Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmeldt for voldtekt - IKKE SANT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Medlem-371958

opptre voksent og ryddig, snakk rolig og behersket, ikke hyl og vræl og sånt. Anmeld henne for falsk anklagelse med en gang! da får hun alvoret imot seg.... for hvis hun taper blir hun dømt

 

 

Henrik hvis kvinnen taper i å få mannen dømt tror jeg ikke det er en selvfølge at hun selv også blir dømt? Eller blir hun det? 

Lenke til kommentar

Henrik hvis kvinnen taper i å få mannen dømt tror jeg ikke det er en selvfølge at hun selv også blir dømt? Eller blir hun det? 

 

 

 

Nei, fordi det er to forskjellige forhold. Det at mannen ikke blir dømt betyr ikke at anklagen var falsk. En falsk anklage er en anklage som anklageren vet ikke stemmer. Dersom en person oppriktig mener seg voldtatt mens retten er uenig betyr ikke det at personens anklage var falsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

opptre voksent og ryddig, snakk rolig og behersket, ikke hyl og vræl og sånt. Anmeld henne for falsk anklagelse med en gang! da får hun alvoret imot seg.... for hvis hun taper blir hun dømt

 

 

Henrik hvis kvinnen taper i å få mannen dømt tror jeg ikke det er en selvfølge at hun selv også blir dømt? Eller blir hun det? 

 

nei hun må klart tape sin egen sak. 

Lenke til kommentar

Dette minner meg litt om den saken for ikke så lenge siden der en fyr og ei jente møttes på byen, hun ble med han hjem, og etterpå anmeldte hun ham for voldtekt.

 

Aberet var bare at han hadde spilt inn hennes samtykke til sex, der hun også sier tydelig at "dette var deilig" eller lignende.

 

Så han slapp heldigvis unna, men det var flere involverte parter som påpekte at at han hadde ikke han karen hatt det tydelige motbeviset han hadde, så kunne det godt tenkes at han hadde blitt dømt i den saken. 

 

Så, i verste fall så kan man trekke ut en slags moral i dette; Har man ONS, sørg for å få tydelige beviser på samtykke og at hun likte det. 

 

Jenter som dette ødelegger for de jentene som faktisk opplever å bli voldtatt på ordentlig, dessverre. 

Endret av Dr. Tesla
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå er det jo ingen i tråden som faktisk vet om TS forteller den fulle sannheten, men nuvel, saker som dette er uansett stygge affærer og jeg kjenner det rykker litt i både den ene og andre kroppsdelen av tanken på å havne i et sånt roteri. Får håpe det ordner seg og at den skyldige part får sin velfortjente straff. Skal seriøst vurdere å begynne med skriftlig samtykke og/eller hemmelig opptak om det blir ONS heretter :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

kompis av meg fikk beskyldningen fra exen sin for noen år siden etter at han droppa henne fordi hun var utro. 

Først anmeldte hu for vold. 

Da ble saken henlagt. 

Så ble han anmeldt for voldtekt og det ble faktisk sak av det helt uten noen bevis.

Han ble først dømt i tingretten og anket til lagmannsretten, hvor han ble frikjent men da slo dommeren klubba i bordet og sa at han skulle dømmes (kvinnelig dommer) så han satt inne i 3 år.  

Lenke til kommentar

Jeg ble utsatt for dette en gang, ble med ei dame hjem, hadde det gøy, dro hjem, typen kom hjem og fant dama full uten truse men med kjolen på og noe kondom greier og sånn i senga.... hun sa hun hadde blitt voldtatt.... typen ringte meg og sa han skulle drepe meg og anmelde meg.... snakket fornuft i han som f.eks hvorfor hadde hun nr mitt lagret på tlf osv..... og at han burde ta seg en prat med den utro hora av ei dame han har.... ringte meg tilbake etter 5 minutter, hun hylte og skreik i bakgrunnen, han beklaget seg ovenfor meg og vi snakket sammen som menn og hang henne ut oss imellom. Hun ble basta på gata i kjolen fra i går og med klærne i en søppelsekk... dem hadde flytta sammen for 1 uke siden.... er så godt med litt ekte rettferd noen ganger. 



Anonymous poster hash: 1257f...44a
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ei jente i familien min (4-menning tror jeg) anmeldte en fyr for voldtekt etter en fest, for å dekke over sidesprang fra kjæresten/samboer.

Hun bare fant på masse greier, var på legevakten flere ganger også. 

 

Men en eller annen gang vil alle løgnene rakne, spesiellt under politiavhør der de bruke spesifikke teknikker for å teste om du snakker sant selv om du ikke vet at du blir "testet". Hun vakla så mye i forklaringer over en lengre periode at saken ble henlagt. Men han fikk jo livet sitt ødelagt i flere måneder mens dette foregikk.

Bygdedyret lever sitt eget liv.

Det var på 90-tallet. Hun ble idømt erstatning og bot for falsk anmeldelse, men slapp unna fengsel. Han flyttet fra bygda etterhvert pga alt snakket. Hun ble "uthengt" i lokalavisen som lystløgner og endte opp med å ta livet sitt. Så det ble ikke bra for noen av partene.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

For å kunne domfelle deg for voldtekt må det bevises utover enhver rimelig tvil at du dekker gjerningsbeskrivelsen som politiet eventuelt tiltaler deg for. Det sagt, er voldtektssaker svært vanskelig i saker hvor personene kjenner hverandre. Såkalte relasjonvoldtekt.

 

Her vil vitner, den fornærmede og tiltalte sine forklaringer (troverdighet), og andre ytre omstendigheter (Bevis) være avgjørende. Hvis du eksempelvis sier at dere ikke har hatt sex og de finner DNA ditt i kjeden til vedkommende vil det svekke troverdigheten din og styrke hennes. Det er derfor lurt å fortelle sannheten i et politiavhør, da politiet er svært flinke til å avdekke en usann forklaring og knytte slike opp mot ytre bevis. 

Når det gjelder spørsmålet om hun kan dømmes for falsk forklaring/falsk anmeldelse gjelder de samme beviskrav. Det må bevises utover enhver rimelig tvil at vedkommende har avgitt falsk forklaring (Dekker gjerningsbeskrivelsen)

De to henger sjeldent sammen. En blir i utgangspunktet aldri dømt for falsk forklaring alene på det grunnlag at den tiltalte i voldtekt blir frikjent. Dersom du først finner deg i retten, tiltalt for voldtekt, er politiet faktisk av den oppfatning at det er utvilsomt at du har gjort gjerningen. Politiet har så en selvstendig etterforskningsplikt. Det vil si at de ikke setter ut tiltale kun fordi den fornærmede er av den oppfatning at hun/han har blitt voldtatt. 

 

Nå vet jeg heller ikke saken helt konkret, og uttaler meg helt generelt, men det er tilfeller hvor den ene part faktisk føler at det er voldtekt, mens den andre ikke gjør det. En eventuelt domfellelse for falsk anmeldelse blir derfor svært vanskelig. Men dersom du vet at personen lyver i f.eks hva du har gjort eller ikke kan du diskutere med forsvareren din om det i det konkrete tilfellet kan være greit med en anmeldelse for falsk forklaring/anmeldelse. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...