Gå til innhold

Ny PC: X99 & 5820K - men er jeg ute å kjøre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Neida, jeg er alt for at entusiaster skal få lov å gjøre som de vil. Jeg er bare ikke så tilhenger av at entusiaster går inn i tråder til førstegangskjøpere, og forsøker å få dem til å bruke 20 000 kroner eller mer på maskinvare, fordi de overbeviser dem om at det er nødvendig.  :wee: Det synes jeg er litt slibrig, til tider.

 

Om brukeren markerer at han eller henne vil ha absurd kraftig maskinvare fordi at de i første rekke vil ha himmelhøy gadget factor, så skal jeg ikke protestere om kjøperen vil ha både i7 5960X, custom loop og Titan X i ulike SLi-varianter. Det er annerledes når trådstarter spør om "hvor kraftig maskin må jeg ha til å spille dette spillet bla. bla" osv. Da blir oppgaven snarere å finne beste kombinasjon som tilfredstiller disse kravene. Verken mer eller mindre. Å være en nøytral systembygger, som ikke tillegger egne datainteresser i andre sine bygg, har vært profilen jeg har kjørt hele tiden. ^^

Da brøyt du dine egne prinsipper i en viss tråd for en stund tilbake gitt :) Brukeren heter nå ASUSBOY eller noe sånt, tipper du husker hvilken tråd jeg snakker om :)

 

Du gir deg ikke ser jeg :w00t: Siter hva han sa da mann, jeg har ikke radar briller, sorry ikke sinte :rofl:

Lenke til kommentar

 

 

Neida, jeg er alt for at entusiaster skal få lov å gjøre som de vil. Jeg er bare ikke så tilhenger av at entusiaster går inn i tråder til førstegangskjøpere, og forsøker å få dem til å bruke 20 000 kroner eller mer på maskinvare, fordi de overbeviser dem om at det er nødvendig.  :wee: Det synes jeg er litt slibrig, til tider.

 

Om brukeren markerer at han eller henne vil ha absurd kraftig maskinvare fordi at de i første rekke vil ha himmelhøy gadget factor, så skal jeg ikke protestere om kjøperen vil ha både i7 5960X, custom loop og Titan X i ulike SLi-varianter. Det er annerledes når trådstarter spør om "hvor kraftig maskin må jeg ha til å spille dette spillet bla. bla" osv. Da blir oppgaven snarere å finne beste kombinasjon som tilfredstiller disse kravene. Verken mer eller mindre. Å være en nøytral systembygger, som ikke tillegger egne datainteresser i andre sine bygg, har vært profilen jeg har kjørt hele tiden. ^^

Da brøyt du dine egne prinsipper i en viss tråd for en stund tilbake gitt :) Brukeren heter nå ASUSBOY eller noe sånt, tipper du husker hvilken tråd jeg snakker om :)

 

Du gir deg ikke ser jeg :w00t: Siter hva han sa da mann, jeg har ikke radar briller, sorry ikke sinte :rofl:

 

Hehe morsom du  :rofl:  :rofl:  :rofl:  :rofl:  :rofl:  :rofl:  :rofl:

 

Var på jobb, gadd ikke finne tråden. Jeg var faktisk til dels enig med Agenten i den tråden, men jeg har ikke prinsipper ;)

 

Her er den iallefall:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1625565

Lenke til kommentar

Er helt enig med Agentspoon , med en gang folk ser denne:

PC til 40.000

Så går de amokk. mener du virkelig at 5820 ER så mye raskere en 4790K til spill. NEI, viktigste på spille er gpu.

Og ikke kom og si 2core mere er viktig på spilling, i fremtiden ja men ikke nå.

Men dette er det  samme vi hadde nå HT kom og 4 core cpu, så kom 4 core med ht, jaja. jeg er kanskje for gammel til dette. Men jeg har selv vært der. Men AMD/NVIDIA og INTEL vil at du skal betale 100k ikke 40K :)

Lenke til kommentar

Ingen her som sier at man bør ha 5820k over 4790k/4690k :)

 

Vi sier bare at ved å velge x99 får du ddr4 og en plattform som kanskje vil holde seg datert litt lengre enn utgående z97.

 

I tillegg vil bruktprisen på x99 holde seg bedre enn z97 når ddr3 blir faset ut. Ergo så er ikke 5820k såå mye dyrere enn en z97 plattform.

 

Det kommer egentlig an på hvordan du ser på det.

Lenke til kommentar

Joda, ser den min venn. Men syns det er ett dårlig argument på att ddr3 er gammelt og bruktprisen er høyere på x99.

Mitt poeng er at du ikke merker forskjellen uansett om du velger en 8år gammel minne teknologi eller nytt(DDR4)

Levd lenge nok så skjønner du hva jeg mener, har selv vært der :tease: PS: Nei er ikke sint. Hehe.

Lenke til kommentar

Argumentene er ikke dårlige mener jeg. Du sparer jo kanskje på det på slutten. Du får garantert mer igjen når du skal selge 16gb ddr4, X99 hk og 5820K vs 16Gb ddr3, Z97 og 4790K. Det kan jeg garantere :p

 

Om man merker forskjell. Litt ja, men kanskje ikke mer enn 5-10%(?) 

 

Men jeg gikk jo fra I7 4770K/8Gb ddr3 og Asrock Z87 Formula til 5820K, 16Gb ddr4 og Asus X99-S, (senere x99-e ws) angrer ikke overhodet! :)

Lenke til kommentar

Å kjøre stock er et no-no her. Hva er vits med 5930K når den gir akkurat samme ytelse som 5820K på WS kortet mitt? Jeg klokker opp forskjellen på hastigheten. 5930K stopper på samme sted som 5820K gjør :)

 

Jeg har blitt en liten entusiast (iallefall for alder vil jeg si) Jeg vil seff få mest ytelse ut av hw`en jeg har betalt dyre dommer for :p 

 

er jo gratis ytelse, joda det koster litt mer watt, men hva så? Strøm er billigere enn å kjøpe ny hw. 

Lenke til kommentar

Joda, ser den min venn. Men syns det er ett dårlig argument på att ddr3 er gammelt og bruktprisen er høyere på x99.

Mitt poeng er at du ikke merker forskjellen uansett om du velger en 8år gammel minne teknologi eller nytt(DDR4)

Levd lenge nok så skjønner du hva jeg mener, har selv vært der :tease: PS: Nei er ikke sint. Hehe.

Det er ett av argumentene, og du skal få lov til å ha meningen din. For mange kan det faktisk være et godt argument at de kan beholde minnet de betalte 1500kr+ for neste gang de skal oppgradere :)

Lenke til kommentar

Er helt enig med Agentspoon , med en gang folk ser denne:

PC til 40.000

Så går de amokk. mener du virkelig at 5820 ER så mye raskere en 4790K til spill. NEI, viktigste på spille er gpu.

Og ikke kom og si 2core mere er viktig på spilling, i fremtiden ja men ikke nå.

Men dette er det  samme vi hadde nå HT kom og 4 core cpu, så kom 4 core med ht, jaja. jeg er kanskje for gammel til dette. Men jeg har selv vært der. Men AMD/NVIDIA og INTEL vil at du skal betale 100k ikke 40K :)

Jeg skrev jo at trådstarter i den 40k-tråden ikke burde bruke 40k da han hadde 0 peiling. Men han ville nå en gang bruke 40k på PC, så da prøvde jo enkelte å lage best mulig oppsett for 40k, mens andre fortsatte å styre ham mot langt rimeligere oppsett. 5820K er ikke raskere enn 4790K, men om man ser litt fremover (man ser det jo allerede i GTA og Witcher 3) så MÅ etterhvert spillprodusentene lage spill som klarer å utnytte flere enn 4 kjerner på en CPU.

Lenke til kommentar

Neida, jeg er alt for at entusiaster skal få lov å gjøre som de vil. Jeg er bare ikke så tilhenger av at entusiaster går inn i tråder til førstegangskjøpere, og forsøker å få dem til å bruke 20 000 kroner eller mer på maskinvare, fordi de overbeviser dem om at det er nødvendig.  :wee: Det synes jeg er litt slibrig, til tider.

 

Om brukeren markerer at han eller henne vil ha absurd kraftig maskinvare fordi at de i første rekke vil ha himmelhøy gadget factor, så skal jeg ikke protestere om kjøperen vil ha både i7 5960X, custom loop og Titan X i ulike SLi-varianter. Det er annerledes når trådstarter spør om "hvor kraftig maskin må jeg ha til å spille dette spillet bla. bla" osv. Da blir oppgaven snarere å finne beste kombinasjon som tilfredstiller disse kravene. Verken mer eller mindre. Å være en nøytral systembygger, som ikke tillegger egne datainteresser i andre sine bygg, har vært profilen jeg har kjørt hele tiden. ^^

 

Du sier:

 

ikke merker ytelsesforskjell i spill mellom en i5 4690K og en i7 5960X, men oppnår nøyaktig samme ytelse

Betyr det at jeg har kjøpt en cpu til 8 tusen som yter som en CPU til 2 tusen? Rart Intel selger en sånn CPU da.

Må rett og slett trekke "din peiling" litt i tvil her når du kommer med slike uttalelser. 

Jeg gjentar hva du sa:

 

oppnår nøyaktig samme ytelse

 

Lenke til kommentar

 

 

Neida, jeg er alt for at entusiaster skal få lov å gjøre som de vil. Jeg er bare ikke så tilhenger av at entusiaster går inn i tråder til førstegangskjøpere, og forsøker å få dem til å bruke 20 000 kroner eller mer på maskinvare, fordi de overbeviser dem om at det er nødvendig. :wee: Det synes jeg er litt slibrig, til tider.

 

Om brukeren markerer at han eller henne vil ha absurd kraftig maskinvare fordi at de i første rekke vil ha himmelhøy gadget factor, så skal jeg ikke protestere om kjøperen vil ha både i7 5960X, custom loop og Titan X i ulike SLi-varianter. Det er annerledes når trådstarter spør om "hvor kraftig maskin må jeg ha til å spille dette spillet bla. bla" osv. Da blir oppgaven snarere å finne beste kombinasjon som tilfredstiller disse kravene. Verken mer eller mindre. Å være en nøytral systembygger, som ikke tillegger egne datainteresser i andre sine bygg, har vært profilen jeg har kjørt hele tiden. ^^

Du sier:

ikke merker ytelsesforskjell i spill mellom en i5 4690K og en i7 5960X, men oppnår nøyaktig samme ytelse

Betyr det at jeg har kjøpt en cpu til 8 tusen som yter som en CPU til 2 tusen? Rart Intel selger en sånn CPU da.

Må rett og slett trekke "din peiling" litt i tvil her når du kommer med slike uttalelser.

Jeg gjentar hva du sa:

oppnår nøyaktig samme ytelse

 

Haha. Denne var morsom. Men jeg tror ikke han mente det så sort hvitt ;)

Lenke til kommentar

 

 

"Getting a 5820K with a X99-E WS gives you 76 PCIe lanes in total and that is still plenty to run 2 or 4 GPUs all at x16."

 

Kilde:http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2286036/wtf-plx-chips.html

Denne er bedre: http://Intel Core i7-5930K :w00t:

Min venn. Poenget er jo at om du kjøper ws kort så er det meningsløst å kjøpe 5930k. Dersom du kjøper x99 ws står altså valget mellom 5820k og 5960x.

Lenke til kommentar

Svarer senere når jeg er hjemme. Kunne selvsagt ikke vite hvem det var bare basert på brukernavn, men nå vet jeg hvilken tråd det er. Mener å huske at det gikk en kule varmt i den tråden, for en gang skyld. Det skjer heldigvis ikke ofte. Men mener at jeg hadde en del rett i den tråden også. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...