Gå til innhold

Hvordan gjør det bra på intervju


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått innkalling til intervju på blomsterbutikk. Jeg er veldig giret på å få denne jobben, og lurte på om noen har tips til hvordan jeg skal klare meg best mulig på intervju? Jeg kan lite om blomster fra før, så jeg må være forberedt på hva jeg skal si, slik at jeg har en sjanse.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, dere! 
Hvis de spør meg feks negative og positive sider med meg selv? Hva er ok å svare på negativ?
Også hvis de spør om jeg har søkt andre plasser, det har jeg. Da er det vel greit å være ærlig her også å si jeg har søkt flere plasser? Selvom det er denne jeg har lyst på. 

 

Tror det er ganske mange flere søkere som de skal intervjue, og jeg har desverre lite erfaring med jobb, så har veldig lyst å gjøre et godt inntrykk på intervjuet! :-)

Lenke til kommentar

Takk for svar, dere! 

Hvis de spør meg feks negative og positive sider med meg selv? Hva er ok å svare på negativ?

Også hvis de spør om jeg har søkt andre plasser, det har jeg. Da er det vel greit å være ærlig her også å si jeg har søkt flere plasser? Selvom det er denne jeg har lyst på. 

 

Tror det er ganske mange flere søkere som de skal intervjue, og jeg har desverre lite erfaring med jobb, så har veldig lyst å gjøre et godt inntrykk på intervjuet! :-)

Fnn noen negative sider om deg som ikke spiller en rolle for arbeidet og omvendt for de positive:)

Lenke til kommentar

Det lønner seg ikke å være ærlig. Skap et inntrykk av at du er mye bedre enn du egentlig er

Man skal være ærlig. Men man er ikke nødt til å fortelle alt.

Er du f.eks. røyker, så trenger man ikke å fortelle det uoppfordret. Osv.

Du ser tegninga.

 

Å lyve i et intervju kan i ytterste konsekvens føre til at man mister jobben. Personlig egnethet er gjerne et kriterium i enkelte stillinger. Lyver du om personlige forhold så kan man argumentere med at man ikke har den egnetheten stillingen krever.

Lenke til kommentar

Er som nevnt veldig viktig å smile og være glad. Vær ærlig, å starte forholdet med sjefen din med løgner vil bare føre til krøll senere. Du kan fint si at du har søkt flere steder, men husk da å nevne at det absolutt er denne jobben du har lyst på. Si at du er glad i mennesker og elsker å hjelpe de, er ærlig, er positiv, engasjert, elsker å lære nye ting osv. Nevn egenskaper som du selv har og som du mener er viktig i nettopp en blomsterbutikk. Tips kan være å se på finn jobb etter lignende jobber, da det ofte er nevnt opp kvalifikasjoner som ønskes av en eventuell søker i disse annonsene. 

 

Angående negative sider kan du f.eks si at du forventer av deg selv å lære ting med en gang, og at det kan irritere deg om du ikke får til ting med en gang. Du kan også f.eks si at du er veldig pirkete på ting. Da får man på en måte negative ting pakket inn til mer positive versjoner. 

 

Husk å tenke igjennom hvorfor nettopp du bør velges, og ikke de andre som kanskje har mer erfaring enn deg. I og med at det er mye kundekontakt i en blomsterbutikk bør du fremstå som en ordentlig og hyggelig person som er serviceinnstilt. 

Lenke til kommentar

Tusentakk for svar alle sammen! Skal ta deres råd, så får vi håpe på det beste :-) 

 

Jeg har vært syk, og stemmen min kan være litt lav disse dager siden den ikke er på plass enda, er det lurt å nevne dette, slik at hun ikke tror jeg snakker veldig lavt til vanlig? 

 

Andre tips..? :-)

Lenke til kommentar

 

Takk for svar, dere! 

Hvis de spør meg feks negative og positive sider med meg selv? Hva er ok å svare på negativ?

Også hvis de spør om jeg har søkt andre plasser, det har jeg. Da er det vel greit å være ærlig her også å si jeg har søkt flere plasser? Selvom det er denne jeg har lyst på. 

 

Tror det er ganske mange flere søkere som de skal intervjue, og jeg har desverre lite erfaring med jobb, så har veldig lyst å gjøre et godt inntrykk på intervjuet! :-)

Fnn noen negative sider om deg som ikke spiller en rolle for arbeidet og omvendt for de positive:)

 

Ikke enig. Det å være åpen om relevante negative sider ved seg selv viser selvinnsikt, noe enhver seriøs arbeidsgiver setter pris på. At du er bevisst på dine svakheter er en stor styrke i seg selv, og mye bedre enn at du ikke aner hva du gjør galt og bør jobbe med å forbedre. Så om du på en troverdig måte kan nevne svake sider av deg som du faktisk kommer til å måtte forholde deg til når du jobber, er det bedre enn irrelevant svada.
Lenke til kommentar

 

 

 

Fnn noen negative sider om deg som ikke spiller en rolle for arbeidet og omvendt for de positive:)

 

Ikke enig. Det å være åpen om relevante negative sider ved seg selv viser selvinnsikt, noe enhver seriøs arbeidsgiver setter pris på. At du er bevisst på dine svakheter er en stor styrke i seg selv, og mye bedre enn at du ikke aner hva du gjør galt og bør jobbe med å forbedre. Så om du på en troverdig måte kan nevne svake sider av deg som du faktisk kommer til å måtte forholde deg til når du jobber, er det bedre enn irrelevant svada.

 

 

Det har alltid fungert fint for meg, men du har absolutt ett poeng! 

Lenke til kommentar

Hvordan ville du taklet en situasjon der et barn skader seg i barnehagen? Både i situasjonen og i forhold til foreldrene? -Hvordan ville du håndtert en situasjon hvor en forelder kommer til deg med en klage som omhandler barnet deres og deg? 

 

Skal på barnehage intervju i morgen, og leste at disse spørsmålene ofte ble stilt. Helt ærlig vet jeg ikke helt hva jeg hadde gjort i slike situasjoner.. hva ville dere svart? 

Lenke til kommentar

Det er jo en veldig reell situasjon å komme opp i. Spesiellt det med klage fra foreldre som mener ungen har blitt behandla urettferdig ellerno hvis han/hun har fortalt noe hjemme. 

 

Og ungene slår seg vel ganske ofte også, hyler og skriker etter mamma og mamma er ikke der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...