Gå til innhold

De nye "uoppnåelige" svømmekravene


Anbefalte innlegg

Problemet er vel heller at svømming koster mye for skolene, og det er ikke bare-bare å holde bassengene åpne. På skolen jeg gikk på, så var kanskje bassenget åpent 3-4 ganger i løpet av mine 10 år på den grunnskolen. Nå blir elevene busset 30-40 minutter én vei for å kunne svømme. Da forsvinner jo nesten en hel dag på dette.

 

Med svømmeundervisning så slipper man å stole på at foreldrene tar ansvaret istedenfor. Ingenting hindrer foreldrene å gi dem svømmeundervisning pr. i dag.

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er vel heller at svømming koster mye for skolene, og det er ikke bare-bare å holde bassengene åpne. På skolen jeg gikk på, så var kanskje bassenget åpent 3-4 ganger i løpet av mine 10 år på den grunnskolen. Nå blir elevene busset 30-40 minutter én vei for å kunne svømme. Da forsvinner jo nesten en hel dag på dette.

 

Med svømmeundervisning så slipper man å stole på at foreldrene tar ansvaret istedenfor. Ingenting hindrer foreldrene å gi dem svømmeundervisning pr. i dag.

Et menneske som ikke trenger, vil heller ikke gjøre.... mennesket er lat av natur... jo mer vi tilbyr å gjøre for dem, jo mindre vil dem gjøre selv.... hvorfor skal ikke foreldre ha ansvar lengere? det sløses enorme ressurser på oppgaver folk for 40 år siden ville skammet seg over å ikke kunne lære bort til sine barn. 

Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig at skolen i det hele tatt skal være ansvarlig for å lære barn å svømme? Er foreldre så på felgen i dag at dem ikke en gang klarer å lære barna sine å ikke dø i det mediet som dekker mesteparten av kloden vår? 

Hva blir det neste? skal skolen lære barn å sykle? å gå?

Nei, skolen burde fokusere på pensum så får foreldre lære barn å svømme....

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oppvekst/her-er-svoemmekravene-til-norske-elever/a/23459800/

Som jeg forsåvidt også har kommentert der mener jeg bade/svømmetrening er noe man burde starte med allerede fra første klasse da dette er en av basiskunnskapene man trenger. Pytagoras eller substantiv kan ikke redde livet ditt når du ligger og plasker for harde livet i vannet. Jeg er av den mening at nærmere 1/3 eller helst halvparten av gym timene burde bli brukt i et svømmebasseng på barneskole nivå, med litt færre timer etter hvert som de går oppover i klassetrinn. Dette hadde også kanskje fått bort noe av kropps hysteriet som plager skolen fordi man hadde blitt vant til å se at andre kropper er annerledes allerede fra starten av.

 

Når det kommer til lære barn å gå og sykle så er vi allerede nesten på det stadiet i dag med barnehagene. Det er veldig mange barn som er i barnehagen fra de åpner 07 om morgenen til de stenger 1700. Stadig flere foreldre overlater barnet sitt til staten for utvikling og oppdragelse da de er majoriteten av sin våkne tid plassert andre steder enn hjemme. En god del unge begynner ikke å være mer hjemme i våken tilstand enn på skolen før de blir for store for SFO. Så ja, staten har fått veldig mye av oppdraget med å oppdra barna våres.  

 

Selv hadde jeg en snill farfar som dro med meg i svømmehallen hver søndag, så jeg svømte allerede i 5 årsalderen da jeg ikke fikk lov til å hoppe fra den dype enden av bassenget før jeg kunne svømme ordentlig etter han sin standard. Som forsåvidt var vesentlig lengre enn 100m :)

Staten kjører en familiefiendtlig boligpolitikk som gjør det umulig for en familie å leve på én normal inntekt. Da må man ha barnehager og SFO til å passe på ungene når begge foreldrene må være på jobb. I tilfelle lang pendleravstand så blir det gjerne 07-17. Pendling er en uting, men staten vil vist ha mer av det. Skattefordeler for å pendle hører ingen steds hjemme. Det samme gjelder samferdselspolitikken som legger opp til at folk skal stå i kø gjerne 2 timer om dagen og bare rekker levering og henting i barnehager med en nødskrik. Eller at de må skaffe seg to biler sånn at mor og far kan jobbe asynkront og skape ennå mer køer og utslipp av klimagasser, NOx osv. Må jo skjønne at byboere skal kveles i sin egen stank, de rike svina som har boliger i 7-millioner kroners-klassen. (Barnefiendtlige blokkleiligheter på 75 kvadrat brannfeller) Ja, ironien er syrlig i dag for de som fortsatt lurer. Nå skal vist en professor ha boligprisfallsforsikring sånn at ennå flere kan konkurrere om de sjeldne kvadratmeterne som måtte bli ledig innen rekkevidde for henting og levering i barnehager.

 

Før jeg roter meg bort i ennå mer boligpolitikk skal jeg prøve å finne tråden igjen. Det jeg skulle si var at når staten legger opp til at barna er mindre med foreldrene og mer i barnehage og SFO i oppveksten er det bare naturlig at de også tar en større del av oppdragelsen. Jeg synes det er bra at begge foreldre får muligheten til å jobbe fulltid, men synes staten legger opp til at for mye tid går bort på transport og andre helt unyttige ting. Staten burde heller legge opp til velfungerende bystørrelser der transport spiser mindre av livstida til folk. Byer der arbeidsplasser, bosteder, barnehager og skoler er såpass nært hverandre (målt i tid) at folk får kanskje 6 våkne timer sammen med barna hver dag i stedet for 4.

 

Med fare for å spore av igjen, debatten om søndagsåpent er også et steg i barnefiendtlig retning. Ingen skoler og barnehager har åpent da så man må rett og slett finne andre steder å gjøre av barna. De timene borte fra ungene får man ikke tilbake andre ukedager for da skal de jo være på skole og opplegg i barnehage. Det skulle vist også koste barnefamiliene en hel del ekstra hundrelapper i året å handle siden søndagsåpent ville heve prisnivået. Pluss poseavgiften som ble utsatt og kansellert.

 

Tilbake til sporet. Det er som du sier fult mulig å lære barn å svømme fra 5-årsalderen. Jeg ser egentlig ingen grunn til å utsette det så lenge som til de er 10 år og i hvert fall ikke til 13 år. Skolen bør ha vann/svømmeundervisning fra første klasse. Minst 2 timer annenhver uke. De bør kunne svømme 10 meter allerede på slutten av 1. klasse. Målsetningen om 100 + 100 meter og noe annet småtterier passer bedre for utgangen av 2. klasse. Det er også et viktig poeng at kompetansemålet settes på slutten av skoleåret siden sommeren er den tiden man svømmer mest og flest barn drukner. Målene bør ikke være kjedelige "eksamener" men være stas og belønnes med svømmeknapp eller lignende.

Lenke til kommentar

Svømming er grunnleggende teknikk og utholdenhet, jeg tok 1000 meters svømmeknapp når jeg var 10. Å kalle 100m uoppnåelig er flaut. Jeg vokste opp på gård... jeg kunne mure en trapp og bygge et hus når jeg var 14. Noe de fleste voksne "menn" ikke klarer i løpet av et liv... jeg er ikke vant til å se utfordringer som for store på grunn av det.... jeg synes ikke andre barn skal vokse opp med noen annen tanke enn at dem kan klare alt heller.... 

 

"du kan bli akkurat hva du vil" - er en setning jeg frykter få barn får høre av sine foreldre i dag. Og det er en trist tanke... 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

i frykt for å gjenta meg selv: Foreldre som ikke kan svømme har et ansvar om å få noen som kan svømme til å lære barna dette. Om de så må gå på nav og be om midler til det.

Hørtes billig ut for samfunnet .. not! Hva tror du det koster samfunnet å gi 30 foreldre fri (lønn og vikar på statens bekostning) 2 timer i uka + et par biletter til en svømmehall? Hva tror du det vil koste samfunnet å heller drifte skolebassenger og la gymlærerne undervise der i stedet for i gymsalen?

 

Problemet er vel heller at svømming koster mye for skolene, og det er ikke bare-bare å holde bassengene åpne. På skolen jeg gikk på, så var kanskje bassenget åpent 3-4 ganger i løpet av mine 10 år på den grunnskolen. Nå blir elevene busset 30-40 minutter én vei for å kunne svømme. Da forsvinner jo nesten en hel dag på dette.

De konkrete målene vil kanskje sette press på kommunene til å løse disse problemene i stedet for å bare skyve de fremfor seg med kostbar og tidkrevende bussing.

Lenke til kommentar

De konkrete målene vil kanskje sette press på kommunene til å løse disse problemene i stedet for å bare skyve de fremfor seg med kostbar og tidkrevende bussing.

 

Hva hvis kommunene allerede er under økonomisk press? At målene kan presse kommuner høres jo i teorien fint ut, men i praksis så betyr ikke dette nødvendigvis at ting blir bedre. Alle skoler kan ikke ha et basseng. Dette er en prioriteringssak, som alt annet. Skal antall timer på svømming økes, må noe annet forsvinne. Man har bare så-og-så mange timer i løpet av et år, og det er begrenset til hva man kan fokusere på og få til.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at alle skoler må ha et basseng, men at presset på kommunene vil få de til å prioritere svømmeopplæringen høyere, selvsagt på bekostning av noe annet. Det mener jeg for dagens svømmeundervisning er en større skam enn mange andre kommunale oppgaver.

 

Angående antall skoletimer er det jo lett å ta tilbake de skoletimene som har blitt konvertert fra svømming til andre ting de siste tiårene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

De konkrete målene vil kanskje sette press på kommunene til å løse disse problemene i stedet for å bare skyve de fremfor seg med kostbar og tidkrevende bussing.

 

Hva hvis kommunene allerede er under økonomisk press? At målene kan presse kommuner høres jo i teorien fint ut, men i praksis så betyr ikke dette nødvendigvis at ting blir bedre. Alle skoler kan ikke ha et basseng. Dette er en prioriteringssak, som alt annet. Skal antall timer på svømming økes, må noe annet forsvinne. Man har bare så-og-så mange timer i løpet av et år, og det er begrenset til hva man kan fokusere på og få til.

 

For enkelte kommuner vil det by på utfordring, men hva blir kostnadene om man samarbeider litt mellom kommunegrensene? Vi måtte til nabokommunen når vi skulle ha svømmetrening når jeg gikk på barneskolen, var såpass heldig at den lå et kvarters kjøretur unna. Samtidig burde jo fylkeskommunen hjelpe til, er ikke verre enn at ved neste anbudsrunde i fylket så legger de til at buss selskapene skal samarbeide med skolene og sette opp en bussplan for transport til et svømmebasseng. Da burde det også være mulig å få til en form for shuttle virksomhet, slik at buss henter neste klasse mens den ene allerede er i bassenget. 

Lenke til kommentar

Jeg mener nå det er bra at skolen har svømming som mål på læreplanen, det burde være mer fysisk aktivitet på skoler generelt. Svømming er et skritt i riktig rettning. Det er jo den aller beste treningen du kan få tak i, også er det gøy, og du lærer noe som er litt skummelt spesielt i starten!! :)

Nå bryr jeg meg svært lite om hvem som skal lære det til barnet, det er i mitt syn bare en drama sak. Det viktigste er at man lærer det, og det gjelder jo all lærdom! Til og med Binladen, Hitler, og andre "fæle" mennesker har jo lært meg en ting eller to de også med alle debattene de har skapt på nettet. Men selv om det ikke er foreldrene mine eller andre snille mennesker som har kommet med den lærdommen så er det nå fortsatt en god lærdom!! :)

Skolen har nå rarere mål på planen sin enn svømming. Som feks matlaging, vaske hendene, pusse en trekloss og være sosiale med gjevnaldrene. Fordi det burde iallefall være foreldrene sin oppgave?!?

Endret av Andysowhatgg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvordan er det mulig at skolen i det hele tatt skal være ansvarlig for å lære barn å svømme? Er foreldre så på felgen i dag at dem ikke en gang klarer å lære barna sine å ikke dø i det mediet som dekker mesteparten av kloden vår? 

Hva blir det neste? skal skolen lære barn å sykle? å gå?

Nei, skolen burde fokusere på pensum så får foreldre lære barn å svømme....

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oppvekst/her-er-svoemmekravene-til-norske-elever/a/23459800/

Jeg er enig med deg Henrik. Dersom foreldrene ikke kan svømme selv så er det fullt mulig for de å sende barna på svømmekurs et par ganger i uken, det er overhodet ingen grunn at dette er noe skolen skal innebefatte seg med.

 

 

Men se på det positivt da: svømmeundervisning på skolen er mye mer fornuftig enn mye av det andre tullet som barna lærer der. :)

Lenke til kommentar

 

Hvordan er det mulig at skolen i det hele tatt skal være ansvarlig for å lære barn å svømme? Er foreldre så på felgen i dag at dem ikke en gang klarer å lære barna sine å ikke dø i det mediet som dekker mesteparten av kloden vår? 

Hva blir det neste? skal skolen lære barn å sykle? å gå?

Nei, skolen burde fokusere på pensum så får foreldre lære barn å svømme....

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oppvekst/her-er-svoemmekravene-til-norske-elever/a/23459800/

Jeg er enig med deg Henrik. Dersom foreldrene ikke kan svømme selv så er det fullt mulig for de å sende barna på svømmekurs et par ganger i uken, det er overhodet ingen grunn at dette er noe skolen skal innebefatte seg med.

 

 

Men se på det positivt da: svømmeundervisning på skolen er mye mer fornuftig enn mye av det andre tullet som barna lærer der. :)

 

jeg vet nå ikke hva som er tull i noen som helst lærdom eller erfaring?!? Liksom selv om det å Tolke novelle på videregående virker bortkastet så er det mye vettugent i det om man gidder å forstå det.

 

altså det gir deg en forståelse på at folk utrykker seg på forskjellige måter, at ting kan bety det samme, hjelper kanskje å bli mer forståelsesfull og empatifull

Endret av Andysowhatgg
Lenke til kommentar

Halvparten av landets tiåringer kan ikke svømme.

 

Norges Svømmeforbund og GjensidigeStiftelsen fortsetter sitt gode samarbeid og arrangerer en ny Svømmeaksjon i 2015

 

http://www.svommeaksjonen.no/

 

https://www.facebook.com/pages/Sv%C3%B8mmeaksjonen/627782940568432?fref=ts

 

Flott tiltak  :)

 

Såpass, jeg trodde det var flere som ikke kan svømme blant tiåringene. Jeg kan fortsett ikke svømme ordentlig.

Lenke til kommentar

 

Halvparten av landets tiåringer kan ikke svømme.

 

Norges Svømmeforbund og GjensidigeStiftelsen fortsetter sitt gode samarbeid og arrangerer en ny Svømmeaksjon i 2015

 

http://www.svommeaksjonen.no/

 

https://www.facebook.com/pages/Sv%C3%B8mmeaksjonen/627782940568432?fref=ts

 

Flott tiltak  :)

 

Såpass, jeg trodde det var flere som ikke kan svømme blant tiåringene. Jeg kan fortsett ikke svømme ordentlig.

 

Jeg hadde nå dratt ned snittet når jeg var 10 år. lærte ikke å svømme ordentlig før jeg var 12-14. ganske morsomt på tanke på at fattern var dykker :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...