Gå til innhold

Islam: Norge tillater bønnerop!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er det noen her i Norge som er tvunget til å akseptere disse bønneropene?

 

Det høres vel ut som om naboene i Sandnessjøen er det...

 

Geir :)

 

 

Vi kunne reist oss! Reist oss som folk og slått kraftig ned på dette vokale symbolet på at noen mennesker tar seg den frihet å tro på noe. Kastet åket av skuldrene våre. Kommet oss ut av skyggenes dal. Ført vårt folk ut av ufrihetens land. Satt foten en gang for alle ned for Norge og norsk kultur. Tredd flagget godt opp i rumpa og danset halling. Forresten liker jeg ikke nazister, så de må forbys å flagge, evt. å leve. Og jeg liker ikke folk som spiser kaviar med egg, så de må forbys å kjøpe noen av delene. Oh yeah. Brave new world. Where the delusions are rich and the rich are delusioned. I'm lovin' it.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det mer aktuelt å snakke om meg? Er det noen her i Norge som er tvunget til å akseptere disse bønneropene?

 

Du snakker for deg selv. Ikke fellesskapet.

 

Nei, jeg snakker for alle mennesker. Hvis jeg sier at alle mennesker trenger luft for å leve, så kan heller ikke du si "snakk for deg selv, du vet ikke noe om andre" (vel, du kan, men det blir temmelig dumt)

 

Dette er samme sak, ingen MÅ akseptere noe (ihvertfall ikke så lenge det finnes andre akseptable alternativer)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at alle MÅ akseptere det. Det jeg sier er at man ikke skal hevde at ingen kommer til å akseptere det. Som sagt, mange lever i dag med mye støy fra trafikk og bybildet ellers. De aksepterer det, og jeg tror ikke at dette kommer til å utgjøre det store problemet. Hvis du ikke godtar det, så får det være så. Det er lovlig, og burde ikke være til stor sjenanse i forhold til andre lydkilder. Heller motsatt.

 

Sammenligningen din er feil. Kan ikke sammenligne det å akseptere en lydkilde i byrommet med det å puste.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel heller riktigere å si at man bør kunne klare å akseptere det. Motargumentene som har blitt fremmet i denne tråden har ikke akkurat vært overbevisende.

 

Hva ønsker man egentlig å forby? Høyttalere? Gauling? Fremmedspråk i offentligheten? Imponerende hvordan høyresiden hevder at de andre er typiske forbudsparti.

Endret av Quote
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Kan hende jeg virker som en svært ignorant person men hvor lenge er det fredagsbønnen skal vare over høyttaler? Som jeg spurte tidligere er det ikke forskjell på en bjelle på et kirketårn og en mann som roper til en mikrofon som sender lyd ut til høyttalere?

Jeg har ingen inngående kjennskap til hvor lenge fredagsbønnen skal vare over høyttaler. Som det ble hevdet tidligere i tråden, så var det snakk om 3 minutter x 5 ganger daglig. Det er ingen prinsipiell forskjell. Det er begge lydbølger som blir sendt ut, og begge har et religiøst budskap. Ser ikke noen grunn til hvorfor man skal mislike det ene, og like det andre.

 

Når man bor i et tettbygd strøk, så burde man faktisk kunne klare å godta litt bakgrunnsstøy. Mange opplever og godtar støy fra trafikk, bylivet, fly, musikk, kirkeklokker osv, og det blir derfor særdeles merkverdig at litt bønn plutselig blir dråpen som får begeret til å renne over.

 

Det er fali' greier det der, det fremmede.

 

Men det betyr ikke at jeg ikke ønsker muslimer inn til Norge, for all del de kan få lov til å flytte hit om de vil, som du sier det er et fritt land.

 

Ingen nasjon er fritt. Alle nasjoner er styrt av lover. I Norges tilfelle er det Stortinget som tillater hva folk kan og ikke kan gjøre i Norge. For eksempel! Regjering har laget en lov som tillater skoler å forby Hijab på skolen. Å forby Hijab i Norges kommune er valgfritt. Alle nasjoner er styrt av lover enten det er monarki, kommunisme eller diktatorer. Alt er styrt av lover.

 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-2-9-og-3-7---Forbud-mot-hijab-i-skolen/id598628/

 

Norge er ikke et fritt land. Alt er styrt av lover. Du kan ikke bare gå inn en vanlig butikk og kjøpe dop for eksempel. Å kjøpe sex er ulovlig, mens det er lovlig å selge sex. Ikke så fritt av likevel. Hva mennesker gjør i privatlivet har staten ingenting med å gjøre, men de blander seg inn avlikevel. For eksempel skattelisten burde ikke være synlig i det hele tatt. Hva man tjener og betaler i skatt er en privatsak.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

 

Det var noen som sa at vi MÅTTE akseptere disse bønneropene. 

 

Strengt tatt så sa han ikke det. Han sa at kulturen endrer seg over tid. Det er nok et uungåelig faktum. Selv om islamistene kjemper så hardt de kan for at deres skal være uforanderlig. Jeg er ikke sikker på at det er noe eksempel til etterfølgelse.

 

Geir :)

 

 

Kultur og styreform forandrer seg i takt med utviklingen. Norsk parlamentarisk styreform vil bli skiftet ut med noe annet i framtiden. Vet bare ikke hva enda :)

 

Jeg antar jo at dette er normalt utvikling. Norge gikk jo fra

Monarki, Quisling diktator landsforræder, parlamentarisme.

 

Jeg mener at Quisling ikke er en landsforræder ettersom han reddet mange sivile mennesker i Norge ved å alliere seg med tyskerne. Kongen den feige Storting flyktet ut av landet så forventer lite av dem i en krigstid. Men det får være en sak for annen gang.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Det er vel heller riktigere å si at man bør kunne klare å akseptere det. Motargumentene som har blitt fremmet i denne tråden har ikke akkurat vært overbevisende.

 

Hva ønsker man egentlig å forby? Høyttalere? Gauling? Fremmedspråk i offentligheten? Imponerende hvordan høyresiden hevder at de andre er typiske forbudsparti.

 

Det er ikke et spørsmål om hva man kan klare å leve med, det handler om hva man ønsker/ikke ønsker å leve med.

Lenke til kommentar

Kultur er noe som alltid er i endring. Det faktum bør man være i stand akseptere. Det er selvsagt lov å trekke luen nedover øynene og ørene, men det endrer fremdeles ikke faktum. Hvis du ikke ønsker å leve med det, så er det "synd for deg" hvis flertallet klarer det.

Endret av Quote
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

En kommune i Norge har nå gitt tillatelse for muslimene skal få lov til å gi bønnerop hver fredag. Dette er ett skritt nærmere for islamisere Norge mener noen. I artikkelen skrives det at innbyggerne må forstå at de er i Sandesjøen og ikke i Mekka.

 

Hva tenker du?

Jeg tenker ikke fordi at det bare er en av veldig mange lyder som man er pent nødt til å høre fordi man har hørselsans og medfølgende fysiske atributter, kalt ører.

 

Jeg synes sutrelyder fra folk som tar lydene personlig er mer irriterende, selv om det også bare er noen andre lyder som flyter forbi

Lenke til kommentar

 

En kommune i Norge har nå gitt tillatelse for muslimene skal få lov til å gi bønnerop hver fredag. Dette er ett skritt nærmere for islamisere Norge mener noen. I artikkelen skrives det at innbyggerne må forstå at de er i Sandesjøen og ikke i Mekka.

 

Hva tenker du?

Jeg tenker ikke fordi at det bare er en av veldig mange lyder som man er pent nødt til å høre fordi man har hørselsans og medfølgende fysiske atributter, kalt ører.

 

Jeg synes sutrelyder fra folk som tar lydene personlig er mer irriterende, selv om det også bare er noen andre lyder som flyter forbi

 

 

Hahaha, så godt kan det sies. 100% enig.

Lenke til kommentar

Så sant, så sant. Jeg er også veldig interessert i å høre konkret hva som skal forbys. Snakking over høyttaler? Snakking over høyttaler på et språk fra utlandet? Hvilke språk skal det gjelde? Jeg kan fortsette, men har vel fått frem poenget mitt. Det er like håpløst som å forby russetiden - hvor enkelte i praksis ønsker å forby bruk av røde/blå/svarte bukser med hvit skrift på i mai.

 

Ser for meg politimenn som vandrer gatelangs med flere ordbøker for å passe på at ingen offentlige ytringer er på de ulovlige språkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et annet problem er at lyden er så svak. Også de som bor et annet sted enn i bykjernen, kan ha behov for å høre bønneutropet. Det er ikke alle som har råd til å bo i nærheten av torget. 

 

En løsning kan være å montere kjeder av høyttalere over hele øya slik at ingen blir diskriminert. Så lenge utropet ikke varer så lenge eller kommer om natta, er nok dette er god løsning. Å koble dette til luftvernsanlegget går vel dessverre ikke an, tror jeg. Kanskje kunne en ha brukt morse for å bruke anlegget, men dette er det vel ingen tradisjon for i islam. 

 

Litt lyd synes jeg vi kan tåle. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...