Gå til innhold

TEST: Sony KD-55X8505C


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bak eller kant-led? Er såpass viktig at det bør være noe av det første som nevnes i en anmeldelse av et led-tv.............

 

Hvis det er full LED så nevnes nok det veldig tidlig. De aller fleste er kant LED... :\ *hater edge LED* Få i gang OLED som standar, fort!

Et kjapt spørsmål: Jeg ser at dere testet 8505C, mens HIFI klubben selger 8509C. Forskjellen er visstnok at 8505C har 800 hz motionflow, men HIFI klubben sin verjson har 1000 hz motionflow. Er dette noe man merker og verdt den 1000-lappen ekstra?

 

Jeg vet ikke hvem som bruker "fake motion rate" funksjonene på fullt uansett. Blir jo som å se på spøkelses film... Har enda til gode å se en tv som får dette til å virke naturlig. Har den maks på low, helst av på mine tver.

Lenke til kommentar

 

Ut ifra http://www.rtings.com/reviews/tv/lcd-led/sony/x850cså ser det ut som den støtter 4:4:4 i 30 hz, men ikke i 60 hz. Vet ikke hva det vil si.

 

Desverre får du ikke content i 60 fps med mindre det er spill, og det er vel ikke påvirket av dette?

 

Så har vel i praksis ikke så mye å si om det bare er 30 hz.

Okei, så ved blu ray, netflix osv. så vil dette holde? Endret av Emils.
Lenke til kommentar

Det vil det, da ingen filmer/serier med unntak av hobbiten er over 24 fps. Har ikke helt satt meg inn i hva dette er, men utifra kommentarene antar jeg det er noe som bare påvirker signaler fra enheter som sender kopibeskyttet materiale av denne typen, og ikke signaler som spill/deling av skjerm osv.

 

Det er jo en mulighet for at filmbransjen vil gå over til 60 fps, men med tanke på at de ikke klarer å lage 4K filmer engang blir vel dette en stund til, hvis det noengang skjer.

Lenke til kommentar

 

Ut ifra http://www.rtings.com/reviews/tv/lcd-led/sony/x850cså ser det ut som den støtter 4:4:4 i 30 hz, men ikke i 60 hz. Vet ikke hva det vil si.

 

Desverre får du ikke content i 60 fps med mindre det er spill, og det er vel ikke påvirket av dette?

 

Så har vel i praksis ikke så mye å si om det bare er 30 hz.

Nå skal man være passe rik for å kjøpe en så dyr TV kun for eksisterende innhold. For de fleste så ønsker man å være forberedt på ting man vet kommer, så sant det er mulig (går ikke å få tak i 8K TV i dag f.eks)

Og når man da ser at UHD Blu-Ray formatet støtter opp til 60fps, og noen store aktører snakker om at der ønsker å øke bildefrekvensen (de sikter vel på 120) så er det litt tabbe å kjøpe en 30hz maks TV når standarden skal være 60.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ut ifra http://www.rtings.com/reviews/tv/lcd-led/sony/x850cså ser det ut som den støtter 4:4:4 i 30 hz, men ikke i 60 hz. Vet ikke hva det vil si.

 

Desverre får du ikke content i 60 fps med mindre det er spill, og det er vel ikke påvirket av dette?

 

Så har vel i praksis ikke så mye å si om det bare er 30 hz.

Okei, så ved blu ray, netflix osv. så vil dette holde?

Ja og nei, på en måte? UHD Blu-Ray (navnet på 4K Blu-Ray formatet) støttet opp til 60hz, mot dagens Blu-Ray som kun støttet 30 (ved Full HD). Så det kan godt komme innhold i fremtiden som støtter 60hz. Samme med Netflix, Netflix har uttrykt ønske om å få dyttet markedet over til 60hz (og mer, snakk om 120), og de har demonstrert støtte for det.

Så om kanskje kort tid vil vi se innhold hvor 30hz ikke strekker til, men du vil fortsatt kunne se på innhold som er over 30hz, men du vil jo bare se 30 bilder i sekundet da, og er det et litt rart tall som ikke går gjevnt opp i 30 (som 48 som Hobbiten er laget i) så kan du oppleve ting som tearing, hvor skjermen viser deler av et bilder og deler av et annet (kommer nytt bilde inn midt under oppregningen)

Lenke til kommentar

Jeg og håper at det er sant at filmer osv vil gå over til 60 fps, men de har nå hatt 24 som standard dra litt over 1910 til den dag i dag. Det var ikke akkurat stor støtte for en dobbling av fps i Hobbiten fra andre filmfolk og anmeldere. (det er ikke et merkelig tall, det er jo bare dobbelt av det de bruker til vanlig). Kan være de sier at det vil komme snart, men jeg er svært skeptisk til at det faktisk vil skje. Bare se på utvalget av ekte 4K innspillinger.

Lenke til kommentar

Jeg tenker iallfall at en TV har en levetid på ish ~5 år om man vil stå oppdatert. Mange interesserte oppdaterer hurtigere, mens de mindre kravstore oppdaterer tregere. I hovedsak tenker jeg hva som er aktuelt i år, og iallfall neste år. Det kan ikke se ut som 4K blu-ray vil bli standard med det første. Da krever man at enda flere kjøper 4K TV-er og at FullHD markedet mer eller mindre dør ut. I tillegg sendes jo ikke TV signalene i så mye mer enn 720p om jeg ikke tar helt feil. Jeg er teknologisk interessert, men jeg spør meg heller hvor mye jeg vil ha bruk for 60 hz 4:4:4 om det ikke blir aktuelt på en god god stund. TVen støtter jo 4K 30hz 4:4:4, og da antar jeg at den støtter samme verdier i 1080p. 

 

Jeg tror også TVer snart får en mer mobil-syklus når det kommer til levetid. Tidligere så man på TVer som en investering, men i dag ser nok flere på det som en forbruksvare. Alle er klar over at teknologien utvikler seg i en så høy hastighet at det ikke vil være mulig å ha en 10 år gammel TV om man ønsker det nyeste innholdet. Jeg ser heller ingen grunn til å gå til innkjøp av TVer opp mot 40k for å ha teknologi man kanskje vil få om noen år. 

Lenke til kommentar

Dette virker jo lovende, hvis 55" med kant-led får bra skryt for sortnivå, vil jo mest sannsynlig 65" og 75" med bak-led være enda bedre. I tillegg er jeg spent på fullhd-modellen (W serien). Man får jo fullhd i W serien i 75" for samme pris som 4K i X serien i 65".

Nå er jo selvsagt 4K enda mer i sin rett på 75" enn 65", men jeg sitter 5 meter unna TV og det i kombinasjon med hvor lite som eksisterer i 4K får meg jo til å tenke.. Det er jo et utsagn: less is more, men det gjelder vel egentlig ikke på tvstørrelse :-P More is more!

Samtidig har jeg jo før hatt ca 120" lerret med DLP prosjektor, uten å plages av skarphet :-P

Jeg håper på en test av: Sony Bravia KDL-75W855C (ev 65W855C), de skal også i likhet med X serien ha bak-led i 65 og 75" utgaven.
Skal bytte ut min LG Oled, pga. 55" er litt lite fra 5 meter.

Lenke til kommentar

Funnet en tysk test som tester sony sin 55" (kantled) mot Samsung 55" JS9090 og Panasonic TX55CXW804:



Sonyen er på venstre, Samsung i midten og Panasonic høyre.
Spol til 29:50 for sortnivå, man ser der at SOnyen knuser de to andre. Det er jo mye lightbleed på samsungen. Noe på panasonicen også.

Dette får meg til å tro at 65" sony med bak.led er det jeg må ha (4k i x serien), eventuelt 75" med bakled (fullhd i W serien).
Spol også til 32:00. Der ser jo samsung 9000 serien crap ut...Panasonic ser jo grei ut der, men sonyen knuser de jo på sortnivå.
34:00 foalting black ser klarest ut på Sonyen også, men panasonicen er der uleselig. Jeg tror fargerommet i JS 9000 serien til samsung er noe høyere og den vil vel kanskje støtte HDR, men for meg kan jeg aldri leve med så mye lightbleed og så ujevne farger. Jeg hadde to samsunger før jeg gikk over til LG Oled og jeg hatet alltid lightbleeden.

Jeg synes også Sonyen presterer best på 37:16 (jevnhet i fargen). Når i tillegg sonyen har lav inputlag og android, så er det egentlig for meg lett å begynne å ekskludere tver.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det i kombinasjon med hvor lite som eksisterer i 4K får meg jo til å tenke..

Akkurat det er et stadig like dårlig argument mot 4K.

- Det tar utgangspunkt i at du ikke skal ha TVen særlig lenge

- Det tar utgangspunkt i at du aldri kommer til å se foto på den

- Det tar utgangspunkt i at du aldri kommer til å koble til en 4K Blueray-spiller (eller hva det nå heter)

- Det tar utgangspunkt i at du aldri kommer til å koble PCen til den med full oppløsning

- Det tar utgangspunkt i at du aldri kommer til å se 4K fra Netflix, HBO eller andre tilbydere i hele dens levetid

 

På en så stor skjerm som 75" ville jeg ikke gått for bare 1920*1080, selv på 5 meters hold. Da ville jeg heller gått ned i størrelse (med Full HD) for å legge av litt penger til en 75" 4K OLED om et års tid eller to.  Hvis 65" Full HD ikke føles som en nevneverdig oppgradering så kan det være en idé å hoppe over hele 65" FullHD-idéen og fortsette å spare litt til.

Lenke til kommentar

65", 4K og perfekt sortnivå?

https://prisguiden.no/produkt/lg-65ec970v-212390

 

Hvis du leser testen til tek så synes de ellers både WebOS og Tizen er bedre enn Android til Sony-Tvene.

Er ellers TVene testet etter kalibrering, eller etter at det er valgt profiler? Utifra det jeg ser ville jeg helt klart sagt at Samsungen sannsynligvis har andre innstillinger enn de andre. Sannsynligvis fabrikkinnstillinger på alle. Jeg ville blitt veldig overrasket hvis det ikke var slik. Det vil jo si at Samsung TVen har ekstra saturerte farger, og høyere fargetemperatur blant annet. Ganske tydelig på 40:20. Sony og Panasonic pleier jo å sette standard nærmere det som regnes som et perfekt bilde, mens Samsung stiller den mer inn for å se bra ut i butikken. For å få et bilde til å sammenligne med er det altså viktig på Samsung TVer å endre profil.

 

Noe som bekreftes av tek sin test:

Nytt av året er også at TV-en står i modusen Standard når du pakker den ut, og ikke Dynamisk slik de har pleid å gjøre. 

Standard-modusen er dog ikke den beste av valgene, der det kun er Dynamisk som er et dårligere valg. Både kontrast og lysstyrke er for kraftig over hele fjøla, samtidig som som hvitbalansen er preget av et kraftig blåstikk.

Her vil nok og kontrast og lysstyrke-valgene ødelegge for sammenligningen når det gjelder sortnivå. Testen har åpenbart ikke tatt forbehold om dette i det hele tatt. Selv om testen i seg selv virker veldig god, så blir den dårlig av at de bruker forskjellige innstillinger på TVene.

Fra tek sin test ETTER kalibrering:
"Belysningen er for det første meget jevn, og en av hemmelighetene bak dette er at Samsung angivelig skal ha endre avstanden og vinkelen diodene belyser panelet fra. Resultatet er et bilde der du har minimalt med lyslekkasjer, hvor vi knapt kan skimte noe i et helt beksvart rom. Med andre ord er sortnivået på denne modellen det beste vi har sett med kantbelysning, og byr på et nivå vi kun har sett hos direktebelyste LCD-skjermer tidligere. "

Lenke til kommentar

http://www.rtings.com/tv/reviews/by-brand/samsung/ju7100

 

Ser ut som en konkurrent til X85C. Ser ut som de er like gode på oppskalering, men koster pdd. 7000,- mindre enn Sony sin. Ble litt usikker på om jeg skal gå for Sony sin eller Samsung sin når Android TV virker å være så ustabilt. Utfra rtings.com sine tester så virker det som Samsungen scorer hakket høyere. Hva tenker folk her inne? Norske modellnummeret er forresten JU7005. Ju7505 er vel samme TV, bare at sistnevnte er buet. Litt kjedelig at tek.no kun tester Samsung TV-er til over 40k. 

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

Samsungen har jo ikke støtte for 24p (etter det jeg vet er filmer egentlig noe sånn som 23.976 fps) Den spiller av som 24 eller noe sånt. Det gjør at du til slutt vil få et lite hakk, siden det ikke er nøyaktig 24 fps. 

 

Ellers ser de jo veldig like ut, med Samsungen som er marginalt bedre. Som jeg skrev i min tidligere post så er ikke Android TV noe å skryte av (hvertfall til nå). Du ser jo i tek sin test at alt går tregt blant annet. Det viser jo dette og med 9 i score for smart TV til samsung og 6 til Sony. Det er nok bedre enn det Sony hadde før, men Samsung har jo vært den beste her lenge.

 

Men hvis Samsungen er så mye billigere, finnes det ikke en i lik pris med Sonyen, som da muligens er bedre? 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, jeg har hatt KD65X8505C i 2 dager nå.

Det jeg kan si, er at AndroidTV støtter multitasking.

 

Det er nok ikke alle apper som støtter det, men noen apper støtter avspilling i bakgrunnen. Eksempelvis Google Music, samt et par av videotjenestene.

 

I tillegg vil ejg tipse om denne tråden:

http://forum.xda-developers.com/nexus-player/general/sony-tv-apps-amazon-instant-video-apk-t3107309

 

Man kan sende apper fra og til tven (fra og til en android tlf/nettbrett). I praksis betyr det at mange apper kan sideloades. Noen ahr også tatt ut sony sin netflix app og brukt den i andre androidtv-enheter.

 

Når det kommer til kd65x8505c som en TV; vil jeg si den hittil virker lovende. Det gikk litt tregt under oppgradering i starten, samt jeg synes den action menu er litt rar.. (Det er vel nevnt i testen også).

 

Men ellers liker jeg gresnesnittet godt. Jeg har tidligere hatt to samsung smarttver, samt lg oled (webos).

 

PS! Når jeg snakker om multitasking på AndroidTV tenker jeg da at for eksempel jeg spiller av musikk samtidig som jeg går ut av appen. Den viser da grafisk bånd på hjemmeskjermen i sanntid, samt jeg kan da pause musikken med pauseknapp på fjernkontrollen. Det vil jeg nå si er ekte multitasking? Men hvis man sterter noe annet som bruker lyd, pauses musikken.

 

Men den holder jo programmer i minnet. Tven er også utrolig rask fra standby... Samt dedikert netflix-knapp er ikke dumt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Der nevner ingenting angående HDMI 2.0 støtte og da også 60hz og 4:4:4, dette burde da virkelig være med

Hva vil dette si?

- snip -

 

Så om jeg forstår rett, så støtter denne TVen den nye blu-ray standarden? 

 

 

I følge Sony sine egne nettsider støtter ikke TV'en 4K ved 60hz, men den har HDCP 2.2 på to av portene. Som jo skaper forvirring ettersom jeg ville trodd at HDCP 2.2 også betydde HDMI 2.0. De sier kun at TV'en har 4 HDMI porter, de understreker at det er noen forskjeller mellom dem, men gir ikke noe versjon nummer. I tillegg nevner de ingenting angående subsampling eller farger generelt.

 

Jeg har sett mer og mer på TVer i det siste (antar jeg kjøper en til høsten en gang), og dette er et problem jeg har sett litt for mye av. Manglende informasjon angående spesifikasjonene til en TV. Det går mye igjen at det ikke nevnes noe om HDMI versjon, HDCP støtte, video dekoder støtte (H.265 HEVC er jo viktig), responstid eller subsampling. Dette er alle viktige specs som kan bety mye, spesielt for dem som har litt mer peiling (og er gjerne dem som kjøper de dyrere og anbefaler til andre i tillegg), så det er trist å se at til og med produsentene utelater slik info fra sine egne sider. LG er vel en av de bedre, men de liker å si at HDMI portene er "4K HDMI", noe jeg antar betyr HDMI 2.0, men uten at de skriver HDMI 2.0 stoler jeg ikke en plass på at det faktisk er HDMI 2.0. "4K HDMI" høres ut som er bevisst skrevet for å blinde folk med mindre peiling. Men kan også bare være et forsøk på å gjøre specsene konsumer vennlige.

*sigh*

Jaja, denne TV'en så veldig lovlig ut når jeg leste testen. Helt til jeg ble ferdig og la merke til manglende informasjon. Nå er TV'en uaktuell. Jakten fortsetter.

 

 

Kikk på Panasonic sin 725 modell, den har alt utenom HDR støte, da må man opp på 800 versjonen som har nesten dobbel pris.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...