Gå til innhold

Blir kastet ut hjemmefra, ingen inntekt fra nyttår av.


Anbefalte innlegg

Først: Ingen moralprekere takk, jeg prøver å få jobb og det er ikke noe jeg vil mer men det er utrolig vanskelig pga. min situasjon. Så vennligst ikke bare be meg om å få meg jobb, for det er ikke så enkelt.

 

Tingen er at jeg fra nyttår av mister retten på dagpengene som jeg mottar idag. Jeg bor hos mine foreldre og det har vært mye krangling den siste tiden og de har bedt meg om å flytte ut hjemmefra etter nyttår ellers vil de få politiet til å fjerne meg, noe de har rett til siden jeg er i begynnelsen av tjueårene..

Problemet da er at jeg står uten inntekt og et sted å bo. Jeg har ingen nære venner som vil la meg få bo hos dem heller, noe som blir å ende med at jeg bokstavelig talt må bo på gata. :/

 

 

Spørsmålet mitt er da; Hvordan kan NAV hjelpe meg etter at dagpengene tar slutt?

Vet at det finnes "økonomisk stønad"/sosialhjelp hvor man får mellom 6000-7000 kr i mnd. Dette er åpenbart ikke nok til å kunne leve på siden husleie-prisene idag er skyhøy, spesielt i denne byen jeg bor i. Når man søker om økonomisk stønad får man da 6000-7000 kr til livsopphold (regninger, mat, klær etc) PLUSS 7000-12.000 kr for husleie? Eller får man kun 6000-7000 kr for å betale mat og husleie og thats it...?

 

 

Med 6000-7000 kr i mnd er det ikke engang nok til husleie hvor jeg bor, og hvertfall ikke nok til mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Nav sponser husleie (inntil 5k i mnd) + strøm. Ved siden av kan du søke kommunen om bostøtte, har du ikke inntekt så vil du få en viss andel av husleien dekt via denne. Ved siden av dette så har du sosial stønad på ca 5,5k i mnd til å dekke alt annet. Så da gjelder det ikke å være kresen på leiligheten, og finne en som er villig til å leie ut hvor nav og ikke du betaler leien. Dette må ofc være avklart med nav på forhånd! Hvis du ikke finner bobel så er kommunen pliktet til å finne et sted du kan bo! 

Lenke til kommentar

Tror du virkelig en får 12000 til leie?? Påtide å våkne opp gutt, den hjelpen du nå skal over på er for å holde liv i folk. Ikke for å leve ett middelklasse liv...

 

Om det er dyrt med leilighet i det området du bor så må du enten flytte på deg eller bo på gaten. Evt kan du prøve å komme ut av situasjonen din for så å prøve å finne

jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du virkelig en får 12000 til leie?? Påtide å våkne opp gutt, den hjelpen du nå skal over på er for å holde liv i folk. Ikke for å leve ett middelklasse liv...

 

Om det er dyrt med leilighet i det området du bor så må du enten flytte på deg eller bo på gaten. Evt kan du prøve å komme ut av situasjonen din for så å prøve å finne

jobb.

 

Jeg tror ingenting, jeg håper det. Jeg har ingen problem med å flytte, men da må NAV isåfall betale flytting da jeg ikke har eller kommer til å ha råd til det. Det sier jeg ikke for å virke kravstor, men fordi at det er det som må til for at jeg ikke skal havne på gaten og falle helt ut av samfunnet. Er faktisk en del utgifter om man skal flytte til en annen plass enn der man allerede oppholder seg. Dessuten lever man ikke et middelklasseliv med å betale 12.000 kr i husleie i tromsø. Man kan nærmest få ett bøttekott for den prisen og Tromsø er antageligvis Norges dyreste by når det kommer til boligmarked. Oslo er også der oppe.

 

Synes ikke det er greit å måtte bo på gaten for en norsk statsborger i et land som Norge. Her bør man ta vare på folk da vi strengt tatt er blant verdens rikeste land. Orker ikke engang å diskutere med deg ang. min situasjon da det bare blir slengt ut lite forståelsesfulle kommentarer. "Det er jo bare å få seg jobb"..

 

 

Til Lord Nuker og Dragen; Takk!

Skal sjekke opp dette med bostøtte og prøve å finne mine rettigheter bare for å ha det svart på hvitt.

Lenke til kommentar

Om det er i Tromsø så kan jeg bekrefte at 12ooo knapt rekker til en toroms leilighet på Tromsøya.
Fastlandet og Kvaløya er like galt.

Det er ikke realistisk å be TS flytte heller siden leiemarkedet er drøyt selv inntil 10 mil utenfor Tromsø by. Tro det eller ei...

Det er en avdeling på NAV som tar seg av unge som er i din situasjon.
Om du tar kontakt med de så er de mer enn behjelpelige til å få deg til en start.

De vil og kunne hjelpe deg videre hva utdanning og jobb angår.

Du må svelge noen kameler, men det er vel bare slik livet er?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Siden h*n bor hjemme regner jeg med at h*n ikke har allverdens med møbler, og da kan jo et bofellesskap være en ide, noe nav uansett vil presse frem da de alltid prøver å finne billigste sted. Det finnes per i dag 13 ledige hybler/rom ledig i Tromsø til 5k eller mindre. Når det er sagt, Nav er også behjelpelig med støtte til flytting. 

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du, og hva slags utdanning har du? Siden du bor hos foreldrene dine, så går jeg ut fra at du er ganske ung. Det skal være fullt mulig for en ung person å skaffe seg jobb innen et halvt år.

 

Det er nok ikke så lett å få seg jobb om han har levd hos foreldrene og levd på nav over lang tid. Spesielt ikke nå som norsk økonomi nesten ikke vokser.

 

Lenke til kommentar

 

 

Tror du virkelig en får 12000 til leie?? Påtide å våkne opp gutt, den hjelpen du nå skal over på er for å holde liv i folk. Ikke for å leve ett middelklasse liv...

 

Om det er dyrt med leilighet i det området du bor så må du enten flytte på deg eller bo på gaten. Evt kan du prøve å komme ut av situasjonen din for så å prøve å finne

jobb.

Jeg tror ingenting, jeg håper det. Jeg har ingen problem med å flytte, men da må NAV isåfall betale flytting da jeg ikke har eller kommer til å ha råd til det. Det sier jeg ikke for å virke kravstor, men fordi at det er det som må til for at jeg ikke skal havne på gaten og falle helt ut av samfunnet. Er faktisk en del utgifter om man skal flytte til en annen plass enn der man allerede oppholder seg. Dessuten lever man ikke et middelklasseliv med å betale 12.000 kr i husleie i tromsø. Man kan nærmest få ett bøttekott for den prisen og Tromsø er antageligvis Norges dyreste by når det kommer til boligmarked. Oslo er også der oppe.

 

Synes ikke det er greit å måtte bo på gaten for en norsk statsborger i et land som Norge. Her bør man ta vare på folk da vi strengt tatt er blant verdens rikeste land. Orker ikke engang å diskutere med deg ang. min situasjon da det bare blir slengt ut lite forståelsesfulle kommentarer. "Det er jo bare å få seg jobb"..

 

 

Til Lord Nuker og Dragen; Takk!

Skal sjekke opp dette med bostøtte og prøve å finne mine rettigheter bare for å ha det svart på hvitt.

Å leve slike plasser kvalifiserer til middelklasse liv IMO. Er man så uheldig at man ikke kan forsørge seg selv skal man være glad det finnes ordninger. De er ikke gullkantet og man må gjøre endringer i livet. Men det er bedre enn å få ingenting.

 

Og du har råd til å flytte, de finnes mangen måter å flytte på, og en kan gjøre det over tid om en trenger å frakte mye.

 

Jeg sa heller ikke at det bare er å finne seg jobb, det jeg sa er at du bør fokusere på det som hindrer deg i å få jobb slik at når du blir "frisk" eller hva problemet er kan du komme i jobb igjen. Prøver en ikke så skjer det iallefall ingenting.

 

det du "krever" er jo mer en mange hardtarbeidende folk har i slutten av en hard måned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvor gammel er du, og hva slags utdanning har du? Siden du bor hos foreldrene dine, så går jeg ut fra at du er ganske ung. Det skal være fullt mulig for en ung person å skaffe seg jobb innen et halvt år.

 

 

Det er nok ikke så lett å få seg jobb om han har levd hos foreldrene og levd på nav over lang tid. Spesielt ikke nå som norsk økonomi nesten ikke vokser.

Man må ofte starte helt nederst. Starte med kurs hos NAV, melde seg hos vikarbyråer, spørre f.eks. barnehager om de trenger vikar. Førstegangstjeneste hvis ikke det allerede er utført.

Lenke til kommentar

Om det er i Tromsø så kan jeg bekrefte at 12ooo knapt rekker til en toroms leilighet på Tromsøya.

Fastlandet og Kvaløya er like galt.

 

Det er ikke realistisk å be TS flytte heller siden leiemarkedet er drøyt selv inntil 10 mil utenfor Tromsø by. Tro det eller ei...

Det er en avdeling på NAV som tar seg av unge som er i din situasjon.

Om du tar kontakt med de så er de mer enn behjelpelige til å få deg til en start.

De vil og kunne hjelpe deg videre hva utdanning og jobb angår.

 

Du må svelge noen kameler, men det er vel bare slik livet er?

 

Men nå er det nødvendigvis ikke en menneskerett å bo i en toroms heller da. Om han skal bo alene så bør en 1-roms holde helt greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden TS uansett blir kastet ut, er han jo i den glade situasjon at han virkelig har mulighet til å flytte akkurat dit det måtte svare seg. Det er mange steder du kan få toroms for fire-fem tusen i måneden. Og da går det kanskje an å flytte dit en eventuell jobb måtte være også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...