Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man bli fratatt førerkortet på grunn av for høy cdt verdi?


Anbefalte innlegg

Har gått til psykolog i noen år av forskjellige grunner. For et par måneder siden var jeg så dum og sa at jeg av og til har festet ganske hardt med alkohol. Det førte til at jeg har måttet begynne å ta cdt test annen hver uke i forhold til å beholde førerkortet. Har gått bra helt til jeg drakk  ganske tett i noen dager nå for litt siden. Tok cdt test i dag og vet at den vil være forhøyet. Men kan man virkelig miste førerkortet bare av den grunn? 



Anonymous poster hash: 46ba3...50a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva er grunnlaget for at du blir regelmessig cdt-testa?

Etter som eg har forstått så er dette vanligvis eit tilbud som enkelte unge rusmisbrukarar får som alternativ til anna straffereaksjon etter rusbruk. I dei tilfella blir testinga gjennomført etter ein inngått avtale, rekner med at dei fleste slike avtaler er av typen. Dersom NN holder seg edru i X-måneder med testing så vil påtalemyndigheten ikke reise krav om annen straffereaksjon for hendelsen xxxx.

Dersom det er inngått ein slik avtale, så vil også konsekvensen av avtalebruddet framgå av avtalen.

 

 

Når det gjeld hjemmelsgrunnlaget til å ta frå deg lappen så har politiet sitt på det tørre, forøvrig uavhengig av kva testresultatet viser då det er stilt krav til generell edrueligheit for å kunne inneha førarkort.

Lenke til kommentar

Synes det er utrolig urimelig at å miste førerkortet er reaksjonen en som søker hjelp får. Blir det mindre ruskjøring av at folk med rusproblemer ikke tør å søke hjelp? Og hvis det skulle være en som har planer om å kjøre i fylla, tror du han snur i døra når han kommer på at han ikke har førerkort da? Hva skal du med førerkort når du sitter full bak rattet? Tap av førerkort kan også føre til et økt alkoholproblem fordi det kan gjøre livet til personen enda surere på grunn av vanskeligheter det medfører, for eksempel tap av jobb i tillegg. Ser virkelig bare negative konsekvensen med at det skal være sånn. Blir garantert ikke mindre ruskjøring av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare negative konsekvenser ved at folk med rusproblemer ikke får lov til å kjøre bil? Javisst!

 

Hva med dette som en gulrot hvis man blir rusfri/under behandling: Du får, mot at du følger behandlingen og holder deg rusfri, lov til å kjøre bil!

 

Vi har bygd et samfunn med følgende taktikk: Følg reglene, og du opparbeider deg muligheter til ting du har lyst til..

Har vi virkelig lyst til å bo i et samfunn der vi kan gjøre hva vi vil til enhver tid? Høres muligens gøy ut, men tror det kjapt kunne blitt bra texas her da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare negative konsekvenser ved at folk med rusproblemer ikke får lov til å kjøre bil? Javisst!

 

Hva med dette som en gulrot hvis man blir rusfri/under behandling: Du får, mot at du følger behandlingen og holder deg rusfri, lov til å kjøre bil!

 

Vi har bygd et samfunn med følgende taktikk: Følg reglene, og du opparbeider deg muligheter til ting du har lyst til..

Har vi virkelig lyst til å bo i et samfunn der vi kan gjøre hva vi vil til enhver tid? Høres muligens gøy ut, men tror det kjapt kunne blitt bra texas her da...

Du forstod tydeligvis absolutt ingen ting av hva jeg skrev. Selvfølgelig skal de ikke få lov til å kjøre ruset men det er da ikke poenget i det hele tatt. 

Lenke til kommentar

Bare negative konsekvenser ved at folk med rusproblemer ikke får lov til å kjøre bil? Javisst!

 

Hva med dette som en gulrot hvis man blir rusfri/under behandling: Du får, mot at du følger behandlingen og holder deg rusfri, lov til å kjøre bil!

 

Vi har bygd et samfunn med følgende taktikk: Følg reglene, og du opparbeider deg muligheter til ting du har lyst til..

Har vi virkelig lyst til å bo i et samfunn der vi kan gjøre hva vi vil til enhver tid? Høres muligens gøy ut, men tror det kjapt kunne blitt bra texas her da...

Tror du oppriktig at det systemet fører til mindre ruskjøring?

Lenke til kommentar

 

Bare negative konsekvenser ved at folk med rusproblemer ikke får lov til å kjøre bil? Javisst!

 

Hva med dette som en gulrot hvis man blir rusfri/under behandling: Du får, mot at du følger behandlingen og holder deg rusfri, lov til å kjøre bil!

 

Vi har bygd et samfunn med følgende taktikk: Følg reglene, og du opparbeider deg muligheter til ting du har lyst til..

Har vi virkelig lyst til å bo i et samfunn der vi kan gjøre hva vi vil til enhver tid? Høres muligens gøy ut, men tror det kjapt kunne blitt bra texas her da...

Tror du oppriktig at det systemet fører til mindre ruskjøring?

 

 

Ja.

 

Og med at ⅓ hadde mista lappen, så håper jeg du har grunnlag for å si det...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spurte om man ene og alene kan miste førerkortet på grunn av høye cdt verdier. Altså om det kan være bevis nok for høyt alkoholforbruk. Jeg vet godt at man kan miste førerkortet på grunn av alkoholisme. Det var altså ikke spørsmålet. Forøvrig så var dette et juss spørsmål, ikke et ønske om patetisk moralpreken. Dere som vil prakke på meg sånt piss kan bare ligge unna. Dette er under juss kategorien.

 

Anonymous poster hash: 46ba3...50a

Lenke til kommentar

Jeg spurte om man ene og alene kan miste førerkortet på grunn av høye cdt verdier. Altså om det kan være bevis nok for høyt alkoholforbruk. Jeg vet godt at man kan miste førerkortet på grunn av alkoholisme. Det var altså ikke spørsmålet. Forøvrig så var dette et juss spørsmål, ikke et ønske om patetisk moralpreken. Dere som vil prakke på meg sånt piss kan bare ligge unna. Dette er under juss kategorien.

 

Anonymous poster hash: 46ba3...50a

Utslag på ein test kan danne grunnlaget for at du ikkje har tilfredsstillande edrueligheit, men dette er fyrst og fremst ei subjektiv vurdering,så testen i seg sjølv vil ikkje være avgjerande.

Unntaket er der testinga inngår som ein del av ein avtale der brudd på avtalen gir bestemte konsekvensar.

Lenke til kommentar

For å oppsummere: du har en avtale om at du må bestå en cdt test annenhver uke for å beholde førerkortet. Dette betyr at hvis du ikke består en av disse cdt testene, så oppfyller du ikke lenger vilkårene for å få lov til å beholde førerkortet.

 

Testingen inngår altså som en del av en avtale der brudd på avtalen gir bestemte konsekvenser - ref. det Avatar sa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan en cdt verdi bevise mengden alkohol man har drukket? Det vil jo slå ut forskjellig fra person til person. Det er ikke som å måle thc hos hasj røykere. Da er det mengden av selve det narkotiske stoffet i blodet som måles. si at cdt verdien ligger på 5. Ingen kan si hvor mange øl eller drinker du har drukket ut i fra det. Kan virkelig ikke forstå hvordan dette kan brukes som bevis på alkoholisme. Virker som dere som svarer ikke vet hva cdt er. Det vet jeg ikke ordentlig selv. Men det har ingen ting med mengde rusmiddel i blodet å gjøre. Det er en slags leververdi.



Anonymous poster hash: 46ba3...50a
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...