Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Annonsere etter leietager


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Diskriminering er det samme som usaklig forskjellsbehandling. Ved utleie er det forbudt med usaklig forskjellsbehandling av en leier på grunn av hans etnisitet, nasjonale opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, homofile orientering, kjønn, religion eller livssyn"

Så ja, det er ulovlig.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Spørsmålet reguleres dels av husleieloven § 1-8: 

 

 

 

Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet, religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved diskriminering gjelder likestillingsloven, diskrimineringsloven om etnisitet, diskriminerings- og tilgjengelighetsloven og diskrimineringsloven om seksuell orientering.

 

Dette er en ment å være ren henvisning til de aktuelle lovene (selv om ordlyden kan leses betydelig strengere enn de aktuelle lovene selv er). Diskriminering som er lovlig etter de aktuelle lovene vil være lovlig etter husleieloven § 1-8. 

 

Språkkunnskap er ikke et forbudt kriterium i seg selv, men det vil ofte omfattes som indirekte diskriminering på bakgrunn av etnisitet/nasjonal opprinnelse. Etter diskrimineringsloven om etnisitet § 7 er slik indirekte diskriminering lovlig når følgende tre kriterier er oppfylt: 

 

 

 

a) den har et saklig formål,
b) den er nødvendig for å oppnå formålet og
c) det er et rimelig forhold mellom det man ønsker å oppnå og hvor inngripende forskjellsbehandlingen er for den eller de som stilles dårligere.

 

Kommunikasjon i et leieforhold er et saklig formål. Å ta inn som krav i en annonse at leietaker behersker norsk vil kunne ville være nødvendig for å oppnå dette formålet hvis utleier kun behersker norsk. Behersker utleier engelsk på VGS-nivå vil krav om norskkunnskap vanligvis ikke være nødvendig for å oppnå formålet. Vilkåret om avveining vil vanligvis være oppfylt hvis nødvendighetsvilkåret er oppfylt. 

Lenke til kommentar

Studenter er ingen vernet gruppe etter diskrimineringslovgivningen. Unntatt de gruppene som positivt regnes opp i husleieloven § 1-8 kan du diskriminere mot hvem du vil. Men dine personlige erfaringer vil ikke være grunnlag for å diskriminere mot de gruppene som er vernet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du bruke personleg erfaring som grunnlag så er du nok raskt ute på tynn is.

 

Det du uansett ønsker er vell pliktoppfyllande leigetakarar som følger husordensreglane og betalar husleiga i tide? I så tilfelle kan du starte med å sette eit litt høgare krav til depositum slik at du kun får ressurssterke søkarar med økonomi til å betale for seg. Kva fargenøyanse leigetakaren då har i kinna speler vell ingen rolle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg la ut "send epost" og ingen tlf nr på min utleieannonse sist uke... Mye lettere.. Jeg fikk mye rare greier på epost skal jeg si deg.. Hva trenger jeg jo ikke si men moro på jobb ble det :)

Ny leieboer med mine egne preferanser ble drt også gitt uten at jeg nødvendigvis satt noen i annonsa :)

Endret av ARJ
Lenke til kommentar

Diskriminering blir det jo som regel uansett, bare etter visning. Det er langt i fra bare leietagere som er rare. Det er en del utleiere som kan være litt i tåka også. Heldigvis er de fleste rimelig i vater og normale nok til at det går bra ved å vise normalt hensyn til hverandre. Folk prøver som regel å dytte en inn i en eller annen rolle.

Lenke til kommentar

 

homofile orientering

Interessant nok ser det ut til at diskriminering av andre seksuelle minoriteter enn de homoseksuelle er tillatt, inklusive pedofile og nekrofile, skulle man tro.

Det kunne kanskje vært det, om MrL hadde hatt rett, men i husleieloven, som Krikkert har sitert, står det mer omfattende "seksuell orientering"...

Lenke til kommentar

"Seksuell orientering" ser mer omfattende ut, men er i realiteten ikke det. Fra forarbeidene til diskrimineringsloven om seksuell orientering (Prop 88 L (2012-2013) s. 158-159, mine uthevinger): 

 

 

 

Med seksuell orientering siktes det til homofile, lesbiske og bifile. Seksuell orientering inkluderer både seksuell legning og seksuell praksis (for eksempel forskjellsbehandling mellom homofile og heterofile samboere). Vernet gjelder i prinsippet også heterofile, men har størst praktisk betydning for homofile. Forskjellsbehandling av heterofile kan imidlertid tenkes, for eksempel ved ansettelser til sosialt arbeid overfor homofile eller i interesseorganisasjoner for homofile.

Begrepet seksuell orientering er relatert til hvilket kjønn en persons kjærlighet og seksualitet er rettet mot, om det er personer av motsatt kjønn eller av samme kjønn. Forskjellsbehandling på grunn av særlige seksuelle preferanser eller aktiviteter som for eksempel fetisjisme eller sadomasochisme, omfattes ikke av diskrimineringsvernet.

 

Pedofili og nekrofili er dermed ikke vernet etter husleieloven § 1-8 - det er ikke en "seksuell orientering" i denne sammenheng. 

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...