Gå til innhold

De nye "uoppnåelige" svømmekravene


Anbefalte innlegg

Det trengs vel ikke så skrekkelig mange timer før man kan svømme noen lunde OK? At man liksom må dedikere en tredel+ av gymtimene til dette er helt unødvendig. Vi trenger ikke lære opp ungene til å bli konkurransesvømmere, heller. 20-30 timer totalt må da være nok, fordelt på de syv grunnskoleårene.

3-4 timer per år, 20-30 barn fordelt på to voksne. Er du sikker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det trengs vel ikke så skrekkelig mange timer før man kan svømme noen lunde OK? At man liksom må dedikere en tredel+ av gymtimene til dette er helt unødvendig. Vi trenger ikke lære opp ungene til å bli konkurransesvømmere, heller. 20-30 timer totalt må da være nok, fordelt på de syv grunnskoleårene.

3-4 timer per år, 20-30 barn fordelt på to voksne. Er du sikker?

 

 

Det jeg ble tilbudt holdt for meg, og det var neppe noe bedre enn dette. Selvsagt er det en dårlig ide om det spres ut jevnt over alle årene, bedre å ha det mer konsentrert - er det først lært, sitter det. Som å lære seg å sykle.

 

Å lære seg krål godt nok til at man kan svømme et par hundre meter tar IKKE 20-30 timer, whatsoever. Jeg er nok ingen god brystsvømmer, og butterfly kan du bare glemme, men det er HELT uvesentlig sålenge jeg kommer meg fremover med en av de vanlige metodene :)

Lenke til kommentar

Det jeg ble tilbudt holdt for meg, og det var neppe noe bedre enn dette. Selvsagt er det en dårlig ide om det spres ut jevnt over alle årene, bedre å ha det mer konsentrert - er det først lært, sitter det. Som å lære seg å sykle.

 

Å lære seg krål godt nok til at man kan svømme et par hundre meter tar IKKE 20-30 timer, whatsoever. Jeg er nok ingen god brystsvømmer, og butterfly kan du bare glemme, men det er HELT uvesentlig sålenge jeg kommer meg fremover med en av de vanlige metodene :)

Lærte du virkelig å svømme via skolen?

Lenke til kommentar

Lærte du virkelig å svømme via skolen?

 

Jeg er nå ikke knoppen, men vil tro det er ganske vanlig. Jeg også lærte vel å svømme via skolen, teknisk sett.

Fremgangen i svømming er som ca

Flyte -> Svømme -> Svømme godt -> God svømmeteknikk 

Det skal ikke mange svømmetimene til i 1-4 klasse for at du kommer opp til punkt 1 eller 2. 8-12 ganger 1-2 timer, før og etter hjul, hvert skoleår. Det blir fort noen timer.

Sommerferier mellom dette hjelper også.

Lenke til kommentar

Mål er fint nok det, det gir konkrete punkter som man kan jobbe for å oppnå. 

Problemet blir om disse målene er realistisk oppnåelig i forhold til de ressursene som er tilgjengelige. Man kan si at vi burde ha svømmetrening fra og med første klasse, at x% av gym burde være svømming, men hvor skal bassengene som disse barna skal svømme i komme fra? Hvor skal de voksne med den rette kompetansen til dette komme ifra? 

Jeg har erfaring fra et par år med arbeid i skolen, er per nå lærerstudent og har vært med og drevet svømmeundervisning for 4.klassinger. 9 timer på ca 30-40 minutter i vannet grunnet lang reisevei er ikke nok. Noen elever som da kan svømme, andre er livredde for vann. Det blir for enkelt å si at man kan lære disse å svømme i løpet av et par timer som enkelte gjør her, da elevene er så forskjellige og man må ha forskjellig tilnærming til hver enkelt. Er det nok tid til det? Nei. Når man de målene man vil? Nei. 

Realiteten er at det ikke er nok tid eller ressurser tilgjengelig for å nå de målene som er satt. Vil man ha bedre kvalitet på svømmeundervisningen i skolen nytter det ikke å printe ut et nytt ark med nye krav, for å så forvente at skolene skal ta tak i "problemet" og løse det. Det må flere ressurser til, bedre tilgang på basseng så man slipper å bruke 1/3 av den tiden som er satt av til svømmetimen på reisevei, basseng som er i drift(for mange ganger dukker det opp problemer i forhold til kloring, bakterier, knuste fliser, filter som ikke virker, temperatur etc). 

Samfunnet må gjerne gi skolen mer ansvar for å løse denne typen oppdrag, ta over flere oppgaver som før tilfalt familien, men da må det også være en forståelse at det er en grense for hvor mye man kan presse inn i en allerede metta liste med oppgaver skolen skal løse. 

Lenke til kommentar

Svømming er veldig funksjonell trening, i motsetning til mye annet i gymtimene.. Ville vært dumt å fjerne den beste delen av kroppsøvingen i fare for at en del foreldre ikke gidder å dra med ungene til et basseng i helgene.

Ikke gidder eller ikke kan? Begge deler er nok tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...