Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A6 Allroad 2013-mod. 3.0 TDI - kostnad 60k service?


Anbefalte innlegg

Hei,

min far har denne bilen og hadde den nylig inne til ser vice. Bilen har gått 53000km, men trolig har 60k servicen blitt gjort. Foruten bytte av fremre bremseskiver og -klosser (ca 3-4000kr ink. jobb), var det ingen feil på bilen. Det er altså kun gjort rutine-/servicespesifikke forberinger.

 

Overraskelsen var stor da han skulle hente bilen og fikk beskjed om at servicen kom på 20.000 kroner. Det var bl.a. byttet olje på girkassen og smørt opp soltak. Min far fikk ingen beskjed/spørsmål om å utføre spesielle ting mens verkstedet holdt på med bilen, feks. pr. tlf.. Kun en regning da han hentet bilen.

 

Er dette vanlig kostnad på 60-tusen servicen på denne bilen? Altså over 15k for en normal servcie?

 

 

På forhånd takk for svar =)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge prislista budre prisen bli 6500+bremser+girolje. Automatgir trenger å skifte girolje innimellom, dette betalte jeg ca 2600 for sist.

Soltak skal han ikke betale for dersom de ikke ringte og fikk bekreftet at det var OK å gjøre.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Ja altså dette er min fars bil, han ringte lettere forskrekket igår, med god grunn.

 

Jeg fant også 6500 kr for normal 60k-service som tooth skriver, derfor syns jeg dette høres merkelig ut. Spesielt siden bilen var/er i god tilstand, de fant ingen feil. Med mindre jeg finner ut at dette er normal servicekostnad ønsker jeg ta dette videre, feks. NAF-bilhjelp? Forslag?

 

Takk for tilbakemeldinger =)

Lenke til kommentar

Hvis vi antar:

Service 6500

Bremser 4000

Giroljeskift 3000   (kom på at jeg fikk en god pris sist)

 

Så er vi på 13500, betydelig mindre enn 20k ja.

 

Kan du legge ut/skrive av kvitteringen med enkeltsummene, TS? Greit for alle som leser denne senere også.

Lenke til kommentar

Ja altså dette er min fars bil, han ringte lettere forskrekket igår, med god grunn.

 

Jeg fant også 6500 kr for normal 60k-service som tooth skriver, derfor syns jeg dette høres merkelig ut. Spesielt siden bilen var/er i god tilstand, de fant ingen feil. Med mindre jeg finner ut at dette er normal servicekostnad ønsker jeg ta dette videre, feks. NAF-bilhjelp? Forslag?

 

Takk for tilbakemeldinger =)

Skaff en kopi av fakturavedlegg, mye lettere å vurdere da.

 

Du trenger foreløpig ikke ta det videre på annet vis enn å ringe verkstedet og påpeke prisfeil, de pleier (hvertfall her) være veldig medgjørlige. Dessuten har de prismatch-garanti, så du kan evt få et overslag på samme jobben fra nærmeste mekonomen og be Møller matche.

Tipper det er gjort en feil her, som når jeg fikk tilbud på register+vannpumpe til 18.000, til tross for fastpris på 8000.

Lenke til kommentar

Dersom det er automat/DSG så er det GRISEDYRT å bytte girolje/flushe kassa som du gjør samtidig. Bruker vel noe sånn som 15 liter olje for å flushe + fylle på ny.. men at dette skal gjøres på en 2 år gammel bil? ALDRI. 

Tidligere hadde de ikke oljeskiftintervall engang på vw/audi, men etter noen havarerte kasser så ble det vel innført. 

Dog mener jeg at dette var rundt 120000 km (gjorde hvertfall det på gamle passaten min). 

 

 

 

Ja altså dette er min fars bil, han ringte lettere forskrekket igår, med god grunn.

 

Jeg fant også 6500 kr for normal 60k-service som tooth skriver, derfor syns jeg dette høres merkelig ut. Spesielt siden bilen var/er i god tilstand, de fant ingen feil. Med mindre jeg finner ut at dette er normal servicekostnad ønsker jeg ta dette videre, feks. NAF-bilhjelp? Forslag?

 

Takk for tilbakemeldinger =)

Skaff en kopi av fakturavedlegg, mye lettere å vurdere da.

 

Du trenger foreløpig ikke ta det videre på annet vis enn å ringe verkstedet og påpeke prisfeil, de pleier (hvertfall her) være veldig medgjørlige. Dessuten har de prismatch-garanti, så du kan evt få et overslag på samme jobben fra nærmeste mekonomen og be Møller matche.

Tipper det er gjort en feil her, som når jeg fikk tilbud på register+vannpumpe til 18.000, til tross for fastpris på 8000.

 

 

Møkkagnomen er jaggu svindlere de også. 

Hadde audien min inne på møkkagnomen på klepp sist uke. 

Spurte om pris 3 ganger for å bytte klosser foran og bak og fikk en pris på 2000.- (Greit det tenkte jeg.. audi skal ha 1950 for foran og 1850 for bak så er vel logisk at de er billigere).

I tillegg så avtalte jeg service (70000km) og regna da med olje, filter, bremsevæske, luftfilter + div.

De spurte om jeg ville ha longlifeservice noe jeg takka nei til. 

 

Hva skjedde? De skifta olje og filter bare og tok SÅKLART LONGLIFESERVICE enda jeg ba dem om å ikke ta det - I tillegg så bytta de bare bremsene foran.

De gadd ikke diskutere det engang så endte opp med å betale mer på MØKKAGNOMEN enn hos audi. 

Lenke til kommentar

Hvis vi antar:

Service 6500

Bremser 4000

Giroljeskift 3000   (kom på at jeg fikk en god pris sist)

 

Så er vi på 13500, betydelig mindre enn 20k ja.

 

Kan du legge ut/skrive av kvitteringen med enkeltsummene, TS? Greit for alle som leser denne senere også.

 

Koster ca 6000.- på audi det bremseskiftet

Lenke til kommentar

Bremser 6000.- 

Service 5500.- (mer om bremsevæskeservice)

giroljeskift (med flushing isåfall) ca 8000 (tipper jeg. Bilen skal stå i rett posisjon med vagcom koblet inn for å måle temperaturen så skal den fylles når temperaturen er et visst nivå - Avansert operasjon)

 

Da er prisen logisk hvertfall

Lenke til kommentar

ARJ,

takk for utfyllende informasjon.

 

Ja dette er DSG automat. Faktura har vi fått, og der står alt med priser. De smurte bl.a. opp soltaket samt. oljeskift på bil og på girkassen. Som sagt, avtalen var normal 60k service, ingen ting annet.

 

Du skriver at ojleskift på girkassen er dyrt og kan dermed forklare prisen, MEN du skriver også at dette er unødvendig. Dette er meget interessant, og vel måten verkstedets måte å "lure" oss. Kan jeg spørre hvorfora du har informasjon om tidsintervall (kilometer) ift. når man skal utføre girkasse-oljeskift? Dersom dette ikke er en del av normal 60k service, samt. ikke avtalt, har de jo brutt avtalen og kan ikke kreve penger for dette slik jeg ser det...

 

Kan jeg spørre om du er (audi) mekaniker eller kilder på denne informasjonen du kommer med ARJ? Jeg stoler absolutt på deg, men høres bedre ut om jeg banker i bordet hos Møller med kilder, enn om jeg sier at "Mr. ARJ på et forum sa det var sånn!" :p Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg ringt et Audiverksted i Oslo, ser ut som at prisen er riktig.. De sa bl.a. følgende:

 

- 60k service, 6500

- bremser (kloss,skive) foran, ca. 6500

- Oljeskift DSG girkasse, intervall stort sett 60k, noen biler 90k. Pris 3990.

- Dieselfilter 2000

- Pollenfilter, 990

 

Det eneste Møller har gjort som ikke var avtalen er da oppsmøring av soltak slik jeg ser det. Dette er ikke i servicen, men anbefalt. Dette koster "kun" 1900 kr, noe som er en liten pris når man uansett må betale 18-19 tusen..

 

Takk for all hjelp!

 

EDIT: Irriterende skriveleif...

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Bremser 6000.- 

Service 5500.- (mer om bremsevæskeservice)

giroljeskift (med flushing isåfall) ca 8000 (tipper jeg. Bilen skal stå i rett posisjon med vagcom koblet inn for å måle temperaturen så skal den fylles når temperaturen er et visst nivå - Avansert operasjon)

 

Da er prisen logisk hvertfall

Jeg har Multitronic, og betalte innpris på olja, da kom giroljeskift på 2600 - altså antagelig fullpris på ~3500, ikke 8000. Ikke mer avansert enn 1,5 time.

 

Intervall for girolje er enten 60 eller 120k. (ja, langt spenn men jeg vet bare at jeg byttet på 120, så det kan være forrige eier byttet på 60 og).

 

 

LÆREPENGE til alle: Få skriftlig tilbud på forhånd, da har de ikke annet valg enn å forholde seg til det. Jeg får alltid dette på mail først(ringer og spør, booker, og ber om kopi på mail). Blir faktura høyere da, er det bare vise til tilbud så kommer ny regning pronto.

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg ringt et Audiverksted i Oslo, ser ut som at prisen er riktig.. De sa bl.a. følgende:

 

- 60k service, 6500

- brenser (kloss,skive) foran, ca. 6500

- Oljeskift DSG girkasse, intervall stort sett 60k, noen biler 90k. Pris 3990.

- Diselfilter 2000

- Pollenfilter, 990

 

Det enste Møller har gjort som ikke var avtalen er da oppsmøring av soltak. Dette er ikke i servicen, men anbefalt. Dette koster "kun" 1900 kr, noe som er en liten pris når man uansett må betale 18-19 tusen..

 

Takk for all hjelp!

Fint å få tallene på bordet - hvorfor er ikke Diesel- og pollenfilter inkl i service?

Lenke til kommentar

 

Ok, da har jeg ringt et Audiverksted i Oslo, ser ut som at prisen er riktig.. De sa bl.a. følgende:

 

- 60k service, 6500

- brenser (kloss,skive) foran, ca. 6500

- Oljeskift DSG girkasse, intervall stort sett 60k, noen biler 90k. Pris 3990.

- Diselfilter 2000

- Pollenfilter, 990

 

Det enste Møller har gjort som ikke var avtalen er da oppsmøring av soltak. Dette er ikke i servicen, men anbefalt. Dette koster "kun" 1900 kr, noe som er en liten pris når man uansett må betale 18-19 tusen..

 

Takk for all hjelp!

Fint å få tallene på bordet - hvorfor er ikke Diesel- og pollenfilter inkl i service?

 

 

Da er det nytt med oljeskiftintervallen på kassa.. 

Som nevnt så var det ingen intervall før.. VAG Sa det ikke var nødvendig. 

Men skift i seg selv er ikke bra.. BØR flushe kassa for du får ikke ut mer enn 2/3 av olja av kassa (om da kassene ikke er redesigna etter 2010)

Lenke til kommentar

ARJ,

takk for tilbakemelding. Jeg vet ikke om de flusher eller ikke, spurte ikke direkte om dette.

 

Jeg er forøvrig helt enig i å ha en prisavtale skriftlig. Jeg har en magefølelse av at verkstedene prøver tjene penger der de kan, og minst penger tjener de på prisbeviste kunder. Dersom man ber om tilbud på forhånd, antar jeg at verkstedet i flere tilfeller forsøker gjøre det så billig som mulig, slik at ikke kunden får et bedre tilbud et annet sted og gjør servicen der.

 

Takk igjen for all hjelp! Da lærte vi kanskje alle noe :p

Lenke til kommentar

 

 

Ok, da har jeg ringt et Audiverksted i Oslo, ser ut som at prisen er riktig.. De sa bl.a. følgende:

 

- 60k service, 6500

- brenser (kloss,skive) foran, ca. 6500

- Oljeskift DSG girkasse, intervall stort sett 60k, noen biler 90k. Pris 3990.

- Diselfilter 2000

- Pollenfilter, 990

 

Det enste Møller har gjort som ikke var avtalen er da oppsmøring av soltak. Dette er ikke i servicen, men anbefalt. Dette koster "kun" 1900 kr, noe som er en liten pris når man uansett må betale 18-19 tusen..

 

Takk for all hjelp!

Fint å få tallene på bordet - hvorfor er ikke Diesel- og pollenfilter inkl i service?

 

 

Da er det nytt med oljeskiftintervallen på kassa.. 

Som nevnt så var det ingen intervall før.. VAG Sa det ikke var nødvendig. 

Men skift i seg selv er ikke bra.. BØR flushe kassa for du får ikke ut mer enn 2/3 av olja av kassa (om da kassene ikke er redesigna etter 2010)

 

 

Har da vært oljeskift intervall på girkassen til Audi hele veien. (Multitronic og s-tronic)

 

Eneste som ikke har intervall på 60k, eller som blir byttet etter intervall er triptronic kassene.

Og selv om det ikke er intervall hos Audi på tiptronic bør man helt klart også bytte oljen der etter 60k. 

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

- Pollenfilter, 990

 

Er... er ikke dette veldig drøyt?

 

Har byttet på egne biler så har det vært 200-300,- for filter og 2-3 minutt uten på å bytte det selv (poppe ut hanskerommet på Hondaen jeg har nå. Panel under hanskerommet som sitter med to plastskruer på forrige Audien). En som er vant til å ta service på disse gjør det vel på <1 minutt?

Lenke til kommentar

 

- Pollenfilter, 990

 

Er... er ikke dette veldig drøyt?

 

Har byttet på egne biler så har det vært 200-300,- for filter og 2-3 minutt uten på å bytte det selv (poppe ut hanskerommet på Hondaen jeg har nå. Panel under hanskerommet som sitter med to plastskruer på forrige Audien). En som er vant til å ta service på disse gjør det vel på <1 minutt?

 

Tror de skulle ha 6-700 for å bytte luftfilter på min Octavia.

Kjøpte så nytt filter på biltema og byttet selv. Angrer ikke et sekund og rundt 500 spart.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

 

 

- Pollenfilter, 990

 

Er... er ikke dette veldig drøyt?

 

Har byttet på egne biler så har det vært 200-300,- for filter og 2-3 minutt uten på å bytte det selv (poppe ut hanskerommet på Hondaen jeg har nå. Panel under hanskerommet som sitter med to plastskruer på forrige Audien). En som er vant til å ta service på disse gjør det vel på <1 minutt?

 

Tror de skulle ha 6-700 for å bytte luftfilter på min Octavia.

Kjøpte så nytt filter på biltema og byttet selv. Angrer ikke et sekund og rundt 500 spart.

 

 

Jeg ville ha valgt karbon-filter i fra anerkjente produsenter som BOSCH, MAHLE eller MANN-FILTER. Bestiller du dette på nett så er prisen typisk rundt kr. 230,- (for cabin filteret). På min A6 4F2 C6 så må jeg ut med hanskehyllen og gå ned i knestående for å komme til for å få skiftet filtrene. Tipper jobben tar rundt 20 minutt alt inkludert. Så JA, jeg skifter det heller selv kontra å betale 990,- på verksted. Også luftfilteret ville jeg ha kjøpt fra de nevnte produsentene, det koster typisk 270,- på nett og jobben tar meg ofte 20-30 minutt da det er litt trangt og en del plast-deksler som må lirkes på plass med omhu. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...