Gå til innhold

De nye "uoppnåelige" svømmekravene


Anbefalte innlegg

Hvordan er det mulig at skolen i det hele tatt skal være ansvarlig for å lære barn å svømme? Er foreldre så på felgen i dag at dem ikke en gang klarer å lære barna sine å ikke dø i det mediet som dekker mesteparten av kloden vår? 

Hva blir det neste? skal skolen lære barn å sykle? å gå?

Nei, skolen burde fokusere på pensum så får foreldre lære barn å svømme....

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oppvekst/her-er-svoemmekravene-til-norske-elever/a/23459800/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at skolen har svømming innlemmet i ansvarsområdet er nettopp fordi mange barn ikke lærer det hjemme, da spesielt flerkulturelle. Å kunne svømme er en kunnskap som en dag kan redde liv, da er det ikke så viktig hvordan man lærer det, men at man lærer det. 

 

Får finne en løsning på problemet fremfor å senke krav / skyve det under teppet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig at skolen i det hele tatt skal være ansvarlig for å lære barn å svømme? Er foreldre så på felgen i dag at dem ikke en gang klarer å lære barna sine å ikke dø i det mediet som dekker mesteparten av kloden vår? 

Hva blir det neste? skal skolen lære barn å sykle? å gå?

Nei, skolen burde fokusere på pensum så får foreldre lære barn å svømme....

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oppvekst/her-er-svoemmekravene-til-norske-elever/a/23459800/

Det gjør de faktisk ;)

I 4. klasse som oftest.

 

Forøvrig, mange foreldre kan faktisk ikke svømme.

Jeg personlig lærte å svømme på skolen, var ganske glad for det

når jeg falt ut av kajakken sist sommer. Så ja, skolen bør lære barn dette.

Det er en nødvendig kunnskap, som redder liv. Husk at mesteparten av

Norge er hav!

Lenke til kommentar

 

Det kommer ikke til å være oppnådelig for religiøse folk som ikke tillater at dattera svømmer med guttene.

På Osloskolene i østkanten er det kun svømmetime for jentene og ikke for guttene. 

 

Er for sent å redde oslo uansett.

 

Det gjelder heldigvis kun en religion, og ikke alle innvandrere religionene. Den ene religion er åpenbart, selvom de er flertall blant innvandrere som er religiøs. 

 

Vil dere at deres guttebarn skal ha svømmetime ikke flytt til østkanten i Oslo - det er den erfaringen jeg har fått fra bekjente og venner. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hvordan er det mulig at skolen i det hele tatt skal være ansvarlig for å lære barn å svømme? Er foreldre så på felgen i dag at dem ikke en gang klarer å lære barna sine å ikke dø i det mediet som dekker mesteparten av kloden vår? 

Hva blir det neste? skal skolen lære barn å sykle? å gå?

Nei, skolen burde fokusere på pensum så får foreldre lære barn å svømme....

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oppvekst/her-er-svoemmekravene-til-norske-elever/a/23459800/

Som jeg forsåvidt også har kommentert der mener jeg bade/svømmetrening er noe man burde starte med allerede fra første klasse da dette er en av basiskunnskapene man trenger. Pytagoras eller substantiv kan ikke redde livet ditt når du ligger og plasker for harde livet i vannet. Jeg er av den mening at nærmere 1/3 eller helst halvparten av gym timene burde bli brukt i et svømmebasseng på barneskole nivå, med litt færre timer etter hvert som de går oppover i klassetrinn. Dette hadde også kanskje fått bort noe av kropps hysteriet som plager skolen fordi man hadde blitt vant til å se at andre kropper er annerledes allerede fra starten av.

 

Når det kommer til lære barn å gå og sykle så er vi allerede nesten på det stadiet i dag med barnehagene. Det er veldig mange barn som er i barnehagen fra de åpner 07 om morgenen til de stenger 1700. Stadig flere foreldre overlater barnet sitt til staten for utvikling og oppdragelse da de er majoriteten av sin våkne tid plassert andre steder enn hjemme. En god del unge begynner ikke å være mer hjemme i våken tilstand enn på skolen før de blir for store for SFO. Så ja, staten har fått veldig mye av oppdraget med å oppdra barna våres.  

 

Selv hadde jeg en snill farfar som dro med meg i svømmehallen hver søndag, så jeg svømte allerede i 5 årsalderen da jeg ikke fikk lov til å hoppe fra den dype enden av bassenget før jeg kunne svømme ordentlig etter han sin standard. Som forsåvidt var vesentlig lengre enn 100m :)

Lenke til kommentar

 

Hvordan er det mulig at skolen i det hele tatt skal være ansvarlig for å lære barn å svømme? Er foreldre så på felgen i dag at dem ikke en gang klarer å lære barna sine å ikke dø i det mediet som dekker mesteparten av kloden vår? 

Hva blir det neste? skal skolen lære barn å sykle? å gå?

Nei, skolen burde fokusere på pensum så får foreldre lære barn å svømme....

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oppvekst/her-er-svoemmekravene-til-norske-elever/a/23459800/

Det gjør de faktisk ;)

I 4. klasse som oftest.

 

Forøvrig, mange foreldre kan faktisk ikke svømme.

Jeg personlig lærte å svømme på skolen, var ganske glad for det

når jeg falt ut av kajakken sist sommer. Så ja, skolen bør lære barn dette.

Det er en nødvendig kunnskap, som redder liv. Husk at mesteparten av

Norge er hav!

 

Foreldre som ikke kan svømme har et ansvar om å få noen som kan svømme til å lære barna dette. Om de så må gå på nav og be om midler til det. sykling og... trodde jeg hadde hørt alt...

 

Jeg sier: Ta all OPPDRAGELSE ut av skolen, så skal man se en haug barn dør og foreldre begynner plutselig å gjøre jobben sin igjen... noen må dø for den større gode noen ganger.

Endret av Henrik2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å "få vann i bassengene" var jo en politisk valgkamp-sak for noen år tilbake. Mange steder førte innsparinger til at man neglisjerte dette feltet.

 

Alle skolebarn bør selvsagt få tilbud om svømmeopplæring. Det er ikke alle unger som f.eks, ferier ved sjøen og lærer det den veien, eller har "ressurssterke foreldre" som tar initiativ til å dra med ungene på tur for å drive egenopplæring, spesilet ikke hvis de mangler kunnskapen sjøl.

Lenke til kommentar

Svømming er som norsk og matte, basiskunnskaper man bør lære i skolen. Det betyr selvsagt ikke at foreldre ikke skal drive med hjemmeundervisning i det samme.

 

Det er bare bra det har kommet en konkret målsetting så det blir mulig å måle hvor godt skoleverket klarer oppgaven sin. At noen skoler ikke klarer målsetningen betyr ikke at målsetningen er for vanskelig, det kan like gjerne bety at skolen gjør en for dårlig jobb og må sette inn tiltak for å bedre det. At noen klasser bare får 10 timer svømmeundervisning på et helt år er et stjerneeksempel på at det gjøres en for dårlig jobb og bør settes inn tiltak. Tenk om det samme gjaldt matte. Det hadde vært utenkelig å redusere kompetansekravene sånn at flere skulle klare de i stedet for å forbedre undervisningen.

 

Det minner meg forresten om 3-mila i førstegangstjenesten som skulle reduseres til 2 mil fordi rekruttene hadde blitt feitere og slappere. (Til tross for at stadig færre får gjennomføre førstegangstjeneste og de siles ut mye strengere på blant annet kondisjon)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å "få vann i bassengene" var jo en politisk valgkamp-sak for noen år tilbake. Mange steder førte innsparinger til at man neglisjerte dette feltet.

 

Alle skolebarn bør selvsagt få tilbud om svømmeopplæring. Det er ikke alle unger som f.eks, ferier ved sjøen og lærer det den veien, eller har "ressurssterke foreldre" som tar initiativ til å dra med ungene på tur for å drive egenopplæring, spesilet ikke hvis de mangler kunnskapen sjøl.

typisk å dra "kun ressurssterke foreldre har muligheten"-kortet! det er ikke snakk om å kjøpe en canada goose jakke til ungene! det er snakk om å ta dem med på en tur til en innsjø nå og da på finværsdager. Hvis DET ikke kan forventes av foreldre så kan man like gjerne oppdra alle barn sentralt i store barnehjem for da er "hjemmet" bare tull spør du meg. 

Lenke til kommentar

Foreldre som ikke kan svømme har et ansvar om å få noen som kan svømme til å lære barna dette. Om de så må gå på nav og be om midler til det. sykling og... trodde jeg hadde hørt alt...

 

Jeg sier: Ta all OPPDRAGELSE ut av skolen, så skal man se en haug barn dør og foreldre begynner plutselig å gjøre jobben sin igjen... noen må dø for den større gode noen ganger.

 

 

Er det ikke noe paradoksalt at du vil overlate all oppdragelse til foreldrene, som du samtidig mener ikke er i stand til å oppdra? Jeg synes oppdragelse er viktig, og det er et foreldreansvar, men skolen må også ha fokus på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svømming er som norsk og matte, basiskunnskaper man bør lære i skolen. Det betyr selvsagt ikke at foreldre ikke skal drive med hjemmeundervisning i det samme.

 

Det er bare bra det har kommet en konkret målsetting så det blir mulig å måle hvor godt skoleverket klarer oppgaven sin. At noen skoler ikke klarer målsetningen betyr ikke at målsetningen er for vanskelig, det kan like gjerne bety at skolen gjør en for dårlig jobb og må sette inn tiltak for å bedre det. At noen klasser bare får 10 timer svømmeundervisning på et helt år er et stjerneeksempel på at det gjøres en for dårlig jobb og bør settes inn tiltak. Tenk om det samme gjaldt matte. Det hadde vært utenkelig å redusere kompetansekravene sånn at flere skulle klare de i stedet for å forbedre undervisningen.

 

Det minner meg forresten om 3-mila i førstegangstjenesten som skulle reduseres til 2 mil fordi rekruttene hadde blitt feitere og slappere. (Til tross for at stadig færre får gjennomføre førstegangstjeneste og de siles ut mye strengere på blant annet kondisjon)

ytelser blant gutter på forsvarets fysiske tester har aldri vært høyere så det med 3-mila har ingenting med fysisk form å gjøre, det har å gjøre med at forsvaret nå skal ta inn 50% jenter.... og KUN det

Lenke til kommentar

 

Å "få vann i bassengene" var jo en politisk valgkamp-sak for noen år tilbake. Mange steder førte innsparinger til at man neglisjerte dette feltet.

 

Alle skolebarn bør selvsagt få tilbud om svømmeopplæring. Det er ikke alle unger som f.eks, ferier ved sjøen og lærer det den veien, eller har "ressurssterke foreldre" som tar initiativ til å dra med ungene på tur for å drive egenopplæring, spesilet ikke hvis de mangler kunnskapen sjøl.

typisk å dra "kun ressurssterke foreldre har muligheten"-kortet! det er ikke snakk om å kjøpe en canada goose jakke til ungene! det er snakk om å ta dem med på en tur til en innsjø nå og da på finværsdager. Hvis DET ikke kan forventes av foreldre så kan man like gjerne oppdra alle barn sentralt i store barnehjem for da er "hjemmet" bare tull spør du meg. 

 

 

Hva med foreldre som mangler ressurser på svømmefronten selv?

Lenke til kommentar

 

Foreldre som ikke kan svømme har et ansvar om å få noen som kan svømme til å lære barna dette. Om de så må gå på nav og be om midler til det. sykling og... trodde jeg hadde hørt alt...

 

Jeg sier: Ta all OPPDRAGELSE ut av skolen, så skal man se en haug barn dør og foreldre begynner plutselig å gjøre jobben sin igjen... noen må dø for den større gode noen ganger.

 

 

Er det ikke noe paradoksalt at du vil overlate all oppdragelse til foreldrene, som du samtidig mener ikke er i stand til å oppdra? Jeg synes oppdragelse er viktig, og det er et foreldreansvar, men skolen må også ha fokus på det.

 

De er i stand til å oppdra, de bare gidder ikke fordi skolen nå gjør det.... gidder/trenger

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

 

 

Å "få vann i bassengene" var jo en politisk valgkamp-sak for noen år tilbake. Mange steder førte innsparinger til at man neglisjerte dette feltet.

 

Alle skolebarn bør selvsagt få tilbud om svømmeopplæring. Det er ikke alle unger som f.eks, ferier ved sjøen og lærer det den veien, eller har "ressurssterke foreldre" som tar initiativ til å dra med ungene på tur for å drive egenopplæring, spesilet ikke hvis de mangler kunnskapen sjøl.

typisk å dra "kun ressurssterke foreldre har muligheten"-kortet! det er ikke snakk om å kjøpe en canada goose jakke til ungene! det er snakk om å ta dem med på en tur til en innsjø nå og da på finværsdager. Hvis DET ikke kan forventes av foreldre så kan man like gjerne oppdra alle barn sentralt i store barnehjem for da er "hjemmet" bare tull spør du meg. 

 

 

Hva med foreldre som mangler ressurser på svømmefronten selv?

 

i frykt for å gjenta meg selv: Foreldre som ikke kan svømme har et ansvar om å få noen som kan svømme til å lære barna dette. Om de så må gå på nav og be om midler til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

i frykt for å gjenta meg selv: Foreldre som ikke kan svømme har et ansvar om å få noen som kan svømme til å lære barna dette. Om de så må gå på nav og be om midler til det.

 

 

Det kommer jo helt an på hva man synes er viktig nok til å være i skolehverdagen, da samme argument kan brukes om matte. Matte er noe foreldrene helt fint kan lære ungene selv, og dersom de ikke kan selv så kan de få noen andre til å ta det.

Lenke til kommentar

Foreldre som ikke kan svømme har et ansvar om å få noen som kan svømme til å lære barna dette. Om de så må gå på nav og be om midler til det.

 

 

Unnskyld, men det er jo bare vås.

 

Sjøl ferierte jeg rett ved sjøen mye av barndommen, men hadde allikevel nytte av svømmeundervisning via skolen i oppvarmet basseng. De som bor nordpå i landet har vel enda større behov for det tenker jeg.

 

Forøvrig er jo svømmeundervisning noe skolene fortsatt har ansvar for, så diskusjonen er vel sånn sett overflødig.

 

http://www.svomming.no/index.php?articleid=3281

Lenke til kommentar

 

 

i frykt for å gjenta meg selv: Foreldre som ikke kan svømme har et ansvar om å få noen som kan svømme til å lære barna dette. Om de så må gå på nav og be om midler til det.

 

 

Det kommer jo helt an på hva man synes er viktig nok til å være i skolehverdagen, da samme argument kan brukes om matte. Matte er noe foreldrene helt fint kan lære ungene selv, og dersom de ikke kan selv så kan de få noen andre til å ta det.

 

Matematikk er noe som brukes i veldig varierende grad i forskjellige jobber. Grunnleggende matte for å klare seg gjennom hverdagen burde foreldre absolutt lære ungene sine, du vet, addere, subtrahere, dividere og slikt. På samme vis som dem burde lære ungene sine å svømme så dem ikke drukner. Men avansert matte, slik som man ikke behøver for å takle hverdagen, skal foreldre selvfølgelig ikke måtte lære sine unger og argumentet ditt er således helt idiotisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...