Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feriepenger ved oppsigelse... Noen som vet?


M.Cane

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har sagt opp jobben min. Jeg har har 3 måneders oppsigelse, så siste arbeidsdag for meg er 31.Juli.

 

Jeg tar ut 18 dagers ferie i Juli, og resten av Juli får jeg ubetalt fri (Jeg slutter da i jobben min 30.juni).

 

Vi får feriepenger utbetalt som lønn i Juni (dvs ikke ordinær lønn i juni)

 

Det jeg lurer på er:  De 18 dagene som jeg har ferie i juli, disse skal jeg få betalt for?

 

Siden hele junilønna blir trukket for å kompensere ferie hele året?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ha 18 dager ferie i juli, dette er resten av ferien min dette året.

Jeg fikk så de resterende dagene 5(?) dagene fri uten lønn fra firmaet, for å avslutte arbeidsforholdet i juni.

 

Jeg mener da at jeg skal få lønn for 18 dager ferie, noe jeg ville fått om jeg ikke hadde sluttet..

Lenke til kommentar

Jeg skal ha 18 dager ferie i juli, dette er resten av ferien min dette året.

Jeg fikk så de resterende dagene 5(?) dagene fri uten lønn fra firmaet, for å avslutte arbeidsforholdet i juni.

 

Jeg mener da at jeg skal få lønn for 18 dager ferie, noe jeg ville fått om jeg ikke hadde sluttet..

 

Klart du skal ha det, du har jo ferie selv om det er oppsigelsestid eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man har junioppgjør trekkes man i lønn for 21/25 eller 25/30 dager ferie (avhengig av om du har fire eller fem uker ferie og om ferieuka regnes som fem- eller seksdagers uke) samtidig som det utbetales feriepenger.

 

Når det senere viser seg at man slutter uten å ha tatt ut alle dagene det ble trukket for i juni skal dette lønnstrekket etterbetales sammen med årets opptjente feriepenger, og eventuell ikke-avspasert fleksitid. Dette kalles sluttoppgjør.

 

EDIT: Hvis du har ubetalt fri er det nettopp det - ubetalt. Du får dermed ikke lønn for den perioden du har ubetalt fri. Men det betyr bare at du kan trekkes i lønn for juli måned, ikke at du også kan trekkes i sluttoppgjøret. Det blir dobbelttrekk.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Vedkommende mener at han er så "raus" å gi meg resten av juli fri, at dette faller bort... 

 

Det mener jeg ikke henger på greip, for jeg mener at jeg har jobbet for disse pengene..

 

En slik en dust som de kalles i arbeidsmiljøet, du kan betrygge deg med at det er ikke siste gang du møter på en :) 

 

Men ja, se svaret til Krikkert, pengene skal du ha :) 

Lenke til kommentar

Det er enkelt: Du skal ha betalt for den tiden du er på jobb. Du skal også få utbetalt opparbeidede feriepenger fra i fjor.

 

Det vil si at du skal ha følgende:

 

Juni: Fast lønn + opparbeidede feriepenger.

Juli: Fast lønn, minus fridager på grunn av at du får gå før tiden. Minus 18 feriedager.

 

Det har ikke noe å si når du får utbetalt feriepenge. Det som er enklest her er egentlig at du får fast lønn og feriepenger for juni og så ingenting i juli (du har allerede fått feriepengene i juni som du egentlig skulle fått i juli).

 

Oppsummert skal du ha:

Fast lønn juni

+ Fastlønn juli

- 18 dager ferie

- dager fri fordi du går før tiden

+ opparbeidede feriepenger fra 2014

Lenke til kommentar

hvis du har 25 dager ferie så skal det (hvis det ikke er særavtaler) trekkes feriepenger 12% fra i fjor pluss trekkes 4/26 av feriepengene sånn at du kan få lønn i alle 25 dagene du faktisk tar ferie.

Husk at feriepenger beregnes som 10,2% ved fire ferieuker som er standard. 12% er kun ved femte ferieuke.

Lenke til kommentar

 

hvis du har 25 dager ferie så skal det (hvis det ikke er særavtaler) trekkes feriepenger 12% fra i fjor pluss trekkes 4/26 av feriepengene sånn at du kan få lønn i alle 25 dagene du faktisk tar ferie.

Husk at feriepenger beregnes som 10,2% ved fire ferieuker som er standard. 12% er kun ved femte ferieuke.

 

 

Det har du rett i, men svært få har det i dag. 

Normalt er 12% så blir det trukket 4/26 av de opptjente 12% for å dekke 5e ferieuken. 

Lenke til kommentar

 

 

hvis du har 25 dager ferie så skal det (hvis det ikke er særavtaler) trekkes feriepenger 12% fra i fjor pluss trekkes 4/26 av feriepengene sånn at du kan få lønn i alle 25 dagene du faktisk tar ferie.

 

Husk at feriepenger beregnes som 10,2% ved fire ferieuker som er standard. 12% er kun ved femte ferieuke.

 

Det har du rett i, men svært få har det i dag. 

Normalt er 12% så blir det trukket 4/26 av de opptjente 12% for å dekke 5e ferieuken.

Hva mener du med 4/26 av feriepengene? Det som er normalt er:

Lønn for måneden+

Feriepenger fra året før(12/10,2%)

-antall ubetalte feriedager * normal arbeidstid * timelønn(normalt 25*7,5*timelønn)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...