiske gruppe-øvelsen som blir gjennomført, men hvordan fremstilte dere dere selv på intervju delen?

Jeg skjønner jo at man skal være seg selv og den delen, er jo ikke noen vits å søke PHS hvis man skal sitte og lyve om hvem man er.

Noen av dere som var litt skjelven i stemmen i starten, eller som kanskje snakket seg litt "bort" på noen spørsmål?

Jeg er veldig motivert til å komme inn på PHS(vært målet nå de siste 2 årene, 19år v.d.d), og tar et årsstudium på UiO. Jeg har lest meg opp mye (og gjør det fortsatt) om politiyrket, og jeg synes omtrent alle aspektene virker spennende eller givende på et punkt. De fysiske kravene har jeg et godt grep om, men skjenner jeg blir litt små nervøs hver gang jeg hører om bekjente som ble meldt "ikke egnet" etter intervjuet. Jeg er rett og slett litt redd for at  jeg kan bli oppfattet feil, og at dette kan være med å ødelegge inntrykket. (Vet det er lenge til opptak, men vil prøve å stille så forberedt som mulig, og vil vite så mye som mulig, slik at jeg kan jobbe med meg selv som person i god tid før en evt. utdannelse starter).

 

Som spørsmål til temaet, synes jeg det virker passende og spørre om noen ting:

- Var dere rolig, ivrig, ydmyk, selvsikker (osv..) på intervjuet? Handler ikke om å være annerledes enn dere vanligvis er, men hvordan opprette dere "formelt" sett under intervjuet?

- Ble det lagt mye vekt på politi som yrke(retninger, innhold osv.) og hva du kan om dette, eller var det du som stod i sentrum, og de ville lære å kjenne deg?

 

Tror jeg kutter det der, ble ganske langt :) 

Vet også at PHS er strenge når det kommer til å gjengi innhold på intervjuene, i.o.m at dette skal være et intervju med deg som person, og skal ikke handle om hvor godt du har forberedt deg. Føler at spørsmålene mine dupper litt i overflaten, bare slik at jeg kan ha en liten idé om hva jeg kan jobbe med de neste månedene :)

 

Takk for svar, og lykke til med eksamen! 

 

Hei!

 

Først og fremst vil jeg si at det er godt å se et "seriøst" innlegg. Det er altfor mange innlegg i denne tråden (og tråden "Beredskapstroppen", som benyttes som underholdning for oss på B1) som er lite reflekterende og stiller spørsmål man lett kan finne svaret på ved et enkelt Google-søk.

 

Det at du er motivert til å komme inn på Politihøgskolen er en god start! At du tar et årsstudium ved UiO er også positivt, da spesielt B1 (som jeg går nå) er veldig teoritungt, og du kommer til å ha en fordel over de andre studentene som ikke har tatt høyere utdanning tidligere.

 

Jeg tror det er ganske normalt å bli litt nervøs når det gjelder intervjudelen. Det er jo tross alt lettere å gjøre noe med fysikken sin enn personligheten. Selv om jeg "visste" at intervjudelen gikk bra, så gikk jeg rundt nervøs helt til jeg forsto at jeg ble funnet egnet (De som blir funnet "ikke egnet" får mail om dette den første uka i juli).

Uten å gi bort selve spørsmålene (helt ærlig så er det såvidt jeg husker hva jeg ble spurt om) så kan jeg si at spørsmålene ikke er veldig givende. Det er lett å snakke rundt, og trekke inn forskjellige temaer. Det aller viktigste du kan være på intervjudelen er reflekterende. Reflektér over alt.

 

Du må også huske på at det ikke bare er intervjuet som avgjør om du blir funnet personlig egnet eller ikke. Du skal først gjennom PC-tester (f.o.m 2015 blir de gjennomført hjemme, men du KAN bli trukket ut til å gjøre de på nytt under oppsyn) på våren (mars/april). Du vil uansett bli innkalt til fysiske prøver uavhengig av hvordan du gjorde det på PC-testene, men de MÅ gjennomføres før en satt dato (trolig i starten av mai) for å bli innkalt til opptak.

 

Fullfører du de fysiske testene vil du på slutten av dagen sette en dato til intervju- og gruppeoppgave-delen. Gruppeoppgaven gjennomføres trolig først. Det er ca. 8 personer pr. gruppe, og dere vil bli gitt en oppgave som dere skal prøve å løse i fellesskap. Her vil det bli satt vekt på dine samarbeids- og kommunikasjonsferdigheter. Det er viktig å være seg selv, men om du VET at du er en dominant type, så burde du prøve å roe ned dette noen hakk. Om du ikke "er deg selv" innenfor en viss grad så vil du lett bli avkledd av observatørene.

 

Det blir ikke lagt noen vekt på hva du kan om politiet fra før av. Du scorer selvsagt noen poeng på om du vet litt om hva som foregår i samfunnet, blant annet politiet. Les deg litt opp på nærpolitireformen, men ikke overdriv. Les aktuelle nyheter, og hold deg oppdatert på nyhetsbildet både i Norge og utlandet.

 

Det er helheten av intervjuet, gruppeoppgaven og PC-testene som avgjør om du blir funnet personlig egnet. Blir du ikke funnet personlig egnet så er ikke dette nødvendigvis noen krise. Det kan rett og slett hende at du ikke blir funnet egnet fordi du er for "ung" til sinns. Da er det bare å prøve igjen senere når man har litt mer livserfaring. Jeg kjenner også folk som har blitt funnet egnet det ene året, for så å bli funnet uegnet det neste året, så tilfeldigheter KAN spille inn noen ganger.

 

Snittalderen ved PHS 1.studieår er i år 22,6 (evt 22,7) år. I Sverige og Danmark er snittalderen nærmere 27 år. Jeg er blant de som trekker aldersnittet opp, og jeg kan trygt si at det er flere av de unge studentene som trolig hadde hatt godt av å vente noen år før de kom inn på PHS. Ikke fordi de ikke er gode studenter, men rett og slett fordi modenheten kanskje ikke står i stil med det yrket de har valgt.

 

Jeg ser at du er 19 år, og vil da enten være 20 år eller fortsatt 19 år om du skulle komme inn på PHS neste år. Personlig vil jeg anbefale deg å vente noen år til, tilegne deg livserfaring og søke igjen når du er rundt 22-23 år. Jeg må påpeke at det er forskjell på grad av modenhet blant de yngre studentene, og det kan godt hende at du er blant de mer modne 19-20-åringene.

 

Håper dette besvarte spørsmålene dine. Skulle du ha flere så kan du sende meg en privatmelding.

 

 

mvh

 

Martin D.

PHS B1-student

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan i hvertfall anbefale PHS og spesielt Kongsvinger. Her er det et tett studentmiljø, liten og oversiktlig by og alle studentene bor nær hverandre. Så det er et veldig godt studentmiljø, og foreleserne er veldig tilgjengelig her. I tillegg får man et godt innsikt i politiyrket, fordi det foregår mye kursvirksomhet her, og hundepatruljen har hovedsete ved skolen.

 

 

Kongsvinger <3

Endret av da9elzn
Lenke til kommentar

 

For det første er det nesten ikke mulig å forberede seg noe særlig til intervjuet. Det går helt og alene på deg som person. Du får spørsmål som går på dine verdier, holdninger, refleksjoner og tanker rundt spesifikke tema.

 

Er det ikke basert på personlighetstesten lenger?

 

Personlig egnethet baseres på PC-testene (bl.a. en personlighetstest), gruppeoppgave og intervju.

Lenke til kommentar

Jeg snakker om spørsmålene på intervjuet. De har tidligere vært basert på personlighetstesten.

Delvis. Selve spørsmålene er ikke basert på personlighetstesten, men du blir gitt noen påstander om deg selv som person som du må svare på. Helst vil de nok at du skal reflektere rundt hvordan du er som person.

Lenke til kommentar

Hadde et spørsmål angående legeskjema. Står på nettsiden til PHS at legeskjemaet må være utfylt sammen med fastlegen, samt legge ved en kopi av spirometri og audiometri, men hva ellers blir sjekket/testet hos fastlegen? Antar at det blir en mulig HGB-test? Eller blir det bare spirometri/audiometri og så sitter du bare med fastlegen og fyller ut/svarer på spørsmål? Har ingen sykdommer eller noe som kan diskvalifisere meg så vidt jeg vet, men er bare litt nysgjerrig.

Lenke til kommentar

Hadde et spørsmål angående legeskjema. Står på nettsiden til PHS at legeskjemaet må være utfylt sammen med fastlegen, samt legge ved en kopi av spirometri og audiometri, men hva ellers blir sjekket/testet hos fastlegen? Antar at det blir en mulig HGB-test? Eller blir det bare spirometri/audiometri og så sitter du bare med fastlegen og fyller ut/svarer på spørsmål? Har ingen sykdommer eller noe som kan diskvalifisere meg så vidt jeg vet, men er bare litt nysgjerrig.

 

De tar urinprøve, utfører spirometri (så lenge du har bedt om det da du bestilte legetimen) og sjekker blodtrykk og (farge)syn. Audiometri kan de som regel bare henvise til hos øre-nese-hals spesialister. Det kan ta tid å få time til det, så ville vært så raskt som mulig ute med det. Ellers fyller dere bare ut skjemaet sammen. Hver nøye med å fylle ut alle rubikkene, og be legen henvise til resultatet av spirometrien og audiometrien i selve legeskjemaet + stempel og signatur på audiometri, spirometri og legeskjema. Så er du safe :) 

Lenke til kommentar

 

 

er det mye skriving i politi yrke?

har hørt at hvis man foreksempel er ute 1 time på patruljering, så er det 1 time med rapport skriving

Ja, det er mye rapportskriving. Men etterhvert som du blir dreven på det, går denne skrivingen bare fortere og fortere.

Det er forsåvidt også verdt å merke seg at man kun skriver rapporter dersom det skjer noe, og mengden man skriver varierer mtp forholdets art. Så du kan godt gå 8 timer uten å skrive noe som helst, eller være ute 1 time for så å skrive i 2-3 timer.

Lenke til kommentar

stemmer det at det blir gjort endringer i opptak neste år til phs? 

folk sier du kan bruke linser i kommende opptak

 

Mulige endringer i opptaket 2016

Det vil kunne komme endringer i nåværende synskrav. Endringen vil trolig bli at søkere oppfyller synskravet dersom de oppfyller helsekrav til førerkort klasse D. Det vil være mulig å bruke linser for å oppfylle kravet. Det vil fortsatt være påkrevd at søkerne har normalt samsyn og synsfelt. De medisinske kravene vil bli oppdatert om endringen trer i kraft.

Kilde: http://www.phs.no/studies/Bachelor/opptakskrav/

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...