Gå til innhold

TEST: Sony KD-55X8505C


Anbefalte innlegg

 

-snip-

 

Kikk på Panasonic sin 725 modell, den har alt utenom HDR støte, da må man opp på 800 versjonen som har nesten dobbel pris.

 

 

 

har funnet to utmerkede Samsung TV'er som har alt på plass. JS9005 og JS8505. Jeg går antageligvis for 9005. Disse støtter både 10 og 12bit ved 4:2:2 og 60hz. I tillegg til HEVC støtte etc. etc. 

De har og en HDR støtte så vidt jeg så. Men om den faktisk er kompatibel med 4K Blu-ray sin HDR vet jeg ikke, men jeg antar det. Uansett ikke så viktig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er også når HDR blir aktuelt for folk flest. Så vidt jeg vet er 1080i det beste TV-sendingene man får i dag. Mange er i 720p, og noen til og med dårligere. Usikker på hvor stor forskjell det er på en TV med HDR og uten. Er iallfall super fornøyd med min X850c. Knallkjøp til 13k imo.

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

Spørsmålet er også når HDR blir aktuelt for folk flest. Så vidt jeg vet er 1080i det beste TV-sendingene man får i dag. Mange er i 720p, og noen til og med dårligere. Usikker på hvor stor forskjell det er på en TV med HDR og uten. Er iallfall super fornøyd med min X850c. Knallkjøp til 13k imo.

 

HDR har ikke noe med oppløsning å gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, det er jeg fullstendig klar over. Men for at TVen skal ha nytte av HDR, må ikke da TV-sendingene ha støtte for HDR, om du skjønner hva jeg mener?

OK. Beklager da misforsto jeg deg, du tenkte at siden de er så trege med oppløsning vil de også være trege med HDR? Der er mulig, men det er jo også endel andre kilder, jeg har ikke hatt TV sendinger inn i hus på mange år. Endel andre leverer høyere teknisk kvalitet. AtW
Lenke til kommentar

Hvis du skal se TV som i på 50-tallet, med antenne på taket som signalkilde, så får du neppe nytte av HDR med det første.

Hvis du skal se TV som i på 80-tallet, med magnetbånd som signalkilde, så får du neppe nytte av HDR med det første.

Hvis du skal se TV som i på 90 og 00-tallet, med parabolantenne på taket eller kabel-tv som signalkilde, så får du neppe nytte av HDR med det første.

Hvis du skal se TV som i på 90 og 00-tallet, med roterende plater signalkilde, så får du neppe nytte av HDR med det første.

 

Men hvis du derimot skal bruke skjermen som på 201x-tallet med PC som signalkilde kan du få bruk for HDR hvis skjermkort og drivere støtter det. Muligens også hvis du planlegger å kjøpe deg en Ultra HD Blyray-spiller i skjermens levetid.

 

Tuner er i praksis bare en bakoverkompatibilitetsgreie.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Funnet en tysk test som tester sony sin 55" (kantled) mot Samsung 55" JS9090 og Panasonic TX55CXW804:

https://www.youtube.com/watch?v=29lyDPfP_R0

 

Sonyen er på venstre, Samsung i midten og Panasonic høyre.

Spol til 29:50 for sortnivå, man ser der at SOnyen knuser de to andre. Det er jo mye lightbleed på samsungen. Noe på panasonicen også.

 

Dette får meg til å tro at 65" sony med bak.led er det jeg må ha (4k i x serien), eventuelt 75" med bakled (fullhd i W serien).

Spol også til 32:00. Der ser jo samsung 9000 serien crap ut...Panasonic ser jo grei ut der, men sonyen knuser de jo på sortnivå.

34:00 foalting black ser klarest ut på Sonyen også, men panasonicen er der uleselig. Jeg tror fargerommet i JS 9000 serien til samsung er noe høyere og den vil vel kanskje støtte HDR, men for meg kan jeg aldri leve med så mye lightbleed og så ujevne farger. Jeg hadde to samsunger før jeg gikk over til LG Oled og jeg hatet alltid lightbleeden.

 

Jeg synes også Sonyen presterer best på 37:16 (jevnhet i fargen). Når i tillegg sonyen har lav inputlag og android, så er det egentlig for meg lett å begynne å ekskludere tver.

 

hva med input-lag?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...