Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feriepenger ved oppsigelse... Noen som vet?


M.Cane

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

hvis du har 25 dager ferie så skal det (hvis det ikke er særavtaler) trekkes feriepenger 12% fra i fjor pluss trekkes 4/26 av feriepengene sånn at du kan få lønn i alle 25 dagene du faktisk tar ferie.

Husk at feriepenger beregnes som 10,2% ved fire ferieuker som er standard. 12% er kun ved femte ferieuke.
 

Det har du rett i, men svært få har det i dag. 

Normalt er 12% så blir det trukket 4/26 av de opptjente 12% for å dekke 5e ferieuken.

Hva mener du med 4/26 av feriepengene? Det som er normalt er:

Lønn for måneden+

Feriepenger fra året før(12/10,2%)

-antall ubetalte feriedager * normal arbeidstid * timelønn(normalt 25*7,5*timelønn)

 

 

Hvis du får utbetalt fastlønn, vil du se at arbeidsgiver foretar et trekk på 1/26 av feriepengene. Begrunnelsen for dette er at vi i gjennomsnitt jobber 26 dager hver måned (inkludert lørdager). Feriepengene skal imidlertid dekke utbetalinger for 25 virkedager.

Hvis du er omfattet av avtale om en femte ferieuke, blir trekket større. Her skal feriepengene dekke 30 virkedager. Ved avvikling av ferie dekker feriepengene da 4 dager mer enn du jobber, og for å kompensere for dette vil du bli trukket med 4/26 av enn månedslønn når feriepengene utbetales. Dette betyr i praksis at hvis du jobber på en større arbeidsplass med tariffavtale om 5 ukers ferie, og dermed blir trukket for 4/26 månedslønn, bør du også passe på å ta ut full ferie. Hvis du bare tar ut 4 ukers ferie, vil du nemlig ende opp med å betale for å gå på jobb i den femte ferieuken!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

hvis du har 25 dager ferie så skal det (hvis det ikke er særavtaler) trekkes feriepenger 12% fra i fjor pluss trekkes 4/26 av feriepengene sånn at du kan få lønn i alle 25 dagene du faktisk tar ferie.

Husk at feriepenger beregnes som 10,2% ved fire ferieuker som er standard. 12% er kun ved femte ferieuke.
 

Det har du rett i, men svært få har det i dag. 

Normalt er 12% så blir det trukket 4/26 av de opptjente 12% for å dekke 5e ferieuken.

Hva mener du med 4/26 av feriepengene? Det som er normalt er:

Lønn for måneden+

Feriepenger fra året før(12/10,2%)

-antall ubetalte feriedager * normal arbeidstid * timelønn(normalt 25*7,5*timelønn)

 

 

Hvis du får utbetalt fastlønn, vil du se at arbeidsgiver foretar et trekk på 1/26 av feriepengene. Begrunnelsen for dette er at vi i gjennomsnitt jobber 26 dager hver måned (inkludert lørdager). Feriepengene skal imidlertid dekke utbetalinger for 25 virkedager.

Hvis du er omfattet av avtale om en femte ferieuke, blir trekket større. Her skal feriepengene dekke 30 virkedager. Ved avvikling av ferie dekker feriepengene da 4 dager mer enn du jobber, og for å kompensere for dette vil du bli trukket med 4/26 av enn månedslønn når feriepengene utbetales. Dette betyr i praksis at hvis du jobber på en større arbeidsplass med tariffavtale om 5 ukers ferie, og dermed blir trukket for 4/26 månedslønn, bør du også passe på å ta ut full ferie. Hvis du bare tar ut 4 ukers ferie, vil du nemlig ende opp med å betale for å gå på jobb i den femte ferieuken!

 

 

Dette er da helt standard info, men jeg har aldri blitt trekt 4/26 av en vanlig lønn. Jeg har alltid fått all lønn, det være overtid, tillegg, div og fastlønn + feriepenger. Trekket blir så 25 dager ganger timeantall altså 7,5  ganget med timelønn. 

Lenke til kommentar

 

kjerringa mi blir trukket 4/26 på begge jobbene sine. 

 

Står det virkelig 4/26 * fastlønn som ett trekk? dette høres veldig rart ut for meg! Men mulig det er slilk, jeg har iallefall aldri sett det.

 

Siden du skriver "timelønn" i eksempelet ditt antar jeg at du fører timer og får betalt utifra dette? Jeg tror (med trykk på tror) at 4/26 kun gjelder om man har fastlønn. 

Lenke til kommentar

 

 

kjerringa mi blir trukket 4/26 på begge jobbene sine. 

 

Står det virkelig 4/26 * fastlønn som ett trekk? dette høres veldig rart ut for meg! Men mulig det er slilk, jeg har iallefall aldri sett det.

 

Siden du skriver "timelønn" i eksempelet ditt antar jeg at du fører timer og får betalt utifra dette? Jeg tror (med trykk på tror) at 4/26 kun gjelder om man har fastlønn. 

 

 

Både ja og nei, nettopp skiftet jobb. Sist jobb hadde vi fastlønn, men det står fortsat timelønn * 162,5 og på samme måte 25 * 7,5 * timelønn når en trekkes for ferie.

 

Nåværende jobb har vi også fastlønn men da det er litt i oppstartsfasen og vi har flexitid så fører vi timer enn så lenge. Har dog ikke sett lønnsslipp her enda. 

Lenke til kommentar

Det står 4/26 deler ja.. husker at når dette kom opp første gang for 5-6 år siden så var jeg hard på å undersøke dette, for jeg skjønte ikke at det kunne stemme. 

 

Hm, rare greier. Men etter å ha regnet litt på det vill jo dette svare seg. Om jeg har forstått rett(at man ikke får fastlønnen + de trekker 1/13 av fastlønn i tillegg)

Lenke til kommentar

For å fortelle hvordan dette ville blitt gjort her, med fastlønn:

 

Et vanlig arbeidsår får jeg utbeltalt: 

11 x Fastlønn

+

  1 x Feriepenger (-4 dagslønner, 5te ferieuke)

 

Du er ansatt 7 måneder i år, og tar ut alle 5 ferieuker. Derfor skal du i sum 2015 ha:

 

6 x Fastlønn

+

1 x feriepenger (-4 dagslønner, 5te ferieuke)

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...