Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å installere 8 solcellepanel på taket samt en egen varmtvannstank for å forvarme vannet før det går videre til den ordinære varmtvannstanken i huset.

 

Tanken er å gjøre det superenkel (og rimelig), samtidig som jeg tar vare på all energi som disse solcelle-panelene klarer å produsere.

 

Valg av panel:

Jeg har i dag et 100W panel (på hytta). Det er montert flatt på vegg og gir meg følgende energimengde. På en solrik dag, ca. 15,5V 5,5A i ca. 3 timer, samt ca 15V og 2A i ca. 3 timer. På en dag med skyet vær måler jeg typisk ca. 15V og 2A i ca 6 timer.

 

Valg av VVS-tank for forvarming: Ser at de rimeligste (og mest vanlige) tankene har varmeelement som gir 2000 Watt med en normalspenning på 230V, altså at varmeelementet er på ca. 26,5 Ohm.

 

Jeg tenker å koble 8 solcellepanel i serie, noe som gir meg en samlet spenning på 120-124 Volt og en samlet tilført effekt på minst 540-580 Watt i ca 6 timer hver dag. Dette burde bli minst 3,3kWh per dag. Om jeg regner med sol i minst 6 måneder så blir det ca. 600kWh per år.

 

Tenker da å stille termostaten på den første (solvarmede) VVS-tanken på 75 grader og termostaten på den neste til 60 grader slik at jeg i utnytter solvarmen maksimalt og at nettdrevet oppvarming bare kobles inn når det er absolutt påkrevet.

 

Totalt så bruker huset i dag ca. 15.000kWh hvert år, så det er ikke de helt store besparelsene å hente inn på dette prosjektet. Håper dog at varmtvann utgjør en større del av den totale energimengden, men ønsker å budsjettere nøkternt og forsiktig. Må dog finregne litt på om det i det hele tatt vil bli økonomisk forsvarlig eller om jeg kan endre noe på oppsettet for å få det mer økonomisk. Installasjonskostnadene vil havne på +/- 15.000,- dersom jeg gjør jobben selv.

 

(Alternativ 2 blir å øke til 12-18 solcellepanel og BARE bruke eksisterende varmtvannstank, dog med en egen bryter for å koble over til vanlig nettdrift om vinteren).

 

 

Det jeg lurer på er om det vil være greit å koble to VVS-tanker etter hverandre på denne måten?

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det aner meg at et solfangeranlegg kan bli minst dobbelt så dyrt og vil virke mer sjenerende på taket. Dessuten så bor jeg i Nord-Norge og da frykter jeg at minusgrader om vinteren kan bli en utfordring som resulterer i at jeg må bruke en egen vannsløyfe (med kjøleveske) for å samle inn varmen. Dessuten så vil et slikt anlegg kreve både en pumpe og en kontroller i tillegg til en særdeles kostbar vanntank.

Lenke til kommentar

Vil ikke det bli tungvint med manuell bryter? Tenker da mye overskyet, eller stort forbruk av varmtvann paa kvelden, og dermed lite/ingen oppvarming av vann.

 

Og vil solcellepanelene dine gi nok effekt til aa varme vannet nok?

Aa varme 100 liter vann 1 grad i timen krever 0.116 kW, det vil si at du bare klarer aa varme 100 liter vann rundt 8 grader i timen.

Har du da brukt mye varmtvann, slik at temperaturen i varmtvannsberederen din har falt til 40 grader, og du skal ha den opp igjen til 75, vil det ta over 4 timer, uten aa regne med varmetap og bruk av mer varmt vann. Det kan selvfølgelig gaa, men tror det kan bli litt knapt.

http://passivpluss.no/WP/?page_id=353Disse brukte ca 6kw om dagen til varmtvann.


Har du kalkulert noe rundt forbruk / oppvarming av varmtvann?
Spennede tema!

Lenke til kommentar

Hei, takk for denne infoen. Jeg er ganske blank når det kommer til VVS og oppvarming av vann, men kan en del om solcellepanel og elektronikk. Tallene og formlene du oppgir harmonerer fint med mine gjettinger. Akkurat nå er det bare meg i familien, men siden en slik installasjon vil ha en nedbetalingstid på 10-20 år så bør jeg ta høyde for at det også kan være 2-4 personer i boligen. Jeg har i dag en 200 liters tank med et 2000 Watt element. I løpet av 12 år så har jeg aldri opplevd at det har vært helt tomt for varmtvann.

 

10 slike 100W solcellepanel vil nok kunne produsere rundt 2KWh på en gråværsdag og rundt 5KWh på en solrik dag. Alternativ 1 med en egen tank for forvarming vil jo være relativt problemfri. Alternativ 2 med å bare bruke en tank vil imidlertid være enklest å starte med og løsningen vil ta veldig lite plass. Mulig jeg bør vurdere alternativ 2B å få montert en ekstra termostat på tanken slik at jeg automatisk får kobler over til nettdrift dersom det bare er kaldt vann og  lite sol (over tid). Uansett så må poenget være å kunne magasinere og ta vare på all produssert effekt (uten bruk av en batteribank siden en batteribank ikke klarer å magasinere så mye ennergi).

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Alternativ 2B var noe av det jeg hadde i tankene og!

Med bare deg gaar det nok fint, men med faar du en kvinne og eventuelt barn inn i husholdningen, øker nok varmtvannsforbruket kraftig!

 

 

Med en ekstra termostat og innkobling av nettstrøm hvis temperaturen blir for lav, bør nok og ta hensyn til strømmen som kommer fra solcellene. Er ikke noe vits i aa koble inn nettstrøm hvis grunnen til temperaturen er blitt lav er at du har brukt mye vann.

Igjen, kult prosjekt! Haaper du oppdaterer her videre!

Lenke til kommentar

Ja, alternativ 2B vil muligens bli noe vel komplisert å få til å fungere optimalt. Er riktignok flink med elektronikk og programmering av mikroprosessore (kontrollere), men hjernen må liksom vite om det er dag eller natt, om det er sansynlig at det blir sol og om det er lang tid til neste person tenker å dusje. Tipper en realistisk fremgangsmåte er å starte med alternativ 2 for test, og så utvide til alternativ 1 etter en stund. Tenker at tanken som varmes av solcellene kan være den 200 liters tanken jeg har, mens tanken for nettdrift gjerne kan være en 100-150 liters tank som jeg plasserer på toppen av eksisternede tank.

 

Neste gang jeg skal farte bort en natt så tenker jeg å ta en dusj rett før jeg slår av alle strømkursene bortsett fra VV-tanken. Da vil min vanlige kWh-måler kunne fortelle meg hvor mye energi som må til for å varme opp tanken på nytt etter en dusj.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei. 

 

Spennande innlegg, og planar som liknar på noko som har surra i hovudet mitt ei stund. Har du anledning til å skrive ein oppdatering om korleis det virkar? 

 

Eg har tenkt som deg, at ein VVT direkte kobla på solcellepanel kan brukast til forvarming. Det reint VVS-tekniske er lett. Varmtvatn ut på forvarmingstanken reknast som kaldtvatn inn på "hovudtanken".

 

No har eg endra litt opplegg og har ein akkumulatortank med varmekolbe og kobling til peis med vannkappe. Peisen står for det meste av oppvarminga, men det kjem nok ei tid på året då eg ikkje kjem til å fyre i stova. Då tenkjer eg å montere varmekolbe nr. 2 i akkumulatortanken, og at denne skal gå på solvarme. Akkumulatortanken forvarmar tappevatn (til 60 grader på vedfyring) før vatnet går til ein varmtvannstank som løftar det til 72-75 grader. 

 

Det eg manglar av kunnskap går på det elektriske. Eg tenkjer å koble to panel på 40V (maks 50V) og 300 watt. Slik eg forstår deg, kan desse seriekoblast, og det vert då 80v-100v på maks 600W.

 

Kan solcellepanel koblast direkte, utan noko laderegulator eller anna, på ein elkolbe berekna for 230V? 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 9 måneder senere...

Hei.Torodd.Har du funnet noe ut av dette eller. Jeg har nå koblet noe slikt sammen og det fungerer..

Hei. eg har ikkje kommet så lankt enda. korleis har du kobla detta til. og har du god effekt. tenker kostnaden ikkje blir så stor når man gjør det på denne måten.

Lenke til kommentar

Hei. eg har ikkje kommet så lankt enda. korleis har du kobla detta til. og har du god effekt. tenker kostnaden ikkje blir så stor når man gjør det på denne måten.

Jeg har koblet 2 stk 255 w solceller med maks 31 v rett inn på ett varmeelement 48 v. Paralellkoblet. Uten regulator.I en tank på 120 litr. 

Har nå kjørt dette en uke.og hatt en dag med sol. da gikk temperaturen opp fra 10 til 18 grader.Ellers har det ikke vært sol.

I dette varmeelementet er det 2 sløyfer med hver 750 w.

Den andre sløyfen skal kobles på en vindmølle. Denne jobber jeg nå med å finne ut av. Det var litt værre.

Men morro er det.

Veldig lav kostnad på det hele.

Lenke til kommentar

Jeg har koblet 2 stk 255 w solceller med maks 31 v rett inn på ett varmeelement 48 v. Paralellkoblet. Uten regulator.I en tank på 120 litr. 

Har nå kjørt dette en uke.og hatt en dag med sol. da gikk temperaturen opp fra 10 til 18 grader.Ellers har det ikke vært sol.

I dette varmeelementet er det 2 sløyfer med hver 750 w.

Den andre sløyfen skal kobles på en vindmølle. Denne jobber jeg nå med å finne ut av. Det var litt værre.

Men morro er det.

Veldig lav kostnad på det hele.

Morsomt ja. dette liker eg. eg tenkjer på 4 eller 6 stk 300w og ha ein switch med termostat som sikerheit for overheting. må sjekke lit om det er mulig å koble direkte i 3kw kolbe.har to 200l tanker som er seriekoblet med varme pumpe som driver. så dette blir vel lit for morro skyld også. men dete er godt å ha noko å syssle med også. 

men har stor tru på dette og att dette er mulig å tene inn igjen på kortere tid en andre system.

Lenke til kommentar

Morsomt ja. dette liker eg. eg tenkjer på 4 eller 6 stk 300w og ha ein switch med termostat som sikerheit for overheting. må sjekke lit om det er mulig å koble direkte i 3kw kolbe.har to 200l tanker som er seriekoblet med varme pumpe som driver. så dette blir vel lit for morro skyld også. men dete er godt å ha noko å syssle med også. 

men har stor tru på dette og att dette er mulig å tene inn igjen på kortere tid en andre system.

Helt riktig ,Gøy er det. fikk 6 grader til igår. lite sol,men .Sliter med å finne den rette vindmøllen,men vil nok prøve en 400w dc 24v og sette denne inn på 48 v varmeelement.Da blir det iallefall ca samme strømmengde. ca 16 a. Så får jeg se.

Lenke til kommentar

Helt riktig ,Gøy er det. fikk 6 grader til igår. lite sol,men .Sliter med å finne den rette vindmøllen,men vil nok prøve en 400w dc 24v og sette denne inn på 48 v varmeelement.Da blir det iallefall ca samme strømmengde. ca 16 a. Så får jeg se.

Så lenge den totale max spenningen ikke overstiger spenningen på elementet er det nok greit...

Og svaret jeg har fått er iallefall at solcellene tåler dette uten noen problem.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Elthomasito skrev (På 9.2.2019 den 20.58):

Helt riktig ,Gøy er det. fikk 6 grader til igår. lite sol,men .Sliter med å finne den rette vindmøllen,men vil nok prøve en 400w dc 24v og sette denne inn på 48 v varmeelement.Da blir det iallefall ca samme strømmengde. ca 16 a. Så får jeg se.

Hei. har ikkje kommet lenger med solcelle prosjektet midt. men lurer på om du har fått til noko siden sist. og om dere veit om leverandører som til byr solceller til varmeelement i varmtvanstank.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hei, vi har kjøpt et hus i Italia. Her er det solcellepaneler til å varme vann, antakelig via å produsere strøm først, son så i sin tur varmer vannet. (Men er faktisk ikke helt sikker på det, han som bygget anlegget er ikke tilgjengelig for informasjon..)

Panelene er ikke i bruk nå, vi har akkurat overtatt huset. Panelene er også dekket med presenning, vi har fått opplyst at dette er nødvendig for å unngå skade når anlegget ikke er I drift/bruk. 

Det blir tungvint å dekke til hver gang vi skal være borte herfra en stund. Er det noen som vet nødvendigheten av slik tildekking? Det burde da vel finnes en annen løsning, hvis problemet er å ta unna energi som blir produsert? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...