Gå til innhold

Hvordan tvinger man en ekstern harddisk til å løse seg ut?


Anbefalte innlegg

Jeg får ikke utløst en ekstern harddisk fordi en feilmelding dukker opp og sier at ett eller flere programmer bruker den. Jeg har lukket alle mapper og programmer som jeg har brukt i forbindelse med harddisken, bortsett fra et Google Spreadsheet som jeg har lastet opp bilder til fra harddisken, men jeg vil ikke lukke dette.

Jeg vet ikke om dette er hva som forhindrer harddisken fra å løse seg ut, eller om det er programmer dypere inn i systemet som bruker den.

Jeg har bare lyst til å utløse harddisken med en gang når jeg kommanderer om det.

Endret av Tacanacy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Bare dra den ut som alle andre ;)

 

Jeg pleide nemlig å gjøre det, men etter at jeg hørte at man skal utløse før man plugger ut, begynte lagringsenhetene å vare i flere år i stedet for mindre enn ett år.

 

Jeg skal ikke si det er feil, men jeg har ikke noen veldig god tro på at det stemmer.

Slik jeg har skjønt det er dette med å utløse enheter mest for å forsikre seg om at ingen programmer skriver eller leser til disken samtidig.

Lenke til kommentar

Får du ikke løst ut disken så kan alternativet være å slå av maskinen, ta ut ledningen og slå på igjen (ikke bruk vente-/dvale-modus)

 

Nei, for jeg skrev at jeg ikke vil lukke Google Spreadsheet, å slå av PC-en gjør jo dette, pluss alt annet. Hvis Google Spreadsheet er hva som forhindrer harddisken fra å løse seg ut, så ville det vært fullstendig unødvendig å slå av PC-en når jeg kan bare lukke dette.

Jeg har vanskelig for å tro at det ikke finnes en (avansert) metode for å finne ut hvilke programmer som bruker enheten, eller for å tvinge den til å løse seg ut, eller få programmet til å stoppe å bruke den uten å lukke det.

Endret av Tacanacy
Lenke til kommentar

 

 

Bare dra den ut som alle andre ;)

 

Jeg pleide nemlig å gjøre det, men etter at jeg hørte at man skal utløse før man plugger ut, begynte lagringsenhetene å vare i flere år i stedet for mindre enn ett år.

 

Jeg skal ikke si det er feil, men jeg har ikke noen veldig god tro på at det stemmer.

Slik jeg har skjønt det er dette med å utløse enheter mest for å forsikre seg om at ingen programmer skriver eller leser til disken samtidig.

 

 

Jeg kan høre med en PC-tekniker på mandag om det er konsekvenser til å ikke løse ut først.

Lenke til kommentar

 

 

 

Bare dra den ut som alle andre ;)

 

Jeg pleide nemlig å gjøre det, men etter at jeg hørte at man skal utløse før man plugger ut, begynte lagringsenhetene å vare i flere år i stedet for mindre enn ett år.

 

Jeg skal ikke si det er feil, men jeg har ikke noen veldig god tro på at det stemmer.

Slik jeg har skjønt det er dette med å utløse enheter mest for å forsikre seg om at ingen programmer skriver eller leser til disken samtidig.

 

 

Jeg kan høre med en PC-tekniker på mandag om det er konsekvenser til å ikke løse ut først.

 

Dant denne ;)http://www.tek.no/artikler/kan-usb-minnepinnen-bare-nappes-rett-ut/131197
Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for å tro at det ikke finnes en (avansert) metode for å finne ut hvilke programmer som bruker enheten, eller for å tvinge den til å løse seg ut, eller få programmet til å stoppe å bruke den uten å lukke det.

Det finnes definitivt ikke noe du kan gjøre for å tvinge et program til å stoppe å bruke filen, uten at programmet gjør det selv eller du lukker det.

Det finnes programmer som kan fortelle hvilke program som bruker hvilke filer, du får google det.

 

 

 

Jeg pleide nemlig å gjøre det, men etter at jeg hørte at man skal utløse før man plugger ut, begynte lagringsenhetene å vare i flere år i stedet for mindre enn ett år.

Selve enheten går ikke i stykker av at du drar ut, kun filsystemet og filene. Dvs. at du bare kan formatere den på nytt. Om den er fysisk ødelagt har det andre årsaker.

 

 

 

Slik jeg har skjønt det er dette med å utløse enheter mest for å forsikre seg om at ingen programmer skriver eller leser til disken samtidig.

Nei, det har å gjøre med at Windows ikke skriver filer til disken med en gang ("bufring"). Programmet tror det har lagret på harddisken, men så ligger det bare lagret i minnet. Så skriver Windows periodisk til disken. Dette gjøres for å øke lese og skrivehastigheten.

 

Om man da bare drar ut disken kan man risikere at det siste man lagret ikke har kommet med, eller at filen er ødelagt, fordi du dro ut mens det ble skrevet til disken (selv om skrivingen offisielt var ferdig).

 

Vanlige usb-penner har slik bufring skrudd av som standard og kan bare trekkes ut. USB-harddisker har imidlertid bufring på, og må løses ut. Som sagt over, kan dette stilles inn.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Løsningen er: avslutt spreadsheet.

Hva er grunnen til at du ikke vil lukke spreadsheet? Det er jo lagret i Google Disk. Er bare å åpne igjen når du har koblet fra disken.

 

Det har du ingenting med, og er fullstendig irrelevant, og jeg har sagt veldig klart at jeg ikke vil lukke regnearket, med mindre det er den eneste løsningen, noe som du ikke har stadfestet. Kan du ikke bidra med hjelp eller kunnskap, så ikke si noe som helst.

Endret av Tacanacy
Lenke til kommentar

 

Løsningen er: avslutt spreadsheet.

Hva er grunnen til at du ikke vil lukke spreadsheet? Det er jo lagret i Google Disk. Er bare å åpne igjen når du har koblet fra disken.

 

 

Det har du ingenting med, og er fullstendig irrelevant, og jeg har sagt veldig klart at jeg ikke vil lukke regnearket, med mindre det er den eneste løsningen, noe som du ikke har stadfestet. Kan du ikke bidra med hjelp eller kunnskap, så ikke si noe som helst.

Ærlig talt....

Les svarene og forstå teknologien.

Det du ønsker å gjøre uten at det skal oppstå et problem er som å kjøre en bil samtidig som noen napper av et av hjulene og tro at det ikke har noen innvirkning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Løsningen er: avslutt spreadsheet.

Hva er grunnen til at du ikke vil lukke spreadsheet? Det er jo lagret i Google Disk. Er bare å åpne igjen når du har koblet fra disken.

 

Det har du ingenting med, og er fullstendig irrelevant, og jeg har sagt veldig klart at jeg ikke vil lukke regnearket, med mindre det er den eneste løsningen, noe som du ikke har stadfestet. Kan du ikke bidra med hjelp eller kunnskap, så ikke si noe som helst.

Ærlig talt....

Les svarene og forstå teknologien.

Det du ønsker å gjøre uten at det skal oppstå et problem er som å kjøre en bil samtidig som noen napper av et av hjulene og tro at det ikke har noen innvirkning.

 

 

Så klart har jeg lest svarene. Hallo! Begynn å les hva folk skriver, selv! 

Jeg har ikke sagt at jeg ikke forstår innholdet i de to siste innleggene, jeg forstår dem helt klart. Svaret mitt til KooPa79 hadde ikke noe med det å gjøre, men om hva som faktisk var innholdet i hans/hennes innlegg. Å kun skrive "Løsningen er..." er ikke aksepterbart uten videre. En begrunnelse eller i det minste noe som indikerer at du vet hva du snakker om bør være inkludert. Jeg hadde bare ignorert innlegget hvis det ikke var for resten av det, som angår ingen. At folk ikke klarer å styre seg vekk fra "off-topic" og/eller unødvendige personlige spørsmål, irriterer meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...