Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er det så få turbomatede biler i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

I premiumsegmentet selges det vel knapt nok motorer uten turbo i dag..

Det gjelder vel i stadig større middelsegmentet også. Tror f.eks ikke skoda har en eneste selvpustende bil i dag.

Citigo og Fabia får du med sugis, alt over er kun turbo.

Citigo ja, hadde helt glemt den finnes.

Fabia med sugis selger vel neppe noe særlig. Den har 1.2tsi tilgjengelig også har den ikke?

Lenke til kommentar

Eksos er jo bare spilleffekt som man kaster bort. Bedre å bruke det til å gi motoren mere luft og mer effekt.

En diesel uten turbo er jo ikke kjørbar..

 

Det er bare nesten sant. Selv om Turbo ikke påvirker motoren så mye som feks en kompressor, så vil en turbo fremdeles skape mer mottrykk i motoren enn vanlig eksos. En del av energien når ett stempel tenner, brukes til å presse opp ett annet og da til å pumpe eksos over turboen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Små bensinmotorer uten moment er en pine å kjøre. Men alle snakker bare om HK...

Om jeg hadde en liten motor (1,0 - 1,4) så ville jeg ikke savnet turbo like mye som jeg ville savnet mer slagvolum. Jeg liker å holde meg på lave turtall for komfortens skyld.

 

Får man noe moment ut av små motorer med turbo? Hvis det bare er HK så er det ikke mye vits.

Lenke til kommentar

Små bensinmotorer uten moment er en pine å kjøre. Men alle snakker bare om HK...Om jeg hadde en liten motor (1,0 - 1,4) så ville jeg ikke savnet turbo like mye som jeg ville savnet mer slagvolum. Jeg liker å holde meg på lave turtall for komfortens skyld.Får man noe moment ut av små motorer med turbo? Hvis det bare er HK så er det ikke mye vits.

Den tidligere nevnte Poloen med 1 liter sugemotor må være noe for deg. Den er tre sylindret og har lang slaglengde noe som gjør den merkverdig lik en dieselmotor. Den drar godt på lave turtall og kjøres daglig på 12-1300 rpm på alle 5 girene.

 

Men du kan bare glemme å gi noe mer gass. Over 3500 rpm flater den ut akkurat som en gammel diesel. Da blir det kun støy og ingen fart. Da er det bedre å gire opp.

Motoren er faktisk en liten nytelse å kjøre da den er rolig, myk og seig i bunnen og helt uten turbolag og forsinkelse. Men 70 HK er i minste laget til forbikjøringer i 80 soner. ?

En slik motor med kompressor hadde vært konge.....

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Den tidligere nevnte Poloen med 1 liter sugemotor må være noe for deg. Den er tre sylindret og har lang slaglengde noe som gjør den merkverdig lik en dieselmotor. Den drar godt på lave turtall og kjøres daglig på 12-1300 rpm på alle 5 girene.

 

Men du kan bare glemme å gi noe mer gass. Over 3500 rpm flater den ut akkurat som en gammel diesel. Da blir det kun støy og ingen fart. Da er det bedre å gire opp.

Motoren er faktisk en liten nytelse å kjøre da den er rolig, myk og seig i bunnen og helt uten turbolag og forsinkelse. Men 70 HK er i minste laget til forbikjøringer i 80 soner.

En slik motor med kompressor hadde vært konge.....

Den hadde sikkert vært moro å ha! Men som bruksbil vil jeg ha en svær bil som holder farten opp fjellene. Det krever moment. Jeg blir stresset av å kjøre små biler med små motorer med "mye" HK. Gire gire gire ruse ruse. Jeg liker høy fart, men helst uanstrengt fart.

Jeg hadde en gang en Suzuki Swift med en knøttliten hissig fjertmotor og den var oppe i 4-5 liter bensin på mila (oppoverbakke). Under halvparten så stor motor, dobbelt så stort forbruk. Null dreiemoment betydde maks turtall for å holde farten.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Små bensinmotorer uten moment er en pine å kjøre. Men alle snakker bare om HK...

Om jeg hadde en liten motor (1,0 - 1,4) så ville jeg ikke savnet turbo like mye som jeg ville savnet mer slagvolum. Jeg liker å holde meg på lave turtall for komfortens skyld.

 

Får man noe moment ut av små motorer med turbo? Hvis det bare er HK så er det ikke mye vits.

1,4 Tsi som brukes i VAG-bilene har 250NM fra 1500 rpm. Burde være helt greit det.

 

Mens 1,2tsi har 175NM fra 1400 rpm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...