Gå til innhold

Hvor kraftig strømforsyning har du?


  

62 stemmer

  1. 1. PSU-effekt

    • <300W
      2
    • 300-450W
      0
    • 450-550W
      2
    • 550-650W
      3
    • 650-750W
      6
    • 750-900W
      29
    • >900W
      20


Anbefalte innlegg

Jeg har i flere år hatt inntrykk av at mange (meg selv inkludert sist jeg bygde PC) har store problemer med å beregne hvor kraftig PSU de trenger, og gjerne da ender opp med å kjøpe alt for kraftige modeller hvor de selv ved intensiv bruk ikke når 50% belastning. Spesielt med tanke på at både prosessorer og grafikkort i det siste har blitt mye mer strømgjerrige er jeg interessert i å se hva slags strømforsyninger folk bruker.

 

Om du svarer på poll'en, legg gjerne igjen en kommentar med kjapt oppsummerte specs på PCen (CPU, GPU, andre store strømtrekk).

 

Selv sitter jeg her med en aldrende Cooler Master Real Power Pro 850W. Den var ganske overkill selv da jeg kjøpte PCen - med CrossFire og 4 3.5" harddisker - og nå, etter at GPUene har blitt byttet ut med én for noen år siden, og diskene er nede i 1 HDD og 1 SSD, når jeg nok ikke over 40% belastning selv med Prime95 og FurMark gående.

 

CPU: Intel C2Q9450 @ 3.2GHz (~90W i HWMonitor under full OCCT-load på alle kjerner)

GPU: AMD Radeon 6950 (200W TDP, overklokket ~5%)

Asus Rampage Formula-hovedkort, X48-chipsettet er mindre strømgjerrig enn de fleste.

1 SSD, 1 HDD.

 

Jeg kunne altså klart meg fint med en ~400W PSU per i dag, evt.~500W for å være helt på den sikre siden. Fullstendig overkill her i gården altså. Hva med dere?

Endret av Kraaketaer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at effektivitetskurva , DB-kurva og fanless-kurva spiller en rolle her.. 

Noen kjøper 2x hva man trenger for å ligge effektivt eller for å slippe vifta ( ofte i samme slengen) 

Har 

8x 1400w ( hotswap) 

3x 1500w 

4x 1200w

8x 860w

10x 700w

5x 500w 

1x 430

 

Litt liten skala når 15 av mine må på "over 900w" ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppsett : 

 

6 Sata disker tilkoblet til enhver tid ,

2 Optiske enheter ( Dvd brenner og Blu Ray brenner ) ,

Logitech 4000 Webcam (jepp urgammelt) 

USB Wireless Tast & Mus fra MS Comfort 5000

1x360MM Kabinettvifte

3x120MM Kabinettvifte

Noctua NHD14 Cpu kjøler.

Sabertooth 990FX 1.0 Hovedkort.

FX 8350 Cpu , normalt er den kun overklokket til 4.4Ghz , maks overklokk er 5.0 om jeg gir full guffe på strømbelastning.

DDR3 16Gb minne (4x4)

Amd Radeon R9 280 Skjermkort.

 

Når systemet er overklokket drar det omtrent 600 Watt til 700Watt under full belastning ifølge måleren jeg har , men det normale er at den ligger på omtrent 350 Watt når den brukes til normale saker. Bruker vanligvis en 1000Watts Platinum strømforsyning som jeg knapt kan høre pga den lave belastningen.

 

Hvorfor kjøpte jeg en såpass kraftig strømforsyning? Hovedsakelig pga holdbarhet , støynivå og muligheten for å kjøpe senere flere skjermkort og ikke minst overklokking.

Lenke til kommentar

Greia er at en strømforsyning har ikke alle wattene på samme ledning ut av den. Derfor må man ha strømforsyning med flere nominelle watt enn man bruker.

 

150 watt ekstern forsyning, 4570s 65 watt prosessor.

 

Det er definitivt en sannhet med modifikasjoner. Flertallet av moderne høykvalitets PSUer har én massiv 12V-rail, og henter 5V og 3.3V fra denne med DC-DC-omformere. Enkelte har to 12V-rails og henter fremdeles 5V og 3.3V fra 12V1. Og ettersom omtrent alt som brukes av strøm på moderne PCer er 12V kan man dermed utnytte dette mer eller mindre optimalt. Ikke er det spesielt vanskelig å sammenligne forventet effektforbruk for en PC med hva en PSU kan levere på de forskjellige linjene heller. I ditt tilfelle stemmer det nok. Regner med du har en eller annen intern DC-DC-omformer/micro-PSU som tar seg av 12/5/3.3V?

 

Har Cooler Master V850. I følge kalkulator på nett trenger jeg 616watt.

4690K overklokket til 4,6 (turbo)

GTX 780TI

6 vifter

4 7200RPM disker + 1 SSD + 1 DVD/RW

 

Har planer om SLI, trenger da 802 watt. Om PSU greier det er jeg ikke sikker på.

 

Det er her slike spørsmål blir interessante, og i min erfaring overdriver de fleste kalkulatorsider ganske kraftig. Først og fremst er det ekstremt usannsynlig at et spill kontinuerlig vil drive kortet ved maks effekt. Det er stor forskjell på effektforbruk ved spililng vs. såkalte "power viruses" som for eksempel FurMark. I tillegg vil du nok svært sjeldent oppleve kombinasjonen 100% CPU + 100% GPU + full last på alle disker, i alle fall over lengre perioder enn et par sekunder. Å enkelt plusse sammen max effektforbruk på alle komponenter blir dermed ganske overdrevent - spesielt med SLI/CF.

 

Om man ser på AnandTechs test av 780TI driver de der 2 stk. i SLI med en overklokket i7 4960X (130W TDP) i FurMark på 652 watt (556W i Crysis 3). Din PSU holder med andre ord i lange baner for SLI - du vil nok ligge rundt 600W maks under spilling med SLI, som plasserer deg veldig fint i effektivitets-sweet spot'en til strømforsyninga, og med en betydelig sikkerhetsmargin ift. å slite ut PSUen.

 

Husk at effektivitetskurva , DB-kurva og fanless-kurva spiller en rolle her.. 

Noen kjøper 2x hva man trenger for å ligge effektivt eller for å slippe vifta ( ofte i samme slengen) 

Har 

8x 1400w ( hotswap) 

3x 1500w 

4x 1200w

8x 860w

10x 700w

5x 500w 

1x 430

 

Litt liten skala når 15 av mine må på "over 900w" ? 

 

Jepp, er akkurat de faktorene jeg er interessert i å høre folks tanker rundt :) Nå høres det jo også ut som du har PCer litt utenom det vanlige :p Men spesielt hvordan folk forholder seg til effektivitetskurver og den slags er det som interesserer meg. Får inntrykk av at mange enten mangler kunnskaper her eller ikke helt forstår prioriteringene sine, og heller velger en "kraftigere" PSU av lavere kvalitet fremfor en som passer til ens bruk og har høykvalitets komponenter, god 80+-rating, osv.

 

Å kjøpe 2x "det man trenger" for å ligge effektivt blir jo også litt på kanten - får inntrykk av at mange tror "det man trenger" er max belastning, og ender dermed opp med at de i det meste av bruken ligger langt under optimal effektivitet - da vil det være bedre å sikte seg inn på ~70-80% PSU-load ved maks, slik at man i flest mulig bruksscenarioer ligger godt innenfor de ~30-70% hvor effektiviteten gjerne er best.

 

Det å beregne PSU etter "fanless-kurven" er jo også et interessant eksperiment - man velger bevisst å plassere seg utenfor optimal effektivitet (er vel få PSUer som ikke kobler inn vifta etter ~30%), heller enn å kjøpe en faktisk vifteløs PSU med bedre effektivitet i de områdene man bruker. Med mindre man kombinerer dette med å kjøpe en billig, lavkvalitets PSU (som tross alt er noe av det dummeste man kan gjøre), hvorfor ikke like godt kjøpe en passende spesifisert vifteløs PSU? De har jo gjerne 80+ platinum eller titanium også.

 

AX1500I, En snill sjel sendte den til meg  :love:

 

5820K og 980 sli, trekker ca 680 watt var det vel. :)

 

Vel, du slipper iaf. bekymre deg for dårlig effektivitet selv om du knapt topper 40% load med det vidunderet av en strømforsyning! :D Hører du noe til vifta i den? Og hva slags belastning trekker den 680W under? Spill? 3DMark? FurMark? Syns det hørtes mye ut for det oppsettet, men enkelte ikke-referanse 980-kort ligger vel nærmere 250W enn standard 165W TDP takket være kraftigere strømtilførselskretser og mer aggressiv boosting.

 

Evga Supernova 750 watt gold. Core i5 3570K@4,5Ghz, GTX 980 overklokket, 1stk 120GB SSD, 1tk 500GB SSD og 1stk 2TB snurre disk samt noen vifter som ikke bruker særlig med strøm. Tror nok dette skal holde til SLI også når behovet er der.

 

Ja, du burde være greit innenfor der. Alltid spennende med SLI med GTX 970/980 - takket være PowerTune trekker en GTX 980 jo opp mot 250-300W under 100% load, men kun i millisekunder av gangen, for så å gå ned så lavt at snittet over tid blir ca. TDP. Har sett enkelte argumentere med at man dermed burde tenke ut fra at kortet kontinuerlig trekker 300W, som blir ganske latterlig - men man bør definitivt ha en PSU som er kraftig nok, og evt. kan yte litt over spec. Ut fra TDP (77W CPU + 165W GPU (gitt at det er en ca. referanse 980) + ~60-70W for disker, hovedkort osv.) kan oppsettet ditt nok fint drives av en ~300W PSU, men den ville nok tatt kvelden relativt fort om den ikke kunne håndtere millisekunder med ~400W under tung bruk. Samtidig, når SLI rendrer annenhver frame pr. kort burde de aldri være under maksimal belastning samtidig, så sjansen for at de millisekundlange ~250W-toppene for to kort skal sammenfalle er nok mikroskopisk. Igjen, ut fra TDP alene kunne man drevet 980 SLI med en ~500W PSU, men jeg ville nok lagt på 150-200 watt for å være trygg. 750W er med andre ord mer enn nok :) (Som Christian Thorkildsen skrev over bruker hans 980 SLI-oppsett med en betydelig mer strømkrevende CPU 680W.)

Endret av Kraaketaer
Lenke til kommentar

Skal vel ha noe til overs.

 

Supernova G2 850w, 4790k, HD 4600, ett par hdd'er og ssd. 

 

Du har en 850W PSU for et oppsett uten dedikert grafikk? Jøss. Tør jeg spørre hva tanken bak dette oppsettet var? Med tanke på at et slikt oppsett, selv under maks belastning på alle komponenter (som aldri vil skje irl) aldri vil nærme seg 200W ligger du ganske kraftig utenfor PSUens sweet spot når det kommer til effektivitet, i alle fall - jeg tviler på at du jevnlig overstiger 20% belastning på PSUen. Og mtp. prisen på Supernovaen din kunne du for de samme pengene fått en langt mer effektiv og 100% vifteløs Seasonic SS400FL (med Seasonics tilhørende fantastiske byggekvalitet og levetid). Hva fikk deg til å gå for Supernovaen?

Lenke til kommentar

 

Skal vel ha noe til overs.

 

Supernova G2 850w, 4790k, HD 4600, ett par hdd'er og ssd. 

 

Du har en 850W PSU for et oppsett uten dedikert grafikk? Jøss. Tør jeg spørre hva tanken bak dette oppsettet var? Med tanke på at et slikt oppsett, selv under maks belastning på alle komponenter (som aldri vil skje irl) aldri vil nærme seg 200W ligger du ganske kraftig utenfor PSUens sweet spot når det kommer til effektivitet, i alle fall - jeg tviler på at du jevnlig overstiger 20% belastning på PSUen. Og mtp. prisen på Supernovaen din kunne du for de samme pengene fått en langt mer effektiv og 100% vifteløs Seasonic SS400FL (med Seasonics tilhørende fantastiske byggekvalitet og levetid). Hva fikk deg til å gå for Supernovaen?

 

 

Viften spinner ikke rundt og jeg skal ha skjermkort senere :)

Dumt å kjøpe en strømforsyning en blir nødt til å bytte ut igjen etter skjermkort(ene) er på plass. Gikk for Supernova'en fordi det er en rimelig og god strømforsyning. Det stod mellom 750w og 850w og da jeg kjøpte var prisforskjellen minimal, (rundt 100-lappen), derfor ble det 850w. Seasonic har kanskje fantastisk levetid men den kan jo ikke være så alt for ille Supernova'en heller i og med at de gir 3 år lenger garanti enn Seasonic sin? Skulle jeg f.eks kjøpt Seasonic hadde det blitt en helt annen prisklasse som ikke passet budsjettet mitt, men om budsjettet var der hadde jeg like vel kjøpt Supernova'en :)

Lenke til kommentar

Et lite verktøy her http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp veldig bra greier :) Slenger dog på litt ekstra for å være på den sikre siden.

 

Har forøvrig MSI X99S SLI PLUS, MSI GTX980 gaming, 1x 256GB SSD, 4x 7200 RPM SATA HDD, 16GB DDR 4 RAM, Corsair H60 Hydro Series, Intel i7 5820K. Bruker Cooler Master G750M PSU. Litt i minste laget kanskje da jeg skal overklokke litt og slenge på en GPU til etterhvert, men foreløpig så er det greit nok. Skal nok slenge inn 2-4 HDD'er snart da jeg "fraps'er" litt :)

 

Noen som har forslag til større PSU som er bra?

 

Med overklokking med kalkulatoren kommer jeg til 687W, med 750W er det nok ikke ideelt når det kommer til belastningen på PSU.

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

cooler master V850

intel I7 4690k 

asus rog mb

MSI R9 290X Lightning

1 SSD

Noctua NH-D15

og eller de viftene som var med kabinettet

 

vet ikke akkuratt hvor mye GPU`en drar men kjøpte OSU på 850 for å være sikker spesielt hvis jeg skal ha 2 GPU i sli/crossfire i fremtiden

Lenke til kommentar

Nå er de fleste med 1500ax her inne i en spesiell situasjon, enten blodklokker vi, eller så kjører vi folding sp cpu og eller gpu x 1-2-3-4 kjører på 100% load 24/7 og utenom dette spiller vi, så pcen vil kanskje i 95% av døgnet jobbe i "100%" load. 

 

Da blir også trekket mer stabilt. 

 

Det er rett at mange tenker pcen trekker mer en den gjør, de leser at gpu krever 500w psu fra for eks komplett sine sider, da er det ment som en psu-størrelse som ca dekker en random rigg og ikke at kortet bruker det. 

 

De fleste måler fra veggen. 

Nå skal det sies at folks pcer bare trekker mye i spill ol, og det er der man vil ligge effektivt.

Idlewatten er lav uansett. 

 

For å sette det i perspektiv så trekker en av pcene mine 270w fra veggen, med 2x 970 som er klokket og har 100% load. Dvs en typisk spillpc. 

 

Jeg kjøpte også en fanless psu av beste kvalitet, bladde opp 1700ish for 550w. 

 

Ett stalltips er å se på produsentens sider, finn DB og effektivitetskurven, finn gode steder på grafene og les av watt. 

Når pcen brukes til spilling eller rendring så vil man sikte mot det stedet på kurven. 

 

Kjøper man 1500w for å ligge i fan-less , så ofrer man effektivitet med vilje. 

Men siden den er så effektiv, så er det fortsatt et bedre valg en random gold. 

 

Som man ser på kurva så er den bråkete etter 70% load, da hører jeg den bedre en 4x 980 i den samme riggen. 

 

 

 

post-64596-0-36943200-1432549445_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

@War; Når man sjekker grafen så går man utifra hva systemet trekker på max? Jeg er vel dårligst på hardware når det gjelder PSU. Har du noen bra guide når det gjelder valg av PSU? Jeg vet at du er rimelig flink på PSU, og alt annet innen HW egentlig :) :)

 

Edit; Jeg spør ikke deg for at jeg ikke gidder å sette meg inn i/ søke på det selv, men det er fint å få tips fra noen andre som vet hvem guide som er bra fra før. Er vel litt off topic så jeg skal ikke fortsette å spørre her :p

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Har Corsair AX 1500i.

Usikker på om jeg ville ha valgt denne en gang til, den jeg har nå er nr 2 av disse. Mye trøbbel som til slutt viste seg og skyldes den medfølgende programvaren.

CPU: Satte OC til 4.5 siden jeg bruker det av og til.

 

Overfornevnte PSU calculator ga med 20% elding(anbefalt i calc) : Minimum PSU watt 1074 og annbefalt PSU EVGA 1300W G2

 

Edit:

Før 1500i hadde jeg en Fortron AURUM PRO, 1200W, 80 GOLD med coilwine, den trakk +1100W ut av veggen på nåværende oppsett, fikk ny pga coilwhine.

Fikk da en Forton Aurum 92+ 1200W Platinum som erstatning, ligger i usprettet eske og virker umulig og selge.

Er ikke disse og anse som kvalitets PSU'r hos den gemene hop?

  Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

 

Greia er at en strømforsyning har ikke alle wattene på samme ledning ut av den. Derfor må man ha strømforsyning med flere nominelle watt enn man bruker.

 

150 watt ekstern forsyning, 4570s 65 watt prosessor.

 

Det er definitivt en sannhet med modifikasjoner. Flertallet av moderne høykvalitets PSUer har én massiv 12V-rail, og henter 5V og 3.3V fra denne med DC-DC-omformere. Enkelte har to 12V-rails og henter fremdeles 5V og 3.3V fra 12V1. Og ettersom omtrent alt som brukes av strøm på moderne PCer er 12V kan man dermed utnytte dette mer eller mindre optimalt. Ikke er det spesielt vanskelig å sammenligne forventet effektforbruk for en PC med hva en PSU kan levere på de forskjellige linjene heller. I ditt tilfelle stemmer det nok. Regner med du har en eller annen intern DC-DC-omformer/micro-PSU som tar seg av 12/5/3.3V?

 

Ja, det er en pico-psu. Jeg vet ikke hvordan den yter, men:

 

Jeg har en annen strømforsyning liggende (selges! 175 kr + frakt. Merke In Win / "Power Man". Formfaktor TFX). Ikke at jeg skjønner det helt med alle ledningene, men den kan ikke yte fullt på 12v.

 

Totalt oppgitt 250w.

Så er det 12v1 og 12v2 (er dette den brede kontakten til hovedkortet, og den firkantede til cpu?)

Til sammen kan disse yte 216w.

Hver av dem er 16A, og 16*12 = bare 192 watt.

 

De andre kontaktene går på separat kvote fra 12v. (2 stk SATA og 2 stk Molex.)

 

 

 

Og mtp. prisen på Supernovaen din kunne du for de samme pengene fått en langt mer effektiv og 100% vifteløs Seasonic SS400FL (med Seasonics tilhørende fantastiske byggekvalitet og levetid). Hva fikk deg til å gå for Supernovaen?

Jeg mener jeg har lest en test av Seasonic SS400FL og at den har en coil whine / summelyd.

 

Min strømforsyning (picopsu + ekstern adapter) er helt lydløs, inkludert ingen summing.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...